Ervaringen met Fox vakanties

Dat waag ik toch te betwijfelen, bij bijvoorbeeld een Shoestring ben je ook met de toeslag voor een eigen kamer vaak goedkoper uit, al blijft het bij niet geheel identieke reizen uiteraard lastig vergelijken. Maar het grootste nadeel: bij Fox ben je sowieso verplicht die eigen kamer te nemen. Ik boek zelf meestal op indeling, dat scheelt vaak fors in de kosten en tot nu toe heb ik nog geen slechte ervaringen gehad. Dat is voor mij tot nu toe ook de voornaamste belemmering geweest om bij Fox een reis te boeken.

Ben het overigens wel met je eens dat zo’n solo-verlenging na een groepsreis prima gaat, ik heb dat zelf in Japan gedaan, een weekje extra in Tokyo. Zonder die groepsreis vooraf zou ik dat waarschijnlijk toch als behoorlijk intimiderend hebben ervaren, met de toen opgedane ervaringen zie ik Japan juist als een erg makkelijk te bereizen “exotisch” land. Een latere zelfstandige reis heeft dat beeld alleen maar bevestigd.

En €45 voor het omboeken van de vlucht is wel netjes, bij Shoestring kost dat (los van eventuele meerkosten van de vlucht uiteraard) standaard €75.

1 like

Die kosten voor als je alleen bent had ik op de vakantiebeurs uitgebreidt bekeken. Maar vond sowieso het programma van Fox erg aantrekkelijk.
Normaal ging ik ook altijd op indeling met een ander op de kamer. De laatste keer ging dit echter vreselijk mis met dat kamergenootje. Nu dus, zo ver weg, en een land wat zoooo speciaal voor me is, wilde ik dus een kamer voor mezelf. De hele groep had dat trouwens (vandaar dus singlegroep)

De combi groepsreis en dan solo verder gaan kan ik evenals jou iedereen aanbevelen. Als ik naar een ander land dan Indonesië zou gaan (of waar ik nog niet geweest ben) zou ik het zeker weer zo doen. Idd. door die tijdens de groepsreis opgedane ervaringen. Ervaringen die je zelf meemaakt daar ter plekke zeggen toch altijd nog meer dan verhalen en tips van anderen.

:chin:

1 like

Hallo,

In 2007 naar Zuid-Afrika gegaan, 17 dagen. Was goed geregeld, maar vond het iets té goed. Reisleider bemoeide zich ook overal mee (hij praatte echt te veel en werd pissig als je niet luisterde). Voor mijn gevoel is Fox een organisatie van vijf minuten uit de bus stappen en dan hup met 35 man weer instappen en op naar het volgende. Weinig persoonlijke vrijheid, veel toeristische hoogtepunten en veel luxe (Waardoor je weinig van de cultuur meekrijgt).

Voor mij niet heel snel meer Fox

1 like

Vorig jaar met Fox naar Java/Bali geweest. Reis/hotels/excursies alles was prima verzorgd. Indonesische reisleidster. Wist heel veel te vertellen over haar land en cultuur. Maar ze was al in de 70 en als ze onderweg niets vertelde kon je ervan uitgaan dat ze lag te slapen. Eigenlijk was ze gewoon te oud voor dit werk. Maar zij was niet in dienst van fox maar in dienst van het Indonesische Panorama Tours. Voor ons had ze een groep
van Holland International en na ons ging ze een groep doen van Oad.
Dus blijkbaar maakt het qua gids helemaal niet uit met welke reisorganisatie je gaat. Ze maken allemaal gebruik van hetzelfde bureau.
(in indonesie dan)

1 like

12 mei zijn we vertrokken voor een rondreis vanuit Schiphol naar San Francisco met een tussenlanding in Chicago met United Airlines. In Chicago hebben we de vlucht gemist.
Dit komt volgens Fox door de aswolk waardoor we 32 min. later vertrokken zijn. Ook wat omgevlogen boven IJsland zodat we volgens United Airlines 83 min. later in Chicago aangekomen zijn. United Airlines heeft hiervoor een vertragingsverklaring gegeven waarin zij de aswolk de schuld geven.
Dit komt volgens ons omdat we in Chicago maar 2 uur en 17 min. hadden om door de douane te gaan, onze koffers ophalen en weer inchecken. Ook als we optijd geland waren hadden we onze vlucht nooit gehaald want we moesten al meer dan 2 uur aanschuiven bij de strenge douane controle. Fox wist dit van vorige groepen (volgens onze gids) die ook hun vlucht gemist hadden. Inplaats van alles op die aswolk te schuiven hadden ze ons meer tijd moeten geven in Chicago. Er waren vluchten genoeg. Dit nemen we Fox zeer kwalijk. Wij hebben dan in Chicago overnacht en konden de volgende dag 'smiddags pas naar San Francisco.Onze groep van 28 is dan met 5 verschillende vluchten in San Francisco aangekomen. Groepsreis hè! Fox reageert niet op onze mailtjes! Moeten wij dan zelf opdraaien voor onze hotelkosten en het gemis van onze eerste vakantiedag?
Onze gids was de slechtste gids die we ooit meegemaakt hebben.Een voorbeeldje: de eerste dag van de rondreis werd de golden gate bezocht,maar wij hadden de eerste dag gemist.De tweede dag wilde de gids San Francisco uitgaan zonder naar de golden gate te gaan.Pas na heel veel boze woorden wilde madam dan toch naar de golden gate.

