Ervaringen met Djoser

Ik heb twee maal een reis met Djoser gemaakt:

Sri Lanka

• Erg goede gids, komt oorspronkelijk uit Sri Lanka en kende dus alle geschiedenis, cultuur en mooie plekjes
  • Goede bus, zo’n 18 personen
  • Goede hotels
  • De excursies waren wel wat aan de dure kant. Ik denk dat je zo’n 3 maal het bedrag betaalt, als dat je het zelf zou regelen

Costa Rica, Nicaragua, Guatemala & Honduras

• Gids was een meid van een jaar of 25, prima, maar ik heb toch liever iemand met iets meer verstand / ervaring
  • Bus en hotels waren prima. Uiteraard wel af en toe wat primitiever, maar dat hoort er bij vind ik.
  • Lange reisdagen, er is ook flink wat afstand af te leggen!

ff een berichtje voor too tall, ik heb met djoser door canada gereisd en ik ga meestal ook alleen en kies er dan altijd voor om de kamer te delen.In de kamer ben je toch bijna nooit, enkel voor te slapen en eens te douchen maar voor de rest ga ik niet op reis om op mijn kamer te zitten.Heb in het begin ook de kamer moeten delen met iemand waarmee het totaal niet klikte en de reisleider heeft mij daarna gewoon steeds bij iemand anders geplaatst waarmee het wel heel goed klikte en waarmee ik trouwens nog steeds bevriend ben.
Ik heb ook al verscheidenen reizen gemaakt met G adventures en daar hadden we een soort beurtrol afgesproken ( we waren met 3 mannen, dus 2 op 1 kamer en 1 een prive kamer ) en dat werkte prima.

heeft er iemand met djoser al eens naar cuba geweest ? Was vroeger een 18 daagse reis maar is nu verlengt met 3 dagen.
Weet wel dat het een heel groot land is en dat er veel busreizen aan te pas komen, luxe hoeft voor mij ook niet, heb ik genoeg als ik thuis ben.En op mijn vorige ervaring met djoser was het toch altijd proper, hoop gewoon dat er toch nog genoeg vrije tijd overblijft om met de locals kennis te maken want is voor mij toch een must als je op reis bent.

1 like

Het ligt er net aan wie je spreekt. Wij hebben geen ervaring met Djoser. We reizen al negen jaar met Baobab en een enkele keer met Sawadee. Gevoelsmatig liggen deze organisaties dicht bij elkaar en dat merkten wij ook. Zowel Sawadee als Baobab lijken mij zeer deskundige en vakbekwame reisbegeleiders te hebben. De begeleiders die wij hadden werkten allemaal langer dan acht jaar voor de bedrijven, zowel bij Sawadee als bij Baobab. Hoe is dat bij Djoser?

Over een week starten we onze 7e groepsreis met Djoser. We hebben dus de nodige ervaring met deze club. Het feit dat het onze 7e reis met Djoser wordt geeft wel aan dat we over het geheel genomen tevreden zijn met hun aanbod. Dat wil niet zeggen dat alles perfect is. De belangrijkste zwakke plek van Djoser vinden wij de sterk wisselende kwaliteit van hun reisbegeleiders. We hebben een paar toppers gehad, een paar mensen die wel gedreven waren maar niet competent (onvoldoende reiservaring in het algemeen en al helemaal niet in het land waar we heen gingen) en een paar die ronduit slecht waren. Omdat we ook zelfstandig veel gereisd hebben, is dat voor ons niet zo’n probleem, wij redden ons prima zonder reisbegeleider. En het feit dat bij Djoser de hotels meestal redelijk ok zijn en het vervoer geregeld is, spaart een hoop uitzoek-werk.

Ik heb twee keer bij Djoser geboekt.

**Guatemala/Mexico **3 weken vanaf Guatemala, met een dagje Honduras, in transit door Belize naar Mexico naar Mexico stad.
Een groepje van slechts 8 personen (minimum) met als begeleider een Utrechtse met zachte G. Ze deed het begeleiden prima, was ervaren en bij ziekte van een medepasagier (fikse maagproblemen, bacterie) handelde ze prima.

