Abdu heeft ons ook nooit zelf verwttigd dat hij ons " B O B " als gids ging geven. De fout naar ons toeschuiven is al te gemakkelijk .
Wederom gebruik (jan 2013) gemaakt van Abdu Ceesay. Een betrouwbare en rustige man die je veilig door Gambia loodst. Een echte aanrader.
Overigens heb ik het met Abdu even over het âvoorvalâ welk te vaak op dit forum aangehaald is, gehad. Man⊠wat had Abdu hiervan een spijt. Iedereen maakt wel eens âfoute beslissingenâ en ja helaas kun je deze niet zomaar terugdraaien. Abdu wil het voor iedereen goed doen. Ik had met hem te doen, het is zoân goede en eerlijke man. Abdu een man die goud waard is. Een man, met kinderen, die probeert zijn hoofd boven water te houden. Dat valt niet mee in Gambia. Abdu een man met jonge kinderen en ik durf te wedden dat hij een foto stuurt als hij binnenkort gaat trouwen. (zijn vorige vrouw is helaas overleden). Ik gun deze man alle geluk van de wereld.
Over zijn eerlijkheid: ik kon een dag niet pinnen en had dus nog net genoeg geld voor te eten. Toch bracht Abdu ons naar het restaurant. Hij stond erop. En de ritprijs kon ik een andere keer betalen. Ik voelde mij lullig, ik kon hem die avond dus niet betalen. Uiteraard heb ik het dubbel en dik goed gemaakt. Abdu een man waar ik mijn handen voor in het vuur steek.
Er zijn vele gidsen en iedereen wil graag een centje verdienen. Ik heb 1 dag geen gebruik gemaakt van Abdu, omdat de rit slechts 3 minuten duurde en ik het sneu vond om Abdu daarvoor te laten komen. De prijs met de andere taxi (drie minuten rijden) was evenveel als wij bij Abdu betalen voor ritten van 1/2 uur tot 1 uur en dan ook nog eens netjes wachten tot wij klaar zijn, om ons weer terug te brengen.
Resumé: wil je een goede, betrouwbare gids, neem Abdu Cheesay.
In de buurt van kololi op vakantie? Kijk eens op www.gambiaguide.tk
Voor ingang van hotel Senegambia en Karaiba vind je het info centrum van de Official Tourist Guides.
Sidat Saho woont in Serrekunda en werkt al sinds 2002 bij de
âOfficial Tourist Guidesâ In Kololi. Mijn dochter en ik hebben hem in
januari 2013 leren kennen. Hij was onze gids tijdens de vakantie.
In eerste instantie twijfelden we of we toch niet beter met de
reisorganisatie op stap konden. Wel veel duurder,
maar het leek ook wel safe met een grote groep in een (voor ons)
onbekend land.
We kozen toch voor een âprivĂ©-gidsâ waar we onze excursie-dagen
naar eigen wens konden invullen, op de dagen dat wij dat wilden.
Het werden onvergetelijke dagen en we kunnen iedereen aanraden
excursies te boeken bij Sidat of zijn collegaâs.
Betrouwbaar, veilig Ăšn niets is teveel om het je naar de zin te maken.
Met deze website ondersteunen we het werk van Sidat en dragen
er hopelijk aan bij dat meer toeristen kiezen voor een lokale gids.
Je bent een stuk voordeliger uit Ăšn je steunt de lokale bevolking.
Meer informatie? mail ons gerust: brinkpost@home.nl
Hoi,
Wij zijn net aan onze laatste dag in Gambia.
We hebben daar een supertijd gehad !!!
ZEER tevreden waren wij over onze gids Eliman Gassama.
Eliman kan heel veel vertellen en laten zien over Gambia.
Doordat hij perfect Engels spreekt, maar ook Mandinka en Wolof ( en klein beetjes Fula) konden wij met iedereen contact krijgen.
Eliman weet heel veel over de geschiedenis en het dagelijkse leven van Gambia, maar ook over de verschillende dieren en bomen en alle mooie plekjes in Gambia.
Hij gebruikt steeds dezelfde chauffeur die zeer rustig en veilig rijdt.
elimang1@yahoo.com is zijn mailadres
Het telefoonnummer waarop u Eliman kunt bereiken is +2207243454.
Samen met Eliman Gassama zijn wij door HEEL Gambia getrokken en heeft hij ons alle mooie en bijzondere plekjes laten zien.
Eliman is echt een aanrader als u op zoek bent naar een eerlijke, goed Engels sprekende, betrouwbare en zeer vriendelijke gids !!!
Wij hadden als gids Kutubo Manka.
