Zo hebben wij Gambia ervaren

Deze week zijn wij teruggekomen van Gambia. Ik wil met iedereen delen hoe Gambia (althans de strandomgeving) is. Dit daar veel mensen mij vroegen of het vergelijkbaar was met andere landen en of het “te doen was”. Wij waren voornemens een weekje Egypte te doen, maar door de omstandigheden kozen wij voor het eerst voor Gambia. Het moest een weekje rust worden, strand, zon, boekje lezen en een beetje vermaak in de avond. Wij reizen veel,maar dit moest een relax vakantie worden.

Ik kan zeggen dat Gambia (voor wat wij gezien hebben, en dat was natuurlijk bitter weinig) een geweldig land is.Wij kozen voor het Kombo hotel. Het hotel was niet verkeerd. Verwacht geen luxe. Gewoon een kamer, goed bed, douche en airco. Wij waren er alleen om te slapen en even te douchen.
Ok soms komt er geen water uit de kraan, soms kapt de stroom ermee, maar het heeft zijn charmes en het komt altijd goed.
Het ontbijt in Kombobeach was goed. Eieren, vlees, jam, yoghurt, fruit, pannekoek, jus, kortom meer dan genoeg. Je bent natuurlijk niet thuis. Wel veel Engelse. Tja ook die hebben hun eigen gebruiken :wink:

Het strand: lekker, relax. Het is bewaakt om de verkopers een beetje op afstand te houden. Wij hebben er geen last van gehad. De mensen hebben nou eenmaal weinig en proberen je hun handeltje te verkopen. Logisch toch. Soms komt iemand voor een school of voetbalclub of wat dan ook langs. Tja geef wat je wilt missen. Elke dag lekker fruit eten bij de o zo grappige fruitvrouwtjes. De mensen zijn stuk voor stuk vriendelijk. Ze willen natuurlijk verkopen of dat je in hun restaurant komt eten, maar ook al doe je het niet, ze blijven lachen en “maybe tomorow” is dan hun lachend antwoord. Maak een praatje met ze en loop niet snel langs of weg. Ze bijten niet. Wij vonden het geweldige mensen. Op het strand komen lokale bandjes langs. Ze doen hun best en willen natuurlijk een kleine bijdrage. Je mag gerust nee zeggen als je dat wilt, maar negeer ze niet, dat is zo vervelend. Sommige mensen kijken niet eens op van hun boek. Ik vond dat vervelend. Bedank ze en geef, als je dat niet wilt niks, maar negeer ze niet. Bepaal zelf wat je geeft, je ligt daar met al je luxe en kunt dan vast wel een hele kleine bijdrage missen. Je hoeft natuurlijk geen wandelend portefeuille te worden, maar heb ook begrip voor hun situatie. Maak een geintje met ze, ze herkennen je de volgende keer en zullen je met rust laten. De mensen zijn echt altijd vrolijk en hebben een aanstekelijke lach.
Het verschil met Egypte vond ik dat er in Egypte ook heel veel personeel is, die overigens geen cent verdienen en hopen op jouw fooi. (hoop dat er nu verandering komt, met een nieuwe president) maar dat er altijd wel een ober, chef ober, chef chef ober is en dat iedereen iedereen rond commandeerd. Chef boven Chef. Dat heb je in Gambia absoluut niet. Ja er is wel een chef maar als die iets zegt, dan kijkt men en lacht. Niet zoveel gevoel voor autoriteiten en dat is geweldig.

Mooi strand, lekkere golven en relaxte stoelen. Je kunt er lekker fruitsap en fruit kopen. Koop het bij de mensen langs het strand, dan verdienen die ook iets, Het hotel verdiend al geld aan je! Een bord fruit tussen de middag, zo gezond hebben wij nog nooit geleefd.
Leuk zwembadje bij het hotel, maar niet ons ding om daar te liggen.
In de avond kun je lekker iets drinken bij Domino’s. Is ook nog eens goedkoper dan in het hotel en je ziet de kleine markt en het leven eromheen. (rechts bij de fruitvrouwtjes). Je kunt er een lekkere strandwandeling maken.

