Even voorstellen?

Hallo Gambia forumbezoekers! :dag:

Mijn naam is Erwin en ik ben beheerder van het Gambia forum op Wereldwijzer.
Ik ben 35 jaar, woonachtig in Apeldoorn en kom inmiddels zo’n 12 jaar in Gambia. Aangestoken door mijn ouders die er nu 14 jaar naar toe gaan en er sinds vorig jaar zelfs 6 van de 12 maanden verblijven in hun eigen huis in Brufut. Tijdens hun verblijf houden ze zich, naast genieten van het mooie weer :vak02: en aardige mensen, bezig met kleinschalige projecten van de stichting Nyo Demaa Kafoo Gambyea
(met elkaar voor gambia)

Ik heb ze vandaag, 29 oktober, naar Schiphol gebracht en ze zullen begin mei weer terug komen.
Dus ook als ik/wij niet in Gambia zijn, zijn we er toch het hele jaar door wel mee bezig. In februari gaan we zelf weer die kant op :biggrin: Helaas maar voor twee weekjes, maar we kijken er nu al wel heel erg naar uit!

Ik nodig iedere vast en nieuwe bezoeker van het forum uit om zich even voor te stellen. Natuurlijk niet verplicht, maar wel leuk om iets meer van elkaar te weten.
Ik wil er samen met jullie een leuk, gezellig en informatief forum van maken.

Vragen? Schroom niet en stuur me een Privébericht :dag:

Zonnige groetjes!
Erwin

1 like

Beste Erwin,

Kan je ook een link op dit forum plaatsen van het goede doel waar je ouders mee bezig zijn?
Wij gaan in dec. weer.
Willen met ons vertrouwde gids Simon: (Simon Tours Gambia):
http://www.saidoujallow.tk
het binnenland weer bezoeken.
Het is een druppel, maar we stoppen onze koffers vol met kleding etc.
En hoe regel je het om kleding ergens uit te delen?
Als het zoals met snoepjes uitdelen gaat…we kunnen maar 20 kg pp meenemen!
gr.
Gambia-liefhebbers.

Beste Gambia,

onderaan ieder bericht van mij vind je het adres van de website met daarop alle informatie over de stichting. Neem gerust eens een kijkje.

Wil je meer dan de 20 kg meenemen zou je kunnen upgraden naar ‘comfort class’ stoelen. Dan mag je 25 kg meenemen. Maar je zou ook met je luchtvaartmaatschappij contact op kunnen nemen en vragen hoeveel je moet bijbetalen voor goederen die je meeneemt voor het goede doel. Vaak kun je voor een redelijke prijs dan extra kilo’s meenemen.

Groetjes,
Erwin

Hoi Erwin,
Wij gaan volgend jaar februari voor de 2e keer naar Gambia. De eerste keer was eind februari 2008 en is ons ontzettend goed bevallen. Wat een mooi land, maar vooral wat een vriendelijke mensen! Ik had van te voren diverse 'spook’verhalen gehoord over de hustlers bijvoorbeeld maar daar hebben we totaal geen last van gehad omdat we er met humor mee omgegaan zijn.
Op een gegeven moment wisten we al precies wat er ging komen en voordat de ander iets kon zeggen begonnen wij zelf al met de zelfde uitspraken zoals: hello, how are you, were are you from, do you like it here, etc. En dan werd er meestal lachend gereageerd en hadden we even een leuk gesprekje waarna we niet meer lastig gevallen werden. Ach, wat heet lastig gevallen! We willen ook heel graag spullen meenemen waar we daar mensen mee kunnen helpen. En dan bedoel ik géén snoep of lollies of dergelijke troep, maar zinvolle spullen. Als je daar tips voor hebt dan hoor ik dat graag!!
Gr. R&H

Hallo R&H en welkom op het forum! :dag:

Het is inderdaad maar wat je onder ‘lastig vallen’ verstaat en hoe je ermee omgaat. In sommige Europese landen is het nog wel wat erger dan in Gambia…

Over het meenemen van spullen; lastig. Je zit natuurlijk met het probleem dat je maar een beperkt aantal kilo’s mee mag en kan nemen. Heb je bijvoorbeeld contacten in de medische wereld waardoor je aan medicijnen, hoortoestellen en dergelijke kan komen kun je dat altijd meenemen. Ik kan je wel in contact brengen met iemand die kan helpen het op de juiste plaats af te leveren (zie website onderaan dit bericht :wink: )
Goede oude (dus niet afgedankte!) kleding kun je ook altijd wel een goede bestemming voor vinden. Vooral kleding voor de kleintjes komt altijd goed terecht.

