Ervaringen gidsen in Gambia

Die bedoel ik dus!!!

Net terug uit Gambia met een berg ervaringen, onze gids Sheik Omar heeft ons echt bijzondere plekken laten zien. Wil je meer weten kijk dan eens op www.sheikomar.info

Wij zijn net terug van onze reis door Gambia.
We hadden een fantastische gids Musa Sanneh.
Altijd op tijd en reageert direct op mail.
Als je het echte Gambia wilt zien er voor wilt zorgen dat het geld bij de bevolking terecht komt, kies hem dan.

Zie zijn site gambiadriver.com

Je mag ons altijd bellen. 06-11879675

Mazzel, Martin de Bie

Wij komen net terug van een heerlijke reis naar Gambia.
Daar hebben we rond getrokken met een fantastische gids,
zijn naam is Ablie.
Een hele lieve gids, die een gouden hart heeft,
veel over zijn land weet te vertellen, en voor wie niets teveel is.
Als je een reis naar Gambia gaat maken neem dan contact met hem op,
en je zult op heel veel mooie plekjes komen in dit fantastische land.
Telefonisch is hij te bereiken op (220) 9949323 of stuur hem een mail vanablie@hotmail.com.
Doe hem de hartelijke groeten van de Fam Poland

Wij hadden voor het tweede jaar op een rij een hele goede gids Omar die ons veel van het land en de mensen heeft laten zien en alles tot in de puntjes voor ons regelde. Ook de overtocht met het veer naar Barra regelde hij prima door voor ons VIP kaartjes te kopen zodat wij eerder aan boord konden en aan de overkant een andere taxi te nemen zodat de overtocht zonder auto redelijk snel verliep.
Independence day in Banjul was een belevenis
Voorts heeft hij ons begeleid naar een 2 daags cultureel festival in Kartung dat elk jaar in februari plaatsvindt. Ook zijn wij vandaaruit de rivier overgestoken naar Senegal. Een bezoek aan een compound gebracht. Een name-givingsceremony en een plaatselijke bruiloft meegemaakten nog veel meer. Een vakantie om nooit te vergeten en natuurlijk gaan wij volgend jaar weer terug.
Kijk maar eens op zijn site daar vind je een groot deel van zijn excursies.
zie www.sheikomar.info

kijk op http://gambiaguide.webs.com/ voor alle gegevens over gids ousman ceesay

Hallo allemaal,
afgelopen voorjaar ben ik voor het eerst in Gambia geweest. Veel excursies gemaakt met een vriendelijke, betrouwbare, beleefde gids : Sarjo. Ik kan hem u van harte aan bevelen.

Sarjo Jallow
Manjaikunda
http://www.sarjo-gids-gambia.nl
tel. 00220-7920011
email:sarjo60@yahoo.co.uk

Hendrina.

Verreweg de beste gids in Gambia is zoals op de vorige pagina al gezegt Abdu Ceesay.

Abdu Ceesay
tel: (220) 9904890/ 7084475
email: abduceesay@hotmail.com

Leuk om zoveel goede recensies te lezen over gids Ablie.
Ook wij hebben goede ervaringen met hem, de eerste keer zijn we in 2010 op safari met hem geweest en de tweede keer begin van dit jaar en weer was het top!
Via deze site
http://gambiasafari.com/index.php
vind je veel nuttige info over het land zelf en ook over de geweldige safari’s die je met Ablie kunt doen.
Goede site om vast in de vakantie sfeer te komen!
Is heel makkelijk: je mailt de Nederlandse beheerders van de site, die maken een kennismakingsafspraak voor je met Ablie bij je hotel en dan kan je je wensen aangeven en krijg je meteen van te voren de kosten te horen. Ze zijn een stuk goedkoper dan andere tour operators en wij vonden het een fijn idee dat er vanuit Nederland contact en controle is.
Wij raden iedereen die naar Gambia gaat aan om met gids Ablie op safari te gaan!

Wij (3 bevriende koppels) zijn net terug uit Gambia van een 7 daagse uitstap en waren met hoopvolle verwachtingen vertrokken om de zo bejubelde en beste gids van Gambia te ontmoeten.

Is me dat een ontgoocheling geworden ,niet de bevolking maar wel de gids , met name Abdu Ceesay.

