Hallo,
We zijn net terug uit the Gambia (twee vriendinnen) en hebben een goede ervaring met een vogelgids.
Zijn naam is Dawda M Barry,hij is lid van de West African Bird Study Association, zijn email is : dawdambarry@yahoo.co.uk en zijn telefoonnummer is 00220 7712785, Het is een rustige jongen die goed engels spreekt maar vooral veel weet van vogels hoe ze heten en ze te vinden zelfs de nederlandse namen weet hij. Ook gaat hij mee als gids naar andere plekken of is hij taxichauffeur.
Echt aan te bevelen.
mijn ouders en ook Limboman zijn maandag aangekomen. Nog niet gehoord of ze er al over gesproken hebben met Abdu.
Zodra ik wat meer hoor post ik het hier
Dawda ken ik ook, al enkele jaren en het is een rustige en betrouwbare jongen.
Hij werkt als birdwatcher bij Sunset Beach in de buurt, maar is ook taxichauffeur en gids.
Je kunt hem prima hebben.
Zojuist een uitgebreid bericht ontvangen van mijn vader die nu bijna een week in Gambia is. Zij hebben er afgelopen week uitgebreid over gesproken met Abdu en gisteravond nogmaals waarbij Abdu ook zelf nog een reactie wilde geven die op het forum geplaatst kon worden.
Hieronder plak ik de volledige reactie van mijn vader. Mijn⦠ons vertrouwen in Abdu staat nog steeds als een huis
Ik heb met Abdu gesproken over de negatieve stukjes op Wereldwijzer. Hij zit daar erg mee. De berichtgeving klopt wel ongeveer, maar is helaas niet helemaal volledig.
Daardoor komen sommige delen uit de verslagen negatiever over dan ze in werkelijkheid zijn. Vooral in de overlegsfeer mist een en ander.
Voor Abdu was dit de eerste keer, dat hij anderen (Bob o.a.) ingeschakeld heeft, om te zien of dat tijdens drukke periodes zou kunnen werken.
Bob heeft hij ingeschakeld, omdat die een officiƫle Gambiagids is en al lange tijd zonder werk zat. Dan kon die weer wat verdienen.
Dit is ook aan de gasten verteld. Steeds na een trip heeft Abdu daarom om commentaar gevraagd: hoe is alles verlopen? ; zijn jullie tevreden?
Op enkele kleine dingen na (we wilden de sfeer niet verpesten) is er (veel te) weinig gezegd. Temeer, omdat Abdu had verteld, dat dit (ook)voor hem de eerste keer was dat hij zo te werk ging. Abdu vindt dat erg jammer, omdat hij er juist van wilde leren.
Ook over Dembo - Abdu traint hem om een goede chauffeur en gids te worden - werd te weinig verteld. Met hem los ik (Wim,vader van Erwin)zelf mijn negatieve ervaringen wel op, maar het is beter ook Abdu goed te informeren. Maar zoals het vaak gaat: je wilt niet over alles zeuren.Abdu vindt dat jammer.
Wat de telefoonkaartjes betreft geeft Abdu toe daar fout geweest te zijn. Erg slordig!
Ook heb ik zijn telefoneergedrag besproken. Ik ben daar (nu wel) heel duidelijk over geweest: Je moet er zijn voor jouw gasten en niet voor mensen aan de telefoon.
Er blijven overdag genoeg momenten over om de telefoon aan te zetten, maar verder: zet hem uit! Dat was iets wat hij zich nooit gerealiseerd heeft: had niemand hem ooit op gewezen. Met al dit commentaar is hij erg blij.
Abdu zelf vraagt nooit om extraās of fooi en klaagt ook nooit over voor hem vervelende situaties naar toeristen toe.
Vele gidsen, zoals Dembo en nu vooral Bob (die beter zou moeten weten) doen dat helaas wel. Maar zolang niemand dat goed aangeeft, verandert er niets en kan Abdu er niets mee.
Een goede gids zijn: veel kennis hebben en veel kunnen vertellen en daarnaast ook goed met toeristen kunnen omgaan blijken 2 heel verschillende dingen te zijn.
Abdu kan beide, maar velen (blijkt nu) hebben beide eigenschappen niet.
Naast alle negatieve berichtgeving van de groep van 6 Belgische toeristen, die helaas voor hen degenen waren die Abduās experiment ondergingen, was ik erg blij met het verhaal van Karl.
