oei, dat is wel zeer negatief allemaal… Had ik totaal niet verwacht! Maar héél erg bedankt voor jouw ervaring te delen!
Ik ben namelijk nog steeds aan het twijfelen tussen de rondreis Nieuw-Zeeland en Fiji of de rondreis naar Java, Bali, Sumatra en Lombok … alle twee met djoser…
De meeste personen die ik al hoorde, waren er die in Nieuw-Zeeland waren geweest (met djoser), maar ik had nog niemand gehoord die de rondreis van indonesië had gemaakt.
U bent dus de eerste. En het lijkt me niet zo positief zo te horen/lezen.
Dit is echt spijtig, want ik was aan het kiezen om toch Indonesië te doen, maar nu lijkt het toch misschien beter om Nieuw-Zeeland en Fiji te kiezen…
Een laatste vraagje misschien: waren er ook positieve zaken aan de rondreis die u maakte? Of was het allemaal overwegend negatief?
Ik kan over Djoser niets positiefs zeggen, de punten die ik hier genoemd heb, waren eigenlijk nog niets een alle punten :so:
Wij hadden tijdens deze reis 1 persoon in de groep die 2 jaar daarvoor de zelfde reis had gemaakt… dit was het toen zo goed bevallen dat hij hem dus opnieuw wilde doen… maar na deze reis zei hij “Nooit meer Djoser voor mij”
Indonesië zelf is wel echt geweldig hoor!
Al moet ik zeggen van Sumatra en Java… je moet er van houden.
Wij tijdens deze reis trouwens ook mensen gesproken die zelfstandig met een chauffeur een rondreis maakten… en dat is wel echt een aanrader.
Hartelijk bedankt voor je website!! De foto’s waren prachtig!!! Nog mooier dan hoe ik het me inbeelde !
De natuur lijkt er echt prachtig!
En de hotels zien er ook wel behoorlijk uit!
Je tekstjes met elke dag-omschrijving waren ook leuk gedaan!
Ik wou dat ik nog meer zo een sites kon bekijken! Het was echt aangenaam!
Wat ik me nog afvroeg: heb je daar ter plaatse soms ook tijd om wat uit te rusten en eens een dagje niets te doen en lekker bvb. aan het strand te liggen bvb.? Of is het echt voortdurend van het één naar het andere gaan?
Ik ben namelijk snel moe en ik heb wat schrik dat er niet vaak momenten zullen zijn waar we kunnen ontspannen?
nogmaals heel erg bedankt voor je website te hebben doorgegeven en je ervaringen!
Rust momenten… ja we hadden er wel een paar, maar eigenlijk doe je elke dag wel iets. Op Sumatra en Java weinig rustdagen, uit mijn hoofd 1 dag strand/ eigen dingen doen. Op Bali wel lekker relaxen en geloof mij dat heb je nodig!
Je geeft aan dat de hotels er “goed” uit zien, maar de hotels die met foto op onze website staan, zijn toevallig ook de mooiste haha!
Af en toe was het echt een ramp, wij hadden ook geen luxe verwacht hoor, maar het moet wel echt schoon zijn vinden wij.
Eigenlijk moet je het gewoon beleven, wij kunnen er achteraf gelukkig wel positief over terug denken, alleen bij het woord Djoser begint ons bloed te koken! :mad: Misschien gewoon een andere operator zoeken hahaha
Mocht je meer reizen willen checken, dat kan op http://www.reisforum.net/ hij is nog niet helemaal klaar… maar ik ben er druk mee!
Wat jammer om te horen dat je een zo slechte ervaring met Djoser hebt gehad en zo te horen hebben ze daar dan ook niet goed op gereageerd.