Op 21 juli hebben wij een bevestiging gehad van Abdu Ceesay dat hij onze gids wou zijn tijdens ons verblijf van 5 t/m 12 november.

Op 28 oktober nogmaals mail gestuurd en bevestigd dat hij onze gids wil zijn en een afspraak gemaakt op 6 november om 12 uur aan het Kombo beach hotel.

Op de dag van afspraak was Abdu aanwezig om 12 uur maar met een onbekend iemand die hij ons voorstelde als Bob,maar zijn echte naam was Buba ofzo, die Abdu zou bijstaan voor de meerdaagse uitstappen.

Na overeenkomst en na de helft van het bedrag als voorschot te hebben betaald , ging Abdu ons de volgende morgen ophalen met Bob,maar hij zou zelf niet de hele dag meegaan,wat ons enigszins verbaasde.Abdu beperkte zich om ons naar het beginpunt van de daguitstap te brengen en op het einde van de dag terug op te halen , aangezien Bob geen auto rijdt. En zo gebeurde het de 5 daguitstappen,al dan niet met een gehuurde voertuig en zelfs een dag zonder Abdu,maar met een onbekende voerder.

Bob was een gids die veel uitleg gaf en een uitgebreide kennis heeft,maar wel blijk gaf van een grote hebberigheid en weinig taktvol was , die op geld uit was en er niet voor terugdeinsde om voor onze ogen in de talrijke giften te graaien die we meegenomen hadden voor de arme binnenlandse bevolking,kinderen en schooltjes. Twee dagen voor het einde van onze uitstappen sprak hij ons op het einde van de dagtrip toe met strenge blik om een zeer goede fooi te voorzien voor zijn werk als gids omdat hij er zogenaamd niets aan overhield,niettegenstaande hij zelf de prijzen van de uitstappen bepaalde met of zonder voorafgaandelijke afspraak met Abdu.
Die fooi heeft hij ook gehad .

Na de eerste dagen hebben we Abdu Ceesay op de man af gevraagd wat hij dan de hele dag zonodig weg moest,was het antwoord heel kort : Hij ging over en weer mensen van de luchthaven afhalen en terugbrengen. Zonder schroom vertelt die man ons dat hij gewoon andere lukratieve bezigheden had,niettegenstaande op onze mails duidelijk stond dat hij heel verheugd was om onze gids te mogen zijn tijdens ons verblijf en dat hij dankbaar was dat wij hem werk verschaften.

Ik heb mijn andere meereizende vrienden tevoren moeten overtuigen Abdu Ceesay als gids te nemen. Daar stond ik dan met rode kaken.Was dat de man waar zoveel om te doen was in het forum. Het moest een vergissing zijn,dat kon toch niet.Eén ding klopte. Hij was steeds vriendelijk en praatte steeds met zachte ingetogen stem.

De laatste dag was een bezoek aan Lamine Lodge met een boottocht door de mangroven waar een oesterlunch voorzien was ,hetgeen onze groep halsreikend naar uitkeek. Abdu Ceesay kwam ons die dag meer dan een half uur vertraging ophalen samen met Bob , en Abdu bleef de hele dag in de buurt van zijn busje .Op Lamine Lodge werd ons verteld dat het nog geen oesterseizoen was ,omdat deze nog veel te klein waren .Wat een ontgoocheling ! ! ! en Abdu hebben we nergens gezien,uitgezonderd om ons terug naar het hotel te brengen. Bij onze ontmoeting de eerste dag hebben we Abdu Ceesay tot 2 maal toe duidelijk gevraagd om een plaatselijke sim-kaart voor ons mobieltje. Hij heeft tot 2 maal toe overtuigend gezegd dat hij ervoor zou zorgen,maar wij hebben nooit een sim-kaartje van deze meneer gezien.

Wie wil weten hoeveel de som bedraagt die we afgesproken hebben met deze gids mag me een privaat bericht opsturen. Wij hebben niet over de prijs onderhandeld maar gewoon akkoord gegaan met hetgeen zij voorstelden.Het saldo hebben we ook zonder morren betaald.

Er zijn nog zeer veel arme landen in verschillende werelddelen die we bezochten en die we willen bezoeken met of zonder gids,hopelijk met meer succes,maar The Gambia zal toch voorlopig achteraan op het wachtlijstje moeten blijven staan.

