'Emigreren naar Egypte' centrale topic

Hallo leeuwtje,

We zijn een belgisch gezin dat naar egypte wil emigreren om daar een zaak te beginnen. Heb je voor ons wat nuttige informatie ivm het huren van een appartement, onderwijs voor een meisje van 15, hoe verhuizen…
Al je informatie en tips zijn meer dan welkom:vak02: Pacootje

Halllo iedereen,

Wij zijn een Belgisch gezin dat wil emigreren naar Egypte om daar een zaak op te starten. Heeft er iemand ervaring mee? Wie kan me helpen om een geschikte betaalbare woning te vinden voor een gezin met een tiener dochter? Hoe zit het eigelijk met het onderwijs van onze 15-jarige dochter in Egypte? Kan zij haar opleiding secretariaat-talen daar verder doen? In het nederlands of is het in het engels?
Graag zouden wij reacties ontvangen van mensen die dit zelf ook gedaan hebben. Hoe doe je het het best, want het is toch allemaal niet zo simpel.
Alvast bedankt voor jullie reactie!!:zon02:

hi pacootje,

Hebben jullie al een beslissing genomen waar jullie willen wonen en de zaak opstarten in Egypte ?
Willen jullie een huis huren of kopen ?
Hier zijn internationale scholen , zelf heb ik daar geen ervaring mee maar als je wil kan ik dat voor jou onderhoren of er een school in de buurt is van jullie woonst
Emigreren vraagt een heel goede voorbereiding . Blijf ook zeker in orde met Belgie !.
Hebben jullie al datum voorop gesteld voor de emigratie ?
ik woon hier nu ruim 2,5 jaar dus als je vragen hebt , laat maar komen.

grtjs.gamela

Pacootje,

Sinds niet zo lang mogen buitenlanders een huis bezitten in Egypte. Een handel mogen buitenlanders echter niet bezitten. Zelfs de grote tour operators zijn gedwongen alles samen te doen met de locale agent.
Wat in het verleden veel gebeurde -en nog steeds- is dat buitenlanders een zaak beginnen en die dan voor 51% op de naam van een Egyptenaar zetten die ze in vertrouwen nemen, terwijl ze zelf de boel opzetten/betalen. Dit kan een vriend zijn, of een Europeese dame die met een Egyptenaar is getrouwd, en dat ze het dan op zijn naam zetten.
In het grootste deel van deze gevallen is de relatie op een of andere manier kapot gegaan, en heeft de Egyptenaar als enige iets te zeggen over de zaak (is immers eigenaar voor meer dan de helft). Ook erg vaak komt het voor dat de Egyptenaar de buitenlander buitensluit of bijvoorbeeld scheidt, zodat hij zelf alleen verder kan.
Er zijn ook voorbeelden bekend van mensen die alle narigheden hebben weten te accepteren (erg knap, mij lukte het niet in Egypte) en daarmee de zaak als niet-eigenaar hebben weten voort te zetten, geleid meestal door degene die wel eigenaar is - de Egyptenaar.

Naast dit gedoe hierboven komt er verschrikkelijk veel bureaucratie bij kijken, met contracten in het Arabisch die je misschien moet ondertekenen. Onderwijs is erg slecht in OpperEgypte. In Neder Egypte net iets beter (daar hebben ze NIET meer dan 40 leerlingen in een klas). Mensen die willen dat hun kinderen ook nog iets leren, sturen hun kinderen na schooltijd ook nog naar privéles.

Er is van alles mogelijk, vooral als je veel geld hebt. Money talks, vooral in Egypte. Alles kost geld en smeergeld.

Veel plezier en succes met jullie business. Wat willen jullie eigenlijk gaan doen??