Weten jullie al wanneer jullie weer gaan en welk hotel? :vak02:

Groetjes,
Erwin

Hoi Erwin,
Goh wat een snelle reactie! Leuk.
Oude brillen, zijn die ook welkom? Ik heb er een paar liggen.
Kleding voor kleine kinderen zal lastig worden, want zelf zijn we daar al jaaaaren uit, onze kleindochter is bijna 9 en haar afgedankte kleding gaat weer naar vriendinnen van onze dochter enz.
Ik kan nog goede maar niety meer gedragen zomerkleding van ons zelf meenemen, dan nemen we daar in de plaats weer mooie spulletjes uit Gambia mee terug. Mijn man heeft vorige keer een mooi (huis)pak laten maken bijvoorbeeld. We verzinnen wel wat. Behalve kleding willen we graag weer schoolspullen meenemen. Vorige keer hadden we schriftjes en potloden meegenomen. We willen ook graag nog een aantal excursies maken, het liefst met een goede lokale gids/chauffeur/auto. Via internet heb ik al diverse links gevonden waar we zo iemand kunnen vinden maar misschien heb jij nog iemand die je kan aanbevelen? We wilden onder andere een twee daagse trip langs/op de Gambia rivier landinwaarts maken die we op internet gevonden hebben.
We gaan de eerste twee weken van feb en zitten in het Senegambia Beach hotel.

Leuk!

Wij vliegen zelf 11 februari die kant op! Wij zullen dan wel aankomen met het vliegtuig waar jullie mee terug vliegen :slight_smile:

Ik heb een zeer goede gids voor jullie. Heb je een Privébericht gestuurd (zie bovenin deze pagina in je Inbox) Mail mij even privé, dan stuur ik je alle gegevens. Deze man kan jullie de leukste plekjes van Gambia laten zien en is 100% betrouwbaar.

Ik zal eens vragen of oude brillen welkom zijn. Laat ik nog weten.

Beste Gambialiefhebbers.
Wij gaan op 10 december voor de 2e keer naar Gambia.
Het heeft ons zo geraakt, dat we vaker terug willen.

Wij zijn nu bezig een trip te plannen naar het binnenland met het openbaar vervoer.
Uiteraard met onze vertrouwde en zeer betrouwbare vriend (Simon Tours Gambia, zie site eerder vermeld: www.saidoujallow.tk).
Mijn vraag: wie heeft er een binnenlandse tocht gemaakt via de zuid-route, oversteek naar Farrafenni en daar overnacht?
Terug via de noordelijke (snel)weg naar de boot Barra-Banjul en vandaaruit weer naar ons hotel Kombo Beach in Kotu.

We mogen ook overnachten in een traditionele hut bij zijn familie in Dongoro-Ba.
Voor (veilig) water en eten, een bed en een muskietennet wordt allemaal gezorgd.
Lijkt ons fantastisch. Maar wel een lange rit en volgens Simon de helft prima weg en de andere helft hobbels en bobbels. Wie heeft eerder een tocht van bijna 300 km landinwaarts gemaakt met een overnachting.

Welke plaatsen waren nog erg interessant, met name om het traditionele Gambia te zien?
Verder dan zo’n 300 km willen we niet gaan, we hebben een hotel geboekt in Kotu. Van daaruit is het met de openbare bus al een tocht van zo’n 7 of 8 uren. Afhankelijk van hoeveel stops onderweg.
Dorpjes kunnen we ter plaatse met een ezel + kar bezoeken.
Om mensen in het binnenland te vergoeden voor hun diensten/gastvrijheid of om ze te helpen wordt me ook verteld: een baal rijst ter plaatse kopen, en evt. olie om te bakken!