Vreemd. Zowel ik als vele anderen herkennen Abdu hier totaal niet in. Dit zowel uit persoonlijke ervaring uiteraard, maar ook getuige de vele enorm positieve reacties op zowel het forum als via de email.
Ermee confronteren over de telefoon is wat lastig, maar hij zal hierover 3 of 4 december aanstaande persoonlijk over worden aangesproken. Ik zal begin december laten weten hoe de reactie op bovenstaande is geweest!

Ik moet zeggen ook ik vindt het een vreemd verhaal in de zin dat ik de persoon Abdu hier niet in herken. We zullen hem in dec weer zien en zal dan laten weten of wij ook de bovengenoemde Abdu hebben meegemaakt of de man die altijd z’n afspraken nakomt.

Site is verplaatst naar: www.simon-tours.com

Deze gids heeft een vernieuwde site: http://www.simon-tours.com Zeer aan te bevelen, een lieve betrouwbare en zorgzame gids. Ook voor zijn eigen volk. Lees ook eens zijn gastenboek.

Hé???

Ik lees deze post nu pas. Ik denk Abdu goed te kennen en ik zou mijn beide handen voor hem in het vuur steken. Ik ben erg benieuwd wat Erwin in deze te melden heeft begin december, ik weiger te geloven dat Abdu anders is dan de UITSTEKENDE gids die wij voor de 3e keer nu in Gambia als vriend ontmoeten.
Ik vind het heerlijk om in Gambia te komen, niet in de laatste plaats omdat Abdu onze begeleider zal zijn.

2 likes

We zijn net terug uit Gambia van een 14 daagse reis (12 tot 26.11.12) en hebben spijtig genoeg dezelfde ervaring met Abdu zoals beschreven in de post van Piair.

Ook op voorhand contact gelegd en afspraken gemaakt voor uitstappen met Abdu. Deze bevestigde en bedankte ons om voor hem te kiezen en hem werk te verschaffen.

De eerste afspraak was Abdu dan ook aanwezig in gezelschap van twee helpers , nl. Dembo en Dumba die hem zouden helpen bij de uitstappen.

We hebben er dan op aangedrongen om de uitstappen onder zijn begeleiding te kunnen maken en dit zou geen probleem zijn.

De eerste uitstap was dan ook onder zijn begeleiding en voor ons héél positief en was een bevestiging van wat er op het forum te lezen is. Het enige wat ons op die uitstap stoorde was echter het BIJNA CONSTANT telefoneren van Abdu zodat we steeds moesten wachten en geen uitleg kregen of vragen konden stellen.

De volgende uitstappen die we gedaan hebben was Abdu enkel bij de start (of helemaal niet)aanwezig en werden we begeleid door één of beide helpers van Abdu! Daar ook de ervaring dat deze vrij hebberig waren en inderdaad trachten om de giften die we hadden voor zichzelf te houden…. en op een vrij dwingende wijze probeerden om een extra fooi te krijgen. Storend was ook dat wanneer je beide begeleiders samen had ze meer tegen mekaar zaten te praten (in hun eigen taal) dan tegen ons….

Ook voor ons was de laatste uitstap naar Lamin Lodge en Tanji een grote tegenvaller. In Lamin Lodge konden we enkel hopen oesterschelpen bewonderen en iets drinken in de plaatselijk bar. Voor Tanji hadden we afgesproken dat we zeker het binnenkomen van de vissers wilden meemaken, doch door een omweg via Paradise Beach ( waarvan ik nog steeds niet weet wat hier de bedoeling of meerwaarde van was, buiten een plaatselijke consumptie) kwamen we te laat toe en waren alle boten al binnen en de vis reeds verkocht.

Het beloofde SIM kaartje hebben we inderdaad ook niet gekregen……

In het geheel gezien was Abdu voor ons als gids een tegenvaller en hadden we de indruk dat het te veel voor hem wordt en dat hij daarom meer overschakelt naar een job als manager van zijn eigen gidsen.

Desondanks was deze trip naar Gambia voor ons een onvergetelijke en prachtige reis! Een kennismaking met een fantastisch land met vriendelijke, warme mensen .