Ervaringen gidsen in Gambia

Hoi Richard, ik ga er eind maart een week naar toe. Ik ga alleen om daar even bij te tanken maar ook om wat te doen en te zien. En een betrouwbare gids helpt daar zeker bij. Zou je zijn nummer en of gegevens door kunnen sturen, dank je

Wij hebben hele goede ervaringen met Bengi, hij heeft ons meegenomen om uilen te gaan spotten, en hij is vrijwel de enige Bird-watchers die met een telescoop werkt. Zodoende zagen we de uilen goed, en wat deed hij zijn best voor ons om het goed in beeld te krijgen, ze zaten heel gied verstopt. Bengi loopt heel vaak met zijn telescoop tussen palm beach en Badala hotel in kotu

Wil je een goede gids die je veel kan vertellen over Gambia en de cultuur en een fantastische chauffeur is? Adama Njum is nette jongen, spreekt goed Engels, is professioneel en snapt wat jij als toerist wilt. Komt netjes op tijd, en hij zorgt echt dat jij een geweldige dag hebt.

Het is niet toegestaan op Wereldwijzer e-mailadressen te publiceren i.v.m. ‘spambots’ (al dan niet via informatie die door zoekmachinecrawlers worden opgeslagen). Contactgegevens kan men uitwisselen door een intern Persoonlijk Bericht te sturen.

Groet,
georgessiam Forum Admin.

Al meerderen keren in Gambia geweest en altijd met gids Adama Njum. mijn ouders kennen hem nog langer en wat ons betreft is Adama de beste gids van Gambia. Betrouwbaar, professioneel, gezellig en weet klanten heel goed in te schatten.

Zijn website is gambiaexperience.nl
Telefoonnummer +220 7337481

IK ben toen der tijd deze topic opgestart, omdat er een wirwar was van gidsen, waar mensen een goede ervaring mee hadden gehad en men z’n verhaal over deed.
Mensen die een goede gids zochten, zagen hierdoor door de bomen het bos niet meer.
De bedoeling was een opsomming van Gidsen, waar mensen een goede ervaring mee hadden, met korte ervaringbeschrijving, evt. tel nummer of website.
Helaas is het verworden tot een propagandatopic voor de gidsen en chauffeurs, die mensen hebben gehad met veel lange verhalen over hen, die erg aardig, begripvol en niet duur waren, die mooie verhalen vertelden en je meenamen naar hun familie die ook zo aardig waren en die meer opdrachten worden gegund en men soms ook als men niet meer in Gambia was ,steunde.
Waar mensen zelfs een website voor hebben gemaakt om te promoten en omdat ze het hem zo gunde.
Òf te pas en te onpas genoemd worden in elke melding, die niets met gidsen te maken heeft.
Hier zitten mensen naar mijn mening niet op te wachten en het is niet eerlijk ten opzichte van andere gidsen, die ook graag ook hun dalassi in de toeristenindustrie willen verdienen.
Er zijn veel gidsen in Gambia. Goede, Hele goede en slechte.
En allemaal doen ze zich voor als de beste van Gambia:kampioen:
Wat mensen zoeken hier is: Een objectief beeld van een GOEDE ervaring met een gids.
Vaak is nl. een goede eenmalige ervaring nog geen garantie voor anderen dat ze een goede gids boeken.
Sommigen hebben zelfs hun goede ervaring met een gids teruggedraaid, omdat het de volgende keer toch veel minder was of zelfs slecht.
Als meerdere mensen steeds dezelfde gids aanbevelen is er een grote kans dat hij ook inderdaad goed is
ER ZIT VEEL KAF ONDER HET KOREN.
Als een gids je wat lijkt, lees dan vooral eerst ook de ervaringen van anderen over deze gids.
En
 ga niet gelijk achter één advies aan, hoe goed het ook lijkt.
Het gebeurt regelmatig, dat de volgende “Klant” een slechte ervaring heeft en dus teleurgesteld is.
Goede gidsen zullen veel vermeld worden.
Ga ze niet promoten omdat het je" vriend" is.
Voor anderen wordt het alleen maar onduidelijker.
De door de grote organisaties aangeboden gidsen zijn over het algemeen een stuk duurder dan de individuele gidsen en vaak echt niet beter, ondanks de mooie grote trucks die ze gebruiken.
Een fijne vakantie toegewenst in The Gambia :vak02:
J@ck

Om een beeld te geven van de gidsen die er de afgelopen 6 jaar zijn gepromoot, de volgende lijst.
Gidsen die vaker zijn genoemd hebben een * of meer.
Gidsen die negatief in beeld zijn gekomen krijgen een - of meer.
Wil je er meer over lezen, dan kan je dat hierboven doen.
Let wel, het is een opsomming van mij aan de hand van de verhalen. Van sommigen was de site of mailadres niet te vinden.
Ik acht me niet verantwoordelijk voor fouten in mijn opsomming. Signaleer je er een, graag even doorgeven dan verander ik het.
Ik heb géén enkele connectie met welke gids dan ook!! (maar sluit niet uit dat ik een keer gebruik van een van hen heb gemaakt als taxichauffeur.)

