Even voorstellen?

Ik ben blij dat je er weer bent Jack! Welkom terug! :cheer:

Jou wijsheid kunnen we goed gebruiken op het forum.

Hoi Erwin en andere forumbezoekers,

al een paar keer heb ik het Gambia forum bezocht om informatie te verzamelen…

Gisteren heb ik mijn reis naar Gambia geboekt.
Ik ga voor de 1e keer naar Gambia en verblijf in het Senegambia hotel.
Ik heb er heel veel zin, maar vind het ook een beetje spannend omdat het voor het eerst is dat ik alleen naar een onbekend land ga (onbekend op alle mooie verhalen op dit forum na).
Ik heb wel al meer gereisd, ook alleen, maar dat was naar landen waar ik al eerder geweest was (Kenya).

Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen en zal zeker verslag doen als ik terug ben.

Groetjes Inez

Hoi Inez,

welkom en bedankt voor het voorstellen!
Kan me voorstellen dat het best spannend is, zéker alleen.
Senegambia Beach is een super keuze! Heeft altijd mijn voorkeur als ik een hotel zou moeten kiezen. Wanneer ga je?

Ik zou zeggen: lekker blijven lezen en tips opdoen op het forum hier.

Mocht je op voorhand vast een goede en betrouwbare gids willen hebben waarmee je veilig door Gambia kunt reizen; mail me dan privé: [EMAIL=“3Rwin336@gmail.com”]3Rwin336@gmail.com

Groetjes,
Erwin

Hoi Erwin,

bedankt voor het verwelkomen…
Het Senegambia heb ik uitgekozen na alle info die ik hier gelezen had…
Dus goed om te horen dat dat een goede keuze is…

Ik blijf zeker lezen en ideeën opdoen…
Ik mail je ook nog wel even privé, want een betrouwbare gids is altijd welkom.

Groetjes Inez

Hallo allemaal,
Ik zal mij even voorstellen.
Gerard Dunnink sinds ongeveer tien minuten aangemeld bij wereldwijzer en zodoende ook op deze site.
Ongeveer 12 jaar geleden voor het eerst in Gambia verzeild geraakt en dat heeft me tot nu toe niet meer losgelaten.
Ben destijds met een hulpverleningsproject begonnen en ben daar nog steeds mee bezig. Om alles in goede banen te leiden hebben wij een stichting in het leven geroepen: Nkafou Njola Gambeya (samen sterk voor Gambia)
Ieder jaar vertrek ik naar Gambia en doe daar een aantal dingen zoals schoolgeld betalen, medicijnen naar een medische post brengen, gereedschappen kopen voor kleine ondernemers en boeren etc etc.
U kunt hier wel iets over lezen op mijn website:
www.Gambiadunnink.nl.
Ik heb kennis gekregen aan de ouders van Erwin en wij verblijven dan tijdens
het verblijf in Gambia bij hen. Wij doen dan ook samen wel wat zaken.
Als u ergens advies over wilt hebben dan lees ik het wel. Vriendelijke groeten Gerard

Hoi Gerard en welkom op Wereldwijzer en het Gambia forum!

Leuk dat je je even voorgesteld hebt.

Je zult merken dat het niet zo druk bezocht wordt als het prikbord dat je gewend bent, maar we houden het hier wel gezellig :wink:

Veel plezier op het forum!

Groetjes,
Erwin :vak02:

Hallo Gambia liefhebbers,
de naam van mijn vrouw is Femmie die van mij Sjeng.
Nadat we afglopen jaar 3 wkn in Kenia :kenya:zijn geweest en alle trips via een lokaal reisbureau hebben geboekt, wat veeeeel goedkoper is dan bv Neckermann ( bijna 3 x zo duur !!! )wilden we nu eens een keer naar Gambia. Verleden jaar hebben we hier ook naar gekeken maar we hadden erg veel twijfels of we dit wel zouden doen. Ook toen is ons het senegambia beach hotel al op gevallen maar aangezien er vele berichten stonden dat het nog al vervallen was en erg veel last van de hustlers en beachboys hebben we besloten omdat niet te doen. Het senegambia wordt blijkbaar opgeknapt en na een vakantie in Kenia zullen de hustlers en beachboys wel niet veel anders zijn.
Ik/wij hebben toch nog wat vragen als

:question: Erwin zou ons het mail adres kunnen geven van de gene waar jij ervaring mee hebt op het gebied van dagtrips en eventuele meerdaagse trips/safari aangezien we graag de natuur en dieren willen bekijken.
Er staan hier al wel links van aanbieders maar toch ik moet er een goed gevoel bij hebben aangezien wij het liefste met een chauffeur alleen zijn ( die rookt…ja dat is voor ons belangrijk )want dan krijg je toch. is onze ervaring veel meer te zien.