**Oosteuropa **3 weken vanaf Polen, Slowakijke, Hongarije, Roemenie, Moldavie, Oekraine. De begeleider was een vutter, die ook nog een woordje Russisch sprak en die het an sich best goed deed maar op voor hem onbekend terrein werdt hij te voorzichtig en probeerde hij voor gids met ons als lijdzame volgers te spelen. Braaf in de bus wachten tot hij dit of dat gevonden had enz… Dat viel niet zo goed bij mij oa. Verder heb ik niets te klagen over Djoser

Ik ga in juli op reis met Djoser en heb de kampeerreis naar west Amerika geboekt.
Heeft iemand al deze reis gedaan? Graag lees ik wat ervaringen over deze reis

Inmiddels ruimschoots terug van onze rondreis door Costa Rica en Panama met Djoser. We hadden dit keer een uitstekende reisbegeleidster van Djoser. Een jonge en enthousiaste vrouw, goed opgeleid, deskundig, sprak vloeiend Spaans, ging prettig om met zowel de mensen in de groep als met gidsen, hotelpersoneel, restaurant eigenaars, etcetera. Ze woont sinds enkele jaren in Costa Rica en kent het land en de reizen van Djoser op haar duimpje. Voor ons redenen om de volgende keer weer serieus Djoser te overwegen voor een rondreis.

Letterlijk & figuurlijk weg met Djoser
Wat begon als een droom eindigde in een nachtmerrie en wij zullen u uitleggen waarom. Wij zijn als drie net afgestudeerde studenten afgereisd met de reisorganisatie Djoser naar Afrika. In de zomer van 2011 hebben wij een 24 daagse kampeerrondreis gemaakt van Kaapstad naar de Victoriawatervallen. Wij verheugden ons enorm op deze reis en waren in de veronderstelling dat wij de reis van ons leven zouden gaan maken.

De nodige maatregelen hebben wij getroffen, waaronder: een bezoek aan de informatiedag van Djoser, het inlezen van informatie over het land en de reis en natuurlijk de bijbehorende vaccinaties waaronder Lariam. Lariam is een middel tegen malaria en is ons aanbevolen door de GGD. Als wij geen last hebben van psychische klachten (die wij totaal niet hadden), konden wij dit middel veilig gebruiken. Helaas is dit één van de middelen geweest dat ervoor zorgde dat onze reis één grote nachtmerrie werd.

Wij wisten dat het een zware reis was maar zo ontzettend zwaar hadden wij niet kunnen bedenken. De zwaarte maakt dat je elke dag minstens 8 uur moet reizen. Hierdoor waren wij genoodzaakt om iedere ochtend om half 5 op te staan en aan het eind van de middag pas aan te komen op de plaats van bestemming. De truck is een omgebouwde vrachtwagen die onze reisbegeleider tevens chauffeur reed. Dit in tegenstelling tot het beeld wat Djoser ter informatie heeft gegeven, lees: een chauffeur én een Nederlandse of goed sprekende Engelse begeleider, minder lange afstanden en dat wij zouden reizen met Djoser en niet met African Travels. Wij kwamen hierbij aankomst pas achter.

Na een week kregen twee van ons last van bijwerkingen van het malariamiddel Lariam. De bijwerking bij ons was paniekaanvallen. De paniekaanvallen bestaan uit: hyperventilatie, waanideeën, stress, rusteloosheid en hartkloppingen. Wij adviseren dan ook niemand dit middel te gebruiken. De doktoren in Afrika schrijven dit middel alleen voor aan mensen die malaria hebben. Dit doen zij vanwege de heftige bijwerkingen die bijna 70% van de mensen krijgt.

Onze lichamelijke en geestelijke gezondheid was na 2,5 week zo zwak dat wij genoodzaakt waren om naar huis te keren. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als je met de organisatie Djoser reist.

Toen wij genoodzaakt waren om naar huis te gaan, heeft Djoser en de reisbegeleider incl. groep ons alleen achtergelaten in de (niet welvarende) plaats Maun. Hier hebben wij drie dagen alleen moeten verblijven. Gedurende deze drie dagen moesten wij wachten op vrije vliegtuigplaatsen van onze reisverzekeraar Interpolis. Want zie maar eens terug te komen in de middle of nowhere. Interpolis heeft ons hierbij gelukkig goed geholpen. Djoser daar in tegen heeft op geen enkele manier geprobeerd onze situatie gemakkelijker te maken. Zelfs niet nadat wij meerdere keren contact hebben opgenomen met de noodtelefoon van Djoser. Wij hebben bijvoorbeeld gevraagd of iemand ons daar plaatselijk kon opvangen, maar er was niemand die ons kon opvangen vanuit Djoser. Ook de reisbegeleider keek niet naar ons om omdat hij telefonisch onbereikbaar was. Dit vinden wij onverantwoord, als reisorganisatie moet je in gevallen van nood ten aller tijden hulp en bijstand kunnen bieden. Om die reden hadden wij ook gekozen voor de kwalitatief bekende Djoser.

