Een werkvergunning hebt je niet nodig, omdat zowel ES als NL tot de EU behoren. Waarschijnlijk zul je wel een N.I.E.-nummer moeten aanvragen, een soort fiscaal nummer speciaal voor buitenlanders. Je kunt hem aanvragen bij de Policía Nacional in Málaga.
Maar let op met je Nederlandse verzekering! Zoek dit eerst goed uit.
Sommige verzekeringen accepteren het niet dat je een NIE nummer aanvraagd en daardoor ben je overzekerd.
ha ha.- verzekeringen accepteren niet dat je N.I.E. nummer aanvraagt?? Ik woon al 4 jaar in Spanje en zonder N.I.E. nummer kun je niet werken he!!! nouja zwart natuurlijk.
Je verzekerd je toch gewoon in spanje? veel goedkoper ook nog. Ik ga mijn Nederlandse verzekering lekker weer opzeggen zodra ik meer werk heb.
Hallo!!
We wonen in Europa!! je verzekert je in het land waar je woont. Spanje of nederland. Waar je werk dus.
Kijk in Nederland worden studenten verwend in spanje niet.
In scandinavie is het internet en bieb en schoolgeld gratis voor studenten.
En zo is is Spanje, Italie en Engeland en weet ik veel waar nog meer de basis verzekering gratis.
Maar hoe dan ook. Zonder NIE nummer en verzekeringnummer kun je niet werken in spanje.
Kijk dubbelverzekeren is overderven. Maar je neemt hier een basis en je kunt er hier ook een aanvullende bij nemen. Dat is aan je zelf.
hey gilgil ik ben ook net in de omgeving van malaga komen wonen (benalmadena) en ik ben op zoek naar wat nederlandse of belgische contactmensen. ik ben zelf 21 jaar.
weet niet of je nog in malaga of omgeving woont maar zou leuk zijn je eens te ontmoeten. groeten robin
Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk wel voor een deel in Nederland verzekerd zal moeten blijven (is nou eenmaal zou met die nieuwe zorgverzekeringswet). Het hangt een beetje van je werksituatie af, maar veel Nederlanders zitten in het buitenland vast een een (gedeeltdelijk) dubbele verzekering.
Zoek het even goed uit.
Onverzekerd in het buitenland wonen is nooit een goed plan. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe het zit met je aanspraak op de WAO en bijstand als je iets overkomt, maar erg gunstig zal het niet zijn voor iemand die niet in Nederland woont. In Spanje is men veel meer dan in Nederland gewend om zelf zorg te dragen voor onzekerheden in de toekomst. Geen gespreid bedje dus als er iets gebeurt.
gil gil, allemaal informatie waar je waarschijnlijk niets mee kunt en ook hete gedeelten kloppen ook geen eens.
In spanje direct een NIE aanvragen en een tarjeta de residencia, tarjeta is niet verplicht voor een nederlander maar in de praktijk kun je niets als je die niet hebt.
Kun je beiden aanvragen bij de policia nacional in het centrum van malaga.
Als je dat hebt gedaan kun je op zoek naar een baan.
Baan gevonden dan meld je werkgever je aan bij de seguridad sociaal, het spaanse ziekenfonds en dan ben je dus gewoon verzekerd.
ondertussen bouw je gewoon WW op, dus kom je zonder werk te zitten dan heb je gewoon recht op ww (paro) je moet wel minimaal een jaar gewerkt hebben.
Ziek tijdens je werk? naar je huisarts gaan, die geeft je eencertificaat wat je aan je werkgever geeft en dan krijg je gewoon door betaald.
zo simpel is het allemaal.
Even een klein detail: Als je langer dan 8 maanden uit Nederland weg bent, ben je verplicht je uit te schrijven. Mocht je regelmatig terugkomen, dan kun je daar natuurlijk wat mee spelen, maar officieel moet je je uitschrijven. En ben je uitgeschreven, dan kun je je ook niet zomaar meer verzekeren.
Nu hangt het er dus vanaf hoe lang je gaat. Ga je korter dan 8 maanden, dan is uitschrijven niet verplicht en kun je verzekerd blijven. Controleer je type verzekering wel even, wat de regels zijn bij werken in het buitenland. Mocht dit niet gedekt worden, dan kan je eigen verzekeraar je helpen bij het kiezen van de juiste verzekering.
