Werken En Wonen In Spanje

Hallo,
Wij stel hij 32 ,zij 31 willen eind 2004 begin 2005 naar spanje voor een jaartje.om hier te wonen en te werken.
Nu zoeken wij info,hoe wat …etc.
Wie kan ons daar over informeren?
alvast bedankt.

Hola!!

Hier wat sites:

www.oasis.fm

www.anwb.nl (zoeken altijd mensen in spanje)
www.ing.com
(shell enzo.)

Vrijwilligerswerk??
www.ikreis.net (met links naar organisaties)

De nederlandse ambassade heeft een lijst met nederlandse bedrijven in spanje.

Wat voor werk wil je doen eigenlijk?
Het scheelt als je spaans spreekt.

Mucho Suerto!!
Irish :smiley:

:stuck_out_tongue: Hola!,

Ik heb je berichtje ontvangen, maar het lukt me niet om direct te reageren op de een of andere manier. Dus ik laat hier nog een berichtje voor je achter.

Ik heb een aantal jaar geleden een half jaar in spanje gewerkt als Entertainer. Daar is veel werk in, zeker in de zomer maanden (of najaar/winter Canarische eilanden). Ik ga in november weer voor 1 a 2 maanden naar spanje om de taal wat beter te leren en ik denk erover om daar te gaan werken. Ik heb al aardig wat sites gevonden over werken in spanje. Mijn conclusie is, is dat er in de toeristische gebieden altijd werk is. Als Nederlander hoef je niet veel te regelen als je legaal wil werken in Spanje. Meestal heb je een NIE nummer nodig en dat kun je bij de politie halen. Als je een contract hebt/ legaal in dienst bent bij een bedrijf, heb je ook recht op een ziektekosten verzekering. De lonen liggen gemiddeld lager dan in Nederland, maar het is er ook iets goedkoper. Als je een uitkering in Nederland hebt, mag je maximaal drie maanden in een EU land verkeren en daar solliciteren (www.costablancapages). Het meeste werk ligt in de horeca en het toerisme. Daar kun je het makkelijks beginnen. Tenzij je de taal vloeiend beheerst, dan kun je ook beter bij andere banen. Of je moet solliciteren bij een nederlands bedrijf, zoals de ANWB. (www.anwb.nl). In de zomermaanden zoeken zij altijd mensen in Spanje. Of vliegtuigmaatschappijen. Het scheelt echt als je de taal spreekt.

Nou misschien heb je hier wat aan,
mucho Suerte!!
Adios!! :blink:

Hallo allebei,

Sinds september 2001 woon ik met mijn vriendin en (nu twee toen een) kinderen in Barcelona. Via internet een baan zoeken is hier ook al behoorlijk gebruikelijk. Zelf werk ik in de automatisering en de beste website op dat vlak is www.infojobs.net. Spaans is zeker een pré en indien je naar Cataluña gaat… onderschat het belang van het Catalaans niet. Het lijkt op spaans maar je moet er net wel even wat voor studeren om het goed te kunnen verstaan!

Voor het verkrijgen een verblijfsvergunning moet je bij een ‘oficina de extranjeros’ aantonen:

  • dat je bankrekening (een spaanse rekening) groter is dan 3000 Euro o.i.d. (waren in 2001 nog pesetas) of een spaans arbeidscontact hebben.
  • je paspoort meenemen
  • twee pasfotos
  • en bij een postkantoor/bank iets van 5 Euro betalen aan de spaanse fiscus.
  • … en lang in de rij staan…

Ga je echt emigreren (ons geval):

  • de gezondheidszorg is gratis. Voor het verkrijgen van een gezondheidskaart moet je een ‘papel de enpadronamiento’ (bewijs van inschrijving in de gemeente hebben) en een geldige verblijfsvergunnig.

Mijn spaanse werkgever heeft ervoor gezorgt dat ik een sociaal nummer kreeg op het moment dat ik begon te werken. Blijkbaar kun je die dus ook bij de politie ophalen.

Na deze wat ongeorganiseerde opmerkingen … succes ermee!!!

Het bevalt ons hier goed…

Hoi Janjan,

Bedankt voor je reactie, altijd leuk om informatie te krijgen.
Ik vroeg me af of jij ook degene bent die een ook aupair zoekt.
Heb jij niet op spanje forum gestaan? Ik vroeg me af of je
nog steeds iemand zoekt.

2 november ga ik in iedergeval naar Granada om een taalcursus te volgen en hopelijk werk te vinden. Ik heb er heeeel veeeel zin in.

Saludos!!
Irish :smiley:

Leuke plannen! Zeker doen, ook al is het niet altijd gemakkelijk, doorzetten!

Een “residencia” is per 1 maart 2003 blijkbaar niet meer nodig. Kijk op de site van de Nederlandse ambassade in Madrid voor meer informatie: http://www.embajadapaisesbajos.es .

Verder kan ik je één van de boeken van Guide Lines aanraden, die behandelen vooral de praktische, juridische en fiscale aspecten van wonen, werken, een huis kopen en/of een eigen zaak beginnen in Spanje. Zelf heb ik daar veel aan gehad. Ze zitten in Voerendaal, tel. 045 - 5754218, fax 045 -5754535.

Tja, en wat wil je verder voor informatie? Wij zijn drie jaar geleden naar Spanje geëmigreerd, dus ik kan misschien nog wel wat vragen beantwoorden.

Omdat we via de site van ons eigen bedrijf regelmatig dit soort vragen krijgen, heb ik een eenvoudige website in het leven geroepen: “Wonen in Andalucía”. Ik hoop dat dit een interactief meeting point wordt voor Nederlanders en Belgen die in Andalucía wonen of willen gaan wonen. Neem een kijkje als je wilt: http://geo.ya.com/cazallasierra .

Groeten en veel succes,
Linda Hajema
Cazalla de la Sierra (Sevilla)

Nogal wat interessante informatie.

Ik ga zeker even een kijkje nemen.