Gedurende deze 3 dagen keek er helemaal niemand naar ons om. Dat is toch beangstigend?! Als je als drie westerse vrouwen met psychische klachten alleen in een onderontwikkeld land bent achtergelaten. Gelukkig was ons thuisfront er om meerdere keren per dag te checken of alles wel goed met ons was.

Uiteraard hebben wij hier schadelijke littekens aan overgehouden niet alleen financieel maar ook psychisch. Door het middel Lariam hebben wij zeer heftige paniekaanvallen gehad. Mede door het niet optreden van Djoser is het uitgemond in een posttraumatische stressstoornis. Gedurende de reis maar ook na de reis konden wij op geen enkel begrip of steun rekenen van de slechte organisatie Djoser.

**Door deze ervaring hebben wij geleerd nooit meer Lariam te slikken dan wel een reis te maken met Djoser. Wij hopen dat u door middel van ons verhaal zich realiseert dat één pil fataal kan zijn voor uw psychische welbevinden. Daarnaast vinden wij de slogan van Djoser erg pakkend, letterlijk weg met Djoser want als u ze echt nodig heeft dan zijn ze nergens te bekennen!

Succes met het boeken van een hopelijk voor u andere reis.**

Dat is een nare Lariam ervaring … Klote dat een vakantie zo moet eindigen. Mij is wel 's verteld dat je met dit spul drie weken van te voren moet beginnen ivm met de bekende bijwerkingen. Als 't blijkt dat je gevoelig hier voor bent dan kun je overstappen naar (helaas veeeeel duurdere) Malarone.

Dat is zeker een nare ervaring! Bedankt voor je reactie. We zijn ook drie weken van tevoren begonnen met het slikken van Lariam. We hadden toen nog nergens last van. De bijwerkingen van Lariam worden ook vaak erger op het moment als de spanning toeneemt (bijvoorbeeld de reis zelf) en hoeven dus niet gelijk merkbaar te zijn. Wij zijn ook overgestapt tijdens de reis op de dure malarone. Maar Lariam kan langere tijd in je lichaam blijven en dus vaak is het al te laat.

Vervelend zo’n ervaring.

Ikzelf heb lariam gedurende 3 weken getest alvorens ik op reis ga.

Ik ben dan weer net terug van een ongelooflijk fijne reis met Djoser, namelijk de wandelreis in Marokko (Hoge Atlas).

Reisbegeleider was hierbij ook een lokale begeleider (dit was op voorhand duidelijk aangegeven) en deze was simpelweg fantastisch. Toen er op de terugweg van de Toubkal iemand haar enkel kneusde, stond hij direct klaar om haar op zijn rug naar beneden te dragen, ook al had hij uren en uren niets meer gedronken of gegeten wegens de Ramadan.

Dat de gids enorm meeviel ligt natuurlijk niet aan Djoser, maar aan hun lokale partner. Toch was de rest van de reis ook perfect gecommuniceerd, alles was exact wat ik verwacht had op basis van de beschrijving. Misschien waren de gites tijdens de trekking nog iets primitiever dan ik had gehoopt, maarja, dat er geen elektriciteit in die dorpen is, daar kan Djoser ook niks aan doen.

Een heel pijnlijke ervaring Ellen! En zoals ik lees uit je verhaal hadden jullie je prima voorbereid, dus je hebt jezelf niks te verwijten. Misschien kun je accepteren dat jullie vooral pech hebben gehad. En onderschat niet wat de mentale impact is van een reis in Afrika in primitieve omstandigheden. Het reizen met omgbouwde trucks is in Afrika standaard voor avontuurlijke reizen. Dat doen alle internationale reisorganisaties. Mogelijk was hier sprake van een mismatch tussen jullie verwachtingen en de harde realiteit in Afrika. Als je niet zoveel gereisd hebt, kun je soms uitspraken van een reisorganisator niet goed interpreteren. Ik denk dat je Djoser te hard veroordeelt. Wellicht realiseer je je dat later. Laat je vooral niet uit het veld slaan door deze nare ervaring, maar kies je volgende reis in een minder uitdagend en confronterend continent, bijvoorbeeld Azie. Veel reisplezier!

