Carolina, je moet het NIE niet zo vastkoppelen aan de tarjeta de residencia of het certificado.
Het NIE is wat in Nederland je sofinummer is, je tarjeta of het certificaat is gewoon een identiteitsbewijs waar toevallig ook je NIE op staat ja.
net als in Nederland op je identiteitskaart waar je sofi ook op staat.
NIE en tarjeta / certificaat de residencia zijn dus 2 verschillende dingen.
Alleen om het even duidelijk te maken, verder geen kritiek. ![]()
Bij de aanvraag van je tarjeta / certificaat krijg je automatisch een NIE toegewezen.
Het NIE krijg je al vrij snel, voor je tarjeta en in rpincipe kun je dan aan het werk hoewel het in de praktijk bij de spanjaarden er nog niet echt in gaat dat je als Nederlander zonder tarjeta aan het werk mag hier dus praktijk en theorie dat verschilt nog wel eens.
Verder lijkt het allemaal een heel gedoe maar over het algemeen zijn het 3 bezoekjes aan het politiebureau hier en je hebt alles rond.
kijk eens op de website van www.hetroerom.com en www.emigrerennaarspanje.starbewijs.nl daar staan al erg veel dingen op die je kan gebruiken wij zijn momenteel ook bezig met alle informaties aan het verzamelen en moet zeggen dat dat toch aardig lukt hoor gewoon iedereen mailen en vooral alles vragen ook aan de makelaars www.qsdgroup.com is een hele fijne makelaar die ook al je vragen kan beantwoorden over het emigreren zelf het papierwerk wat hun overigens ook voor je kunnen regelen etc etc⦠succes
wij zijn er ook nog lang niet dus blijf vooral goed rond kijken en vragen want je kunt niet goed genoeg voorbereid zijn
groetjes nataschja
Hoi PatrickNataschja,
Voorbereiding is in Spanje meer dan het halve werk! www.hetroerom.com had niet voor niets een Award van Wereldwijzer gevonden!
Kijk ook eens op www.spanjeservice.nl en www.werkvindeninspanje.nl. Deze sites zijn eigenlijk aanvullend aan die van Het Roer Om
Veel succes!
Johan,
ikzelf heb ook een vriendin die afkomstig is uit de regio Almeria. Ze studeert nog tot ongeveer september in Gent, maar we hebben het ondertussen toch al meermaals gehad over wat we erna gaan doen en een leven in Almeria is daarbij zeker al ter sprake gekomen. Hoe ervaar jij het leven ginder als buitenlander? Volgens mijn vriendin is het leven ginder schitterend, maar het kan wel dat zij een beetje bevooroordeeld is natuurlijk :biggrin:.
Ginder een job vinden, is natuurlijk wel een probleem waar je eens aan denkt, zeker aangezien ik niet over diplomaās beschik om ginder mee uit te pakken. Gelukkig ben ik wel heel taalvaardig. Naast de moedertaal Nederlands praat ik ook uitstekend Frans en Engels en trek ik mijn plan in het Duits. Nu wil ik ook zo snel mogelijk Spaans leren.
Groetjes,
Bart
Een uitgebreide site met blog over emigreren, wonen en werken in Spanje is Carretera
We bereiden onze emigratie naar Spanje op deze manier voor, misschien heb je er ook iets aan.
Ook informatie over banen en direct werk in Barcelona
Succes!
[URL=āhttp://www.carretera.nlā]
Ik ga in augustus de eerste keer met mijn Spaanse vriendin op bezoek naar Antas (in de provincie Almeria) bij haar familie en dan nog meteen voor twee weken. Ik ben eens benieuwd, want ondertussen gaat het zo goed dat de kans groter en groter begint te worden dat ik binnen een aantal maanden haar ga volgen naar Almeria. Zo is het onderwerp emigreren plots heel interessant geworden voor mij.
Ik vertrek ook naar Spanje in Juli. Ik ben in April alvast een paar dagen naar Spanje geweest om het een en ander te regelen. Zo is het mij gelukt om in 1 dag een NIE-nummer, het certificaat en een inschrijving bij mijn toekomstige gemeente te regelen! Het was heel simpel. Ik moest voor het NIE en certificaat naar het politiebureau in Denia. Ik stond er een half uur voor opening (8.30 stond ik er) en om 12.30 was het voor elkaar. Toen gelijk met de auto naar het gemeentehuis en daar was ik in 15 minuten klaar. Zo langzaam gaat het dus ook weer niet in Spanje!
Hallo Sammetje,
Dat heb je mooi voor elkaar. Op een ander forum is er alleen maar geweeklaag over de situatie in Denia.