:question: In hoeverre is het zinvol om allen l.o te nemen en niet half en/of vol pension, wat voor prijzen hanteren de restaurants bv

:question: Zijn er does en, don’ts zodat je de mensen niet beledigd

:question: Tips voor trips

:question: Cash geld meenemen, credit card( master ) euro’s of dollars

:question: Wel of geen malaria tabletten ( in Kenia 3 wkn last van de darmen gehad…goede tip om af te vallen trouwens …hahaha )

Zo zijn er nog wel een paar maar dat komt nog wel.

Ik wacht op jullie antwoorden

Prima keuze, Senegambia hotel is een prima plek, machtige tuin, fraaie vogels, mooie beplanting, apen, noem maar op. Fraaie (2) zwembaden, aan het strand dat wat aan het afkalven is. Wifi in de lobby.

Abdu is een plaatselijke formidabele gids, in de meivakantie een weekje met hem rondgereden GEWELDIG, doe hem de groeten. Erwin zal wel contact leggen met hem. Dat heeft hij voor ons ook gedaan, komt goed.
Alleen logies en ontbijt is prima, op de “strip” eet je heerlijk (African queen was “ons” restaurant.) Lunchen tijdens de excursies natuurlijk. Abdu gewoon trakteren wel zo leuk. Niet met de bus van de touroperator, geld gaat naar de aandeelhouders van Arke o.i.d. geef ik liever de plaatselijk harde werker mijn centjes.

Mensen vinden het niet altijd prima dat je foto’s van ze neemt, vooral op de markten merk je dat, even vragen, wel zo fatsoenlijk.

Onze trips:
Lamin lodge, mangrove
Krokodillenpoel
Markt in Banjul/Serekunda
Tanji, smiddag vissers brengen vangst op het strand
Gunjur, idem met vis verwerking en oorspronkelijker
Bijoli, park op 10 min. lopen van Kololi
Paradise beach, doet zijn naam eer aan
Fathalapark in Senegal
Abuko park

Cash meenemen, hoewel je beperkt kunt pinnen met VISA, wisselen in het hotel.

Wél malaria (malarone geen probleem) zeker in het regenseizoen. In het droge seizoen amper een mug gezien.

Je moet wel wat wennen aan de hustlers en de bumbsters, maar als je zegt dat je nu voor de 7e keer in the Gambia bent druipen de meeste lachend af.
Iedereen die iets voor je doet verwacht een fooi(tje) en terecht vind ik.

Stuur me maar een pm voor een link naar foto’s.

Wij vonden het zo leuk dat we in de herfstvakantie al weer terug willen…

groeten,
Theo

Hallo Sjeng en welkom op het Gambia forum!

Leuk dat jullie ook Gambia gaan bezoeken. Jullie zullen er geen spijt van krijgen verwacht ik…

Theo heeft zo te zien al veel van je vragen beantwoord. Super! Hij en zijn vrouw zijn er nog maar pas, en voor het eerst, geweest en ook zéér enthousiast. Het ‘Gambia-virus’ krijgt velen te pakken :wink:
Malarone wel slikken! Niet slikken is onverstandig.

Het Senegambia Beach hotel wordt eigenlijk continu gerenoveerd. Heb je zéker geen last van. Het is best groot, al merk je dat als gast amper omdat de tuinpaviljoens mooi verspreid liggen in de grote tuin. Het regenseizoen zorgt ervoor dat onderhoud aan hotels ook wel constante noodzaak is.
Het hotel is wel de perfecte uitvalsbasis voor je vakantie en ligt aan de leuke en gezellige Senegambia ‘strip’ met de vele restaurantjes. Je eet er met zijn tweetjes voor minder dan 20 euro, inclusief drankjes.

Geld wisselen niet in hotel, maar wisselkantoortje op ‘de strip’. Krijg je een betere koers dan binnen. Jallow’s naast Ali Baba geeft doorgaans een prima koers.

Onze favoriet op de strip: Paradiso; héérlijke pizza’s!

