Over een maandje ga ik verhuizen naar Newcastle, en tot nu toe dacht ik met mijn eigenwijze hoofd dat ik dat allemaal zelf wel even kon regelen. nu komt oktober toch ineens wel erg dichtbij en ik zit nog steeds met een aantal vragen, waarvan ik hoop dat iemand me daar een beetje mee kan helpen.
hoe krijg ik al mijn verhuisspullen naar Newcastle? ik heb zelf geen auto du is het dan het handigst (lees goedkoopst) om iemand te vragen die wel een auto heeft met de ferry heen en weer te gan? of kan ik het als vracht laten verzenden? of misschien de trein?
hoe werken huurcontracten in de UK? omdat alle huren per week worden aangegeven vroeg ik mij af hoe de huurdersbescherming is en bijvoorbeeld de opzegtermijn.
ik krijg het maar niet voor elkaar om mijn diploma’s fatsoenlijk naar het engels te vertalen omdat door het compleet andere onderwijssysteem de niveaus niet echt en equivalent hebben in de UK. ik heb mijn havo en ben volleerd goudsmid, maar hoe dat als algemeen diploma gezien wordt?
is mijn nederlandse rijbewijs gewoon geldig zonder internationaal rijbewijs?
wonen er nog meer Nederlanders in de buurt van Newcastle? het lijkt me een fantastische stad maar ben er nog volledig onbekend, als iemand er iets meer van weet of als er mee Nedelanders in de buurt wonen denk ik dat ik dat toch wel heel gezellig zou vinden!
in ieder geval alvast hartstikke bedankt!
groetjes Ella
Denk toch dat spullen brengen met de auto het makkelijkst/goedkoopst zal zijn.
Huurcontracten verschillen overal, wij hadden een opzegtermijn van een maand, maar betaalden de huur ook per maand… huurdersbescherming heb ik nog nooit van gehoord hier, weet niet of dat net zo geregeld is als in NL
Diplomas zijn inderdaad moeilijk om om te vormen en ik denk dat werkervaring op je CV meer spreekt… als je die hebt natuurlijk…
Rijbewijs kan je gewoon omruilen, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Ik geloof vast dat er nederlanders in Newcastle zitten, ze zitten overal!
Ken je er verder niemand? Hoe ben je op Newcastle gekomen?
hey bedankt! echt fijn dat er een forum bestaat waar mensen je kunnen helpen met dit soort dingen, want ik heb verder ook echt geen idee waar ik informatie kan vinden!
ben met een omweg op newcastle gekomen. heb vanaf februari een wereldreis gemaakt en toen ik terugkwam was nederland toch niet helemaal meer hetzelfde. omdat ik me al voor ik vertrok had bedacht dat ik misschien wel een vervolgstudie in engeland wilde doen, en ik ondertussen een vriend daar heb, wilde ik eerst naar londen maar na een maand werd toch duidelijk dat me dat echt te groot is. het land trekt me echter wel heel erg en mijn vriendje zit in Newcastle op de universiteit, dus ik dacht, als ik dan toch ergens opnieuw moet beginnen, maakt het ook niet zoveel uit of ik dat nou in de UK of in nederland doe
jij zit er dus al een tijd?
Ik zit nu een jaar en 3 maanden hier in engeland, zo’n half uur onder londen.
Heb van 2004 tot 2006 hier gezeten voor werk, meisje opgedaan, toen weer 2 jaar thuis gewoond en elke keer op en neer gevlogen tot ik het vorig jaar helemaal zat was en hierheen verhuisd ben
haha, ja dat heen en weer vliegen en varen ben ik nu al zat, dus verhuis ik wel gewoon… zijn er nog dingen die ik ernstig over het hoofd gezien heb maar die wel belangrijk zijn?
NI nummer kan ik ter plekke aanvragen toch? en bankrekening moet ook niet zo’n probleem zijn volgens mij. valt engeland binnen de regeling waarbij je geen 20 euro internationaal betalingsverkeer kosten hoeft te betalen per overschrijving? dat van die bitterballen is inderdaad van levensbelang! net als zoute drop maar dat kun je tenminste nog een keer opsturen. en dan moet ik maar naar huis voor sinterklaas
hartstikke bedankt voor al je hulp!
en… hoe bevalt Newcastle? ik verhuis 28 januari die kant op. Ik heb nog geen woning maar kan zolang bij een kennis in huis wonen. Ik ben benieuwd wat jij van de stad vindt en hoe het verder met werk etc is gegaan? ik heb al werk dus dat scheelt, nu alleen nog een woning en heb bijna alles rond.
wat leuk! ik heb het hier erg naar mijn zin. het is een superleuke stad met erg gastvrije mensen. ik moet wel zeggen dat het accent af en toe voor wat misverstandjes zorgt, want het geordie is echt een taal op zich. ik woon in fenham, leuke buurt. moet nog veel van de stad verkennen want die is enorm uitgebreid. veel succes met de verhuizing! als je wat meer informatie wilt ik kan je altijd het een en ander emailen hoor.
Ik ben van plan in September naar Newcastle te verhuizen, mijn vriend woont daar en ik heb het geluk dat ik bij hem in kan trekken Hij woont in Jesmond tussen de studenten
Bevalt het nog steeds in Newcastle? Wat ik er tot nu toe van gezien heb vind ik helemaal geweldig, Newcastle is echt inmens groot vergeleken met het dropje waar ik woon en de mensen daar zijn idd erg vriendelijk.