Een punt van verwarring wat ik bij Djoser nog wel eens hoor is over het verschil tussen een begeleider en een reisleider.Dat neemt niet weg dat de begeleiding ook goed moet zijn. Ook iemand die het voor het eerst doet, zou het moeten kunnen. Volgens mij krijgen ze namelijk een boekwerk met tips en suggesties van de andere reisleiders. Je hebt duidelijk niet de beste gehad…
Een lijst van ervaringen mijnerzijds:
China: een jongeman die de reis voor de 3e of 4e keer deed, sprak wat Chinees en wist veel van de Chinese politiek. Liet de groep redelijk zijn eigen gang gaan, maar was wel behulpzaam met tips en met regelen van activiteiten.
Mexico/Guatemala: een reis waar je veel van plek naar plek reed, dus best wel wat bussen. Reisleidster was zeer ervaren in Mexico en sprak Spaans. Was welhaast iets te bemoeiend met de groep
Griekenland: een jonge vrouw die Grieks sprak en het goed met de chauffeur kon vinden, dus erg behulpzaam bij het regelen van heen en weer reizen op zijn vrije dagen. Gaf ook best wel informatie in de bus (mocht van sommige mensen nog wel wat meer zijn, maar ik val meestal in slaap in de bus).
Nieuw Zeeland: jonge vrouw. Aangezien iedereen Engels spreekt hoef je daar niet veel begeleiding te hebben. Maar ze had ideeën voor uitjes en regelde die dan ook, dus geen klachten op dat punt.
Turkije: uitstekende begeleiding. Iemand die vloeiend Turks sprak, veel van het land wist en ons ook overal de juiste tips gaf en goede gidsen wist te regelen.
Argentinië: jonge vrouw die Spaans sprak en daar al een jaartje zat. Deed haar reisbegeleiding prima, hield zich misschien wat minder met de hele groep bezig.
Laos en Cambodja. Uitstekende begeleiding van een Nederlandse die in Thailand woont en dus Thais spreekt. Deed de reis regelmatig. Omdat wij vertraagd waren in Cambodja moesten we onverwacht ergens anders overnachten en dat regelde ze uitstekend (prima hotel ook).
Spanje/Portugal: begeleiding van een Nederlander die in Spanje woonde. Duidelijk iemand die dit al langer deed (dan is het enthousiasme misschien wat minder, maar daar staat ervaring tegenover).
Afrika: uitstekende begeleiding. Een van de weinige begeleiders die bij Djoser in vaste dienst is en volgens mij de hele brochure al begeleid heeft. Echte regelneef, met veel humor.
Italie: ook prima begeleiding. Een gepensioneerde lerares die de reis zelf nog niet eerder gedaan had, geloof ik, maar kon zich redelijk redden met de taal en had ook veel reisbegeleidingervaring.
Van hotels ben ik het met je eens dat je van Djoser niet het beste hoeft te verwachten. Maar echt slechte hotels ben ik maar sporadisch tegengekomen. Meestal is het basic maar schoon.
Soms zitten ze buiten de stad, maar in dat geval was het hotel zelf meestal een tandje luxer.
Wij hebben zoals ik dit lees gewoon heel erg veel pech gehad!
Ik weet natuurlijk niet hoe Djoser het doet op andere reizen, maar ga dit ook zeker niet proberen Wij hebben er van geleerd… en de reis Sumatra, Java Bali raad ik dan ook niemand aan.
Misschien dat de reis inmiddels is aangepast, of dat iemand een andere reisleider / begeleider treft en de reis perfect is… helaas hebben wij dit niet mee mogen maken en zoals ik zei… wij zijn afgeknapt op Djoser… Mooie boeken, Mooi kantoor maar slechte reis en afhandeling van klachten
Amaai Marieke!! Al zo veel reizen gedaan met djoser! Super gewoonweg Ik hoop dat ik dat later ook zal kunnen zeggen! (niet bepaald met djoser, maar dat ik toch vele culturen heb kunnen leren kennen…)
Ik denk dat het echt van geluk afhangt wat de reisbegeleider betreft…
Zoals je aangaf is het telkens anders…
Hopelijk is de begeleider van Java, Bali, Sumatra en Lombok toch wat beter dan die dat reisverslaafde heeft gehad…
Ik zou niet willen dat ik die reis boek (mijn allereerste grote reis na mijn studies) en dat ik dan een negatieve ervaring eraan over hou…
Dat zou ik echt jammer vinden…
Vooral dat ik er nu al lang voor spaar, dus ik wil echt een mooie en goed georganisseerde reis meemaken!