Ik ben ook nog op zoek naar voetballen (met een pompje om ter plaatse op te kunnen pompen). In Gambia kost een voetbal 5 euro. Wellicht dat ik in Nl ergens een dozijn onopgeblazen voetballen kan vinden?
Met een bal kan je 22 kinderen blij maken.
We stoppen onze koffers in elk geval ook vol met bij de familie ingezamelde kleding en slippers, oude gsm’s, knuffels voor zieken kinderen etc.

Mail me als jullie tips hebben : gambia@westeinder.net
Alvast bedankt.
Onze vorige reis: http://www.westeinder.net/Gambia/Gambia/Home/Home.html

Hallo Erwin,Hinke e Gambia.

Leuk te horen dat jullie allemaal zo gek zijn op Gambia en daarbuiten ook nog iets goeds willen doen voor de mensen.
Ook ik heb een Stichting In Gambia www.sharanie.nl en we laten kinderen uit de sloppenwijken of kinderen die geen ouders meer hebben of ouders heel arm zijn naar school gaan.
Momenteel zijn dit er bijna 50 kinderen.
Verder doen we projecten net wat zich voor doet, precies als wat je ouders doen Erwin want in Gambia hebben mensen nog zoveel hulp nodig en is er altijd wel iets tedoen.
Zo ben ik 3 jaar bezig geweest om de open hart operatie van een 7 jarige jongen voor elkaar te krijgen en is ons dit gelukt aftgelopen jauarie en succesvol is hij in Israel geopereerd en kan nu eindelijk spelen met vriendjes en ook naar school.( mocht eerst niet, hij moest rustig gehouden worde nwant kon zijn hartje niet aan ).De jongen leefde als een plantje en moest elkedag anti biotica slikken want mocht niet verkoudenworden, dit kon zijn dood zijn.
Ook wij zijn bezig met een jongetje van 4, jaar om hem aan staar te laten helpen en ik wil graag meer weten hoever je ouders hiermee zijn en waar we hiervoor terecht kunnen. Graag ontvang ik hier een mail over, je kan me ook via de website bereiken.
Momneteel bouwen we zelf een huisje wat bijna klaar is en we nu moeten afwerken.
Ik heb een Gambiaanse man die tevens penningmeester van onze Stichting in Gambia is.
Waar wij het het huisje bouwen heerst veel armoede en de mensen wonen ver van de bewoonde wereld af. ( wij wilden perse uit de drukke stad weg en juist meer in de natuur zitten )de mensen hier zijn heel arm, hebben vaak geen baan en kinderen kunnen niet naar school of ze hebben er geen geld voor. Is het geld er wel voor school is het bijna niet te doen want kinderen moeten uren lopen voor ze op school zijn en voor de taxie is geen geld. Daarom willen wij heel graag hier een schooltje gaan bouwen om dit probleem op te lossen.Dus dit word ons volgende project.Mijn man is marktmeester in de grote stad Serrekunda en daarbuiten werkt hij nog als taxiedriver en toeristen gids. www.everyoneweb.com/abarakatours Hij is een hele sociaal vriendelijk persoon en niets is hem teveel. Hij krijgt daarom ook veel respect van iedereen om hem heen. Mensen die een goede gids willen hebben zijn bij hem ook aan het goede adres.
Minke en Gambia ik zal nog wat dingen opniemen wat jullie mee kunnen nemen naar Gambia toe wat ze daar goed kunnen gebruiken zoals:kaarsen,stukken zeep, shampoo ( als je naar huis gaat geef je aangebroken flessen aan iemand en zeg waarvoor het is, net als DEET daarlaten en zeg wat het is ! ) huidcreme ( ze hebben vaak een droge huid en moeten zich dagelijks cremen anders kijkt de huid grijs )tandenborstel, tandpasta,nescafe ( is duur daar en neem ik meestal mee in een boterhamzakje )vinden ze erg lekker.brandwonden creme of callendula ( kinderen krijgen veel brandwonden omdat er open vuur wrod gekookt laag aan de grond )pleisters,koorts thermometer ( dit is om te kijken of iemand koorts heeft want dit kan malaria zijn en moet je naar ziekenhuis toe )voor de kinderen, balonnen,haarspeldjes,stickers,potlood en schrift, en snoepjes ennnn hagelslag zij nze gek op ! zal nu maar stoppen want ik kan nog wel even doorgaan zo.Als kadootje te geven is een knijpkat een heel goed iets want licht valt vaak uit en kaarsen is gevaarlijk. Gewoon van Action of Xenos zoals ook de rest van de spullen die ik noemde. Allemaal fijne vakantie gewenst ik zelf vertrek over 2 weken en dan voor 4 weken.
Groetjes, Jalinda