En zoals Theo ook al schreef: met Abdu Ceesay als gids/chauffeur zullen jullie een geweldig leuke vakantie hebben. Je bent met hem verzekerd van een 100% betrouwbare gids die een eerlijke prijs vraagt voor trips. Je hoeft dus niet te onderhandelen met Abdu. En hij is een goed chauffeur en let ook scherp op jullie veiligheid op drukke plaatsen zoals de markt in Banjul bijvoorbeeld. Eigenlijk iedereen die met hem op pad is geweest heeft er na zijn vakantie een goede vriend bij. Ook doet hij veel goed werk voor mijn ouders tijdens hun verblijf daar en de stichting die zij hebben (zie evt. website onderaan mijn bericht)
Je mag Abdu zelf mailen ([EMAIL=“abduceesay@hotmail.com”]abduceesay@hotmail.com), maar ik kan het contact ook voor jullie regelen. De internet connectie met Gambia wil wel eens haperen en email komt niet altijd aan, maar probeer het gerust.
Mail me anders privé op [EMAIL=“3Rwin336@gmail.com”]3Rwin336@gmail.com. Ik kan je via email wel uitleggen wat het handigst is, geen probleem.

Groetjes,
Erwin

Hallo Sjeng,

bij het lezen van je naam kwam bij mij al een glimlach op mijn gezicht.
Toen ik las dat je in Venlo woonde verklaarde deze naam veel.
Ook ik woon in Venlo en heb een goede connectie met Gambia.
Allereerst heb ik een Gambiaanse man die ook toeristengids is ( google abarakatours ) en een Stichting( www.sharanie.nl ) in Gambia sinds 5 jaar.
Wil je me prive emailen en advies hebben of zelfs een keertje afspreken dan mail me op [EMAIL=“info@sharanie.nl”]info@sharanie.nl

ik hoor het wel !

Groetjes,Nel

Als eerste Nel, Theoz en Erwin bedankt voor jullie snell reactie.
Het klinkt allemaal perfect ik zit alleen nog met die KLO… Malarone tabletten je wilt niet weten hoeveel last ik daarvan heb gehad, voordeel is wel je krijgt een 3wkn duurende darmspoeling… Ik ga voor mezelf en uiteraard met m’n vrouw nog eens alles op een rij zetten en dan hakken we de knoop door…al denk ik dat ik wel weet wat het zal worden aangezien ik geen nee tegen mijn wederhelft kan zeggen.

Veur Nel waal jofel des dich auk oet Venlo kums ( nee theo en erwin dit is geen duits hahaha )

Wat betreft de malarone; Europeanen die lange tijd in Gambia verblijven of er zelfs wonen slikken niets. Zo mijn ouders dus ook niet tijdens hun verblijf van 6 maanden ieder jaar. Je loopt een risico, maar als je goede voorzorgsmaatregelen neemt (klamboe, GOED smeren met Deet enz.) dan beperk je de risico’s. En wordt je ziek (koorts), dan gelijk naar een privé kliniek en je bloed laten onderzoeken. Ook als je een aantal weken na thuiskomst ziek wordt! Malaria tropica is dodelijk dus niet onderschatten en verschijnselen bagatelliseren maar gelijk naar de dokter.
**
Ik zelf zal nooit gaan zonder malaria profylaxe te slikken en raadt het dus ook sterk af!** Maar als je er echt zo’n last van hebt moet je er je vakantie ook niet door laten vergallen. Daarvoor is Gambia te leuk en gezellig.
Andere optie die dan evt. rest is een land kiezen waar geen malaria voorkomt… >>>

Groetjes,
Erwin

Oef, alleen het overwegen om zonder profylaxe te gaan, geeft me al koortsrillingen. Vraag je huisarts/GGD om Lariam of iets anders er, is nog wel meer hoor.
Je loopt zo’n groot risico…

groeten,
Theo

Hoi Sjeng,

Ook ik word altijd ziek van de malarone en lijkt net of ik juist malaria heb.
Krijg buikrampen, diaree en koude en warme koorts.
Daarom slik ik de laatste 2 jaren Daraprime en koop deze in Gambia.
Scheelt stukken in de prijs en voel me er keigoed bij !
Er is ook nog een gelijksoortige tablet maar moet de naam opzoeken
Je kan het kopen bij Karaiba Pharmacy in Serrekunda.
Vele vaste Gambia gangers gebruiken deze middelen, ook mensen die een allergie voor antie malaria tabletten hebben.

