Ervaringen gidsen in Gambia

Solomon is een taxichauffeur, alsook gids.

Bij mijn bezoek aan Gambia hebben we met meerdere gidsen gewerkt.
Solomon was ronduit de beste.
Ik kan mij echt geen betere gids inbeelden en zeker niet aan zo’n laag tarief aangezien hij een plaatselijke gids is.
Hij geeft gewoon zoveel meer waarde aan je verblijf in Gambia.
Vele plaatselijke gidsen zijn zeer vriendelijk maar zijn uiteindelijk gewoon naar je geld uit (dat hebben we zelf ondervonden).
Solomon is absoluut niet zo, integendeel we kregen zelf een attentie bij ons vertrek voor het gebruik van zijn fantastische diensten.
Hij is niet opdringerig als vele andere plaatselijke gidsen en dat siert hem.
Het enige nadeel aan Solomon is dat het afscheid des te moeilijker is!

Als je naar Gambia gaat, neem zeker en vast contact op met hem!
En als u hem dan eventueel ontmoet in Gambia doe hem alstublieft de groeten van Joachim en familie uit België!
(+220) 9240800
(+220) 7450024

was zijn taxi al hersteld? , toen ik hem laatst zag was er een verlichtingspaal op zijn rijdend voertuig beland tijdens de storm in het regenseizoen , hij was op het nippertje aan erger ontsnapt, de paal was op zijn achterruit gevallen !
Hij wist toen niet hoe aan voldoende geld te raken voor de herstelling ,daar de electriciteitsmaatschappij (nawec) niets wou vergoeden .
En ja , echt een super kerel , altijd rustig ,vrolijk lachend en “not greedy” zoals ze daar zeggen .

Zijn propere en deftige Mercedes was ook 1 van de pluspunten, in vergelijken met rommelbakken van andere gidsen.
Hij heeft het verstand om te weten wat toeristen zoeken, iets wat anderen maar niet willen snappen.
Ik wist zelf niks af van die problemen die hij heeft gehad, ook al heb ik er naar gevraagd, zegt genoeg over zijn persoonlijkheid denk ik!
De enige Gambiaan die ik nooit zal vergeten en zeker nog eens wil ontmoeten in mijn leven!

1 like

Hello!

Wat zijn de prijzen waarmee ik rekening moet houden? Kan iemand mij een richtprijs geven waar ik rekening mee kan houden?
Ik zou graag ook naar senegal willen gaan, noord of zuid maakt mij niet zo uit. Is dit makkelijk te doen?
En als laatste, wat raden jullie aan? vanuit nederland een gids regelen of lokaal (persoonlijk ben ik op reis graag flexibel en beslissen op het laatste moment)

Alvast bedankt!

Hallo Peter,

Je kan wel alvast kontakt maken met een gids (eventueel bij Gambia: vogelparadijs }hij kan je dan wat prijzen geven maar je zit dan nog nergens aanvast , in Gambia is het altijd afdingen.
Prijzen kan ik je wel geven maar dan moet ik meer weten wat je allemaal wil gaan doen. Ga je voor vogels of voor cultureel?
Groetjes Helena

Alvast bedankt voor de info, maar om nog even te reageren, ik zat te denken aan Fathala wildlife park in Senegal, James island en een bezoek aan aapjes park of pinda boerderij, natuur en cultuur liggen voor mij erg dicht bij elkaar, dus als je tips hebt hoor ik ze graag.
Ik zal vooral in een hotel in kotu zitten, op google maps enz had ik wel het gevoel dat banjul, bijio forest park en wat andere dingen makkelijk zelf te doen waren met taxi of de lokale bus…

Hallo Peter,

Wanneer ga je, zelf ben ik er eind januari. Bijilo park kan je makkelijk zelf doen alhoewel er in het park ook al gidsen zijn, die je willen begeleiden. Zelf vind ik het wel gezellig om met de mensen te praten. En als je het niet erg vind een local taxibusje te nemen kan je ook naar het centrum, maar een lokale gids weet gewoon veel meer. En bij elk park moet je betalen. Als je tegenover het Senegal Gambia hotel kijkt staat er een bord met alle tarieven. Daar kan je onder gaan zitten maar ja de mensen daar moeten ook leven dus liever niet het vel over de neus
Wat handig is om met nog iemand te gaan dat is altijd goedkoper.
Zal even vragen wat het kost naar senegal laat het je wel weten.