Ik twijfel wel nog steeds met de rondreis Nieuw-Zeeland en Fiji van djoser…
Ik geraak er maar niet aan uit welke ik moet kiezen Alhoewel de meesten me wel aanraden Indonesië te kiezen voor de cultuur…
Maar Nieuw-Zeeland is zo bekend om zijn schoonheid…
Ik moet wel zeggen dat ik een maand geleden naar de grote informatiedag van djoser ben geweest in gent en ik ging er specifiek naartoe om informatie te krijgen over de rondreis van Nieuw-Zeeland en Fiji …
En er was niemand die de reis er al had gemaakt!!! Dat vond ik echt wel spijtig aangezien ze op voorhand zeiden dat er voor elke reis een begeleider aanwezig zou zijn om informatie te geven…
Dat was helemaal niet zo.
Ze hebben me gewoon naar een mevrouw gestuurd die er wel al was geweest, maar niet met djoser… Ze was er op eigen initiatief naartoe geweest en had dan ook niet de route van djoser gevolgd.
Het enigste wat ik ervan onthouden heb, is dat ik er niet naartoe moet gaan voor de volgende zaken te zien: cultuur, dieren, bergen en warm weer.
Eigenlijk heeft ze me volledig afgeraden om die reis te doen…
Waardoor ik er nu een ander beeld van heb, dan wat ik in het begin erover had.
Ze vertelde ook dat zij die reis had gemaakt als haar allereerste grote rondreis (zoals ik nu zou doen) en dat ze het toen wel héél mooi en spectaculair vond, maar dat ze ondertussen nu al ijsland enzo heeft gedaan en ze zei me dat ze nu wel inziet dat je niet zo ver hoeft te gaan om de natuur te zien die je in nieuw-zeeland vindt…
Ze zei dat je evengoed naar Ijsland of Canada kan gaan en dat je daar exact hetzelfde ziet…
Maar kom, ik vond het gewoon niet fijn dat er geen reisbegeleider van Nieuw-Zeeland aanwezig was! Dat was de reden waarom ik naar hun informatiedag ging… om ervaringen te horen … en ik ben er met niets naar huis gegaan…
Ik heb ondertussen al véél meer informatie gekregen via jou, Marieke, dan via Djoser zelf…
Waarvoor nogmaals heel hartelijk bedankt!!
Graag gedaan. En laat het gezegd zijn dat er zeker ook andere reisorganisaties zijn die misschien even goed/vergelijkbaar/beter zijn (Djoser is niet de enige reisorganisatie waar ik mee op stap ben geweest).
Maar de formule van Djoser past kennelijk goed bij mij persoonlijk.
Ik heb 3 reizen mer Djoser gemaakt maar na de laatste moet ik zeggen nooit meer.
Deze reis ging van de Victoria Watervallen naar Nairobi in 25 dagen.
Alles goed gelezen.
Djoser had gezegd dat er vijf langere reisdagen zouden zijn.
Nu er kwamen er minimaal 10 zo niet meer voor in aanmerking.
Dan hebben we het over dagen van meer dan 10 uur in de bus.
Een dag hebben we zelfs op eigen initiatief in tweeen gedeeld daar we een dag van 16-20 uur rijden noch voor onzelf noch voor de chauffeur verantwoord vonden.
Onderweg werd er gestopt voor de mooie dingen te bekijken. Nu iedereen begrijpt dat daar geen tijd voor was. 's-Ochtends gelijk lunch smeren en deze vooral in de bus opeten.
Er stond in de papieren dat we in de Serengeti 4-wheels zouden krijgen. Toen dit niet het geval bleek hebben we Djoser gebeld maar tevergeefs.