Ik woon in MƔlaga en daar kan het ook wel eens uren duren.
De aanhouder wint en een beetje doorzettingsvermogen in Spanje is absoluut nodig.
Veel succes in ieder geval.
piet meijers
www.pietmeijers.nl
Dat is inderdaad bijzonder snel! Inmiddels woon ik op Fuerteventura, maar het heeft bij mij wel even langer geduurd. Op het politiebureau heb ik de eerste keer dat ik heen geen voor het NIE, 4 uur gewacht voor 1 stempel. De verwerking daarvan duurde zoān 3 weken, waarna ik weer moest terugkomen en na 1.5 uur wachten mijn NIE kreeg (moest tussendoor ook nog naar de bank om het te betalen).
Certificaat bij de gemeente ging een stuk sneller. Daar stond ik na zoān 10 min. al buiten.
Zelfde verhaal bij de Seguridad Social. Ook lang wachten, alhoewel ik daarvoor alleen mn nummer (voor wanneer ik aan de beurt was) heb opgehaald en toen allerlei andere dingen, waaronder boodschappen, heb gedaan. Toen ik na een paar uur terug kwam, hoefde ik nog maar 10 min. te wachten.
Maar geduld moet je wel hebben, hier in Spanje!
Ik heb een forum gemaakt speciaal voor mensen die willen of al zijn geƫmigreerd naar Spanje
Dit is het adres: http://wegaannaarspanj.forum2go.nl/
Ben je inmiddels verhuisd? en zo ja, waar woon je dan.
Wij zijn sinds augustus naar Murcia verhuisd.
groetjes, Patricai
Ben benieuwd of hoefnagels al is geemigreerd naar Spanjeā¦
Mocht je meer informatie willen hebben over emigreren naar Spanje, stel ons gerust je vragen of lees informatie over emigreren naar spanje, werken in spanje en een huis kopen in Spanje op Latravia.com!
Hallo
Wij zijn pas in tormolinnos geweest en willen daar gaan wonen n=mijn vrouw is pedicure en zoeket iets in een hotel of we beginnen iets voor onzelfā¦Heb jij een idee of tit
Groetjes
Peter
Hallo Ingridā¦Wij gaan daar binnen een jaar wonen in de buurt van bajondillo Apartementenā¦Mijn vrouw wil daar aan het werk of iets voor zichzelf beginnen als pedicure ,:vak02: heb jij een tip of ideeā¦
Groetjes Peter
beste nora,wij overwegen ook de stap te zetten om te imigreren naar het mooie spanje.we willen daar graag een glazenwasserij bedrijfje opstarten daar ik in die branche meer dan 15jaar ervaring in heb .helaas weten we niet of er wel een markt voor is?weten jullie iemand die contactenheeft in die branche?groeten piet en andra olivia
Hallo, ik ben een 47 jarige gescheiden Belg en denk eraan te emigreren naar Spanje. Anderhalf jaar geleden heb ik een lieve Spaanse vrouw leren kennen. Ik zie haar verscheidene keren per jaar telkens tijdens de vakantieperiodes. Maar zoals u begrijpt wordt liefde op lange afstand steeds moeilijker.
Ik ben echter niet zeker van mijn stuk vermits ik hier in Belgie een vastbenoemd ambtenaar ben.
Ik heb wel jarenlange ervaring in administratie en spreek en schrijf vloeiend Frans, Engels en Spaans.
Alleen ben ik er niet van overtuigd dat ik ondanks al deze referenties in Spanje en meer bepaald in Malaga aa, de bak zou komen.
Iemand ervaring hiermee?
Je zou het bij een exportbedrijf kunnen proberen, hoewel men daar meestal verkopers zoeken ipv admin.
Als ambtenaar kun je in Spanje alleen aan de slag als je met goed gevolg een staatsexamen hebt afgelegd de zogenaamde oposiciones.
Moeilijk om de juiste beslissing te nemen: het opgeven van een goede zekere baan en je hart volgen of toch maar voor zekerheid kiezen en het hoofd volgenā¦
Ik gaf altijd hetzelfde advies: je hart volgen!
Alleen de laatste tijd weet ik niet of dat de beste beslissing isā¦
Hey Mario, Wij willen snel verhuizen vanuit Belgie naar Spanje⦠Het liefst iets huren.
Maar waar moet ik beginnen? Moet ik in Belgie iets belangrijk ondernemen of kan het daar in Spanje allemaal gebeuren?
Groetjes
Hallo,
Weet iemand waar ik een huis of kamer kan huren in zuid Spanje voor rond de 300a400 per maand?
Groet,
Phil