…
Pamela ,ik wens jou heel veel geluk toe in Alanya
Misschien kom je ik je volgend jaar wel tegen als ik daar ook ben …
groetjes anita
Hoi Pamela,
Heel veel succes
Maar zorg in de tussentijd wel dat je een buffer opbouwd, want ook al heb je alles goed geregeld, aldaar als de economie terugloopt ben je een nieuwe goede baan ook zomaar weer kwijt.
Dan kan je iig focussen op hoe dan verder…
Ik ben zelf ook bezig met voorbereidingen om te vertrekken.
succes, groetjes
…
Merhaba Feryouz,
Ik wens jou en je kinderen al het geluk in de wereld,of het nu in Nederland of in Turkije is.
Als je kinderen het zeker weten,en jij weet het zeker,dan moet je gewoon gaan.
En je heb gelijk,in Nederland is het een beetje eng aan het worden.
Hier in Nederland wordt het voor kinderen steeds moeilijker om op te groeien,vooral als de kinderen ook moslim zijn,hier wordt het steeds moeilijker om kinderen op te laten groeien.
Rastgele, Heel veel goeds in Turkije.
Groeten uit Breda
Hallo!
Iedereen bedankt voor bovenstaande informatie. Leerzaam.
Aansluitend een paar vragen:
- Hoe zit met de mogelijkheid van werken als ik als nederlander met een tijdelijke verbrlijfsvergunning in Turkije woon?
- en even andersom: weet iemand hoe lang het ongeveer duurt om voor iemand met een turkse nationaliteit een verblijfsvergunning in nederland te krijgen? Eerst het inburgeringsexamen en dan?
Ik ben informatie aan het verzamelen van de diverse mogelijkheden/scenario’s, om samen te zijn.
ALvast bedankt!!
…
Hallo BenDiana,
Als Nederlander met een tijdelijke verblijfsvergunning in Turkije mag je niet werken,daarvoor moet je werkvergunning aanvragen.
Het beste is om een Turkse werkgever te vinden die het voor je regel.
Goedkoop is het niet om een werkvergunning aan te vragen.
En om een Turk naar Nederland te halen,is behoorlijk aan strenge regels gebonden,en niet zo makkelijk meer als voorheen.
Groetjes en veel succes.
Hallo Feyrouz, een informatieve site :nod: even kijken wordt al snel een uur of twee… bedankt!
En ook AVG62 bedankt!
Weer een paar verhelderingen/aanvullingen in de jungle van regels, papieren en mogelijkheden.
…
Waarom denken veel mensen toch dat leven in Turkije en Alanya het walhalla is?
Ik verbaas me over de naiveteit die straalt uit de posts.
Geen racisme in Turkije?!? Euh…ik dacht het wel hoor. Het allersimpelste voorbeeldje zijn de Koerden, toch geen onbekend verschijnsel zou ik zeggen.
Overvolle agenda’s zijn er zeker niet want bij een beetje baan in Turkije werk je gewoon 7 dagen in de week, 10-12 uur per dag. Tijd overhouden doe je dus niet.
Je schrijft dat je het niet romantiseert maar hoe wil je zonder vloeiend Turks te spreken ooit een goede baan vinden. En neem van mij aan dat je de taal niet ff in een paar maandjes leert.
Okay, de critici mogen mij negatief noemen maar ik noem mijzelf eerder realistisch. We zien hier nl zoveel mensen komen en maar toch ook weer gaan…
…
Pam,
Heb ingegrepen via PB naar desbetreffende persoon,ok?
Groetjes,
Hans.
Thanx sukkeltje!
Als je mijn post goed leest zul je zien dat ik geschreven heb dat het vinden van een **goede baan **onmogelijk is zonder Turks te spreken. In je openingspost schrijf je dat je eerst het Turks nog onder de knie moet krijgen, uit je laatste post blijkt echter dat je dat al behoorlijk doet. Prima toch?
Ik hoop alleen van harte (en dat meen ik) dat jouw vertrouwen in de Nederlandse bedrijven die in Turkije opereren niet geschonden zal worden. Er zijn er maar weinig die correct zijn (dit kan onze forumbeheerder ongetwijfeld bevestigen)
Naieviteit…sorry…neem ik geen woord over terug. In Turkije is helaas zo ontzettend veel racisme dat ik het naief vind dat jij in je openingspost meldt dat het in Turkije niet zou bestaan.