Nu waar we al bang voor waren gebeurde, de truck ging kapot. Absoluut niet geschikt voor dit soort terrein. Dat was weer een halve dag weg. we hadden al eerder een dag verloren vanwege de kapotte truck.
Op Zanzibar kwamen we inderdaad in een eenvoudig hotel. Maar ach dachten we na zoveel dagen kamperen is een “beetje” luxe wel lekker. Lekker douchen enz.
Nu we zaten met nog een aantal op de derde verdieping. Ik denk dat op deze verdieping nog nooit water is geweest. Ook deze keer niet. We kwamen een andere Djoser groep tegen en die weigerde er zelfs maar te blijven.
De reisbegeleiding was er inderdaad om ons van A naar B te brengen. Ze wist niet wat wij volgens het Djoser programma allemaal zouden moeten zien.
We hebben haar daar attent op moeten maken. Van sommige bezienswaardigheden had ze nog nooit gehoord.
Bij terugkomst klacht ingediend. Zeker over de misleidende informatie wat betewft de lengte van de reisdagen. Is inimiddels aangepast op hun site. Standaardbrief terug gekregen. Niet feitelijk reageren op de klachten en vooral schrijven dat ze hopen ons snel weer te begroeten op een volgende reis.
Ja wat denk je zelf.
Wij hebben in maart de kampeerreis Kenia/Tanzania/Zanzibar gedaan.
Geheel tegen onze principes in want eigenlijk willen we niet (meer) weg met een groep omdat we van de vrijheid houden om zelf te bepalen wat we gaan doen.
Maar de voordelen wogen op tegen de nadelen. Voor deze prijs kan je NOOIT dezelfde route in dezelfde tijd doen. Met maar 3 weken vakantie wil je er het maximale uithalen.
We hebben een TOP! reis gehad.
Geen Nederlandse maar locale reisbegeleiding. Iets waarvoor wij bewust hebben gekozen. Hij had absoluut wel wat beter zijn best kunnen doen maar het was vaak ook een cultuur verschil. Hij begreep soms niet waar wij waarde aan hechtte. Maar goed. Ieder mens is weer anders en hij heeft ons meer verteld over zijn land en de gebruiken dan een Nederlander had kunnen doen.
Tuurlijk lopen dingen wel eens niet zoals je ze verwacht maar ik vind dat je daarin flexibel moet zijn. Bij ons zag een dag er ook anders uit dan in het programma. De reisbegeleider had van zijn werkgever een ander schema gekregen (hij werkt voor verschillende organisaties).
Dan stuur je een mailtje naar Djoser zodat ze op de hoogte zijn en gaat gewoon genieten van de dag zoals ie komt. ( of ben ik dan té positief en flexibel?)
Het was een kampeerreis waardoor we een hele leuke kleine en jonge groep hadden met allemaal no-nonsense mensen die wilde aanpakken met tenten opbouwen en koken etc.
Wij gingen met de truck door de Serengeti. Dat ging prima. Ja, we hebben vast gezeten in de blubber maar dat zaten we 2 dagen later in de NgoroNgoro krater met een jeep ook.
Ik persoonlijk vind dat je het een organisatie niet aan kunt rekenen als er pech is met het vervoer. Dat kan gebeuren. Wanneer je zelfstandig reist zal dit je ook gebeuren. Als de chauffeur maar een beetje handig is en zelf een hoop kan verhelpen is het goed.
Zanzibar, basic hotel maar niets over te klagen. OK, er kwam weinig water uit de douche maar het was tenminste meer dan op de campings. Er was geen electriciteit. Maar dat was op heel Zanzibar zo. Al 2,5 maand lang. Kan Djoser daar iets aan doen? Nee, de regering van Tanzania kon er niet eens iets aan doen.
