Emigreren Spanje

Hoi Ingrid, leuk dat je reageert! De meest brandende vraag die we op dit moment hebben is: kunnen we beter eerst in spanje werk zoeken en daarna een hotelletje opzetten. Maar dan komt de volgende vraag: hoe is de werkgelegenheid in Spanje en kom je daar als nederlander wel aan een baan. Of kunnen we beter meteen daar een bestaand hotelletje zoeken en dat kopen. Kun jij daarin een advies geven? Hoe zijn jouw ervaringen?
Groetjes, Rianne

Hoi,

Wellicht nuttig om eens te kijken naar een emigratiereis, een combinatie van (basis)spaans en orientatie emigratie.

http://www.emigratiereis.nl

en informatie over werken in Spanje vind je op :

http://werkeninspanje.startbewijs.nl en http://eigenbedrijfinspanje.startbewijs.nl

succes,

piet meijers
www.spanjeservice.nl

Hallo allemaal,

Is dat even mooi ik ga toevallig in April tot oktober naar spanje om er te gaan werken en het leventje daar mee te maken, om te kijken hoe dat is.
Ik zou ook graag willen emigreren naar Spanje dus ga ik er eerst de komende 6 maanden werken om te kijken hoe dat is en dat doe ik allemaal via Animafest Experience. Dat is een bedrijf die stages en jobs doen.
Ik heb van veel vrienden gehoord die daar stages hebben gedaan dat het echt een super bedrijf is en dat je onwijs veel lol hebt en veel ontwikkelingen kunt hebben in het bedrijf.
Ik kan het jullie allemaal vertellen als ik het deze zomer heb gedaan.
Als jullie het ook leuk vinden om er een half jaar of langer te werken dan moeten jullie eens een kijkje nemen op www.animafestexperience.com .
Ik vind het echt heel spannend en zal de verhalen allemaal neerzetten.
Veel succes allemaal… En wie weet tot in Spanje…
Groetjes…
Donia

Hoi iedereen! Ik ben hier nieuw!
7 maanden gelede besloot ik naar Spanje te vertrekken om er te gaan studeren. Alles was zeer goed verlopen. Was gewoon naar mijn gemeentehuis hier gegaan met mijn vragen alhoewel ik de indruk had dat ze me daar niet veel konden vertellen. Ze hebben me een blad van goed gedrag en zeden gegeven (heb ter niks aan gehad in Spanje). Voor de rest ben ik nog naar mn ziekenkas geweest hier en ik moest ook niks speciaals doen, alleen mn papieren meenemen voor ziekte in de EU. Alles perfect verlopen!
Heb mn vriend daar ook lere kennen en nu overweeg ik met hem te gaan samenwonen. Ik heb al wat rondgesnuffeld op het internet en het lykt me een hoop papierwerk! Ik weet niet waar ik het eerste aan moet beginne!? Duurt het zolang om in Spanje als je daar bent een Tarjeta de residencia aan te vragen? Ik zou het liefst van al direct beginnen werken als ik daar ben, heb geen zin om op mn vriend zijn kosten te leven voor wekenlang!
Dus… wat is nu de eerste stap die ik moet doen? Naar het gemeentehuis gaan hier in België en mijn domicilie wijzigen? Ook is er hier in België stemplicht… hoe zit het daar nu mee?

Misschien een goede vraag voor Carolina, zij schrijft hier ook columns zag ik.

Eén goede morgen! Wat leuk om hier mijn naam tegen te komen, als tip! :slight_smile:
Ten eerste, voor beiden, Elle en Netty, welkom op het Spanje Forum!

Als antwoord op de vraag:

Voor je thuisland, België in dit geval, is het je plicht om je uit te schrijven. Handig is wel om dat te doen, als je ook een nieuw adres op kan geven. Kun je dat niet, dan is het niet erg om het gewoon bij het volgende bezoek aan België te doen. Tenminste… In Nederland is het zo, dat je zonder problemen een paar maanden in het buitenland mag leven.

Het allerbelangrijkste om te wonen en werken in Spanje is die TARJETA DE RESIDENCIA. In principe mogen we als Europeanen overal in Europa, dus ook hier in Spanje, wonen en werken, maar de Spanjaarden hier zeggen, ja, dat is leuk en aardig, maar wij begrijpen de codes en nummers van jullie identiteitskaarten niet. Dus je moet er eentje van hier hebben.