Als dat allemaal gecontroleerd is, is het uiteraard geen probleem dat NIE aan te vragen en inderdaad, dat NIE heb je hier nodig om te kunnen werken, daar de Spanjaarden onze identiteitscodes niet begrijpen.
Even wel nog een kleine toevoeging: je kan GEEN tarjeta de residencia meer aanvragen. De regels hiervoor zijn sinds april 2007 veranderd. Voor informatie klik HIER. Het enige dat je nu nog krijgt is een certificaat (certificado de registro como residente comunitario). Dat gaat samen met het NIE.
Carolina, zie dat je gelijk hebt wat betreft de tarjeta, was ik nog niet mee op de hoogte.
gil gil hier kun je alle informatie vinden die je nodig hebt.
zie net dat we met z´n allen op een bericht van anderhalf jaar oud zitten te reageren 01-06-06, 18:24 Denk dat hij inmiddels de informatie wel heeft gevonden
Daarnaast… Deze informatie blijft interessant, ook voor anderen die over dit onderwerp aan het zoeken zijn. Het is altijd goed om info te updaten. Dat hebben we bij deze gedaan.
Je hebt gelijk, ben in ieder geval blij dat ik de tarjeta wel heb en dus nog een poosje houd want de spanjaarden kennende gaat het niet makkelijk worden als je de tarjeta niet hebt maar een certificaat. De tarjeta zit zo ingebakken en de interesse in nieuwe dingen gaat zo traag hier dat het zeker een aardige poos zal duren voor het doordringt bij werkgevers, uitzendbureaus etc, etc dat je als EU onderdaan genoeg hebt aan een certificaat. En het is jammer want het is een perfect kaartje, bankpas formaat, om je te legitimeren. Maar we zien het wel, ben benieuwd wat dat certificaat precies is maar ik kan nog 2 jaartjes door met mijn tarjeta dus geen haast hier.
Idem dito hier. Mijne is ook zoiets als nog ruim 2 jaar geldig (tot 2010), kan mooi nog even vooruit dus. Ik vind het ook jammer dat ze die tarjeta afgeschaft hebben. Hij is inderdaad gewoon erg praktisch, handig om je te legitimeren en je kan er zelfs mee naar Nederland vliegen!
Wel voor mij is een certificaat een papier maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat we het met een papier moeten gaan doen. Neem aan dat het ook een kaartje is wat ze dan de naam certificaat hebben gegeven om het onderscheid te maken tussen EU en niet EU emigranten. Zal eens kijken of ik ergens een voorbeeld kan vinden hoe het er precies uitziet in de praktijk. Zoals gezegd kan ik me niet voorstellendat het iets heel verschillends is, dat zou betekenen dat je de hele dag met je paspoort hier rond moet lopen i.v.m. de identificatieplicht als je geen rijbewijs zou hebben. Ik woon in Malaga, werk met spanjaarden, heb buiten mijn familie geen enkele binding meer met nederland wat betreft bankzaken, verzekeringen e.d. en kan me niet indenken hoe dat zou gaan zonder de tarjeta want die gebruik je dus echt voor alles.
hallo mensen , ik had een vraagje en hoopte dat jullie mij misch zouden kunnen helpen .
ik moet voor school een project doen waar in we moeten uitzoeken wat er allemaal voor nodig is om in spanje een bar te beginnen onderandere welke diplomas’s heb je nodig , wat voor vergunningen heb je nodig , en nog meer oficielee papieren. als iemand hier misch mij bij kan helpen en of tips heeft zou deze dan alstublieft zo vriendelijk willen zijn om mij een mailtje te sturen . : [EMAIL=“fam_noordbruis@Hotmail.com”]fam_noordbruis@Hotmail.com
Ligt er maar net aan in welke comunidad je die bar wilt opzetten, in grote lijnen zijn de regels gelijk maar elke comunidad mag daar van afwijken, dus niet echt een to the point antwoord op te geven.
Maar lijkt me ook de bedoeling van je project dat jij die dingen moet uitzoeken en is ook genoeg info over te vinden.