BoyLeigh
www.boyleigh.com
Simontours****
simontours@hotmail.com
M
usaToura**
musatouray1982@yahoo.com
OmarTouray **
www.abarakatours.gambia
E
limanGassama*** **
elimang1@yahoo.com
SheikOmar*** **
www.sheikomar.info
AbduCeesay*******- -**
abduceesay@hotmail.com
Sarjo*
www.sarjo.be
Amadou TCham
amscham@hotmail.com
MafaalSaidy
MuhammedSisawo

Ousman Ceesay*
ousman348000@yahoo.co.uk
MusaSanneh*
Ablie*
vanabli@hotmail.com
SarjoJallow
sarjo-gids-gambia.nl
Dawda MBarry*
dawdambarry@yahoo.co.uk
ModouBarry
Barries550@yahoo.com
SaditSaho
KatuboManka
YaYa Manneh
GambiaSantosutours
GambiaSafari
Solomon*
Sulayman6darboe@yahoo.com
Famara Keita
Fasbakary Njie **
fabamaster@yahoo.com
Yimmy **
yimmygambia,jundo.com
P
eterGomez
*
Bangi
AdamaNjum
Saikou **
de site die opgegeven is bestaat niet meer
S
imon,
** website verwijderd door beheerder Gambia forum werd door mijncomputer als zeer schadelijk geblokkeerd.

Hallo, wij zijn met ons gezin (twee kids van 9 en 12) dit jaar in juli en augustus drie weken in Gambia en Senegal geweest (dit schijnt het ‘regenseizoen’ te zijn, maar we hebben maar een paar druppels gezien). Zowel het start- als eindpunt van de reis was Banjul airport in Gambia.
Tijdens een weekje in het kustgebied (met meerdere dagtripjes), hebben we ook gezocht naar een chauffeur die ons elf dagen zou kunnen rondrijden. Die hebben we uiteindelijk gevonden. De hotelmanager in Kololi Beach Hotel (aanrader trouwens) bracht ons in contact met een vriend van hem, Smiley. Er was een klik tijdens een korte kennismaking en zijn prijs was zeker ok!

Zijn naam is Ismaila Jammeh (Smiley is zijn bijnaam) en hij is in het dagelijks leven een automonteur (we hebben de garage ook nog even gezien). Smiley had een grote luxe 4 wheel drive auto en heeft zelfs een dag voor vertrek nog een band vervangen zodat de auto tip top in orde was.

We hebben de route Tendaba Camp, George Town, Kaoloack , Saly, Dakar, Lac Rose, Somone, Mar Lodj, Banjul afgelegd (eerste twee en laatste plaats in Gambia). Smiley bleek een voorzichtige en goede chauffeur te zijn. Niks geen gekke fratsen meegemaakt. Ik moet zeggen dat wij zelf redelijk de route hebben bepaald, en we konden onderweg ook steeds aangeven of we even wilde stoppen om bijvoorbeeld iets te kopen of een foto te maken. We hebben zelf vooraf een groot deel van de accommodaties geregeld (van redelijk primitief tot luxe, van hotel tot Airbnb), maar in bijvoorbeeld Kaoloack hebben we samen met Smiley gezocht (en dan vroeg hij er onderweg naar) en zijn we bij een supermooi huisjespark terecht gekomen. Hij spreekt Engels (zoals iedereen in Gambia), Frans (zoals iedereen in Senegal) en een paar van die stammentalen (ben even krijt welke, maar zeker ook de lokale taal die veel in zowel Gambia als Senegal wordt gesproken).

Hij heeft ons steeds geholpen waar hij kon. Bijvoorbeeld met de grensformaliteiten tussen Gambia en Senegal. Ook tijdens de laatste dag waarop de ferry over de Gambia rivier buiten dienst bleek te zijn. Het was natuurlijk een enorme gekte van mensen die toch naar de overkant wilde komen, maar Smiley heeft - voor ons alleen - een grote vissersboot geregeld die ons veilig naar de overkant bracht.

Al met al een super relaxte rondreis van elf dagen. We hebben alle vier genoten. Smiley was nooit opdringerig en we konden doen en laten wat we willen. Het was een groot avontuur. Maar wel een zonder zorgen, zeker mede dankzij Smiley.

Ik heb hem na onze reis een website gemaakt om hem te helpen. Kijk maar eens op smileytourssenegambia.ga . Je kunt hem ook terugvinden op Tripadvisor:
https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g293795-d12964544-Reviews-Smiley_Tours_Senegambia-Banjul_Banjul_Division.html . Enne 
 ik verdien hier helemaal niets mee hoor.

Bel of Whatsapp hem gewoon via +220 778 2702 (kan ook voor een dagtripje!).

Mooi verhaal en zo te lezen een geweldige vakantie gehad dus. Bedankt voor het delen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums