Het Aanvragen Van Het (n.i.e.).

Hallo allemaal,

Weet iemand hier of je bij het aanvragen van het zogenaamde Número de Identificación de Extranjero (N.I.E.).een woonadres nodig hebt in spanje of kun je hem al aanvragen voordat je gaat emigreren en nog in Nederland zit.
En hoe zit het eigenlijk als 1 van de partners in Nederland voor 100% is afgekeurd en een WAO heeft en je gaat emigreren naar Spanje. Mag je deze uitkering dan meenemen en behoud je hem dan in Spanje en hoe gaat het daar dan verder in Spanje?
En hoe zit het met de kinderbijslag mag je deze ook meenemen uit Nederland en behoud je hem dan in Spanje en hoe gaat het daar dan verder in Spanje?

Hoi Edward,

Voor zover ik weet kun je de NIE niet aanvragen vanuit Nederland. Het is alweer even geleden dat ik het heb aangevraagd, maar voor zover ik me kan herinneren heb je nodig:

• identiteitspapieren (Nederlands paspoort bijvoorbeeld)
  • vast woonadres in Spanje (met huur- of koopcontract)
  • seguridad social / ziekefonds (bijvoorbeeld door baan)
  • pasfoto’s

Hoe het zit met de uitkeringen zoals WAO en kinderbijslag vanuit Nederland weet ik helaas niet.

Succes !

Hallo Edward,

WAO-uitkering kun je meenemen, bij 100% WAO betaal je geen inkomstenbelasting, ook niet over eventueel vermogen…
Kinderbijslag weet ik niet.
piet meijers
webmaster
http://www.werkeninspanje.startbewijs.nl
http://www.spaans.startbewijs.nl

Hallo, kinderbijslag kan je niet meenemen. Hier gelden weer andere regels.
Ik snap sowieso niet waarom hier iedereen belangrijke vragen zoals id-papieren op een site als deze vraagt. Niet om deze site te beledigen, maar in dit geval is dit een typische vraag voor het consulaat in Spanje. Ik denk, nee ik weet zeker dat ze je hier gelijk de juiste en ook VERTROUWDE informatie geven. Hebben ze mij ook gegeven. Hier op deze site van Wereldwijzer reageerd misschien iemand die toevallig ergens wat gelezen heeft en het helemaal niet zeker weet.
Zoek maar eens op Google CGHOLBAR, dan zoek je op die site Contact en je hebt een telefoonnummer van het consulaat in Spanje. Die kunnen je alles vertellen, wat betreft Nederlanders in Spanje.
Groeten vanuit een koud Barcelona, Diego .

het aanvragen van de Nie kan ook gewoon als je nog in nederland bent.

op www.spanjeforum.nl is dit onderwerp al vaak aan de orde geweest.
ook op onderstaande link kom je er meteen.:
http://www.ikganaarspanje.nl/wonen/nienummer/

steffie

Misschien toch nog even nuttig om te melden dat er vaak geen eenduidig antwoord op dit soort vragen te geven valt. Er lijken in Spanje misschien dan wel regels te bestaan, maar of en hoe die worden toegepast, hangt blijkbaar af van de plaats waar en de persoon bij wie je de vraag stelt. Meestal wordt alleen een NIE-nummer afgegeven als je op het formulier een adres in Spanje kunt invullen, maar op bovengenoemde site wordt gemeld dat een adres niet nodig is. Overigens kun je ook het adres van de makelaar invullen (wel eerst even vragen natuurlijk). Ik ken mensen die vooraf met het Spaanse Consulaat in A’dam hebben gebeld en die toen te horen kregen dat ze helemaal geen NIE-nummer in A’dam kunnen aanvragen!

Conclusie: in principe lijkt alles mogelijk te zijn, maar je moet wel een beetje doorvragen en zorgen dat de bij de juiste instantie/persoon aanklopt.

Groet, Herman

hey
ik woon al 3 jaar in spanje en je hoeft echt niet z´n probleem te maken van die papieren. Je gaat naar Spanje. Je gaat naar het politiebureau en je regelt je papieren en je begint met werken.
het is een EU land. Niet een ver, vreemd land.
Zoals ik het gedaan heb is alles in een dag geregeld.
oja echt een dag, want je bent niet de enige die in de rij staat bij het politiebureau. Dagelijks rijen van 100 man en 1 persoon die je help.
oja beetje kennis van de spaanse taal is wel aan bevolen en anders vind je er wel (zoals ik toen) een aardige politieman die je een beetje weghelp met het papier in te vullen.
Verder kun je ook eerst een baan zoeken en dan je papieren regelen.
Zo probleem is dat ook weer niet.
Succes

hoi edward
wij wonen nu haast een jaar in spanje maar toen wij een nie nr aanvroegen moesten wij wel een adres hebben in spanje .de kinder bijslag vervalt zodra je nederland verlaat dat hebben wij ook meegemaakt .van uit nederland is zoiets niet te regelen veel succes
marianella

Hallo,

het aanvragen van een NIE moet je inderdaad een adres hebben maar dat steld eigenlijk weinig voor. Een Duits vriendin van met zat in een hotel en gaf gewoon dat adres op. Je moet uiteindelijk alles zelf ophalen en je ontvangt geen belangrijke post. Je gaat naar binnen. Geef het hoteladres op. Of gewoon een adres. Desnoods een adres uit het telefoonboek en je krijgt je nummer.
Verder kun je voor 50 euro een postbusnummer aanvragen.
Het zou toch raar zijn dat je verplicht bent een adres te hebben. Nouja als je in spanje gaat wonen heb je altijd een adres neem ik aan. Hotel, pension of vrienden. Het adres gaat nergens over. Ik woon 3 jaar in Spanje en als je baas wil, dat je dat nummer aanvraagt, kun je gewoon je werkadres geven. Die maken daar als je voor hun werkt normaal geen problemen. Ze zijn toch blij dat je voor hun werkt en als je met papieren moet werken is het nodig.

Over kinderbijslag weet ik niets. Geen kinderen namelijk maar als je echt in Spanje wil wonen en werken ben je echt niet de eerste die hierheen komt en dan moet dat ook op te lossen zijn.

succes met werken, want het lukt altijd, als je wilt. Ik heb honderden jonge lui en ouderen zonder adres zien werken op papier, ook zelfs voor een maand. Papierwerk in Spanje is echt niet zo streng als in Nederland. En we wonen in de EU, je kunt wonen en werken waar je wilt.