Interview: Binnenkort definitief naar Antalya, Turkije

Interview

Annelies, AnneliesNelissen, woont sinds maart 2009 semi-permanent in Turkije met haar man. Wat bewoog haar om naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Sinds 4 maart 2009 wonen mijn man Osman en ik in Antalya, Turkije. Nu nog semi-permanent, maar zodra we ons huis in Nederland hebben verkocht, verhuizen we definitief.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Toen Osman mij in 2004 voor het eerste meenam naar Antalya, werd ik op slag verliefd op de omgeving. Letterlijk op het moment dat ik uit het vliegtuig stapte, wist ik: ‘hier wil ik wonen’. Voor Osman (die een Turkse vader en een Nederlandse moeder heeft, geboren en getogen is in Nederland) was het even wennen aan het idee. Hij heeft erover nagedacht en we hebben een termijn van 5 jaar gesteld om hier te komen. Nu, viereneenhalf jaar later, zijn we er!

Voor mij was al jaren duidelijk dat ik in een land wilde wonen waar we buiten kunnen leven, waar meer ruimte is. Turkije is een land in ontwikkeling, hier is nog zoveel te doen. Voor mijn gevoel is alles al gedaan in Nederland en maken ‘we’ ons druk om dingen die geen prioriteit hebben. Leven om te werken, in plaats van andersom.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Osman heeft zijn Turkse paspoort moeten verlengen en zijn Kimlik (ID kaart) aan moeten vragen. Ik ben nu nog op een toeristenvisum hier. Zodra we alles op de rit hebben, vraag ik mijn verblijfs- en werkvergunning aan.

4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Het leven in Turkije bevalt ons beiden bijzonder goed. We hebben ruimte, letterlijk en figuurlijk om te ervaren en te leven.

Links: Annelies in de bergen van Turkije
Rechts: Annelies en haar man Osman in Turkije

5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Het opzetten van mijn bedrijf en de uitdagingen die daarbij komen kijken is mijn leukste ervaring hier. Een echte achtbaan! Ik geniet van het avontuur en het buitenleven. Ik geniet van de ontmoetingen met gelijkgestemden, met mensen die er klaar voor zijn om risico’s te nemen en om van ieder moment te genieten. Ontmoetingen met mensen die er bewust voor kiezen om intens te leven en een internationale mentaliteit hebben.

Concreet was het vieren van mijn verjaardag de uitnodiging om met iemand die ik net kende op stap te gaan en nieuwe (internationaal georiënteerde) mensen te leren kennen. De manier waarop spontane acties tot stand komen! Heerlijk om zonder agenda te kunnen leven.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
De kleine dingen die me opvallen, beschrijf ik regelmatig op mijn weblog. In de basis zijn er niet veel verschillen tussen de mensen: Nederlanders en Turken. We willen allemaal gezond en gelukkig zijn. De kleine verschillen zijn grappig en ik denk dat door er met verwondering naar te kijken, met een open blik, we veel van elkaar kunnen leren. Uiteindelijk krijg je wat je geeft.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Doordat ik zelf een ‘nieuwkomer’ ben, begrijp ik de mensen die naar Nederland zijn gekomen veel beter. Ik zie verschillen in hoe men omgaat met nieuwkomers: de een is nieuwsgierig, de ander bang dat we elkaar niet zullen begrijpen. Ik heb zelf de ervaring dat als je praat met mensen (hoe moeizaam soms ook met een woordenboek erbij…) er veel wederzijds begrip is. Ik voel me over het algemeen welkom, zolang ik zelf de moeite neem om open te staan voor anderen. Met de tegelzetter die in ons huis aan het werk was, heb ik gezellig gepraat, langzaam en met handen en voeten en een woordenboek. De bereidheid van deze man om langzaam met me te praten was echt een teken van gastvrijheid.

Links: De omgeving van Antalya, waar Annelies en haar man wonen
Rechts: Max, de kater van Annelies en Osman

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Eten is hier een feest. In Nederland namen we er de tijd niet voor, het was gewoon een ‘moetje’, hier ervaar ik het als een genot.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Osman heeft binnen een maand een baan gevonden bij TUI Nederland. Hij heeft het er erg naar zijn zin. Voor mij liggen de zaken anders: ik ben in Nederland een bedrijf begonnen dat Nederlanders begeleidt bij gebitsbehandelingen in Antalya. Het is heel anders dan werken voor een baas, wat ik voorheen deed. Het is opvallend wat het met je doet om zelfstandig ondernemer te zijn: op momenten is het heel eenzaam om vanuit huis te werken, op andere momenten weegt de vrijheid die erbij komt kijken zwaarder.

10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Mijn advies zou zijn: sta open voor de mensen, ongeacht wie je tegenkomt. Laat je (voor-)oordelen varen en wees zuiver en zuinig.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Osman en ik hebben afgesproken in oktober de balans op te maken: blijven of naar Nederland teruggaan. We hebben het er regelmatig over, de weegschaal hangt stevig naar de ‘blijven’-kant. Aan spijt doen we niet. Hoe het ook uitpakt, we hebben de stap gezet en het is hoe dan ook een geweldig avontuur waar we iedere dag veel van leren.

=====================================

Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.

