Ervaring met djoser reizen

Wie kan mij vertellen hoe de djoser groepsreizen bevallen, tevens ook hoe de accomodaties zijn , kortom is dit goed georganiseerd, en prijs kwaliteit goed, met dank

:dag::dag:In 2012 heb ik de reis Sumatra-Java-Bali-Lombok met Djoser gemaakt. De enige kennis die de reisleidster had van Indonesia leek uit kopiën van Wikipedia te komen, hoewel haar handboek wel de naam Djoser droeg. Verschillende problemen die tijdens de reis opkwamen, juist van gebrek aan kennis, vooral tijdens de Ramadan, werden eigen door de goodwill van de deelnemers opgelost. De hotels waren over het algemeen te doen, de prijs van de reis in rekening houdend, hoewel het in enkele gevallen wel mínimum was.
Excursies die optioneel waren bleken veel minder te bieden als die zelf op individueel niveau via het hotel te organiseren.
Wanneer het de bedoeling is om wat van Indonesië dan raad ik aan wat ik persooonlijk gedaan heb. Heb alleen maar aan de groepsexcursies naar de Gunung Leuser (Sumatra) en de Bromo (Oost Java) deelgenomen. Verder heb ik het program op persoonlijke wijze uitgevoerd, m.a.w. Mijn reis bestond uit Transport en hotel. De rest heb ik zelf ondernomen. Soms met het daghuur van een auto met chauffeur, bijv. in Jakarta, Yogyakarta (vandaaruit Magelang en Semarang bezocht), in Bali (het eiland doorkruisen) en Lombok ídem.
Maar in feite is dat ook wat Djoser aanbiedt, alles op je eigen rekening doen, daardoor is de prijs lager in vergelijking met bijv. een FOX of andere.
Zo he ik echt wel van de reis genoten.

Helaas moet ik de conclusie uit Jeandries’ verhaal trekken dat er sinds 1997, toen ik een reis bij Djoser boekte, weinig ten goede is veranderd. :biggrin: Toen wist onze gids ook van toeten noch blazen: sprak slechts een paar woordjes Bahasa Indonesia, wist niets van fooien af zodat de pot steeds weer aangevuld moest worden en achteraf bleek het een student te zijn met een bijbaantje in de vakantie.:chin:
De hotels waren op een na in Jakarta van de eenvoudigste klasse. De bus die ons door Sumatra reed moest om de haverklap gerepareerd worden waardoor sommige reizigers doodsangsten uitstonden op de “Trans Sumatra Highway”.
Wij hebben alles gezien wat in de folder van de reisorganisator aangeboden werd (Sumatra-Java-Bali) en de prijs stond in verhouding tot de kwaliteit.:vak01:

Indien je een luxe reis wilt boeken moet je bij De Boer en Wendel zijn.:slywink:

Na deze eerste kennismaking met Indonesië met een groepsreis was mijn motto: NOOIT MEER! Ik ben daarna op eigen houtje en in eigen tempo elk jaar tot nu toe dit mooie land verder gaan verkennen waarbij ik wel moet aantekenen dat ik minstens 150 jaar oud moet worden om, en dan nog slechts een klein gedeelte, van Indonesië te zien. :frown:

Foto 1: Trans Sumatra Highway Foto 2: Bungus Beach Padang.

Mijn ervaring met djoser is niet in Indonesië dus daar kan ik niets over zeggen. Ben nu wel 2x op Bali en Sumatra-Java-Bali geweest maar heb dat zelf gedaan. Ik denk dat dat ook het verschil is. Het zijn m.n. kleine lamden die je met gemak zelf kunt doen.

Met djoser ben ik naar zuid-Afrika, Vietnam, Mexico, India en Nepal geweest. Alle reizen vond ik top. Prima reisleiding en leuke gemixte groepen. Accommodaties idd vaak wat eenvoudiger maar dat is omdat ze niet voor alle luxe kiezen maar voor de locaties.

Vaak zie je wel leuke prijzen voor complete groepsreizen en misschien moet je er een kiezen met veel vrije ruimte zodat je ook op eigen gelegenheid iets kunt ondernemen.

Verder wil ik ook nog kwijt dat een groepsreis valt of staat met het reisgezelschap. In mijn geval (1997 en de laatste keer) was het een uit alle leeftijden bestaande groep. De jongsten wilden dit en de oudsten dat zodat het gemopper niet van de lucht was. Hier kan Djoser niets aan doen… Ook waren de busritten vaak heel lang, vooral op Sumatra, 's morgens na het ontbijt in de bus en tegen de avond aankomst in het hotel. Dat kon ook niet anders gezien de enorme afstanden en de zeer slechte wegen tussen de bestemmingen. Gemiddelde snelheid op de “Trans Sumatra Highway” :lol: was 30 km/uur.

Op alle locaties waar ik met Djoser ben geweest (1997), was er ruime keuze (behalve in Bukit Lawang) uit diverse hotels van "melati tot **** hotels. De meeste hotels waren van de melati klasse (net onder 1 *) op een enkele uitzondering na.:zon02: