Hallo,
Weet iemand hoe het met pensioen opbouw zit als je voor een paar naar Spanje verhuist? Loopt dat gewoon door of…? Graag antwoord.
Groeten
Hallo,
Weet iemand hoe het met pensioen opbouw zit als je voor een paar naar Spanje verhuist? Loopt dat gewoon door of…? Graag antwoord.
Groeten
Natuurlijk heeft een verhuizing naar het buitenland invloed op de opbouw van je pensioen. Als je niet meer werkt in Nederland, dan bouw je ook geen pensioen meer op.
Je blijft uiteraard wel recht hebben op je reeds opgebouwde pensioen. Zelf ben ik er achteraan gegaan dat ze gelijk zouden uitbetalen. Je kan de verzekeringsmaatschappij daarvoor aanschrijven en melden dat je verhuisd bent naar het buitenland en je reeds opgebouwde pensioen vervroegd wil krijgen. Begrijpelijkerwijs willen ze daar een bewijs van. Dus als je je ingeschreven hebt in Spanje, kun je een bewijs van inschrijving toesturen.
Het duurt even, maar dan krijg je het wel.
Je kan het geloof ik ook tijdelijk stop zetten, als je zeker weet dat je ook weer terug gaat naar Nederland. Bij terugkomst kun je het dan volgens mij gewoon weer doorlaten gaan. Hoe dat precies gaat weet ik niet. Ik ben definitief uit Nederland vertrokken.
Ik heb nog wat verder op het internet gesnuffeld en vond deze site:
de pensioenkijker. Heeft best wel goede informatie.
Liefs,
Carolina
kijk eens op www.temperament.es editie mei, op www.schatteforsale.com of op www.andalusianrentalservices.com , wil je de taal leren ga dan naar www.santaclara-idiomas.com
groeten,
Robin
Een ontzettend belangrijk aspect van emigreren naar Spanje is je orienteren op medisch gebied, de sociale- en medische diensten, het INSS (Instituto Nacional de los Seguros Sociales - het Spaanse ziekenfonds), enz.
Als je niet perfect Spaans spreekt is een bezoek aan een Spaanse arts, ziekenhuis, tandarts of wie dan ook in de medische sector vaak een lijdensweg. En juist op medisch gebied is het belangrijk dat je kunt communiceren, want er kan zoveel van af hangen.
Er is nu een boekje op de markt dat complete informatie geeft op medisch gebied en uitgebreide lijsten met woorden en zinnetjes bevat, Nederlands en Spaans naast elkaar, waarmee je je prima ‘verstaanbaar’ kunt maken op medisch gebied.
De titel is "Hoe vertel ik het de Dokter … ? Kijk maar eens op www.verteldedokter.es. Je kunt daarop het boekje (€ 5,00) ook bestellen.
Ik ben een site begonnen: Carretera. Heel veel links en misschien ook nog een leuk om te zien wat er allemaal komt kijken in de aanloop naar het emigreren naar Spanje.
Ik ben een site begonnen: Carretera. Heel veel links en misschien ook nog een leuk om te zien wat er allemaal komt kijken in de aanloop naar het emigreren naar Spanje.
Zie op je site dat je in 2009 naar Spanje wilt verhuizen, niet een beetje vroeg om nu al mensen van tips te gaan voorzien?
Als je al zo´n lange voorbereiding nodig hebt dan ga ik er al vanuit dat je de moeilijke weg aan het bewandelen bent.
Groeten uit Malaga.
Nou, moeilijke weg… we hebben beiden een goede baan. Zal niet makkelijk worden om iets te vinden dat er een beetje op lijkt verwachten we…
In ieder geval niet hetzelfde salaris hier in Spanje verwachten, maar daar ben je neem ik aan al wel achter.
verder mooi land om te wonen hoewel ik Barcelona zelf niet ken, wij wonen in het zuiden in Malaga.
in ieder geval nooit spijt gehad dat ik de stap heb gezet zelfs niet na enkele jaren hier te zijn en zie mezelf ook absoluut niet meer terugkeren naar Nederland.
Goed vond ik trouwens wel dat jullie je energie steken in het spaans leren, zoals jullie ook schrijven kan ik me er ook niets bij voorstellen dat mensen naar een land emigreren zonder de taal in ieder geval een beetje te kennen.
Dan kom je al snel in een kring terecht met allemaal nederlanders en ik denk dat je op die manier de mooie dingen mist hier en als een veredelde tourist hier woont.
Mocht je tijd overhebben wat denk ik niet zo is maar leer dan een beetje catelaans.
In barcelona red je het prima met castellano (spaans) maar buiten de stad is het toch catelaans wat er gesproken word.
Voor financiële zaken in Spanje:
Euro Economics heeft kantoren in Barcelona, Girona, Madrid, Marbella, San Sebastian en Valencia… Aardige mensen die ook Nederlands spreken.
Hallo,
Veel informatie over werken in Spanje staat op http://werkeninspanje.startbewijs.nl.
Je kan eens kijken op de site www.leveninspanje.es. Het is een site die beknopt zowat alles weergeeft gaande van huren en verhuren, kopen en verkopen, rijbewijs, werken enz.
Dit jaar ga ik de stap maken, en in zit midden in de voorbereidingen (verhuur/verkoop huis, goede baan vinden, cultuurverschillen etc). Om alle informatie en ervaringen voor mezelf vast te leggen heb ik er maar een blog van gemaakt. Misschien hebben jullie er ook iets aan… ![]()
Hallo allemaal!
Ik woon sinds 2005 in de omgeving van Almeria, heb een leuke baan gevonden en heb het prima naar mijn zin!
Mijn vrouw is Spaanse, vandaar dat ik dankzij haar hulp de omzwervingen via alle instanties goed heb doorstaan!
Hieronder een aantal tips, lang niet volledig, maar misschien al wel een hulp!
Voor het vinden van een baan is www.infojobs.net een aanrader.
Je kan op deze webpagina al vanuit Nederland eens rondkijken of er leuke banen te vinden zijn in de omgeving waar je wilt gaan wonen.
Een baan in de makelaardij raadt ik iedereen af!
Over het algemeen liggen de salarissen in die sector bizar laag, 300-400 euro per maand als basissalaris met een provisie over de verkopen.
Ik raadt iedereen aan om, voordat je naar Spanje komt, een basiscursus Spaans te doen, en, voor het vinden van een baan is het erg handig als je nog een aantal talen spreekt, dat is hier en hoop waard!
Het vinden van een woning gaat goed via www.compraventa.com, veel particuliere advertenties, en dat scheelt al snel 5-10% makelaarsprovisie.
Indien je wil gaan werken in Spanje heb je een identiteitsbewijs nodig, hier N.I.E. genoemd.
Voor het aanvragen van een N.I.E., (zie het als een verbijfsvergunning/identiteitskaart) kan je terecht bij het plaatselijke politieburo.
Mochten jullie vragen hebben, vraag maar raak!
Groeten vanuit Benahadux, Almeria, Spanje,
Johan van Kralingen
Je NIE is wat in Nederland je sofinummer is, en is dus niet je identiteitskaart, je NIE staat wel op je identiteitskaart. De identiteitskaart heet “tarjeta de residencia” en die krijgen nieuwkomers niet meer, nu moeten die een certificaat aanvragen, is net verandert.
Groeten vanuit Malaga
Hallo allemaal,
Tja the usual ik wil ook echt Nederland gaan verruilen voor Spanje. ik heb de boeken aangeschaft over emigreren en idd. het wonen en werken boek. maar nu zit ik met een prangende vraag; moet je echt al werk hebben om de "tarjeta residencia’aan te vragen. want de eerste paar maanden wil mijn vriend mij financieel helpen zodat ik in alle rust mijn kennis van de Spaanse taal kan verdiepen.
Maar dat mooie plan verdwijnt dan als sneeuw voor de Spaanse zon als ik dus eerst op jacht moet naar een baan…
Wie o wie kan mij aan een antwoord helpen?
alvast super bedankt en wat geweldig om te horen over alle (toekomstige) avonturen!!!
liefs van Georgi
Hola Holandes,
huh? een certificaat? kun je mij daar misschien wat meer over vertellen? want daar staat nu nog niks over in de boekjes…
dankjewel
groeten Georgi
tarjeta de residencia is certificaat geworden ja.
Verder geen paniek want het komt op hetzelfde neer en ook de aanvraag is hetzelfde gebleven.
En nee je hebt niet eerst een baan nodig om deze aan te vragen, sterker nog zonder tarjeta / certificaat zul je geen eens een baan kunnen bemachtigen op de normale manier.
Over de verandering van tarjeta de residencia naar certificaat is al eens over gesproken, zie DEZE TOPIC. Daar schreef ik eerder het volgende:
Zie voor meer informatie de website van de ambassade in Madrid.
Persoonlijk vind ik deze verandering heel vervelend, want het betekent dat je nu voortaan dus altijd met je Nederlandse ID kaart moet blijven lopen. En die is veel lastiger hier weer aan te vragen…
Liefs,
Carolina
Hartelijk dank voor alle advies!!!het is echt erg fijn om vragen te kunnen stellen aan jullie. Keep up the good work:-)
groetjes