Zoals Karl aangeeft is dit vooral voor Abdu een heel belangrijk leermoment geweest en hij is erg blij met al dit open commentaar.
Jammer alleen, dat het niet rechtstreeks bij hem terecht kwam.
Na voorlezen van het bovenstaande aan Abdu wil hij zelf nog wel iets toevoegen:
Abdu:
"Ik ben erg blij met alle commentaar. Ik heb er veel van geleerd.
Verder wil ik zeggen dat ik steeds iedereen van harte welkom heet en zeker de eerste trip altijd meega. Ik ben blij met al het werk dat ik krijg. Bob had geen werk en om hem te helpen had ik een vorm van samenwerken bedacht, die hem dan wat inkomen zou opleveren.
Achteraf blijkt Bob geen goede keuze geweest te zijn. Dat spijt mij enorm.
Mijn vliegveldritjes heb ik in overleg gedaan en ook werd ik eens als ouder op de school van mijn kinderen verwacht. Maar afgezien van allesā¦Ik wil nogmaals mijn excuses aanbieden voor de vervelende ervaringen, die er zijn geweest.
Ik hoop van harte jullie nog eens terug te zien en dan is jullie eerste trip āon the houseā.
Het samenwerkings-experiment beschouw ik als mislukt. Ik werk nu weer alleen!
Zoals altijd dus. Het verhaal heeft duidelijk twee kanten. Abdu is en blijft m.i. Een topkerel en hij hoeft voor mij geen snars te veranderen. Als hij bij ons al een keertje te laat kwam, riep ik al van verre dat hij de worst driver in the Gambia was. Hadden hij en ik en de andere gidsen die het hoorde natuurlijk weer de hele middag lol.
Helemaal goed Theo
En niet te vergeten dat Abdu zich al jaren inzet voor de stichting http://metelkaarvoorgambia.nl en zo ook heeft meegeholpen om Maimuna en haar 4-jarig zoontje naar Nederland te halen vorige maand zodat hij geopereerd kon worden en niet blind zal worden. Zie de nieuwspagina op de website voor het verhaal van hun verblijf in Nederland.
En daarbij ook alle hulp die hij al vele jaren aan Gerard Dunnink en zijn stichting verleent.
Iedereen maakt fouten en Abdu is mans genoeg om toe te geven dat hij steken heeft laten vallen en er lering uit te trekken. Ook ons volle vertrouwen heeft hij daarbij dan ook nog volledig!
Heel vervelend dat dit zo gelopen is met Abdu. Maar zo zie je ook hoe Abdu probeert zijn landgenoten te helpen. Dembo en Buba zouden geen inkomsten hebben en Abdu wilde hun de kans geven om zich te ontwikkelen als goede gidsen helaas ten koste van ze eigen reputatie. Ik steek ook me handen voor Abdu in het vuur, als hij had geweten dat het zo gelopen was er nooit aan begonnen was. Ieder mens maakt wel eens fouten en zo ook Abdu.
Ik wil toch nog is aanscherpen hoe goed Abdu wel is. Mijn buren zijn door mij ook naar Gambia gegaan en hebben daar ook gebruik gemaakt van Abdu zijn diensten. Toen ze echter een aanvaring kregen met de veerpont en er paniek op de boot uitbrak heeft Abdu er alles aan gedaan om deze mensen te beschermen. Met succes want er is hun niks over komen terwijl andere touristen wel waarde volle spullen verloren zijn. Zo zie je dat hij behalve een leuk dagje uit ook de veiligheid van zijn gasten waarborgt.
Zelf heb ik niks negatiefs mee gemaakt met Abdu en vind het een top vent. Ik heb nog steeds contact met hem via de mail en ben ook bezig om 100 rugzakken gevuld met school spullen te verzamelen en deze naar Gambia te sturen. Hier zal Abdu ook een rol ingaan spelen.
Abdu is een persoon die zich inzet voor zijn klanten en voor zijn landgenoten en ik blijf iedereen dan ook aanbevelen om in Gambia te kiezen voor Abdu als gids.