Hai!

Ik vertrek 27 jan naar Gambia.
Als het kan zal ik in het park uiteraard een gids nemen zeker omdat ik niet zoveel weet van bijv. vogels, maar ik vind het ook leuk het lokale vervoer te gebruiken.
uiteraard kom ik er niet om de mensen financieel uit te kleden en wil ze een goede prijs geven, maar wil wel graag weten wat de gangbare prijzen weten.

Dank je wel!

Hallo peter,

Welk hotel zit je, ik ga met een vriendin misschien wil je wel een keer wat samen doen?

Fathala Park zou ik niet doen.
Het is beslist niet goedkoop en je moet maar net geluk hebben of je iets ziet.
Daarbij is het gewoon niet ‘echt’. Ook moet je met de ferry. Je kunt geluk hebben en snel aan de andere kant zijn, maar het kan ook langer duren.
Weet dat je tegenwoordig ook een visum nodig hebt voor Senegal. Ik meen dat die 50 euro kost, maar dit weet ik niet zeker.
In welk hotel in Kotu zit je?
Alvast een goede tijd toegewenst.
Vanuit Kotu kun je trouwens lopend over het strand wel naar het monkeypark toe. De afstand is prima te doen.

Ik zie ook nog dat Dawda aanbevolen wordt als gids … een prima jongen. Ik ken hem goed.
Hij is betrouwbaar en heeft ook zelf een taxi, dus je kunt even kijken hoe het klikt en dan ook met hem andere dingen ondernemen.
Ook Foday Bojang ken ik goed. Hij is een vriend van Dawda en zij helpen elkaar ook wel. Ook hij is betrouwbaar en heeft een eigen taxi.
Ze vragen normale bedragen en zijn nergens te beroerd voor. Foday heeft mij in het afgelopen jaar geholpen toen ik met één van de kinderen van ‘mijn familie’ onverwachts naar het ziekenhuis moest.
Nogmaals veel plezier en wil je meer weten of telefoonnummers hebben, laat maar weten. Ik heb ze thuis liggen.

Heb net bericht gehad over Fathal park je moet inderdaad een visum hebben.
About the Fathala trip all is costing 140euros, dit was het antwoord wat ik van Dawda M Barry kreeg.
Succes.

140 euro’'s? Dat vind ik echt veel hoor … desnoods Foday of Ousman eens benaderen wat hun prijzen zijn.
Is dat inclusief het visum?
Want ik weet dat Arc-tours het een paar jaar geleden ook aanbood en volgens mij was dat toen voor 70 euro.
Natuurlijk zijn prijzen omhoog gegaan en volgens mij is een visum 50 euro. Het maakt niet uit of je een dag gaat of langer in Senegal verblijft.
Dat maakt nu dus zo’n trip veel duurder en echt, … het Fathalapark valt enorm tegen.
De ferry is een grotere belevenis.
Ik ben ook aan de andere kant Senegal in geweest en zelf vond ik dat eigenlijk mooier. Dat was naar een animisteneiland en via de smokkelaarsroute.

Mijn lieve gids was:
Famara Keita: (00220 7703548 van het wagenpark senegambia car park in Serrekunda 4x4 wheel Driver. Email/ famara.keita APENSTAARTJEyahoo.comNog nooit een betere chauffeur mee gemaakt, nooit nerveus altijd geduldig en bijzondere goede rijder.

Hij spreekt vloeiend Engels en weet alles van Gambia. Heeft me heel Gambia laten zien, ook plaatsen waar geen toerist komt.
Weet de beste restaurants etc.
Excursies mooie prijs afspreken.