Rob

vandaag is mijn nieuwe site geboren welkom aan allen:vak02:
http://gratisforums.com/teyasegypteforum/

ik heb een vraagje zoeken ze daar nog mensen, zoja at hout deze call center in.

groetjes nathalie

Hallo

Ik ben op het moment aan de Nijl maar zoek een baan in Egypte misschien als hostess (met ervaring) of een andere baan in Hotel ofzo misschien weet jij wat voor mij in Sharm ek Sheik.

Met vriendelijke groet Melek

Hallo Sharm liefhebbers ,

Woon zelf in Sharm el Sheikh als Nederlander in Nabq met mijn vriendin voor de laatste 2,5 jaar en hebben er nog geen seconde spijt van gehad.

Mochten er mensen vragen hebben, stel ze gerust.

Groetjes van een Charming Sharm

Percie

is het daar moeilijk om werk te vinden als buitenlander en hoe regel je zo nu u verblijf als je daar gaat wonen ,groetjes jurgen

hoi hoi luitjes,
Goh ik zat net te denken dat ik het in mijn jeugd altijd helemaal geweldig vond als we post uit Nederland kregen niet alleen brieven maar ook wel eens een zak drop. Dus dacht ik heeft iemand nog lekkere trek naar iets uit Nederland? stuur me 'n berichtje en je adres en dan kan ik kijken of ik het jullie kant op kan krijgen (tja je weet 't nooit met de douane natuurlijk :wink: ) greetz Dimphij

Hoi , Wat ik mij afvraag is of je er als buitenlander makkelijk werk vindt ,ik overweeg ook om naar egypte te gaan wonen maar je moet zeker zijn dat je er kan werken om er te kunnen leven .
groetejes jurgen, belgie

Hoi Percie,

Ik vertrek op korte termijn naar Hurghada. Nu kan ik nergens duidelijk vinden wat het kost om wat spulen mee te nemen. Heb al besloten dat hele inboedel meenemen te duur is, maar kan dus nergens vinden wat het kost om ongeveer 150 kiloaan goederen door de douane te krijgen. Heb jij hier ervaring mee.

Groetjes, Kirsten

hallo kirsten

Ik ben ook bezig om naar Egypte te gaan wonen , heb een bedrijf gevonden waar ik tot 500 kilo
mag meenemen

Wij kunnen u het volgende aanbieden voor een zending van +/- 300 kg naar Cairo:

Gewicht: 300 kg
Belast. Gewicht: 300 kg

Tarief: Eur. 451,00 inclusief toeslagen
Afhandeling: Eur. 50,00
X-Ray Scan Eur. 0,10 p/kg + Eur. 10,00 Administratie kosten
Ophalen: Eur. 96,00
Maar weet dus niet wat je betaald aan de duane in cairo .
Hoop dat je hier wat aan hebt ,

gr hihi

hey jurgen,
wat ik vaak hoor is dat het voor buitnelanders erg maskkelijk is om aan werk te komen.
Ik heb zelf als guest relation gewerkt in ene hotel voro 2 maanden. uiteindleijk naaien ze je toch met het geld, dus zorg dat je een engelstaslig contract heb en dat ej daar erg goed op let!
Mijn vriend had al gezorgd da tik (zo goed als) aangenomen was, zelfs nog voordat ik in Egypte zat. ik kwam op gesprek en de dag erna kon ik beginnen.
Voor het visum meot je gewoon naar de gemeente gaan. wel handiger met een egyptisch contactpersoon, maar uiteindelijk ok redelijk snel geregeld.

Je kan dus best gemakkelijk werk vinden, maar da thang natuurlijk wel een beejte af van wat voor werk je wilt gaan doen.
Ook van het salaris moet je echt niet veel verwachten! Je kan er wel redelijk goed van leven in egypte, maar naar nederlandse maatsaven is het ver onder het minimum. ik verdiende 365 euro per maand terwijl tm minimum 865 is hier in nederland, maar in egypte kon ik er goed van rond komen. sparen is wel wat lastig…
Verder probeer ik nu via nederland en emt nederlands contract voor onbepaalde tijd naar egypte te immigreren. dDit zal Hurghada worden.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

groetjesss suus

Hoi Suusieme

Hoe gaat het met je?
Heb je ondertussen plannen om nr egypte terug te keren?
Hoe was je laatste sollicitatie via de reisorganisatie?
Ik ben ondertussen in Belgie aan de slag in een nieuwe job, maar mis egypte wel veel. Ik zal de plannen nog even moeten opbergen denk ik…
groetjes!