Begin daar dus gelijk mee bij aankomst. Het gaat op z’n Spaans en duurt dus LANG! Maar zodra je de aanvraag bent gestart, kun je werk gaan zoeken. Daarbij kun je aangeven dat je een tarjeta de residencia zult krijgen. Het nummer van je tarjeta zal overigens sneller uitkomen (ongeveer na een maandje) dan het pasje zelf. Als je dat nummer hebt, kun je dat overal al gaan invullen.

Wat dan ook belangrijk is voor werk is de Seguridad Social, de sociale verzekering. Die aanvraag kun je beginnen als je werk gevonden hebt. Of al zodra je je tarjeta de residencia hebt. Volgens mij mag je het nummer van je tarjeta de residencia ook later invullen, als je maar wel kan aantonen, dat je de aanvraag reeds gestart bent. Je krijgt altijd een officieel document mee, waaraan je dat kan zien.

Ik zelf had het gewoon rustig aangedaan, ben eerst hier gekomen en heb wat vakantie gehouden. Toen wel dus de aanvraag voor mijn tarjeta de residencia gestart. Na het verkrijgen van het nummer ben ik begonnen met werk zoeken en toen ik werk had gevonden ben ik naar de Seguridad Social gegaan.

Wat betreft stemmen: Hoe het voor België gaat weet ik niet, maar Nederlanders in het buitenland moeten zelf moeite doen om te gaan stemmen. Daar je niet meer woonachtig bent in Nederland zelf, verlies je de PLICHT, maar je mag het altijd nog doen. Dit moet je dan aangeven bij het dichtstbijzijnde consulaat van je land, in mijn geval het Nederlandse. Erg handig is wel, dat hier in de provincie Cádiz die van Nederland in de stad Cádiz zit en dat er niemand Nederlands spreekt…

Gemakkelijkste is om even een mailtje naar je eigen gemeente te sturen, of er even langs te gaan, en te vragen hoe het in België zit. Laat het ons hier dan ook even weten als je daar achter bent!

Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt. Mocht je nog vragen hebben, laat het me dan gerust even weten!

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina! Bedankt voor je antwoord! Ik ga eerst hier proberen een job in Spanje te krygen als reisbegeleidster, lukt dit niet, vertrek ik toch en zoek ik in Spanje naar werk.

En wow, jy zit in Jerez de la Frontera! Zalig! :wink: :stuck_out_tongue: Heb ter met mn vriend al dikwyls verkeerd gereden. Haha! :wink:

grin Ja, verkeerd rijden kan hier gemakkelijk! Mochten jullie hier nog eens vaker komen, laat het me dan zeker even weten! :slight_smile:

Succes met het zoeken van een job! Laat je ons weten of het gelukt is?

Liefs,
Carolina

Tuurlyk! Ik hou jullie op de hoogte!

hallo mense ik heb een probleem ik moet een nie nummber hebben voor werk maar ik heb het niet zo op gemeentes en andere shit van lande als je snapt wat ik bedoel maar mijn probleem is ik heb gehoort dat je je moet kune inschijven voor dat je een nie nummer kunt krijgen :S en als dat echt zo is ik kan me niet inlaten schrijven ik woon met mijn meisje samen maar kan me niet inlaten schrijven omdat ze dan haar geld niet meer krijg van de gemente ofzo zoiets als wao denk ik wel hope dat iemand me kan helpen

please mense kan iemand mijn helpen Carolina vbmenu_register(“postmenu_149631”, true); ik heb je toegevoegt op skype peterp4 heb een paar vragen voor je

grin dat mailtje wat je me ook gestuurd hebt, was toch echt de beste optie hoor Peter. Ben nu wel erg benieuwd wat je me wilt vragen. :wink:

Liefs,
Carolina

Hoi Peter,

Je hoeft niet per se een wooncontract (dan wel huur, dan wel koop) te hebben om je in te laten schrijven. Wat dan wel nodig is, is iemand die bevestigt (dat gaat middels een formulier) dat je inderdaad bent wie je bent en woont waar je zegt te wonen.

Wil je dus echt een Tarjeta de Residencia, zul je toch iemand moeten vinden die daar, en dan wellicht op een ander adres, garant voor staat. Heeft je meisje geen vrienden die dat wellicht kunnen doen. Officieel gezien zou je dan fysiek op dat andere adres moeten wonen, maar er is niemand die dat controleert.

Mijn tarjeta staat ook nog steeds op mijn eerste woonadres hier in Spanje, wilde dat gaan veranderen, maar dat doen ze gewoon niet voor een adreswijziging. Alleen bij het gemeentehuis kun je dat aanpassen.