1 like

Als ex-reisleider kan ik zeggen dat het niet uitmaakt met welke organisatie je reist:

Klachten gelijk ter plekke melden. Dan kan er nog wat aangedaan worden!

Helaas komen veel mensen achteraf met allerlei klachten die alleen maar als doel hebben geld terug te krijgen. Hierdoor zijn veel reis-organisaties helaas geneigd zeeeer lackoniek om te gaan met klachten.

En wat betreft kosten van een reis geldt dat ook voor iedere reis-organisatie:

Kontroleer zelf van te voren wat de reis precies inhoudt wat er WEL incl. is maar vooral wat er NIET incl. is. De meeste reis-organisaties zijn daar heel duidelijk in.

En niet als laatste … verdiep je goed in een rond-reis zodat het geen verrassing is dat je veel tempels bezoekt of soms erg lang in de bus zit of soms veel parken worden bezocht of dat hotels vaak buiten de stad zitten of …
Als je niet verrast wilt worden lees dan goed alle informatie!

Chang Noi

3 likes

Tot nu toe heb ik 8 rondreizen met Fox gemaakt, zowel in Azie, Midden Amerika als Afrika, en dat zegt genoeg. Ik ben zeer tevreden over hun rondreizen.

Wat leeftijd vd deelnemers betreft denk ik dat het afhankelijk is vd tijd vh jaar waarin je wilt reizen. Zelf (53) reis ik altijd in november/december. De leeftijd vd groep kun je nakijkenop hun site bij het kopje “data/prijzen”.
Verder vind je op hun site alle info over wat inclusief is en wat optionele mogelijkheden. Je kunt dan zelf uitrekenen hoeveel bijkomende kosten er zijn.

Over het algemeen heb ik altijd prima reisleiders gehad. Slechts 1x was hij wat minder. Dat werd echter goed gecompenseerd door een uitstekende gids van het land zelf. In Aziatische landen is het nl. verplicht om naast een nederlandse reisleider ook nog een gids uit het land zelf mee te nemen. Fox moet zich aan die verplichting houden.

Qua prijs/kwaliteit vind ik Fox er goed uitsteken. Kijk je bij Djoser, Shoestring, Summum en nog een aantal andere reisorganisaties, dan komen er vaak meer kosten van optionele excursies bij dan bij Fox.
Het is maar waar je voor kiest.

Nog 1 puntje: ik ben als single nog altijd met groepsreizen mee geweest en dat is nog nooit een probleem geweest. Altijd genoeg aanspraak gehad.

Dit jaar was ik voor de 1e keer met een andere reisorganisatie (NRV Holidays) op reis gegaan naar Laos en Cambodja. Dat is me niet goed bevallen. De reisleiders/gidsen ter plaatse waren van een beduidend minder niveau dan wat ik bij Fox gewend ben. Komend jaar boek ik dus weer bij Fox.

1 like

Voor mij ook nooit meer reizen met Fox. Zeer vervelende ervaring gehad, waar ik niet te veel over ga vertellen. Ik zou een bloemetje krijgen maar moet die nu nog ontvangen.

Groetjes
Milika

Sorry Milika, maar wat is een (negatieve) ervaring waard, als je niet wilt uitleggen wat er is gebeurd?

Ik ben in 2009 met Fox single naar Noord-Thailand geweest. Ik vond de reis perfect geregeld. De hotels waren prima. Er was een reisleider die echt zijn best deed om ons Thailand te laten zien en proeven. Wat ik goed vond was dat er naast de reisleider een Thaise gids gedurende de hele reis aanwezig was die echt een wandelende encyclopedie was. (dat moet je natuurlijk wel treffen)
Nadeel vind ik van een groepsreis dat het afhankelijk is van de deelnemers. Bij ons kreeg je op het laatste 2 groepen en dat kwam de sfeer helaas niet ten goede. (stiekem weggaan voordat de anderen in de groep kwamen omdat ze die niet zo leuk vonden) Ik zat gelukkig in de andere groep die het wel leuk hadden.
Wat ik nadeel vind van alleen reizen in het algemeen is dat je achteraf met niemand echt na kan genieten.

Met het risico dat dit als spam overkomt, maar lijkt me wel nuttig voor de mensen die deze postings lezen: op onze site ReisOrakel vind je ook nog 7 ervaringen met Shoestring.

en wat heeft dat met fox te maken?