Tel. 00220 9902108.
Hij heeft ons veel laten zien voor een schappelijke prijs en heeft een eigen auto.
Wij hebben Gambia als geweldig ervaren. Dit dankzij onze gids Yaya Manneh. Hij heeft ons zo veel mooie plekken laten zien toeristische maar ook vooral de niet toeristische plekken. De niet toeristische plekken was voor ons een geweldige ervaring omdat wij hebben kunnen zien hoe de mensen daar echt leven. We zijn onder anderen bij een zuster van Yaya thuis geweest en hebben alle ins en outs gezien. We werden getrakteerd op een heerlijk maaltijd die zij speciaal voor ons had klaar gemaakt. Dit was voor ons ech wel een hoogtepunt van onze reizen naar Gambia.
We zijn 1 x 3 weken en 1 x 4 weken met Yaya op pad geweest. Hij steekt echt met kop en schouders boven de touroperators uit en is bovendien een stuk goedkoper.
Hij komt zijn afspraken keurig na en is altijd op tijd aanwezig wat wij heel prettig vonden.
Op dit moment hebben wij bijna dagelijks contact met Yaya. Als je met hem in contact wilt komen mag je mij altijd mailen dan kan ik je fotoâs laten zien wat wij daar allemaal hebben gedaan en kan ik een afspraak voor je regelen in het hotel waar je op dat moment bent.
Zelf heb ik alweer 3 weken geboekt in januari 2014 en gaan zeker weer met Yaya op pad.
Zijn bedrijfsnaam is Gambia Santosu Tours
[EMAIL=âhennie_veenstra50@hotmail.comâ]hennie_veenstra50@hotmail.com
Ik kan iedereen die op vakantie gaat naar the Gambia, en op zoek is naar een goede en betrouwbare gids ( er worden veel diensten aangeboden door 1 dags gidsen), aanraden voor vertrek al in Nederland contact op te nemen met Jolanda en Roy via hun website www.gambiasafari.com
Een 1e kennismaking gesprek met uw gids , wordt dan vanuit Nederland voor u geregeld ,zodat u nooit voor verrassingen komt te staan. De betaling doet u in Gambia rechtstreeks aan uw gids. Ik heb persoonlijk al 2 vakanties gebruik gemaakt van de gidsen service van Gambia safari , en ben uiterst tevreden over de geweldige service en kennis van de gidsen.Ook heb ik al een aantal bekenden tijdens hun vakantie in the Gambia ,de gids service van Gambia safari aanbevolen, en ook zij waren zeer tevreden. Gambia Safari is een fantastisch werk ontwikkelings project met goede doelstellingen.Door gebruik te maken van de gidsen service van Gambia Safari ,geeft u absoluut een vruchtbare en opbouwende bijdrage , aan een stukje goede en eerlijke ontwikkeling. En een voor u betrouwbare en deskundige gids begeleiding tijdens uw vakantie.
Anneke Meijer
Lees hieronder :
Bron website Gambia safari.
Hoe werkt het en wat is onze doelstelling?
Deze site is bedoeld ter ondersteuning van iedereen die op vakantie gaat naar Gambia. Je zult hier allerlei informatie vinden over Gambia, de cultuur, safariâs, etc. Daarnaast zul je ook de nodige info vinden over het reizen in Gambia en natuurlijk de gids activiteiten van GambiaSafari.com.
Gambiasafari.com heeft als doel om toeristen op een authentieke en persoonlijke manier in contact te brengen met het echte Gambia en zo de lokale bevoking van duurzame banen te voorzien in het toerisme. Het is het principe van de ene hand wast de andere: jij een betaalbare, geweldige, op maat gemaakte vakantie en daarvoor in ruil geef jij de gidsen in Gambia waardige bestaansmiddelen. Een Win-Win situatie voor iedereen!