M.b.t. denigrerend gedrag…euh…wat dacht je van jouw opmerking/veronderstelling dat ik schijnbaar een negatieve ervaring achter de rug heb?
Merak etme, senelerce Alanya’da oturuyorum ve gayet memnunum.
…
Een goede baan betekent in Turkije niets meer en minder dan een baan waarbij je een werkvergunning hebt en waar je op tijd uitbetaald krijgt.
Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar niets is minder waar.
Ik neem aan dat jouw verwijzing mbt verbittering op mij slaat maar neem van mij aan dat niets minder waar is. Zoals gezegd bevalt het mij prima in Turkije. Heb een goede baan met werkvergunning, krijg keurig op tijd betaald en kan royaal rondkomen.
Helaas zijn er maar weinig voor wie die ook geldt. We zien ze komen en we zien ze gaan (veelal met lege bankrekening en uitgespatte dromen). Misschien komt mijn reactie juist voort uit het regelmatig observeren van dergelijke drama’s…
P.S. Dedigim gibi, buraya gelen cok ama giden belki daha cok. Ve giderken parasiz oluyorlar ve hayallari kirik. Turkce bilmeden burada duzgun bir is bulunmaz. Bu bir gercek.
…
Schijnbaar heb jij de behoefte mij met een dragqueen te vergelijken en weet je ook nog eens met zekerheid te melden dat ik niet in staat ben van mijn zelfingenomen tunnelvisie af te wijken.
Euh…wat schreef je ook alweer m.b.t. mensen op een vriendelijke manier te benaderen?
Bovendien verbaast het mij nogal dat jij schijnbaar beter weet dan ikzelf wat ik hier zie en hoor. Wat heeft het trouwens voor nut om mensen met onrealistische verwachtingen en/of plannen de lucht in te tillen en bewondering te tonen? Het enige effect dat daarmee bereikt wordt is dat dergelijke mensen met een hardere klap terug op de wereld komen als blijkt dat hun plannen en verwachtingen niet haalbaar zijn.
De vraag die ontstaat is wanneer iemand onrealistisch is. Uit je openingspost deed je voorkomen dat je het Turks nog onder de knie moest krijgen en ik blijf bij de stelling dat het zonder Turks onmogelijk is om een goede baan te vinden (waarbij dus die werkvergunning wordt afgegeven en waarbij je netjes je salaris krijgt). Uit je volgende posts bleek opeens dat je al behoorlijk Turks spreekt, nou zoals eerder gezegd, prima toch. Werkt alleen in je voordeel.
Het werken bij Nederlandse bedrijven klinkt mooi maar de werkelijkheid is helaas vaak anders. Bij ETB Alanya is recentelijk een controle geweest en zijn mensen ontslagen omdat ze zonder werkvergunning werkten (nb werkvergunning moet ten allen tijden door het bedrijf geregeld worden en niet door de werknemer zelf). Bij HCN Antalya hebben mensen in de winter maandenlang niet kunnen werken vanwege dezelfde reden.
Mensen die zonder financiele reserve, zonder Turks te spreken, zonder op de hoogte te zijn van de wetgeving naar Turkije komen en denken dat ze hier even makkelijk een baan gaan vinden en dan lang en gelukkig leven, zullen hoogstwaarschijnlijk van een koude kermis thuis komen.
Noem dit tunnelvisie, noem dit negatief, noem dit oogkleppen…ik noem het de realiteit.
hallo feyrouz
ik ben met mijn gezin geemigreerd naar thailand.
heb wel een advies voor je.
luister naar mensen die er wonen.
en naar hun ervaringen.
ik weet niet hoe goed jij turkije kent?
weet wel ik kwam hier al 8 jaar.
en ervaar elke dag weer nieuwe dingen.
heb wel respect voor je dat je je dromen waar maakt.
maar denk er niet te gemakkelijk over.
ik wens jou en je kinderen heel veel geluk toe
groetjes riekske