Hey Rubiaa!
Alles gaat zo z’n gangetje.
Mijn plan is om vanaf maart terug te gaan naar Egypte, maar dan voor een onbepaalde tijd. Dus zeer waarschijnlijk wel een paar jaar als alles goed gaat.
De sollicitatie is nogsteeds in afwachting. ergens in de komende week zal ik een 2e gesprek hebben met de lokale agent uit Egypte, waar ik dna dus als allereerste reisleidster van Nederland aan de slag ga. Dus dat is nog even heel erg spannend!
Ik kan me voorstellen dat je Egypte erg mist, dat doe ik ook dagelijks! het idee dat ik er al bijna 2 maanden neit geweest ben en al zo lang zonde rmijn vriend moet doen is echt moordend!!
Hopelijk wordt zijn visum na alle rompslomp toch geaccepteerd, zodat hij voor 2 weken vanaf halverwege februarie kan komen, zodat we dan uiteindelijk samen terug vliegen naar Egypte.
Dus het is weer allemaal afwachten.
Voor dit anderhalve maandje ben ik vanplan om heel heel heel veel te gaan werken, om uit mijn schuld te komen (schuld bij mijn ouders, i.v.m. naaireige IB groep, die kwamen opeens met een boete van meer dan 500 euro, omdat het bleek dat ik de financiering een maand te lang had gekregen.)
Maarja dus ik zit nog neit helemaal lekker in die zin en meot dus echt veel werken in de komende maanden.
We zien t allemaal wel weer, alles gebeurd met n reden, dus nouja nu maar gewoon mn best doen!
groetjes suus

hoi hoi, ik wil ook heel graag in egypte aan het werk gaan maarja ook het liefst vanuit nederland… heb je wat tips voor mij of emailadressen waar ik kan gaan soliciteren? het maakt me niet echt uit wat als het maar in hurghada is…

groetjes Angela

Goeie avond. Ik verhuis binnen 4 weekjes naar Caïro en ben op zoek naar werk daar. Ik las iets van een callcenter, daar heb ik best wel ervaring in, maar ik vind het persoonlijk niet echt 't fijnste beroep. Verder heb ik ervaring als animator (op de Balearen, 4*-hotel) en barman/serveuse… Iemand tips voor Sollicitatie’s?? Ik ga wonen in de buurt al Zawya el Hamra in Cairo dus. Alvast bedankt voor de tips en veel succes aan de andere emmigranten. :kus:

Ga je officieel emigreren, of vertrek je gewoon daarheen en zie je wel wat er op je weg komt? Als je officieel gaat emigreren, zijn er een groot aantal zaken die je vooraf moet regelen. Kijk eens op http://egypte.nlambassade.org/consulaire_zaken/nederlanders_in_het/werken_stage_lopen
en http://cairo.woneninegypte.net/forum/index.php
Ook in Egypte heb je een visum en een werkvergunning nodig, doe je dat niet dan ben je in feite zwart aan het werk. Dan kun je dus nergens aanspraak op maken! Je kunt je verzekeren tegen ziektekosten, of besluiten dat risico zelf te lopen.
Alles is anders daar, zelfs het openen van een gewone bankrekening is geen vanzelfsprekendheid die iedereen kan.
Verder adviseer ik je alle documenten die je niet kunt lezen, niet te ondertekenen…

Nee ik ga voorgoed emigreren. Ik ben wel getrouwd met een egyptisch staatsburger. Maakt dit enig verschil uit?