Na het plaatsen van het vorige bericht even rondgespeelt op de Djoser site. Las hier namelijk oa €800 toeslag voor een 1 persoonskamer. Kon me dat niet zo goed voorstellen. Steekproefje in Thailand €195 en €210. Dat is een goedkoop land dus niet vreemd. Volgende steekproefje: het dure N-Z maar daar was de toeslag €525. Dat klinkt wel als veel geld natuurlijk maar het is zeker geen €800 en je hebt dan 25 nachten een eigen kamer in een land met een zelfde prijsniveau als Nederland.
Ik vond het jammer om dat stuk over Indonesië te lezen. Ik ben natuurlijk niet bij de reis geweest en ik kan me voorstellen als het een teleurstelling is geweest maar van een aantal dingen vind ik dat je ze misschien ook gewoon naast je neer kunt leggen.
Als ik de klachten lees vraag ik me af of je eerder in (armer)zuid-oost Azië geweest bent of met andere reisorganisaties? Of was dit de eerste verweg ervaring?
Ik heb ervaring met verschillende groepsreizen van verschillende organisaties in verschillende landen.
Kamers met uitzicht op een muur? vaak genoeg gehad
Kamers aan een weg? ja, tuurlijk. vind ik niets vreemds.
Geen warm water? Ben ik de enige die dit normaal vind voor een land als Indonesïe?
Handdoeken die stinken? In Indonesïe doen ze de was met de hand in koud water…dus dat ruikt niet altijd even fris.
kamers die niet schoon zijn? Ik weet natuurlijk niet hoe erg het was maar vaak zien dingen er viezer uit omdat het oud is dan dat het werkelijk vies is. (tenminste, zo heb ik het ervaren). En schoon is daar inderdaad niet altijd hetzelfde als wat bij ons schoon is.
pech met vervoer: hoort erbij
bus oncomfortabel: In Azië vind ik dat niet vreemd. Djoser zegt ook nergens dat ze met het allernieuwste van het allernieuwste rijden (moet je voor naar een andere organisatie). En zelfs het nieuwste van het nieuwste heeft vaak weinig beenruimte en vreselijke schokdempers.
Busdagen van 14 uur vind ik ook niet vreemd. Die zitten er in iedere reis. als je geluk hebt maar 2 keer en als je pech hebt wel 10 keer. Wanneer je heel veel wilt zien van een groot land in een korte tijd dan horen daar lange reisdagen bij. Mocht je hier moeite mee hebben dan moet je voor een volgende keer even bellen naar de reisorganisatie en er specifiek naar vragen. Dan kan je een betere keuze maken. Want ze hebben allemaal van die lange reisdagen maar niet ieder land of route is even groot/lang.
Dat jullie reisbegeleider voor het eerst mee was op die reis is misschien jammer voor jullie maar ooit moet toch eens zijn eerste reis zijn ?!? Hij had wel ervaring in het begeleiden van reizen, toch? Ik vind het netjes dat hij het meld.
Zijn taak is om er voor jullie te zijn als er (medische) problemen zijn en dat het organisatorisch qua hotels etc in orde is achter de schermen. Een goede reisbegeleider kan dit in ieder land. Wil je iedere dag een berg achtergrond informatie dan moet je meegaan met een organisatie die reisleiders heeft. (daar betaal je dan wel voor)
Dat hij/zij in slaap valt tijdens een lange bus reis moet toch af en toe kunnen? Als je weet dat ze maar 4 uur per dag betaald krijgen mag je blij zijn dat ze 24 uur per dag voor je klaar staan! ( dit is overigens niet alleen bij Djoser zo maar bij alle reisorganisaties)
Dit bovenste is niet bedoeld als aanval naar de schrijver en ook zeker niet als een promopraatje voor Djoser.
Ik was niet bij de reis en ik geloof best dat er dingen tegenvielen en dat ook djoser daar misschien wat aan had kunnen doen.