Eten: wij hebben overal, met uitzondering van Fransisco’s gegeten. Wij hebben gegeten aan de overkant van het hotel (redelijk), Ali Baba (lekkere kip Yassa), El Sol (luxe), Buchers (luxe), African Queen (leuk) en Gala Lodge (super luxe).
Buchers en Gala lodge is wel echt luxe. Vooral Gala Lodge. Gemiddeld kost een voorgerecht, hoofdgerecht en fles wijn dan rond de 2400 dal en dat is veel voor Gambia, maar voor Nederlandse begrippen nog steeds goedkoop.
Ali Baba en de andere tenten in die straat zijn ook geweldig. Gezellige sfeer. Het eten is overal goed en je krijgt het heel snel.
In Ali Baba kost een menu en drinken gemiddeld 600 a 800,- voor twee personen.
Alleen Fransisco’s: deze stond op de lijst die wij van de hostess kregen als “mooie tuin , voor weinig geld lekker eten”. Dat hebben wij geweten. De barman/eigenaar is Engels, deze is wel vriendelijk. Voor ons waren een paar mensen die klaagden over het eten, wij dachten nog dat de mensen overdreven. Maar het duurde meer dan een uur voordat wij eten kregen en alles was mega droog. Het biefstuk was taai (grillschotel) en de kisch droog. Wij waren niet de enige die het slecht vonden, met ons nog een paar Nederlanders en Engelse. Ik denk dat de kok geen verstand heeft van vlees bakken, zo droog kan ik het niet eens bakken (en ik vermazzel het meestal al ;-). 1 x meer nooit meer.

Vervoer: wij hadden onze eigen gids/taxichauffeur en die was geweldig. Via via kregen wij zijn aanbeveling. Het is Abdu Ceesay. Hij is super vriendelijk. Ik belde hem de eerste dag vanuit het hotel en hij komt je ophalen. Geen gedoe over de prijs, hij is super eerlijk. Hij wacht op je als je gaat eten. Het is handig als je hem vraagt of hij je een telefoonkaart (50,- dal) bezorgd dan kun je hem altijd bellen. Bel hem een uur voordat je wilt gaan en hij zal er zijn. Hij haalt je op in de lodge.Hij rijdt veilig en rustig (en dat doet niet iedereen daar). Zou je willen dan heb ik zijn nummer en e-mail. Ik mag dat helaas niet hier schrijven. Ondanks dat ik hem zijn verdiensten gun, maar ja er zijn er daar zoveel die het verdienen ;-). Als je eraan denkt, neem een paar pennen mee voor zijn kinderen. Hij heeft een aanstekelijke lach en is blij als hij iets kan verdienen.

Geld: wij hadden contant geld bij ons. Abdu wijst je waar je de beste koers krijgt. Voor 100,- euro kregen wij 3.900,- Dal.
Verder hebben wij gebruik gemaakt van de visa. Maximaal 4000 dal kun je uit de muur halen (vraag Abdu waar) en wij hebben er 104,- euro voor betaald. Pinnen kost met Visa 1,50 per keer. Dit zijn de kosten die Visa je in rekening brengt. Tip: zorg dat er geld op je visa staan, dan kost het je slechts die 1,50.

Kortom: Gambia een land dat geweldig is. Zet de luxe aan de kant en geniet van de mensen. Volgende keer zou ik een paar oude shirts, broeken meenemen en die daar weggeven!
Wil je meer weten, mail mij gerust.

Gr,
Ilse en Jack (40 jaar)

3 likes

Hoi Jack en Ilse,

Wij gaan binnenkort ook naar Gambia!Hebben jullie voor ons misschien het telefoonnummer en/of e-mailadres van Abdu?Wij hebben al vaker goeie berichten gehoord over hem,maar geen telefoonnummer,helaas.Mijn e-mail is:bianca.schmidt@hetnet.nl
Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,
Bianca.

Klinkt allemaal geweldig!
Wij vertrekken woensdag ochtend richting Gambia >>>
Wij zitten ook in het Kombo hotel.
Jullie verhaal hebben wij uitgeprint :smile:
Leuke tips zitten erbij!
Bedankt voor jullie mooie verhaal!

:vak01: Suzy :dag:

Hoi hoi
Ook wij vertrekken binnenkort naar Gambia
Dank voor je verslag.
Wij willen dan ook graag het tel. nr. van Abdu.
Mail graag naar helma_merts@hotmail.com

bvd
groet
Ge en Helma

Helma en Ge, ik heb jullie een mail gestuurd.

Jack

hoi jack, wat een leuk verhaal heb je geschreven! heb je misschien ook nog goed tips voor een paar uitstapjes? denken zelf in ieder geval aan dag marktjes, dorpjes etc, en dagje senegal maar mogelijk heb jij nog veel betere ideeen. en kun je svp een beetje inzicht geven in de prijzen van zo’n daytrip (privé, met z’n twee :-)? en de gegevens van abdu?
dankjewel vast! grtjs pauline

Hallo Jackyboy en dank voor je infomratie.
mijn voruw en ik gaan voor 2 weken in janurai naar Gambia ook in een hotel aan de kust.
Goed te horen dat je met je visacard geld uit de muur kan halen, anders moet je wel veel euro`s van huis meenmen.
Grraag tips over het land verkennen, natuur en steden.
Is er ook een uitgaansleven, bijvoorbeeld disco of nacht club.
Heb je een indicatie wat een maaltijd, drank, taxi of excursie in het land met een inwoner van Gambia kost? Heb jij nog leuke dingen voor bewoners en kinderen van huis meegenomen?

