op naar antwoorden en tips!

Hallo iedereen,

Graag wil ik een half naar Spanje om de taal te leren, cultuur te proeven en het leefwijze in Spanje beter te ontdekken. Doel van de reis is om na terugkomst voor mezelf te kunnen beslissen of ik wel of niet ga emigreren naar Spanje.

ik heb de volgende 6 vragen openstaan, is er iemand die mij verder kan helpen? Graag wil ik een half jaar naar Spanje verhuizen en daar niet gaan werken en in Nederland ingeschreven blijven staan.

**1. Hoe kom ik aan/regel ik een Spaans telefoonnummer?

1. Ik mag maximaal 8 maanden naar Spanje indien ik in Nederland nog ben ingeschreven. Indien ik 6 maanden in Spanje ben geweest zonder mij uit te schrijven in Nederland kan ik daarna nog wel emigreren?

2. Als ik een NIE nummer aanvraag in Spanje word ik dan uitgeschreven in Spanje of kan ik gewoon in Nederland ingeschreven blijven staan en een NIE nummer hebben in Spanje?

3. Hoe lang raad je aan om in Spanje te verblijven om een goede indruk te krijgen van het land, cultuur en de taal om uiteindelijk te besluiten om te gaan emigreren?

4. raad je aan om je NIE nummer in Nederland te regelen of in Spanje bij tijdelijk verblijf (circa 6 maanden)

5. welke benodigdheden heb je allemaal nodig voor een NIE nummer aan te vragen.**

Ook ben ik opzoek naar handige tips. Heb ik misschien wat over het hoofd gezien?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Niek Wolters

Hoihoi,

Ik ga ook binnenkort in Spanje wonen, ben alleen nog bezig met het zoeken naar een geschikte woning. Dat is toch lastiger dan ik dacht. Volgens mij kun je je NIE pas daar aanvragen, je moet namelijk een afspraak maken online. Ik zal je even laten zien wat mij is verteld over het krijgen van een NIE, maar dat is met werk. Zonder werk weet ik het niet.

1. NIE

You can ask for your NIE appointment on the link below.

The appointments can be obtained normally only on Monday in the morning and you can choose out of 3 dates that are more less 2-3 weeks later. It is important you will have your NIE appointment before the starting date.

Once you receive your NIE appointment, please inform the HR department about this. https://sede.administracionespublicas.gob.es/icpplus/citar

• In the field PROVINCIAS DISPONIBLES choose Barcelona

• In the field TRÁMITES DISPONIBLES PARA LA PROVINCIA SELECCIONADA choose Certificados UE

• Click on Aceptar

• On the next page Certificados UE, click on Entrar

• Enter your Passport number, name and the code you see

• Click on Solicitar cita

• As Seleccione la oficina donde solicitar la cita , the office is already chosen – Rambla Guipuscoa, 74, Barcelona. Click Siguiente

• Fill in your phone, email address, as Motivo o tipo de solicitud de la cita you can put Pedir cita NIE

• Choose the time to get your appointment

• You will receive a confirmation email

Once in the office, you will need following documents:

• Application form – can be obtained directly in the office or beforehand on web

• Passport

• Work proposal – that you received from the company you will work for

Je kan altijd emigreren, sommige mensen staan jaren in meerdere landen ingeschreven. Ook al mag het officieel niet.

Hoi Pickwick, dank voor je reactie. volgens mij kan je ook in Spanje een NIE nummer aanvragen. je moet je daar dan melden bij de vreemdelingen politie. je mag de eerste 3 maanden toch zonder NIE nummer in Spanje verblijven dus tijd genoeg.

Weet je de overige vragen ook te beantwoorden?