Er zijn alleen een aantal punten waarbij ik denk: die horen gewoon bij reizen. En zeker met een organisatie als Djoser. (Voor mij staat Djoser voor een organisatie die relatief goedkope reizen aanbied aan mensen die van avontuurlijke en actieve vakanties houden, die veel vrijheid geeft zodat je zelf kunt bepalen wat je doet op bepaalde plaatsen. Ze zitten niet in de beste hotels maar komen wel regelmatig op plekken waar andere organisaties niet naar toe gaan.)
Nee hoor reisdagen per bus van 14 uur zijn niet vreemd inderdaad als dat ook vermeld wordt.
Bij ons werd gezegd/geschreven had u rekening met 5 lagere reisdagen.
Nu het werden er meer dan 10.
Dus dat is gewoon misleidende informatie.
Dan hadden we op dat moment geen pech of wat dan ook.
Ze hebben dit nu ook toegegeven en gewijzigd.
Ik boek hier in Holland, dus dan mag ik ook de juiste info verwachten of in ieder geval iets wat in de buurt komt. Dit zat er voor meer dan 50 % naast.
Ik zit niet te wachten voorgelogen te worden, maar ja dat zijn mijn ideeen.
Ik vind ook niet dat je de mensen in Afrika wel bloot mag stellen aan zaken als 14 uur rijden. Vinden wij ook niet normaal toch?
Verder is dat een stuk vermoeiender dan over onze eigen geasfalteerde wegen. De kans op ongelukken is voor iedereen dus veel groter.
Ik wil daar ter plaatse best flexibel zijn hoor en dat zijn we met zijn allen dan ook meer dan geweest.
Djoser moet alleen geen 4-wheels beloven en ze verolgens niet geven en het dan gooien op overmacht of het recht te wijzigen.
Ja als er tornado is of overmatige regenval maar niet gewoon zo maar van alles wijzigen, zou lekker zijn.
Dit heeft niets met mijn flexibiliteit te maken maar met een belofte die gedaan is.
Ik vind het erg belangrijk een man een man een woord een woord dat principe hanteer ik namelijk ook voor mezelf. Maar ja misschien ben ik dan wel iets te netjes, dat kan.
Een Nederlandse reisorganisatie koopt bij een locale agent een pakket. Die leggen hun hele vertrouwen in de handen van die locale agent. Die moet ter plekke dingen reserveren zoals een bus, een hotel en een 4wheel drive.
Met hem zijn er nog meer locale agenten die hetzelfde doen dus soms is iets overboekt, of soms laat de locale agent een steekje vallen
Dat is heel vervelend en de Nederlandse organisatie moet daar ook absoluut van op de hoogte gesteld worden maar veel meer kunnen ze vaak op zo’n moment ook niet doen.
Ga maar eens vanuit Nederland op zoek naar welk mannetje je moet bellen voor een jeep in de Serengeti als je eigen mannetje het niet kan regelen die dag.
ik ben het met je eens dat de info in de brochures moet kloppen. En ook dat een chauffeur tijd moet hebben om te pauseren. Maar ik mag toch aannemen dat jullie plaspauzes of koffie en lunchpauzes hadden?
Op onze reis stonden we regelmatig voor 5 uur 's ochtends op en dan zaten we ook tot na 18.00 in de bus. Maar we reden dan wel de helft van de tijd door een Nationaal Park. Telt dat mee als buszitten? voor mij niet. Maar voor de chauffeur wel. Ik vind het goed dat jullie ook aan hem dachten want veel mensen vergeten hoe hard werken het is
Overigens was bovenstaande bericht met name gericht op de schrijver van het indonesie verhaal…
Ja hahahahahahahahhaha luchpauze en plaspauze hahahahaha.
Nee lunchpauze was voor het overgrote deel brood 's-ochtends smeren en in de bus opeten. Want er was geen tijd want dan werden het 25 dagen van 14 uur rijden.
Plaspauze met z’n allen 3 minuten de bosjes in.
Hoewel ik dat niet erg vind hoor, is puur lachen en puur Afrika dus dat was het probleem niet.
Nee, ik heb het dan ook absoluut NIET over uren in een national park, als ik die er ook nog bij op moet tellen.
