Ik wil graag ongeveer 3 maanden in spanje gaan werken, ben je dan ook bepaalde vergunningen zoals werkvergunning of iets dergelijks nodig?
Een werkvergunning heb je binnen de EU niet nodig. Wel zul je een NIE-nummer, moeten aanvragen. Dit fiscale nummer voor buitenlanders heb je voor zowat alles in Spanje nodig, zoals het aanvragen van een bankrekening, het huren van een huis, etc. Meer informatie over het NIE-nummer vind je op spaanse.taal.info op de pagina Link >> Over Spanje.
Veel succes!
Herman Kappen
Of kijk even op de site van Piet, daar vind je enorm veel informatie.
Hoi Esther,
Ik woon (en werk) sinds mei in Spanje en dat is geen probleem als Europeaan. Herman heeft inderdaad gelijk dat je een N.I.E. nummer aan moet vragen hier in Spanje. Dat is niet moeilijk, maar het kost alleen TIJD. En veel papierwerk.
Belangrijk is dat je een adres op kan geven in Spanje, dat heb je daarvoor nodig. Als je een huis gaat delen, moet de hoofdhuurder akkoord gaan om voor jou te teken dat je daar inderdaad woont. Meestal wordt daar niet moeilijk over gedaan.
Als je dat hebt, kun je gewoon naar de politie gaan en die regelen alles. Het N.I.E. nummer zelf heb je redelijk snel, het tarjeta de residentia (id kaartje) duurt (behoorlijk) wat langer (bij mij duurder het 4 maanden, daar de zomermaanden ertussen zaten). Als je het nummer hebt, kun je gaan werken. Zelfs soms ook als je het nog niet hebt, als je maar wel kan laten zien dat je ermee bezig bent om het aan te vragen.
Hopelijk is het zo redelijk duidelijk. Mocht je nog vragen hebben, just ask!
Liefs,
Carolina
Nog een kleine aanvulling: het NIE-nummer kun je ook al in Nederland aanvragen (zie de links in de vorige mails). Een residencia heb je niet per se nodig, zeker niet als je slechts voor een beperkte tijd in Spanje verblijft.
Groet,
Herman
spaanse.taal.info
Hallo
Als je interesse heb om in spanje te gaan werken deze zomer
Wij zijn van restaurant amsterdam te playa de aro aan de costa brava en zoeken voor deze zomer jonge mensen in de bediening die hun vakantie willen combineren met werken
Dus als je enthousiast ben en je houd van aanpakken schrijf dan een e-mail met je cv , pasfoto en de periode wanneer je beschikbaar bent naar. [EMAIL=“amsterdam@telefonica.net”]amsterdam@telefonica.net en sturen we je zo spoedig mogelijk een e-mail met alle informatie toe
Groeten restaurant Amsterdam
Interessant! Want als je het dus in Spanje zelf aanvraagt, dan moet je dus wel een adres op kunnen geven. Dat is in ieder geval hier in Jerez zo. Overigens is dat niet moeilijk, als er maar iemand is die wil zeggen dat jij inderdaad op ‘dat en dat’ adres woont. Ik sta zo nog steeds geregistreerd hier op het eerste adres waar ik gewoond heb.
Liefs,
Carolina