Een gedurfde vraag, maar hoe stellen vrouwen zich op tegen over mannen?

Groet,
Meesj 1950

Eigenlijk is het alweer een paar vakanties geleden en weet ik niet meer zoveel van de lokale eettenten (namen) en wat het geld waard was en je kwijt bent. Ik weet wel dat het niet veel kost. Wij zijn elke dag gaan uit eten (met Abdu als chauffeur, hij zet je af en wacht netjes in de auto of bij vrienden tot je klaar bent.)

Over Abdu: ik heb nu aan meerdere mensen zijn gegevens gegeven en iedereen was achteraf enthousiast. Hij is een goudeerlijke kerel met een aanstekelijke lach. Hij spreekt en schrijft goed Engels. Hij is zelf politieman geweest maar is ermee gestopt, hij kon niet tegen de corruptie.
Hij heeft een aantal kinderen (ik weet niet meer hoeveel) en zijn vrouw is gestorven.
Het is geen zielig verhaal (dat hebben er vel daar) maar echt zo. Maar hij is zeker niet zielig, in het land van de eeuwige lach.
Ik weet niet meer welke kleur zijn taxi heeft, maar die kleur moet je hebben. Overigens kent iedereen iedereen daar.
Het is een super veilig land. Vrees niet, ga gerust de straat op. Vele zullen op je af komen en je iets proberen te verkopen. Je zult als Bossman en Bosslady vele handen schudden. Ook al koop je niets, ze blijven vriendelijk en dat is zo leuk aan Gambia.

Toen ik aankwam heb ik via de receptie Abdu laten bellen en hij komt je dan halen in het hotel. Geef even door hoe jij eruit ziet. Voor mij zagen hun er allemaal hetzelfde uit ;-).
Als je hem vraagt bezorgt hij je een simkaartje voor in je telefoon (kost echt maar een paar euro) en dan kun je hem bellen wanneer je wilt gaan eten of ergens naartoe. Hij is er dan zo. Het werkte geweldig en hij zal je zeker niet oplichten.
De eerste dag heb ik met hem nog een prijs van de rit afgesproken, daarna zag ik dat het wel goed zag en vroeg ik hem naar afloop wat de prijs was. Uiteraard was hij superblij met fooi. Je betaald bij hem geen cent teveel. Wat het kost weet ik niet meer, maar wij hebben elke dag gebruik gemaakt van hem.
Hij weet waar je lekker, goedkoop of duur kunt eten. Zoals gezegd is hij een rustige man. Hij rijd rustig en dat is belangrijk in Gambia. Ik heb ook gebruik gemaakt van hem om geld te wisselen. Hij weet waar je de beste koers krijgt.
Wij belden hem een uurtje voordat wij wilden gaan eten en hij kwam ons netjes ophalen in het hotel.

Hotels in Gambia: Het is natuurlijk Gambia en mogelijk valt af en toe de stroom uit of komt er bruin water uit de kraan. Maar het komt altijd goed. De stranden zijn mooi, met de fruitvrouwtjes. Leuk om te zien hoe ze de klanten verdelen. Je zult één van de vrouwtjes haar vriend worden. Als je het strand oploopt, hebben zij jou al gezien. Wij aten tussen de middag een bord fruit, nog nooit zo gezond gegeten.

Je kunt gemakkelijk over het strand lopen. (natuurlijk niet als het donker is) Mogelijk zal men je aanspreken en vragen of je bij hun komt eten, zij hebben de beste kok. Alles met een lach afdoen en “misschien morgen” en ze lachen en zullen echt niet lastig zijn. De mensen hebben geen rooie cent en willen natuurlijk iets verdienen.

Ik heb in eerste instantie contant geld meegenomen en dat omgezet. Later toen het op was heb ik gebruik gemaakt van de VISAcard. Abdu weet waar je met de kaart kunt pinnen. Visa kun je wel gebruiken. Zet thuis al een bedrag op de kaart, dan hoef je geen extra kosten te betalen.
Verder hebben wij het contante geld gewoon in de kluis op de kamer bewaard. Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Je vraagt hoeveel geld je uitgeeft. Ik weet het niet meer. Wij hebben in het centrum gegeten en daar was het echt niet duur. Mij staat bij dat het misschien tussen de 15 en 20 euro kost voor 2. (met fles wijn of bier).
Wij hebben gegeten in de Budgershop en ergens bij een Spa. Dat waren de duurdere tenten, vooral die Spa. Volgens mij betaalden wij toen voor voorgerecht, hoofdgerecht (biefstuk), nagerecht en fles wijn rond de 50,-. Dat is echt veel voor Gambia, pure luxe dus.
Het eten is echt overal goed. Dat verbaasde ons.
Mij staat ook nog een Engelsman (Engels restaurant of Iers) bij en dat was zeeeeeer slecht. De enige keer, bij een buitenlander eten en slecht. Ik weet de naam niet meer. Er hingen allemaal vlaggen. Misschien dat Abdu het nog weet. Ik zou zeggen, mijden dat restaurant.
Verder overal lekker gegeten.