Net terug uit Gambia heel veel ervaringen, onze gids Sheik Omar heeft ons echt bijzondere plekken laten zien. Wil je meer weten kijk dan eens op www.sheikomar.info
Omdat ik eerder om een reactie heb gevraagd van Erwin over de negatieve berichtgeving over Abdu vind ik dat ik mijn ervaringen moet delen. Een beetje sceptisch gingen we de afspraak met Abdu in (de reacties hier van 9 december en later nog niet kennende). Maar wat bleek, een hele fijne vent. Was totaal niet opdringerig. Hij heeft zelf uitgelegd hoe de eerder genoemde ānegatieveā reacties zijn ontstaan, zonder dat wij er om hebben gevraagd. Het verhaal heeft denk ik 2 kanten. In ieder geval vertelde Abdu dat hij geen trips meer uit zou besteden. Hij probeerde zelfs ons bij andere mensen op trips ātoe te voegenā zodat iedereen kosten kon besparen. Volgens mij zijn er weinig Gambianen die zo denken. Ook was het geen enkel probleem toen wij een 2 daagse trip annuleerden omdat ik ziek was geworden. Abdu was eerder bezorgd om mijn gezondheid dan om zijn eigen centen. Ik kan Abdu dan ook aan iedereen aanbevelen. Je hebt bij hem nooit het gevoel dat hij nog āietsā van je moet, het gevoel wat je bij veel Gambianen toch altijd wel een beetje hebt. @Erwin: bedankt! Abdu is echt een super kerel.
Professioneel en veel algemene kennis van het land, de mensen en de natuur. Vriendelijke goedlachse persoonlijkheid, maakt persoonlijk contact en is prettig in de omgang. Neemt de tijd voor de stops die er zijn.
Kritisch en een doorzetter. Tours met inhoud; interessante bestemmingen waarin je in een korte tijd veel van het land en de inwoners meekrijgt.
Maakt bewust een koppeling tussen toerisme en sociaal maatschappelijke projecten waardoor de Gambiaanse bevolking gesteund wordt met de bezoeken.
Gezellige educatieve tours!
Contactgegevens;
Dr. Modou Barry
Tour & Bird Watching Guide
PMB 781
Serrekunda
The Gambia
West Africa
Ook een goede gids⦠Kijk ff op zijn site en zie
wat er zoal te doen is⦠www.sheikomar.info. Hij heeft zo net zijn certificaat Nederlands behaald waar hij heel trots op mag zijn.
Hoi allemaal in denk niet dat het nodig is om nogmaals voor Abdu in de bres te springen, aangezien iedereen die dit heeft gevolgd en positief dan wel negatief commentaar heeft geleverd, nu precies weet hoe het echt is gegaan. Ook mijn vrouw en ik hebben hier met hem over gesproken en ik kan zeggen, dat Abdu oprecht verdrietig was over hetgeen er gebeurt zou zijn. Iedereen weet inmiddels dat het verhaal iets genuanceerde lag dan hoe de klacht in eerste instantie werd beschreven. Ja hij heeft een foutje gemaakt met de telefoonkaartā¦phoe phoe wat een drama om daar dan over te klagenā¦een kaartje zelf kopen bij de tientallen verkooppunt is natuurlijk ook een mogelijkheidā¦toch. Wat de Belgische groep betreftā¦tjaā¦ik en ook Erwin zān Pa Wim weten precies hoe het zitā¦laat ik het zo formuleren, respect komt van 2 kanten.
Wij hebben ons ook dit jaar, niet zoveel als verleden jaar, laten rondrijden door Abdu. Hij is zo goed dat ik ondanks dat ik via Travelpoort gratis gehaald en gebracht wordt naar het hotel er toch weer voor gekozen heb om ons door Abdu te laten halen en brengen, en moet ik uiteraard gewoon betalen. Bij een afsprak is hij altijd, zover het Gambiaans chaos verkeer het toe laat, op tijd en ja het kan wel eens voorkomen 5 of 10 min laterā¦HALLO JE HEBT VAKANTIEā¦En die grote smile die je krijgt vergoed alles.
Ik zeg niet dat hij geen fouten heeft gemaakt dat zegt en weet hij zelf ook wel, maar de hele klacht leek mij meer op een persoonlijke afrekening dan om eerlijke kritiek.
Het was weer een super vakantie en ja ook wij hebben een 2 daagse trip moeten afzeggen omdat ik ziek was geworden, ( TIP LAAT OA DE AIRCO UIT OP DE KAMER ) Abdu vond het veel erger dat ik ziek was dat dat we de trip hebben afgezegd.