De instructie van Djoser zegt dat de groep ten alle tijden voorgaat. Op het moment dat een van de reizigers verdwaald, of wegens ziekte niet verder kan, gaat de groep inderdaad zonder hen verder. Dat is iets waar vooraf niet voldoende aandacht aan wordt gegeven. Zéker als je in tamelijk onderontwikkelde gebieden moet achterblijven, is dat natuurlijk een groot probleem.
We hebben het zelf ook meegemaakt, tevens dat de groep mensen onder zich had die door lichamelijke en geestelijke onvolkomenheden niet in staat waren zelfstandig te reizen.
Dat werd door de groep als te belastend ervaren. Je hebt er als organisatie natuurlijk niet altijd inzicht in, maar in dit geval was het wel degelijk bekend. Je mag je dus afvragen tot hoever een organisatie hierin gaat.
Verder is een deel van de hotels slecht. En dan bedoel ik vuil en smerig. Zo vuil dat je niet met blote voeten in je kamer wilt rondlopen…

Mijn man en ik hebben in december 2010 de reis Costa Rica/Panama gedaan met Djoser reizen. Deze reis is ons zeer goed bevallen! Je hebt tijdens de reis inderdaad een reisbegeleider die de reis begeleid. Hij wist wel een aantal dingen te vertellen over het land maar niet tot in details. Door de heftige regenval hadden we last van mudslide’'s waardoor we niet over een bepaalde brug konden en dus moest onze reis aangepast worden. Hier heeft onze reisbegeleider erg goed voor gezorgd. Op de plek waar we niet naar toe konden stond raften op het programma de reisbegleider heeft toen nog gezorgd dat we op het einde van de reis toch konden raften.

Bij de reis heb je de optie om mee te doen aan een excursie dus je moet niks maar mag alles. Soms hadden we zelfs keuze uit meerder excursies zodat je kon kiezen. Meestal vroeg hij 1 a 2 dagen van te voren wat we wilden. Ook stelde hij bijv voor om naar Baldi te gaan een “park” met warm water bronnen. Erg leuk!

In een van de eerdere berichten las ik dat je ''s middags af werd gezet bij een tankstation om te lunchen. Nou dat was bij ons echt niet het geval. De restaurants voor de lunch waren erg divers en de ene keer uitgebreider dan de andere keer maar telkens goed te eten.

Kortom onze ervaring met Djoser is erg positief!

Bedrieglijke praktijken bij djoser

Wij hadden een paar weken geleden een reis geboekt, 22 dagen Laos en Cambodja, vertrek 1 november. Achteraf wordt er zomaar even 200 euro bij gevraagd omdat de reis blijkbaar zonder vliegtickets wordt verkocht. Bedrieglijke praktijken. Waarom dan een prijs vermelden op het internet. Gisteren dus afgezegd wegens gebrek aan vertrouwen. Vandaag zie ik op jullie website dat onze reis terug aan de verkeerde prijs wordt aangeboden.
Blijkbaar weer op zoek naar een slachtoffer?
Waarom kon deze reis voor ons niet doorgaan? Gewoon bedrog of racisme tegenover belgen?
Je kiest maar… Ben benieuwd of jullie verantwoordelijken hiervan op de hoogte zijn…

Heijtenis Marc

Niet dankzij, maar ondanks Djoser (juniorreis) toch een goede vakantie gehad. Wat ging mis:

1. Vlucht met Lufthansa via Duitsland. Door vertraging een extra tussenstop en 9 uur vertraging. Djoser weigert te bemiddelen in verkrijgen schadevergoeding en beantwoord vraag over compensatie verloren vakantiedag niet. Advies: neem een KLM vlucht.
  2. Reisleiding had geen ervaring en geen affiniteit met kinderen. Je moest als ouder heel alert zijn of haar ideeën voor de dag strookten met belangen/behoeften kinderen. Advies: stel vooraf eisen aan niveau begeleiding.
  3. Hotel in Beijing lag ver buiten centrum, ver van metronetwerk. Busverkeer was te complex om te bevatten, taxi was moeilijk en soms onmogelijk verkrijgbaar. Hierdoor moesten we volledig terugvallen op georganiseerd programma. Advies: boek een reis met in Beijing een gunstige ligging van het hotel.
  4. Binnenlandse verplaatsingen (trein, vliegtuig, boot) steeds op meest ongunstige tijdstip: vroeg in de ochtend of laat in de avond. Betekende regelmatig voor 6 uur klaarstaan en na 22 uur aankomst. Te inspannend voor kinderen, naast toch al een intensief programma. Advies: dwing vooraf gunstige reistijden af.
  5. In hotel in Xian bevond zich tevens een bordeel. Hiernaast was het een vies hotel met lage kwaliteit(…) ontbijt. Wij vonden dit niet passen in een junior reis.
  6. Chengdu is leuk vwb de Panda’s; heeft verder niets te bieden. Advies: zorg dat reistijden van Xian naar Chengdu en van Chengdu naar Yangshou zodanig zijn dat je zo kort mogelijk in Chengdu verblijft.
  7. Overnachting in Kanton voegt niets toe. Smerige stad.
  8. Djoser gaf steeds het gevoel dat de goedkoopste optie werd genomen: vakantiekracht als reisleider, ongunstige verplaatsingstijden, reisleider en gids niet aanwezig op laatste dag (zelf transfer regelen naar vliegveld). Dit terwijl onze groep volgeboekt was en er veel 3-persoonsgroepen waren, die voor hetzelfde geld met z’n 3 op een kleine 2-persoonskamer sliepen.

