heeft iemand specifiek ervaring met de groepsreis naar costa rica? ik lees verschillende berichten hierover op internet…
Wij hebben 6 reizen gemaakt met Fox. Er was er geen een waar op of aanmerkingen op was. Met de gidsen moet je het inderdaad wel treffen. De reis naar Sri Lanka was een uitzondering hierop. De “gids” liet alles over aan de local en bleef lekker op haar dikke kèà&ç zitten. De laatste dag stapte ze halverwege uit omdat haar vriendje daar was. Ze heeft dan ook geen dubbeltje fooi gehad. Haar gezicht zal ik nooit vergeten toen de enveloppen naar de chauffeur en de local gingen en zij niets kreeg. Klagen bij Fox heeft wel geresulteerd in ontslag!!!
Verder niets dan lof over Fox.
Een aantal jaren geleden hadden wij Tanja als gids. een Nederlandse die daar woont en werkt. Prima gids, die alles deed om het naar de zin te maken. Was een perfekte vakantie.
Ik vertrek 15 maart op singlereis naar Noord-Thailand (15 dagen) met Fox. Voor mij is het de eerste keer met Fox. Ik ga zeker iets laten weten hoe het geweest is. Tot nu toe is de boeking goed gegaan, en inderdaad je moet even opletten en alles goed lezen. Zo heb ik bv de 3-daagse verlenging erbij genomen. De eerste dag van deze verlenging gaat in op dag 15 van de reis, waardoor je reis in totaal 17 dagen duurt. Ik heb dit later wel ergens gelezen.
Ik hoop dat het goed gaat meevallen! ![]()
En wat wil je precies weten? Ik heb zelf enkele jaren geleden de singlereis naar Costa Rica meegedaan en daar ook contact gehad met de “gewone groepsreis” aangezien we af en toe in hetzelfde hotel verbleven.
De singlereis was in ieder geval enorm leuk, kleine groep (9 personen). Door die kleine groep reden we wel in een eenvoudig minibusje. Misschien niet super confortabel, maar ook niet echt een probleem.
De groepsreis die we ontmoetten was een grotere groep (ongeveer 20 personen) maar de mensen waren eveneens zeer tevreden.
Ik weet dat Fox de reputatie heeft van “overgeorganiseerd” te zijn en weinig vrijheid, maar dat is natuurlijk ook maar wat je er zelf van maakt. Persoonlijk heb ik meermaals een zelfgeorganiseerde dagtocht gedaan die niet in het reisschema zat. Telkens had de gids zeer veel inspanning gedaan om me exact te vertellen wat/waar/hoe.
Hey Beppy,
Ik vertrek in Juli via Fox ook naar Zuid-Afrika. Kun je mij naast de klacht die is opgelost door fox ook vertellen wat er nog meer goed en slecht was aan de rest van de reis?
Ik ben zelf ook een hele tijd geleden met Fox reizen op vakantie geweest. Namelijk in 2003. Ik heb toen met mijn partner een rondreis door zuidelijk Afrika gemaakt (van Kaapstad tot Victoria Falls) en echt een fantastische reis gehad. Wel moet ik zeggen dat we via Fox Reizen geboekt hadden, maar dat de reis uiteindelijk door een lokale reisorganisatie werd uitgevoerd. Volgens mij doet Fox dat tegenwoordig niet meer he? Maar het voordeel hiervan was wel (vonden wij) dat we met een internationaal reisgezelschap reisden. Ik heb mijn beoordeling op Fox reizen ook gegeven op deze site over Fox reizen.
Zelf zou ik weer met ze op reis gaan… wie weet in 2013 naar west Amerika…
In november afgelopen jaar ben ik met Fox naar Israël geweest, ook daar werd de reis uitgevoerd door een lokale organisatie (Amiel), met een lokaal wonende Amerikaanse reisleidster die vrij behoorlijk Nederlands sprak. Wel een geheel Nederlandse groep overigens.
Over het algemeen was ik overigens best redelijk tevreden over die reis. Het was wel echt een stereotype groepsreis met een zeer hoog tempo, echt bus uit, snel even rondlopen en foto’s maken, en weer de bus in, maar dat is nu eenmaal de consequentie als je zo’n land in een weekje wil bezoeken. Veel vrijheid was er uiteraard ook niet, alle dagen zaten bomvol overwegend interessante excursies. De reisleidster was weliswaar tamelijk afstandelijk, maar wist wel erg veel te vertellen, en wist zonder gehaast over te komen toch de gang er goed in te houden.
De accommodatie was wel een tikje wisselend, in Tel Aviv zijn we na de nachtelijke aankomst maar een paar uur in het tamelijk simpele hotel geweest, daarvoor volstond het. De kibboets bij het meer van Galilea was geweldig, prachtige kamer en prima eten. Het Jerusalem Gate Hotel was echter een tegenvaller, een enorm hotel wat duidelijk betere tijden heeft gekend, en een behoorlijk eind bij de leukere delen van de stad vandaan. Gezien de prijs die Fox voor de reis rekent had het hotel beter en vooral centraler gelegen mogen zijn. Het (inbegrepen) eten in het hotel was wel goed, maar na 4 dagen op rij buffet hebben we toch maar met een groepje zelf een restaurantje opgezocht.