Hoe het werkt:
Stuur ons een mailtje met je naam,telefoonnummer, aantal personen en hun leeftijd, periode van verblijf in Gambia en de naam van je hotel.Wij nemen contact op met de gidsen en plannen een vrijblijvende kennismakingsafspraak voor je in Gambia bij je hotel. Van deze afspraak krijg je van ons een bevestigings e-mail voor je vertrek. Tijdens deze kennismakingsafspraak kan je met de gids bespreken wat en waneer je wat wilt doen: een op maat gemaakte safari. Tijdens de kennismakingsafspraak krijg je van de gids ook meteen de kosten te horen van deze op maat gemaakte safari. Dus geen verrassingen achteraf. Wij hebben voor ieder budget een oplossing: van privé jeep met privé chauffeur tot voettochten og fietstochten. Onze gidsen kennen de weg, weten de lokale gangbare prijzen en wij werken uitsluitend met kundige, betrouwbare lokale mensen. Daardoor kunnen we dus ook lokale prijzen doorberekenen aan de toeristen die met ons op safari gaan en gaan we dus niet uit van Westerse Tour Operator prijzen. Het geld dat onze gidsen verdienen met hun gidswerkzaamheden houden zij zelf. Er blijft dus niets aan de strijkstok hangen en het geld wat je aan de gids betaald blijft ook in Gambia en dus niet naar een Westers Bedrijf. Zo kunnen de gidsen de vaste lasten, medicijnen, schoolgeld etc. betalen voor hun gezinnen en kunnen ze zelf een menswaardig toekomst opbouwen, gewoon door er hard voor te werken. Jij kan op safari zonder een oneerlijke hoofdprijs te betalen en je ondersteunt de werkgelegenheid en wij (Jolanda & Roy) maken de afspraken voor de toeristen op geheel vrijwillige basis, gewoon omdat we in ze geloven en dit sinds 2004 ook een terecht vertrouwen blijkt te zijn.
Net terug uit Gambia en dankzij onze gids Omar hebben wij een fantastische Gambian Experience gehad. Wil je meer weten kijk eens op www.sheikomar.info
Ook wij gaan van 1 november tot 15 november 2013 voor de eerste keer richting gambia, ondertussen heb ik al met enige âgidsenâ contact opgenomen aangaande exursies en hun prijzen. Ik moet merken dat hun prijzen wel redelijk hoog liggen voor de geleverde diensten, denk ik dan VB: Fathale (wildlife senegal tussen de 79 en 95 âŹ, serrakunda market 20âŹ). Wat ik hier op het forum dus wel mis is, wat hebben jullie zoal betaald voor een tripje. Bijvoorbeeld markt in banjul of serrakunda, tripje naar Tanji enz⊠. Ik denk dat je toch grote verschillen van prijzen tussen de gidsen gaat terug vinden.
Daarom mijn vraag is het soms niet beter om gewoon met een taxi chauffeur een prijs te onderhandelen zodat hij je brengt en begeleidt naar een uitstap? of zie ik dit verkererd.
Hopelijk krijg ik nog wat reacties en tips voor mijn afreis, alvast bedankt.
Prijsverschil tussen de verschillende gidsen is er zéker! Groot verschil zit hem vaak ook in het feit of de gids per persoon of per trip rekent.
Dat maakt natuurlijk nogal wat uit. Abdu rekent bijvoorbeeld altijd per trip. Of je dus met zân tweeĂ«n gaat of met zes maakt voor de prijs niet uit, maar je deelt de kosten door het aantal personen waarmee je gaat. Iemand die alleen reist adviseer ik altijd om aan te sluiten bij een ander groepje of stelletje.
Heb wel een lijstje voor je met veel gemaakte trips en bijbehorende prijzen. Stuur me een pb met je email adres en ik mail het naar je. Heb je een aardig overzicht van wat eea mag kosten.
Ik zou geen taxi chauffeur in de arm nemen. Velen zullen je prima trips kunnen bezorgen. Maar een gecertificeerde gids heeft daarvoor een opleiding gehad en (de meeste) taxichauffeurs niet. Plus je moet de gidsen ook het werk gunnen ![]()
Op de foto zie je taxirit prijzen vanaf het Senegambia gebied. Die liggen relatief hoog hoor, want onderhandelen met een taxichauffeur brengt je er goedkoper dan voor deze prijzen. Maar ook dit weer om je idee te geven wat afstand met de kosten doet. Foto is in mei jl. genomen.

Besef dat je voor het Fatalapark nu een visum nodig hebt, omdat je naar Senegal gaat.
Dus ik vermoed zelfs dat die prijs nog hoger komt te liggen.
Daarbij beslist geen aanrader, dan zijn er wel andere leuke dingen in Gambia zelf.
Leg ook niet te veel vast, ook niet voor gids. Ter plekke zul je zien dat er genoeg te regelen valt.
Beetje off topic overigens.
Fathala is niet zo de moeite waard. Een hoog Beekse Berge gehalte vond ik. Ga naar Lamin Lodge, Makasuto, Bijilo veel oorspronkelijker, leuker en nog goedkoper ook.
Our trip to the inland was to be concentrated on the themes of culture, rituals and JUJU.
For this reason we invited our friend and Manager in the University of Banjul (education, culture and music) together with guide Musa Sanneh (see enclosures)
Reason for inviting him was the fact that he had shown very strong belief and knowledge of JUJU and related rituals.