Net terug van m’n eerste reis met Djoser, 8 dagen naar Moldavië. Hoewel er best een paar kleine op- en aanmerkingen zijn ben ik over het geheel toch dik tevreden. We hadden een uitstekende reisbegeleider die (eventueel geholpen door lokale gidsen) duidelijk wist waar hij over praatte en bovenal de groep goed aanvoelde. En in grote lijnen zat de reis zelf ook prima in elkaar, en gaf daardoor een mooi uitgewogen beeld van het land. Hooguit heb ik enige twijfel of de lange rit naar Soroca het wel echt waard was (al was met name de Roma-wijk daar toch wel erg leuk), en had ik graag meer tijd in Transnistrië gehad, maar bij zo’n korte reis is dat uiteraard toch altijd passen en meten. Over het geheel was het echter een mooi gevarieerde reis waarbij enigszins tegen mijn verwachting in juist de dagen in het gehucht Butuceni bij Orhei Vecci me uitstekend zijn bevallen.

Accommodatie was ook overal naar behoren, in Chisinau een wat ouder hotel wat nog een echte Sovjet-sfeer ademde maar zeker niet slecht was, in Butuceni een eco-resort bestaande uit kleine huisjes die er weliswaar zeer authentiek (lees: ouderwets) uitzagen maar afgezien van de brakke wifi gewoon modern comfort boden, en in Tiraspol het ronduit luxe aandoende Hotel Russia. Overal ontbijt inbegrepen, vanwege het vroege vertrek in Soroca in de vorm van een wat simpel ontbijtpakketje voor in de bus, maar in de andere gevallen een uitstekend buffet. Andere maaltijden waren niet inbegrepen, maar vanwege de busritten of domweg vanwege het ontbreken van eetgelegenheden in de omgeving zat je dan toch vaak wel aan een enkel restaurant vast, maar dat was keer op keer uitstekend en sowieso zeer acceptabel geprijsd. Sowieso is het eten alleen al een reden om Moldavië te bezoeken…

Als ik dan toch ergens kritiek op moet hebben is het vooral hun website, meer specifiek de MijnDjoser-pagina waar je na boeking toegang toe krijgt. Er staat weliswaar een hoop informatie, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de soortgelijke pagina van Shoestring/Koning Aap of Fox vond ik het nogal rommelig, iets essentieels als de vluchtgegevens is alleen via een omweg te benaderen. En ook jammer is dat er geen mogelijkheden zijn vooraf alvast je reisgenoten te leren kennen. Geen forum o.i.d., en de lijst met medereizigers bevat alleen voorletters en achternamen (en indien je het had aangevinkt ook het emailadres), terwijl je elkaar tijdens de reis toch bij de voornaam aanspreekt (en zeker bij zo’n korte trip is het toch altijd lastig alle namen bij het juiste gezicht te onthouden…) en het daardoor ook een aardige puzzel is om de juist persoon aan het juiste emailadres te linken. Dit heb ik ze overigens ook gemeld en hier een positieve reactie op gehad, dus nu maar in de gaten houden of ze dit nog aanpassen. Sowieso had ik voorafgaand aan de reis diverse malen per email contact gehad met Djoser, en altijd snel een reactie gehad.

Al met al kan ik dus niet anders zeggen dan dat ik uitermate tevreden ben over de reis. Die kleine puntjes van kritiek doen daar niks aan af.

Op onze site ReisOrakel.nl staan momenteel 61 ervaringen met Djoser. Hieronder volgt een samenvatting van de ervaringen:

Om de ervaringen te lezen, ga je naar http://www.reisorakel.nl/reisorganisatie/Djoser