Hoi Janlinda!

klinkt goed allemaal, jullie projecten in Gambia. Hulde en ga zo door!
Er wordt door negatievelingen wel eens geroepen dat Gambia en zijn inwoners teveel afhankelijk zijn en blijven door de ontelbare stichtingen die er goed werk doen. Maar… daar heeft een jochie van 4 geen boodschap aan dat over een jaar volledig blind is omdat hij niet aan zijn staar geholpen wordt… toch!?

Als het goed is wordt of werd Musa vandaag of gisteren, woensdag, geopereerd. Het zou eigenlijk vorige week plaats vinden, maar zoals je hebt kunnen lezen op de website ging dat niet door ivm een verkoudheid (ja, zelfs in Gambia kun je verkouden worden, hihi… :slight_smile:

Waar ze hem laten opereren weet ik niet, nog hoeveel de kosten ervoor zijn. Weet wel dat ze altijd de moeder samen met een (Gambiaanse) vriend van m’n ouders eerst laten gaan. Dus zonder mijn ouders erbij. Zo voorkom je in ieder geval het risico dat je teveel betaald omdat de toubab mee komt de dokterskamer in.

Maar mail ze gerust voor meer info! ([EMAIL=“wimenannie055@gmail.com”]wimenannie055@gmail.com)
Hun Gambiaanse mobiele nummer vind je ook op de website. Ik zou zeggen: schrijf het op en bel ze als je in Gambia bent. Ze wonen in Brufut en kunnen je mbt de staar operatie vast wel van enige informatie voorzien of een goede arts aanwijzen!

Groetjes,
Erwin

1 like

Bedankt Erwin

Is een heel goed idee en schrijf het nummer op en eens kijken of we iets wijzer worden als we in Gambia zijn.

Succes met je baan als beheerder hier !

Groetjes Jalinda

Dank je Jalinda!

En alvast veel plezier gewenst zo meteen in Gambia! Lekker vooruitzicht:vak02:
Zéker met dit winterse weer!!

En gewoon bellen als je daar bent. Altijd makkelijk…

Groetjes,
Erwin

Hoi Erwin,

Ja dit zal ik zeker doen !
We hebben het wel druk met schilderen, tegels leggen, en 12 kinderen die we moeten reigisteren.
We we moet vele bezoeken afleggen dit jaar, maar voor hulp om dit manneke te helpen maken we tijd voor !
Als dit kind van 4 jaar geholpen kan worden aan zijn staar zijn we blij.

Bedankt Erwin voor je hulp bij deze.
Mooie Feestdagen gewenst met of zonder sneeuw, ik heb in ieder geval zon :zon02:dat is een feit !
Wie weet treffen we ons wel eens ooit in Gambia of waar dan ook !

Groetjes, Nel ( jalinda ):cheer:

www.sharanie.nl

Dank je Nel,

jullie daar natuurlijk ook fijne dagen gewenst eind van het jaar. En succes met klussen!

Wij zelf zullen een paar weekjes nadat jij weer terug bent gaan, 11 feb. ook precies te zijn.

Groetjes,
Erwin :dag:

hallo Erwin,

Wij gaan in januari voor het eerst naar Gambia, naar hotel Jerma Beach bij Kololi. We hebben net de vele vragen van het forum gelezen en op you tube de filmpjes gezien van de Stichting van je ouders. Daardoor hebben we een kleine indruk gekregen van Gambia. We willen graag in contact komen met een betrouwbare taxi chauffeur en gids, dit om een aantal dagtripjes te kunnen maken in Gambia. We hebben begrepen dat je in Kololi lekker kunt eten in een van de vele gezellige restaurantjes misschien heb je nog wat tips voor ons. Zo al zo zijn tips van harte welkom. Gr.:cheer::dag:

Hallo Dani

Wij gaan in dec weer en gaan met man voor de 2e keer een meerdaagse tocht maken door Gambia. Erg prettig betrouwbaar gezelschap en hij regelt alles voor je en schikt zich naar je wensen.
Gewoon even naar hem mailen voor info.
www.westeinder.net