Ik vindt de Gambianen nog steeds geweldig en ja ze vragen om een fooi maar als je vriendelijk zegt nee is het ook klaar dat was in Kenia niets anders, of Jamaica, of Griekenland of de Dom rep. of Spanje enz enz enz Werk maar eens 6 dgn. in de week 10 uur per dag voor omgerekend ā¬25,00/ā¬30,00 ā¦Het kan dan wel een goedkoop land zijn maar een zak rijst voor max. een mnd kost toch gewoon ongeveer de minste kwaliteit 850 Gmdā¦tel zelf maar even uit wat je nog overhoud voor de rest van de maand.
Verder moet ik zeggen dat ik geweldig snel en goedkoop ben geholpen toen ik een Malaria test heb laten doen ( Yep ze dachten dat ik te pakken had ) Via de nurse op het Senegambia een briefje meegekregen welke test ze moesten doen, in eerste instantie zou ik naar de Pharmecie ( drogist ) op het einde van de Strip gaan maar toen zij tegen me ga maar direct naar het Lab dat ligt er links naast. Aangekomen zegge en schrijven 40 Gmd betaalt ( ⬠0,95 ) en 5 min later wist ik geen Malariaā¦kunnen ze hier nog wat van leren.
Ik hoop voor iedereen die naar Gambia gaat dat hij net zoān geweldige tijd beleeft als die wij hebben gehad.
Ik zou zeggen kijk eerst naar jezelf voor dat jee een oordeel velt over iemand anders.
Denk je nu echt dat wij een persoonlijke afrekening hebben met Abdu ?
Wij hebben tot 2 maal toe een mail gestuurd naar Abdu om hem als gids te hebben. Telkens heeft hij ook geantwoord dat hij blij was om onze gids te zijn. Daar aangekomen blijkt dat hij ons om te tuin geleid heeft om een onbekende Bob mee te nemen en ons verteld dat hijzelf niet iedere dag onze gids zou zijn. In de praktijk is hij slechts een paar uur onze gids geweest,en dan nog op onze vraag omdat de eerste dag haast voorbij was en we graag nog wat wilden zien. Wij hebben hem daar nog extra voor betaald ook.Als we geweten hadden dat Abdu zelf geen gids zou zijn voor de overige dagen ,dan hadden we op voorhand iemand anders kunnen aanspreken. Abdu is een brave , goede man , maar heeft niet begrepen dat wij " HEM " als gids wilden. Er zijn waarschijnlijk wel ettelijke duizende Gambianen zonder werk,dat beseffen we al te best, maar een gemaakte afspraak op eigen houtje wijzigen kan ik moeilijk waarderen, hoe lief,grappig,bereidwillig en aangenaam die man ook mag zijn. Gids Bob,door Abdu aangewezen, zou ik geen tweede keer willen hebben. Die man was echt niet te vertrouwen,steeds op geld uit en herhaaldelijk onze spullen gebruiken zonder er naar te vragen. Daar kan ik nog meer over vertellen,maar het gaat om Abdu en niet om Bob.
Toch kan ik het niet nalaten nog te reageren, wij hebben Abdu ook als gids gehad 2 weken geleden en waren erg tevreden.
Maar wat mij dwars zit is dat die mensen hun grieven niet aan Abdu zelf hebben gemeld maar dit via deze site hebben gedaan.
Sorry dat ik toch nog reageer maar ik had het Abdu beloofd.
Wat ik via deze site , alsook e-mails naar 3Rwin , heb gereageerd was net de bedoeling.
Als ik mijn ervaring met Abdu en zijn helpers hier niet schrijf kan ik andere mensen niet waarschuwen.
In mijn schrijven heb ik steeds de persoon Abdu een aangename man genoemd,maar hij was ter plaatse onze gids N I E T .
Ik heb nota bene Abdu gevraagd , door toedoen van deze site, omdat hij zo hoog werd aangeprezen. Als er ter plaatse een " Abdu " beloofd wordt ,maar je krijgt een " Bob " , dan is het wel wat laat om een andere goede gids te vinden . Mijn reisgezellen hadden een andere gids voorgesteld,maar ik heb hen moeten overtuigen om Abdu te nemen als gids ,juist omwille van de lovende woorden op deze site.
Blijkbaar heeft mijn reaktie toch heel wat teweeggebracht en zal Abdu beseffen dat hij geen stroop met azijn moet verwisselen.
Volgens ik verneem is Abdu nu terug **Z E L F **gids.
Houden zo Abdu , en het gaat je goed.