Three years ago he guided us, but was to slow and relaxed, reason why we did not invite him every time.
So we booked an all-inclusive 6 day trip as far as Foday Kunda for 30.000.- GDL. (after negotiation) for us and our friend Mr Mbye Njie.
The night before Musah announced that his leg was so bad that he was not able to accompany us, but he would send his younger brother, who would know equally much.
The younger brother appeared to be a truck driver with no guiding experience and certainly no guide licence!
The first problem arose with lunch when the driver told us that we would have to pay everything except the diesel for the car.
After some discussion I paid for the lunch and decided to subtract all expenses from the 30.000.-
Because the driver was a truck driver he managed to break down the radiator, which made us stand in the blazing sun for a couple of hours.
Next something else broke down, which asked again some hours.
And finally the gearbox broke down, which meant the end of the car.
Towed by a melon truck we arrived in Janjanbureh Camp, where much to our surprise Musah arrived with another Dutch couple.
So he had lied to us and sold his expertise twice!!!
We agreed that this was a lost day and I would take off 5.000.- from the amount, leaving, after the down payment of 15.000.-, still 10.000 to balance at the end of the trip.
We also agreed that Musah would pay for Bed and Breakfast and soft drinks, and we for lunch, dinner and alcohol.
After threating him to take another 5.000.- off if we would not have a car for sightseeing next day he provided one.
The third day we were put in a taxi with no Musah, or brother, and we had to depend on the knowledge and guidance of our friend.
The taxi was told to bring us to Basse, stay there two nights and bring us back. He did not know that we had to go to Foday Kunda, 60 km further over very bad roads.
As his Mercedes was not suited for these roads (Musah should have known) it was only waiting for it to hit a stone and damage the oilplate.
Luckily it was not far from our final destination, so we were towed again and were again without a car and without Musah to find a solution.
Next day we had to hire a donkey !!! cart with driver to see the beautiful nature and cultural places.
Obviously Musah did not contribute to the Bed and Breakfast bills.
The journey home was OK, The driver told us that Musah had paid him only little for the trip to Janjanbureh with the other Dutch couple because they only paid him 6.000.-
Now we had talked to this couple and they told us that they paid Musah 13.000.-. So he cheated on his own people also!!
Close to the Resort Musah entered our car and came with us to the SunSwing Beach Resort.
There he demanded 15.000.- balance instead of the agreed 10.000.-. I paid him 10.000.- . He threatened me with the police and a court case.
After that he came to the Resort with two army people but was sent away by security.
Later that evening he tried again via the beach, but security caught him again.
Then he started to threaten our steady taxi driver opposite the resort.
Finally he sent a not uniformed man upon us after our diner in Kololi who said to be a police officer â not in uniform â who questioned us about the 5.000.-
After I explained to him that we here had to do with a common criminal he went away.
We were so afraid even to lie on the beach that hotel management took care of a semi-permanent security for us.
After consulting our friend, hotel management and our friend the Paramount Chief of the Gambia, I am writing you this letter, asking you to investigate the matter and take appropriate measures.
I am talking only for my wife and I, but he did not compensate Mr. Mbye Njie for taking over all guiding and caring as from day one.
Conclusion:
This man should be prevented from stealing, cheating, lying and threatening other tourists.
Although I can only speak for ourselves, we have seen the âdamageâ he has done to others and have heard of more cases of deception by this man.
He has a website under the name of: www.gambiadriver.com
Uitgebreid verhaal, maar waarom in het Engels? Misschien een inleiding waarin je uitlegt aan wie dit schrijven gericht was?
Hoi Erwin, Ja het is in het Engels. Het is in eerste instantie geschreven naar het Ministerie van Toerisme.
Later doorgestuurd naar nog een paar Engelstalige instanties.
Omdat ik denk dat de meeste Nederlanders die op deze site zitten wel Engels kunnen lezen. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als Google Translate.
Overigens sorry dat het er twee keer op staat. Wil je er één verwijderen. Als het moet vertaal ik het bericht wel hoor. Groet Louis en Marina.
Tweede bericht heb ik verwijderd voor je. Misschien was het handig geweest eerst even uitleg te geven alvorens de Engelse tekst te kopiëren zodat de forumbezoekers gelijk begrepen waar het verhaal vandaan kwam ![]()
Met je uitleg nu is het duidelijk.
Dag Erwin,
We weten dat je de perfecte moderator bent. Weer bedankt.
Gr Louis en Marina
Sent from my GT-P6210 using Wereldwijzer