Onderweg stoppen en dingen bekijken Nee, ik bedoel echt van A naar B en karren maar.
Terwijl Djoser in de folder vertelde NATUURLIJK wordt er gestopt onderweg als we wat moois tegenkomen .
NEEEEEEE geen tijd voor.
En nee Djoser vertelde dat we die 4-wheels niet zouden krijgen en dat dat nooit de bedoeling was geweest. Dat ze ons dat wel verteld hadden was een foutje.
En natuurlijk achteraf gezien, alles nu wetende zijn de afstanden te ver om die behoorlijk in 25 dagen te kunnen doen.
Maar ja dat weet je nu bij thuiskomst
Nu we er geweest zijn weten we wel beter.
Weet niet wat ik gedaan had als er had gestaan dat de reis voor het overgrote gedeelte zich in de bus zou afspelen.
groet
ps heb niet alleen maar slechte ervaringen met Djoser gehad.
1 reis was GEWELDIG Mexico/guatemala/Belize
Alles prima
2e reis Zuid-afrika/Namibie/Botswana/Zambia - veel gezien/helaas wel 5 kapotte bussen - en een bijna twee weken durende ruzie tussen reisbegeleider en chauffeur.
Eenmaal zelf bijna weggespoeld met bus en al. Super snel de bus verlaten, bagage en alles achter latend en dus hellemaal onder het niet meer te verwijderen rode zand.
Maar ach kan gebeuren.
Wel jammer dat het een behoorlijke inschattingsfout van de chauffeur was.
De reisbegeleider liet ons ook duidelijk weten dat hij dit deed nog een keertje omdat hij zelf op vakantie wilde. Hij was ook nogal onaardig tegen de wat oudere deelnemers. Ja die springen nu eenmaal niet zo makkelijk meer. Vrij onbeschoft, maar ja toen dacht ik nog kan gebeuren.
Ik zoek iemand die met djoser reeds de rondreis Bolivië en Peru (23 dagen) gemaakt heeft. Hoe is het je bevallen? Is er mogelijkheid dat je een (volledige) lijst stuurt van de hotels waar de overnachtingen plaats vinden. Ook graag de periode wanneer je deze reis gemaakt hebt
Ik heb de Costa-Rica en Panama reis gemaakt met Djoser. Heel lange reisdagen (wat bij het boeken ook niet zo duidelijk aangegeven werd) waarbij de lunch bestond uit tankstation-fastfood die we dan opaten in de bus…
Al bij al was het wel een zeer mooie reis, maar misschien moeten ze even proberen om de reisdagen iets in te korten of om de reis te verlengen met een 3-tal dagen…
Even een waarschuwing voor mensen die de ‘El Minya’-reis van Djoser willen boeken:
bij deze reis wordt géén bezoek gebracht aan Abu Simbel, ondanks dat Djoser een
bezoek aan Abu Simbel zowel in de beschrijving van de reis als het overzicht van
Egypte-reizen wel noemt. Ik vind dit absoluut misleiding en begrijp ook totaal niet
waarom Djoser bij deze reis slechts 1 dag in Aswan verblijft (waardoor een bezoek
aan Abu Simbel zo goed als onmogelijk wordt gemaakt), maar wel 3 volle dagen in
Luxor (waar je alle bezienswaardigheden in 2 dagen echt wel gezien hebt).
Bij hun ‘Rode Zee’-reis worden er wel 2 dagen verbleven in Aswan (en 2 in Luxor),
dus dan is een bezoek aan Abu Simbel wel mogelijk, wat toch echt één van
de hoogtepunten van Egypte is.
Vanwege deze misleiding heb ik besloten een reis naar Egypte zowiezo niet
bij Djoser te gaan boeken (bovendien zijn ze ook duurder dan vele andere
reisorganisaties die precies dezelfde reizen bieden).