Over het algemeen dus een prima reis, in een korte tijd hebben we ontzettend veel gezien. Voor een langere reis zou ik echter toch een voorkeur hebben voor bijvoorbeeld Shoestring, waarbij je veel meer vrijheid hebt en ook minder in de reis is inbegrepen (en de prijs dus ook lager is). Daarnaast blijf ik het een nadeel vinden dat je als alleenreizende verplicht een éénpersoonskamer moet boeken en niet met een medereiziger ingedeeld kan worden, zeker bij langere reizen is dat toch een forse extra kostenpost.
Ik heb dit jaar de reis gemaakt met Fox naar Noord-Thailand. Het was een groepsreis met een hoog tempo, bus in en uit, even rondlopen, foto’s maken en that’s it. Veel vrijheid was er ook in deze reis niet wat ik wel erg jammer vond. We hebben natuurlijk wel een grote afstand afgelegd in korte tijd. Het zou fijner zijn geweest om deze reis op eigen houtje af te leggen. Het ging af en toe veel te snel.
Het grote hekelpunt bij Fox, vind ik, is dat er heel wat optionele excursies bij te boeken zijn. Maar uiteindelijk heb je weinig keuze om de excursies niet mee te doen. Of is er geen alternatief voorzien.
Een voorbeeld, we zouden na het bezoek aan de River Kwai een treinrit maken langs de rivier. De treinrit was optioneel. Ik had er voor gekozen om deze treinrit niet mee te doen, samen met nog 2 reisgenoten. Bijgevolg hebben we 1,5 uur in de bus gewacht op de trein met onze groep er in. Als je de optionele excursie dus niet mee deed, was er geen alternatief.
We verbleven bv in het junglehotel (enkel met boot bereikbaar). We wilden graag de Erawan watervallen bezoeken op eigen houtje. Dit was volgens de reisleidster niet mogelijk. Dus hebben we de excursie die Fox had maar meegedaan. Dat, of een dagje in de jungle verblijven waar niets te doen was.
De excursie kostte iets van 25-30 euro. En het stelde uiteindelijk niet veel voor, een lunch op het vlot en daarna met de vlot naar een waterval.
Het was alsof we de Westerse prijzen betaalden voor de optionele excursies. Dus dit leek ons niet logisch. Een wandeling door China Town in Bangkok voor 600 bath??? Zonder uitleg, zonder iets snel door China Town op. Ik begreep het soms niet goed.
Ook het diner dat Fox aanbood, varieerde van 600-1000 bath, terwijl we buiten het hotel voor 100 bath gegeten en gedronken hadden. Waarom zoveel betalen dan?
Heeft iemand toevallig ervaring met deze, of soortgelijke reis?
Ik heb drie reizen (alledrie een zgn. singlereis) gemaakt met FOX.
De eerste reis was een rondreis door Panama met een groep van 16 man. Een leuke gemeleerde groep en een oud-backpacker die in Costa Rica woonde als gids. Een geweldige reis waar het tempo niet al te gehaast was en er een goede balans lag tussen vrije tijd, excursies en reizen.
De tweede reis was Cuba met een groep van 25 man. Een gemeleerde groep die merendeels bestond uit mensen die het heerlijk vonden om te leunen op de Nederlandssprekende Cubaanse gids. Deze reis heeft mij ertoe doen besluiten om niet meer met FOX te reizen. Alles was van minuut tot minuut volgeboekt, er kon niet worden afgeweken van het schema, de gids wilde (of hoogstwaarschijnlijk mocht) weinig vertellen over de politiek en Cubaanse gebruiken en het voelde veelal als een schoolreisje.
De derde reis was al geboekt bij mijn vakantie naar Cuba. Het zou oorspronkelijk een rondreis zijn met een kampeerbus in Ijsland. Een aantal weken van te voren bleek de bus ‘onherstelbaar beschadigd’ en werd er uitgeweken naar tweepersoonstenten. Van een persoon die met de kampeerbus op vakantie was ten tijde van het ‘beschadigd raken’ in Schotland. De buschauffeur had niet het correcte rijbewijs en werd van de weg gehaald. Hierbij is de bus tegen een muur gebotst, omdat de remmen niet afdoende werkten. De bus werd hierop afgekeurd door de autoriteiten in Schotland en als het aan FOX had gelegen, hadden ze de bus nog ingezet op Ijsland. De reizigers zijn hierop aan hun lot overgelaten in Schotland.
De Ijslandreis zelf was geweldig met een supergids en een Britse geoloog als buschauffeur. Wat wil je nog meer?
Voor deze reis heeft iedereen een waardebon van 100 euro met een geldigheid van 12 maanden gekregen als compensatie dat de kampeerbus was vervangen door tenten.
Eerlijk gezegd was ik heel blij dat de reis met tenten werd gedaan!
Dit jaar ga ik voor het eerst met Djoser op reis.
Mijn tip: Als je graag zelfstandig reist, maar het niet helemaal aandurft om alleen te reizen: Ga niet met FOX mee!