Wat ik vragen wilde was hoe je nou uiteindelijk al je spullen in Newcastle gekregen hebt?
Ik heb behoorlijk wat spullen die mee moeten vind ik, mijn vriend huurt hier een gemeubileerd appartement (allemaal oude rommel). M’n ouders hebben een bus, maar daar past ook niet alles in natuurlijk en mijn auto laat ik in Nederland.
Ik denk er over om een vrachtwagentje te huren en alles daarmee te vervoeren? Maar dat ding moet natuurlijk ook weer terug…
Of is het verstandiger om er een bedrijf voor in te schakelen? Die m’n spullen naar Newcastle brengen…
Een vriendin van me verhuisd ook in diezelfde tijd, dus ik had zitten denken om misschien onze spullen samen te laten vervoeren. Maar misschien is dat niet echt praktisch aangezien zij in de omgeving van Rotterdam en ik in de omgeving van Oss (Brabant) woon. Maar zal eerst eens met haar overleggen en informeren bij verhuisbedrijven.
Wat werk betreft. Ik heb m’n diploma’s (SPW4) al vertaald maar weet nog steeds niet wat verstandiger is. Ik wil in de gehandicaptenzorg gaan werken en m’n Engels is goed als het om de dingen van alledag ed. gaat, maar de werktermen in het Engels zijn me nog onbekend.
Dus waarschijnlijk is het verstandiger om te gaan werken & studeren om meer bekend te worden met de werktermen? Of zijn er cursussen die ik kan volgen om hier meer in thuis te raken?
Hoor graag iets van jullie. En Jolanda succes met je verhuizing!
wat gaaf dat je ook die kant op gaat. Ik vlieg 28 januar en ik heb er super veel zin in.
Ik heb het geluk dat mijn werk 300 pond verhuisvergoeding geeft. Dit ga ik besteden aan de overtocht met de auto en wat spullen besteden
Ik kan je hiermee dus niet echt helpen.
Ik heb voor het zoeken van een baan een recruitment bureau ingeschakeld. Deze hebben mij veel tips gegeven over hoe en wat met werken. Ik kreeg steeds af bericht van bedrijven. het recruitment bureau heeft mijn brief nagekeken en gaf als opmerking dat het vaak afschrikt dat ik niet in Newcastle woonde. Dus toen heb ik in mijn brief verwerkt dat ik al een huis etc heb. en binnen 3 weken had ik een baan…
over Jargon zou ik me niet te druk maken. Je leert veel als je aan het werk bent en volgens mij is er genoeg werk in gehandicapten zorg.
Kan je niet aan iemand vragen die in die sector werkt?
Sorry dat ik niet super kan helpen. Succes met alle voorbereidingen en wie weet tot in september.
Hoi,
Ik woon ook in Newcastle, ben wel van Belgie afkomstig. Ik heb hier eerst gestudeerd (master in 2007-2008), dan in juni 2008 terug een paar maanden naar Belgie verhuisd en uiteindelijk besloten dat ik Newcastle toch wel erg miste en nu woon ik hier dus terug sinds october 2008. Ik heb niet de indruk dat hier veel mensen wonen die Nederlands spreken - af en toe hoor je het wel eens in het centrum maar dat zijn altijd toeristen of studenten. Maar ik hoop dat je het naar je zin zal hebben hier!
Ik ben net in Newcastle komen wonen, en volgens mij zit jij hier inmiddels ook al toch? Ik hoop dat alles gelukt is met het verhuizen enzo. Ik heb zelf een grote auto volgepropt met verhuisspullen en huur hier een gemeubileerd appartement. Tot nu toe gaat alles prima en heb ik nog geen problemen ondervonden met iets. Vandaag toevallig een bankrekening geopend. Dit kon pas nadat ik mijn huurcontract had, dit wil de bank zien. Ik heb al werk (in Cramlington) en ik woon aan de rivier aan de kant van Gateshead, met uitzicht op Newcastle. Bevalt prima allemaal.
Ik zag jouw vraag over je rijbewijs. Jouw Nederlandse rijbewijs is hier gewoon geldig. Alleen als het verloopt terwijl je in de UK woont dan moet je een Engelse aanvragen. Dit maakt op zich niet uit maar ze hebben hier wel een puntensysteem wat met je Nederlandse rijbewijs niet geldt. Dus te hard rijden enzo kan je beter met je Nederlandse rijbewijs doen
Ik houd ook van gezelligheid dus als jij (en anderen Nederlanders in Newcastle) eens iets af willen spreken dan laat het maar weten! Mijn email adres is [EMAIL=“vbos@live.nl”]vbos@live.nl.
Toch nog aardig wat Nederlanders zo te zien.
Ik woon ook in Newcastle, sinds september 2009. Ben hier voor de komende 4 jaar om te studeren. Ontzettend naar mijn zin.
Gezellig volk he? Alleen werk zoeken is tot nu toe wat lastig. Hebben ze hier niet een soort van uitzendbureau?
Ik lees dat er een aantal mensen (inclusief mezelf) het leuk zouden vinden om eens af te spreken. Daarom stel ik voor meteen maar een datum te prikken, want elkaar spreken en zien is natuurlijk veel gezelliger dan al dat getik op zo’n forum
Hoe klinkt zaterdag 13 februari, rond een uurtje of 8 's avonds?