Doe er je voordeel mee en laat je niet gek maken door allerlei indianen verhalen.

Groetjes,Nel

Yep, het is nu zeker we gaan naar Gambia. Vertrek zoals het er nu uitziet 5 dec. vanuit Amsterdam ( helaas kan dat alleen met Arke, ooooh wat een slechte maatschappij is dit ) ) terug in Ned. op 27 Dec. In het Senegambia beach hotel. We zullen voor de eerste keer alleen l.o hebben, eens kijken hoe dit bevalt. Dat wordt dus zoeken waar lekker eten,waar water halen, waar ( heel belangrijk ) cigaretten, waar als ze het hebben rum, vodka , cola, wijn,…wat moet een mens toch keuzes maken.

We willen ook allerhande trips gaan maken o.a naar Senegal naar het SENEGAL : NIOKOLOKOBA NATIONAL PARK weten alleen niet of dit haalbaar is lange reis ( heeft hier iemand ervaring mee toevallig of moet ik de vraag op het forum zelf plaatsen ).

Hier onder wat trips die we hebben gevonden en waar we een keuze uit gaan maken ( ik vermoedt dat het er veel zullen worden )

liefst zouden we een combinatie van deze willen we zien wel wat mogelijk is, ideeën zijn altijd welkom

[ul]
[li]Kiang West National Park ( zeker )[/li][li]RIVER****GAMBIA NATIONAL PARK( in combinatie met kiang west, bird safari camp …** BAO BOLONG NATIONAL RESERVE of beter allemaal apart**? )[/li][li]bird safari camp [/li][li]ABUKO NATURE RESERVE[/li][li]NUIMI NATIONAL PARK ( zeker )[/li][li]BAO BOLONG NATIONAL RESERVE [/li][li]Bintang Bolong ( In combinatie met trip )[/li][li]Sénégal Fatalah Park ( zeker )[/li][li]Lamin lodge en Brikama craft market[/li][/ul]Zo jullie zijn allemaal op de hoogte ( ik heb er nog een paar foto’s van Kenia bijgedaan )

Mooi programma hoor.

Ik zou er zeker Tanji én Gunjur bijdoen als je tijd over hebt.
Bijilopark kun je naar toe lopen vanuit het hotel, geen gids meenemen lekker zelf genieten, verdwalen is er echt onmogelijk. Heen door het park en terug over het strand. Barst van de aapjes. In 2 uur uit en thuis.

Fatalah is een bestemming die ik toch geen 2e keer zou doen, het geeft een beetje Beekse bergen gevoel, hoewel ik het park daarmee wel tekort doe.

Water haal je net buiten het Senegambia hotel, er zitten een paar kleine supermarktjes op de strip. Met die sigaretten zou ik stoppen, de alcohol is al verslavend genoeg :slight_smile:

Loop ook eens mee met de eerste de beste. Ten noorden van het Senegambia hotel. De mensen hebben hier hun akkers, heel oorspronkelijk. Barst van de vogels en de hagedissen ik heb er zelfs een slang gezien. Geef een paar dalasi aan de man die met je meeloopt en je hebt een top-mini-excursie.

En zorg dat je contact legt met Abdu, doe hem de groeten van ons.

groeten,
Theo

NEEEEEEEEE met m’n shagie ga ik zeker niet stoppen.
De lijst die ik heb geschreven is een lijst die we graag zouden willen zien, en waar we/ik wat van had gelezen maar inderdaad, ben nog nooit in de beekse bergen geweest maar ik kan me voorstellen wat je bedoelt. Hoe en bij wie we de trips gaan doen weten we nog niet, Jalinda (Nel ) haar man schijnt ook trips te organiseren en iedereen heeft het hier maar over dat Abdu zo’n goede gids is dus ik/we weten nog niet hoe en wat. ( website??? )
**We willen in ieder geval veel zien maaaar ook veel zon en strand, maar dat gaat wel lukken> Alle tips met betrekking tot trips ook van meerdere dagen zijn welkom. **

**Vooral RIVERGAMBIA NATIONAL PARK( in combinatie met kiang west, bird safari camp … BAO BOLONG NATIONAL ) **

In ieder geval bedankt je reactie

Heeft iemand ervaring met een trip naar het Parc national du Niokolo koba in Senegal vanuit Kololi. Misschien in combi met andere gambiaanse parken op de weg daar naar toe en terug