Hallo Dani,

Ook ik vertrek in december weer voor 4 weken naar Gambia zoals je hierboven kunt lezen om de projecten van onze stichting te doen.
Mijn Gambiaanse man Ous die tevens penningmeester van onze Stichting is, is ook toeristengids en zeer betrouwbaar.
De dagtrips en prijzen kun je vinden op: www.everyoneweb.com/abarakatours
3 weken geleden was een mevrouw uit Antwerpen in Gambia met haar 7 jarige dochtertje en ze had speciale wensen, heel basic wilde ze alles hebben en doen.
Wij hebben speciaal voor haar nieuwe workshops en trips gemaakt om aan haar wensen te voldoen.
Ze was zo tevreden en onder de indruk van alles dat ze in maart terug gaat met haar man en perse weer dagtrips met Ous wilt doen !
Ze logeerde in het Coconut Beach resort Hotel wat een van de dure hotels is van Gambia en kon gidsen genoeg krijgen die voor de deur staan, maar ze was heel blij dat ze de trips bij ons had vast gelegd.
Aan gidsen geen gebrek in Gambia maar je moet iemand hebben bij wie je je op je gemak voelt en waarover je tevreden bent dit kan bijdragen aan een onvergetellijke vakantie.

Tips om uit te gaan in Gambia zal ik je meteen ook geven.
En het Senegambia uitgaansgebied kun je lekker eten ,drinken danssen met live muziek in de openlucht bij Alie Baba.
Hier heb je ook verschillende andere restaurantje liggen dus keuze genoeg.
Binnies place ligt er ook en is van de Nederlander Gerrit die 1 maal per week een lopend buffet heeft wat heel goed is.
Ook kun je in Gambia gewoon pizza, hamburger en zelfs shoarma krijgen bij de restaurants op de Kairaba Avenue.
Hier is ook een ijssalon aan de linkerzijde ( ben de naam kwijt ) waar je ijs en gebak kunt krijgen wat peperduur is voor Gambiaanse begippen dan, maar omgerekend zijn deze prijzen Europese prijzen !
Ik zelf vind het Indisch restaurant heel lekker !
Vis kun je overal volop krijgen en ik vind de smokefish ( gerookte vis ) heerlijk.
Als je Gambiaans eten wilt eten neem dan een wegrestaurantje tussen de middag als lunchtime is ( vraag het aan je gids ) en probeer eens de Domoda ( rundvlees poulet met satesaus en rijst ) benechin ( vis met rijst,zoete aardappel,hete paprika,enzv). Gambiaans eten is heel smaakvol bereid en lekker.Ze koken elke dag een ander getrecht en je moet met de pot mee eten, je hebt dus niet de keuze uit meerdere gerechten hier is geen geld voor ! Vraag dus altijd wat voor lunch dat ze hebben en wat het is.Ik vind de Domoda en kip met uien in het zuur vind ik heerlijk ( kan niet op de naam komen .

Zo Danie nu kun je even vooruit met deze tips.
Veel plezier :zon02:in Gambia en laat alles op jullie afkomen !
Zijn er vragen dan hoor ik het wel !

Groetjes, Jalinda :vak02:

Hoi Jalinda,

Dank je wel voor je reactie. Vooral met de tips over het eten zijn we heel blij. Je betrouwbare gids zullen we zeker contacten.

We hebben ook nog een vraag:

Is het mogelijk om in Gambia mobiel te bellen. En zo ja, is het dan aan te bevelen om een simlock vrij telefoon mee te nemen en een Prepaid kaartje ter plaatse te kopen?
voor nu
gr. Dani:dag:

Ja, is het inderdaad handig een simlock vrij mobieltje mee te nemen en er een prepaid kaartje in te stoppen. Bellen naar Nederland wordt zo een stuk goedkoper!
Je kunt ook bellen vanuit de belwinkeltjes op de Senegambia strip. Ook dat is redelijk betaalbaar. Maar voor iedere vorm geldt toch: hou het kort. Bellen is en blijft een kostbare bezigheid!

Groetjes,
Erwin

Ok Erwin, het heeft even geduurd voor ik reageer, maar ik heb alles wat bekeken.
Ik ben weer terug.
Suc6, Jack