Dat is zo’n beetje wat ik nog weet van Gambia. Zou je nog meer vragen, hoor ik het graag.

Vrouwen alleen: volgens mij geen probleem. Je ziet er (oudere) vrouwen met een jonge inwoner. Ik zal er geen oordeel over vellen…ik noem het toyboy.
Ik denk dat de mannen je net zo benaderen als hier in Nederland. Maar ok ik ben een man en heb daar echt niet op gelet. Maar ik sprak op de terugweg twee vrouwen die alleen geweest waren en ze hadden ze geen moment lastig gevallen gevoeld.

Graag hoor ik hoe je het gevonden hebt. Het land van de eeuwige glimlach. Ga er gelaten naartoe en neem alles met een lach. Natuurlijk net als in Nederland een beetje oppassen.

Veel plezier,

Ilse en Jack (41 en 42 jaar) uit Gemert

ik lees je reactie nog eens en volgens mij bedoelde je iets anders dan vrouwen alleen in Gambia.
Hoe vrouwen tegenover mannen? Ik zou het niet weten, ik ben er geen moment mee bezig geweest. Alles was normaal voor ons. De lokale mannen benaderen de vrouwen normaal en de lokale vrouwen benaderen de mannen normaal.

Hallo,
Dank voor je waardevolle en uitgebreide informatie, daar kan ik iets mee.
We willen naast het stand en zee, het land beter leren kennen, mogeiljk ook naar Senegal.
De tip van Abdu is prima, gaan we aan werken, ook van de sim card. We nemen naast onze mobiel met abonnement ook al een mobile met Labara pre paid card mee, maar de simcard, die je in Gambia aanschaft is dus goedkopen. Misschien alleen daar te gebruiken?
Ik ga er vanuit dat het moilenetwerk goed is, hopelijk ook Wifi.

Wij gaan vanaf 9 januari tot en met 23 januari 2012 naar Gambia.
Ik laat onze ervaringen aan je weten
Mocht je nog iets te binnen schieten???

Groet,

Meesj1950

Jackyboy
Een leuk verhaaltje over Gambia
Wij gaan volgende week. Heb je een e mailadres of tel nummer van Abduy, dan kunen wij hem contatcten
Zodra we terug zijn zullen we onze ervaringen op het Forum plaatsen.
Han Rian

Je krijgt nu een email van me Han met alle informatie die je nodig hebt :wink:

Groetjes,
Erwin

Kijk aan weer een Abdu-fan in wording. Doe hem de groeten van Jeanne en Theo
na jullie rijdt hij met vrienden van ons rond.
Ben benieuwd naar je ervaringen.

Hallo Jack, wij vertrekken Maandag naar Gambia, heb met veel plezier jullie verhaal gelezen, zou je mij het telefoonnummer van Abdu willen sturen? Thanks!
Lijkt me heerlijk zo’n betrouwbare chauffeur@
groetjes
toos ruland truland@home.nl

Hallo Jack en Ilse,
Zoals jij het schrijft is het mij ook vergaan, behalve de gids omdat ik vanuit mijn vrijwilligerswerk altijd een vast iemand heb die mij brengt waar ik zijn moet.(en dat is soms heel ver).
Verder heb ik verschillende contacten gelegd op de craftmarket om de hoek bij het hotel. Fijne mensen, waar ik altijd even naartoe ga als ik in Gambia ben, ook als ik in een ander hotel zit.
Fijn dat er mensen zijn die niet altijd zeuren over vanalles.
Het is gewoon geen westers land en de mensen hebben er gewoon niet veel.
Misschien ligt het aan de namen.
groeten, Jack (m’n zus heet Ilse)

Truus ik heb je een mail gestuurd,veel plezier met Abdu.

groeten
Theo

Theo bedankt.
Ik zal Truus toch een mail sturen, daar ze het vroeg!

Ok!

Zojuist in een pm aan jou verklaard. Iets te snel gereageerd en niet goed genoeg gelezen. Jack2 en Jackyboy met elkaar verward. Vandaar.

Overigens is de kracht van een forum de vrije wijze waarop informatie gedeeld wordt. Een halszaak vind ik het dus nou ook weer niet.

Ik weet zeker dat Toos een prima tijd gaat krijgen in Gambia zeker met Abdu als chauffeur.

Groetjes,
Theo

Ps
Kennelijk is je post aangepast

Hallo Jack. Zou je mij zo spoedig mogelijk het telefoonnummer van Abdu willen mailen?
a.opdenkamp@home.nl
Alvast bedankt.
Annemie