Woeps, m’n hoofd is blijkbaar nog op vakantie :drugged:

Hierbij dan de goeie link: Ervaringen met FOX Reizen met 31 ervaringen :wereld:

Mijn advies is niet meer Fox te gaan, kijk naar oragnisaties als met Baobab en Djoser. Al jaren reis ik met Djoser, altijd super reizen geweest en raad ik iedereen aan. Dit jaar heb ik helaas belsoten om met Fox te gaan. Net voor vertrek waren er uit verschillende landen (USA, Canada, Engeland etc) travel alerts uitgegeven ivm terrorisme dreiging. Daarnaast was er een uitbraak van een dodelijke epidemie (paar honderd mensen overleden in twee maanden). Hierover heb ik naar hen gebeld en hun antwoord was dat de agent in India van niets wist. Dus ik heb verschillende links, nieuwsuitzendingen, krantenartikelen etc doorgestuurd. Ook met bewijs dat het in de gebieden was waar we met FOX doorheen zouden reizen. Weer kreeg ik hetzelfde antwoord. Zij gaven aan dat er in Nederland geen negatief reisadvies gold. vervolgens heb ik Ministerie van Buitenlandse Zaken gebeld en zij mailde mij: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter. Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen partij". Toch blijft Fox vasthouden aan het feit dat ze van niets weten (terwijl India zelf ook een Terror allert heeft uitgebracht, de indiase minister van Gezondheid is opgetrommeld ivm de epidemie en International Society for Infectious Diseases een travel alert heeft uitgegeven ivm epidemie die veel erger is dan de jaren ervoor). Een bekende van mij zou naar Thailand gaan deze maand met FOX en ook daarvoor gold dat (ondanks de overstromingen) ze niet kosteloos wilde annuleren. Pas na tussenkomst van een jurist werden zij hiertoe gedwongen. Ik reis volgend jaar gewoon weer met Djoser net als de 4 reizen hiervoor. Met Baobab ben ik naar Latijsn AMerika geweest, hele mooie reis, qua prijs wat goedkoper dan Djoser en dat merk een beetje aan de kwaliteit van de hotels. Maar Baobab zou ik zo weer doen!

@Minoustommy:
Jammer voor jou dat je liever zou annuleren. En ik begrijp dat je teleurgesteld bent in de reactie van Fox. Maar, nu was ik wel nieuwsgierig geworden en heb ik zelf de Belgische reisadvies over India eens bekeken en op basis daarvan zou ik niet willen dat mijn reis geannuleerd zou worden.

Over de terreirdreiging wordt gezegd: "Over het algemeen wordt aan alle Belgen aangeraden de grootste voorzichtigheid in acht te nemen bij het bezoeken van publieke plaatsen en mogelijke verdachte objecten of situaties aan te geven bij de lokale veiligheidsdiensten.

Over de gezondheidsrisico’s wordt niets bijzonders gezegd (lees: alleen de “normale” risico’s in India) Over Japanse encefalitis wordt niets gezegd. Bovendien lopen toeristen sowieso weinig risico deze aandoening te krijgen en zou je je eventueel nog kunnen laten vaccineren als je je zorgen maakt.

Kortom, op basis van het Belgische reisadvies, kan ik eigenlijk de reactie van Fox wel begrijpen (en nee, ik heb geen connecties met hen), hoewel ik het wel jammer vind voor jou.

Ik hoop in ieder geval dat je toch nog een leuke reis hebt (gehad?) of dat er een goede oplossing kan gevonden worden als je toch zou annuleren.

Dank je voor je reactie en ik snap absoluut je standpunt. Maar je moet voor de grap googlen op http://dhaka.usembassy.gov/warden_message_oct19_11.html en Travel alert India 2011. Dan zie dat de ambassade van Engeland, Australie, Nieuw Zeeland, Canada, Amerika etc een travel alerts hebben afgegeven. Daarnaast zou ik je ook adviseren te googlen op bijvoorbeeld Encephalitis India oct 2011. Dan kom je heel veel nieuwsuitzendingen en krantenartikelen tegen over de honderden doden die afgelopen 2 maanden zijn gevallen. Er is recentelijk een nieuw virus ontdekt en de medici staan voor een raadsel. Als je zoekt op encephalitis New Delhi oct 2011 dan zie dat er ook gevallen bevestigd helaas zijn in New Delhi etc. Deze berichten komen ook van gerenomeerde zenders als de BBC en CNN.
Daarnaast staat er op de website van de Ministerie van Buitenlandse Zaken letterlijk: "Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter. Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen partij”. Helaas zijn er teveel reisorganisaties die zich hier achter verschuilen en zeggen dat je alleen kunt annuleren indien er een negatief reisadvies is. Maar ik wil je wel bedanken voor je vriendelijke reactie

CNN gerenommeerd? Het is tegenwoordig meer een sensatiezender. Het heeft ca. 2 weken lang gedaan alsof Occupy WallStreet niet bestond. En dat noemt zich een nieuwszender… Amerikanen blazen alles trouwens graag op.
Honderden doden in India door een virus: als je ziet hoe een groot deel van de bevolking leeft (sloppenwijken met open riolen), dan is het niet zo verwonderlijk. Probeer New Delhi te mijden als je er niet naartoe hoeft (India is groot genoeg).

1 like

maar hoezo zeg je dat ik beter New Delhi kan omzeilen?

Om contact met het virus te vermijden. Waar mensen dicht op elkaar leven, verspreiden ziekten zich makkelijker. Punt was dat het niet nodig was een hele reis af te blazen op basis van wat bangmakerij.