Hoop dat het je zo duidelijk is.
Zo niet, hoor ik het wel.

Liefs,
Carolina

ok je hebt mijn vraag al beandwoord:D kun je mijn mechien vertellen wat ik alemaal nogig heb en waar ik dat formulier kan krijgen als ik me niet hoef in te laten schrijven en het wel met dat formulier kan dan is het ook goed ik heb mijn passpoort pas new aangemaakt hier in barcelona en de moeder die kan wel dat formulier tekenen denk ik dat ik hier woon

dus laat me ff weten wat ik nodig heb en welke dinge je moet hebben voor de nie nummer

Zoals jij het schrijft, klinkt het alsof je geen identiteitspas (tarjeta de residencia) van hier wilt. Ga dan eerst naar de Comisaria (vreemdelingendienst), houd je een beetje van de domme en zeg dat je een NIE nummer wilt hebben (en waarvoor). Dan vertellen zij precies wat je daarvoor moet hebben.

Ik ga er vanuit dat de aanvraag min of meer hetzelfde gaat als bij een tarjeta de residencia (wat ook het NIE nummer bevat) en dan moet je er vanuit gaan, dat je je dus wél in moet laten schrijven. Als je een NIE nummer wilt, moet je geregistreerd worden. Eerst bij het gemeentehuis, waar je dat formulier kan krijgen (moet je gewoon zeggen dat je geen eigen contract hebt, maar bij iemand inwoont). En dan met het bewijs van inschrijving van de gemeente naar de Comisaria, die het NIE nummer verstrekken.

Succes!

Liefs,
Carolina

ik wil alles wat nodig is van die hele nummers

probleem is kan me niet inlaten schrijven als ik me laat inschrijven raakt de moeder van mijn meisje haar geld van de woa kwijt en dan zeggen ze dat ik kan helpen met betalen maar heb geen werk snap je ?

Tja… dan is het lastig…

Het enige wat je dan kan doen, is iemand zoeken, een goede vriend ofzo, bij wie je zogenaamd een kamer kan huren. Dat doe je niet echt natuurlijk, maar als je iemand hebt die puur wil bevestigen (middels dat formulier van de gemeente) dat je op dat (zijn/haar) adres woont, dan kun je die tarjeta al aanvragen.

Zo moeilijk is dat niet hoor. Je moet alleen iemand vinden die dat voor je wil doen. Als je meisje van daar is, zal ze toch vast wel iemand kennen?

Succes.

Liefs,
Carolina

thnx ik ga het proberen :smiley:

Hallo,

Waarschijnlijk in oktober verhuis ik naar Fuerteventura voor onbepaalde tijd. Inmiddels heb ik begrepen dat je daar een Tarjeta de residencia en een sociaal nummer nodig hebt. Is dat het enige dat nodig is als je daar gaat wonen en werken? Verder heb ik hier ook gelezen dat het wel een tijdje duurt voordat dit allemaal geregeld is en ik wil eigenlijk zo snel mogelijk beginnen met werken. Weet iemand misschien of ik nu al een aanvraag kan doen (eind van deze maand ga ik nl. 2 weken op vakantie naar Fuerteventura)? Eventueel zou ik wel al iemand hebben waarvan ik het adres zou kunnen gebruiken. Oja, weet iemand misschien of ik mij hier in NL bij de gemeente zou moeten uitschrijven? (ik vertrek nl. voor onbepaalde tijd).

Ik heb al op verschillende site gekeken en wel wat informatie gevonden, maar nooit echt duidelijk. Misschien dat er hier iemand is die het zo allemaal weet?

Alvast bedank in ieder geval!
Groet Luna

Ook wij zijn al even bezig om te kijken of we ons leventje in Spanje kunnen voortzetten.

Wat ons wel verbaasde is dat het salarisnivo een stuk lager ligt dan in Nederland. Een gemiddeld salaris ligt tussen de € 800,- en € 1.000,- netto per maand. Dit kan uiteraard ook wel iets hoger (of lager) uitvallen afhankelijk van hoe goed je Spaans is, wat je gaat doen en bij welk bedrijf. Ook maakt het verschil of je in een grote stad gaat wonen of in een klein dorp. In grote steden zitten vaak internationale bedrijven die over het algemeen wat beter betalen.

Het geeft ons in ieder geval genoeg stof om over na te denken om te zien of de stap naar Spanje wel financieel haalbaar is… Zeker omdat we daarnaast ook nog graag een huis zouden willen kopen.

Succes met zoeken!