Overigens ben ik zelf ooit met Djoser in 1998 naar India en Nepal geweest,
wat zeker wel goed georganiseerd was, de reisbegeleidster was erg
enthousiast en professioneel. Er waren toen ook wel lange reisdagen in
de bus bij, maar dat wisten we van te voren (en dat kan ook niet anders
in zo’n enorm groot land als India).
Eerlijk gezegd ben ik niet onder de indruk van alles wat u beschrijft. Dat de reis(be)geleiders van Djoser niet altijd bekwaam en/of gemotiveerd zijn kan ik wel uit eigen ervaring beamen. Maar als u zich een beetje had voorbereid op de reis, had u kunnen begrijpen dat Sumatra enorm groot is en dus ook lange busreizen nodig zijn. Precies om die reden hebben wij alleen Java/Bali gedaan met Djoser. Dat was een fantastische reis met een leuke groep en de incompetente reisbegeleidster hebben we vanaf dag 1 genegeerd. Zo wilden we op een avond Bandung in vanaf het hotel en dat was te ver om te lopen. Volgens haar kon dat niet, dus hebben we vervolgens zelf onze buschauffeur ingehuurd die ons keurig heeft weggebracht en opgehaald. Kortom: blijf altijd nadenken en schuif niet alle verantwoordelijkheid op Djoser. En van die smerige hotels hebben we niets gemerkt en ja, de standaard in Indonesie is niet gelijk aan onze 4**** wereld…
Mijn partner en ik hebben veel ervaring met Djoser. In de afgelopen jaren zijn we naar Andalusie, Baltische Staten, Kenia, Indonesie, Marokko en naar Vietnam geweest met Djoser. En hoewel we zeker een deel van de minder postieve ervaringen met Djoser herkennen, zijn we toch overwegend positief.
Na al deze reizen zijn voor ons de punten die voor Djoser pleiten: interessant en afwisselend reisprogramma met ruimte voor eigen invulling, goed georganiseerd vervoer, over het algemeen prima hotels, passend bij het reisdoel met soms ook bijzondere locaties, redelijke prijzen, mooie groepsomvang (niet te klein voor voldoende ‘netwerken’ en nooit meer dan zo’n 20-22 personen) en last but not least prettig gezelschap om mee te reizen en vaak goede lokale gidsen. Dat laatste is niet onbelangrijk. Tijdens onze laatste reis bijvoorbeeld hadden we een volstrekt onervaren Djoser begeleider. Een aardig knul, maar volstrekt incompetent. Echter, de lokale begeleider van de Vietnamese reisorganisatie was een uitstekende gids die ons met veel humor, zelfrelativering en enthousiasme liefde voor het land en de mensen heeft bijgebracht. Bovendien huurde hij weer lokale gidsen in voor specifieke bezienswaardigheden. Dat kostte dan per persoon een paar €, maar was het geld dubbel en dwars waard.
Na al deze reizen is ook een patroon zichtbaar van de minder sterke kanten van Djoser: onvoldoende ervaren en opgeleide reisbegeleiders die hun werk moeten doen voor een appel en een ei. Dat leidt soms tot volkomen incompetente en ongemotiveerde reisbegeleiders die ook het land en de cultuur niet kennen. Zo hebben we op dag 1 van onze Java/Bali reis uren verloren in de haven va Djakarta met het zoeken naar een bepaalde plek. Dat was alleen omdat de reisbegeleidster volstrekt geen kaart kon lezen, geen woord Indonesisch sprak en erger nog: weigerde te accepteren dat er in het gezelschap verschillende personen waren die precies wisten waar het mis ging en iemand die behoorlijk Indonesisch sprak. Aan de andere kant hadden we in Kenia (Saskia!) en in Andalusie uitstekende reisbegeleiders die de taal spraken, de plekjes kende om te eten of leuke wandelingen te maken en van de reisgroep in een paar dagen een gezellige club smeedden die ontzettend veel lol met elkaar hadden. Kortom: in mijn ogen is de enige echte zwakte van Djoser de grote verschillen in kwaliteit van de reisbegeleiders.