Nog vragen= Stel ze.

Ook wij hebben een hele leuke jongeman ontmoet in Gambia, die ik graag wil aanbevelen. Hij is student en studeert toerisme. Hij is 23 jaar. Hij is heel hoffelijk, intelligent en heeft mooie ideeën en principes over het toerisme. Hij gaat drie dagen in de week naar school en wil daarnaast graag ervaring opdoen als gids van toeristen. In principe wil hij dit gratis doen omdat hij een student is en vooral ervaring wil opdoen. Een gift lijkt mij echter wel gepast. Groeten Kitty

Fabakary Njie, (00220)6338471
[EMAIL=“fabamaster@yahoo.com”]fabamaster@yahoo.com

Ik ben net terug uit Gambia en had me ook daar geïnformeerd over deze trip. Je moet een visum, maar als je niet perse een stempel hoeft in je paspoort kan het ook voor 1 dag, scheelt dan 20,- euro pp.

KOTU Beach.:vak02:

Op het strand in de buurt van bar restaurant Kunte Kinteh verblijft Jimmy. Jimmy is een jonge Gambiaanse jongen die overleeft door toeristen op leuke trips te begeleiden. Hij is erg enthousiast en wil alleen het beste voor zijn “klanten”
Leuke lokale wandelingen in de omgeving maar ook de bezienswaardigheden waar iedereen een kijkje moet nemen weet hij te duiden. Na afloop een kleine vergoeding voor een hap eten en Jimmy is weer een lachende, vrolijke en jonge Gambiaan die zijn best doet.
Bent u in de buurt van Kotu te gast in één van de vele hotels aan een prachtig strand bel Jimmy.

zijn telefoonnummer 00220 2014895

Fabakary
Geachte Kitty
Als Gambiaganger kwam ik uw verhaal tegen over deze gids. Erg leuk. In juni ben ik 2 weken geweest voor handel en augustus ga ik 3weken voor vakantie. Ik sponsor inmiddels een aantal mensen daar.

Fabakary zoekt contact met iedereen die hem benaderd en is uiteindelijk à lleen maar uit op geld. Misschien heeft u nog budgettaire ruimte om hem te ondersteunen. Zijn verhalen ,als ze waar zijn, zijn schrijnend.

Anders verzoek ik u vriendelijk uw aanbeveling van het forum te verwijderen.

Mvrgr
Csinos

Een update van onze favoriete gids:

Onze ervaring gebben we bij de reizigerservaringen geplaatst op zijn site.

Hoi,

Ik ben voor 18 dagen naar The Gambia geweest en heb een zeer betrouwbare gids ontmoet. Peter Gomez 30 jaar. woont in Serakunda.
Hij heeft ons Gambia laten zien zoals weinig toeristen dat hebben gezien. Hij heeft ons meegenomen naar Serakunda, Ghanatown, Zanzuhba, Tanji enzovoort enzovoort. Dit was een avontuur die ik alle toeristen zou aanraden. Ook regelde hij de safaritochten naar Fatala en jufere ( kunta kinthe eiland) Lamin Lodge. Het was een super avontuur voor weinig geld. Ook hebben wij bij zijn familie gegeten in een compound. Daar zie je de kinderen spelen met een fietswiel want verder is er geen speelgoed. Hij werkt voor zijn hele familie en dat valt hem zwaar tegen. Na alle avonturen hebben wij hun een zak van 50 kg. rijst gegeven €15 daar kunnen zij met zn allen 3 maanden van leven. Voor wie een avontuurlijke en betrouwbare gids zoekt in The Gambia raad ik Peter Gomez aan. Hij regelt van A tot Z voor u. Gaat u via een reisburo zou dat jammer zijn voor de lokale bevolking omdat zij daar niets van terug zien. Ik heb zijn telefoonnummer indien u met Peter in contact wilt komen.

vriendelijke groet,

Richard