Beste Shir,
Zelf heb ik 8 maanden in Alicante, Costa Blanca gewoond. Ik had eerst 4,5 maand een spaanse taalcursus gevolgd en daarna heb ik nog 2 maanden gewerkt bij H&M Alicante om mn spreekvaardigheid te verbeteren. Naja in de anderhalve maand die over is had ik vakantie gevierd en was ik op zoek gegaan naar werk
Omdat ik dacht dat ik niet zo heel lang zou blijven hoefde ik geen werkvergunning aan te vragen. Wel moest ik een Seguridad Social (soort van Spaans sofienummer) bij een betreffende instantie aan laten maken. Door dit kon ik wit gaan werken in Spanje. Dit is als je de betreffende papieren hebt zo gedaan. (eerst moet je dus ergens je sofienummer laten aanmaken en vervolgens moet je ergens anders je weer laten inschrijven zodat je je “mooie” pasje krijgt.
Een seguridad sociaal is gelijk een soort van (De naam zegt het eigenlijk al) verzekering. Alleen als je werkt ben je met deze pas verzekerd voor bepaalde dingen. Daarnaast kan je uiteraard jezelf nog particulier verzekeren.
Een vriendin van mij die daar langer bleef vertelde later dat we eigenlijk toch wel een werkvergunning moesten aanvragen. Naja omdat jij daar echter wil gaan wonen moet je je denk ik ergens inschrijven en heb je denk ik dus geen werkvergunning meer nodig.
Erg handig is als je de spaanse taal (redelijk) beheerst, aangezien weinig spanjaarden engels spreken (vooral boven de 25). Of ze durven het niet…
Het gedetailleerde weet ik er allemaal ook niet van, betreffende regels is Spanje weer een appart land heb ik wel weer gemerkt, maar als jij er wel bent achter gekomen hoe en wat dan hoor ik het graag.
Ow jah… Zelf zat ik toen bij de bank BBVA. Geen problemen mee gehad, een rekening aanmaken ging sneller dan afsluiten, maar ik kon me er wel uitlullen. Wel moet je betalen als je bij bepaalde andere banken moet pinnen, maar dat is bij alle banken. Voordeel in Spanje is dat je een mooi boekje krijgt (librete) zodat je wanneer je wilt je banksaldo kan opvragen en je “acties” kan uitprinten.
Ook kan je natuurlijk gewoon op internet kijken… Ff googlen ofzo… dit zag ik zo ff snel in een paar seconden…
http://www.vannederlandnaarspanje.startbewijs.nl/
http://www.werkeninspanje.startbewijs.nl/
Naja dit meer een beetje in het algemeen, hoop dat je er wat mee kan…
Als je wat wil laten vertalen hoor ik het wel… Moet mn spaans natuurlijk wel een beetje blijven beoefenen…
Saludos,
Martin