Hallo Annelies,

Leuk om jullie verhaal hier te lezen! Ik ben een oud-collega van Osman, was juist van plan om hem eens een mail te sturen om te horen hoe het jullie vergaat. Die mail komt er zeker, doe Osman vast de groeten van Nancy :dag:

Hoi Annelies

Een tijd geleden hebben we jullie gesproken over het eventueel verhuizen naar Turkije en vind het helemaal leuk dat jullie dus echt hebben besloten de sprong te wagen.
Ik wil je/jullie veel succes wensen en hoop dat jullie weegschaaltje op ‘positief’ blijft staan.
Groetjes uit Side van Mustafa en Monique

hi ik ben in 1998 voor d e eerste keer in alanya geweest!! en toen kende ik een mous en een monique die net getrouwd waren,als ik me herinner op 1 mei van dat jaar!!! zijn jullie dit toevallig?
zou lachuh wezen,monique zat vaak in de bar aan een tafeltje en manlief werkte.

hoor het wel!!

NB
hebben jullie verstand van belasting zaken!!! ik heb 2 vragen daarover namelijk
inkomsten en vermogensbelasting

groet

frank

hallo Annelies wat leuk dat je daar kan wonen.
Ik weet wat het is heb er zelf ook gewoond en ben nog steeds verliefd op Antalya. Maar omdat ik geen werk meer heb moest ik terug naar NL.
Maar ik zoek nog steeds werk, want ik wil terug naar Antalya.
Maar ik wens jullie heel veel geluk. Groetjes :dag:

Hi Annelies,
Wat leuk om te lezen dat je steeds verder komt in TR. Ik ben echt heel trots op je. Het was mij een plezier om je te helpen met het starten van jou bedrijf in TR.
Veel suc6 gewenst.
Groet,
Selcuk Topcu
WWW.ARAF.NL

daar ook een beetje

Een heel leuk verslag om te lezen. Vind dat altijd erg fijn omdat ik zelf ook die kant op wil. Dan is het toch leuk om ervaringen te lezen! Het is altijd een grote stap en aan spijt moet je ook absoluut niet doen nee. Alles heeft een reden :slight_smile: Bedankt dat je het met ons wilde delen in ieder geval!

Hoi Annelies,

Het is tof om te zien dat er nog mensen verliefd geworden zijn op turkije
ik heb er 3 jaar gewoond en moest terug keren om financiele redenen maar als we ons huis verkocht krijgen in Belgie gaan we zeker terug
de vrijheid en het licht mis ik heel erg en de gastvrijheid van de mensen en genieten van wijnig dingen.

Wie weet ontmoeten we elkaar nog eens in Antalya (Patara Beach)
Veel groeten en veel succes
Femke

**** modbreak****

reclame geen inhoudelijke reactie op het topic

**** modbreak****

Ha,

Ik ben blij voor jullie dat het allemaal zo goed gaat. Maar wel grappig dat jij er eerder klaar voor was dan je man, die juist het Turkse bloed van jullie twee heeft :wink:

Zelf heb ik ook plannen om me daar te vestigen. Zodra mn menneke uit het leger is, ga ik die kant op om samen een start te maken. Het doet me deugd om positieve verhalen te horen.

Good luck!!

Merhaba Annelies ,wat leuk dat ik je verslag kan lezen en ja ik begrijp je volkomen ,wij gaan namelijk per 5 augustus ook definitief naar turkije Mahmutlar ,ik ben ook op slag verliefd geworden op deze plaats ,<ligt zo n 12 km voorbij Alanya >het eerste jaar ga ik iedere 3 maanden wel even terug naar nederland voor visum ,en na het eerste jaar willen wij ook de balans opmaken of permanent blijven of terug naar nederland ,eerst alle jaargetijden meemaken en dan pas oordelen vind ik ,en ja de mensen zijn zo lief en zo behulpzaam met alles ,ook ik ben bezig om de turkse taal mezelf meester te maken ,<vind het wel moeilijk> maar als je iets wilt dan lukt het ook wel vind ik ,en ook ik vind dat je van iedere onderneming die je doet geen spijt moet hebben .ik wens jullie veel geluk liefde en gezondheid toe in het mooie turkije .gr Erzsebet Racz.

[quote="“Redactie, post:1, topic:55353"”]

Interview

Annelies, AnneliesNelissen, woont sinds maart 2009 semi-permanent in Turkije met haar man. Wat bewoog haar om naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.

1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Sinds 4 maart 2009 wonen mijn man Osman en ik in Antalya, Turkije. Nu nog semi-permanent, maar zodra we ons huis in Nederland hebben verkocht, verhuizen we definitief.

2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Toen Osman mij in 2004 voor het eerste meenam naar Antalya, werd ik op slag verliefd op de omgeving. Letterlijk op het moment dat ik uit het vliegtuig stapte, wist ik: ‘hier wil ik wonen’. Voor Osman (die een Turkse vader en een Nederlandse moeder heeft, geboren en getogen is in Nederland) was het even wennen aan het idee. Hij heeft erover nagedacht en we hebben een termijn van 5 jaar gesteld om hier te komen. Nu, viereneenhalf jaar later, zijn we er!

Voor mij was al jaren duidelijk dat ik in een land wilde wonen waar we buiten kunnen leven, waar meer ruimte is. Turkije is een land in ontwikkeling, hier is nog zoveel te doen. Voor mijn gevoel is alles al gedaan in Nederland en maken ‘we’ ons druk om dingen die geen prioriteit hebben. Leven om te werken, in plaats van andersom.

3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Osman heeft zijn Turkse paspoort moeten verlengen en zijn Kimlik (ID kaart) aan moeten vragen. Ik ben nu nog op een toeristenvisum hier. Zodra we alles op de rit hebben, vraag ik mijn verblijfs- en werkvergunning aan.

4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Het leven in Turkije bevalt ons beiden bijzonder goed. We hebben ruimte, letterlijk en figuurlijk om te ervaren en te leven.

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0231.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0232.jpg

Links: Annelies in de bergen van Turkije
Rechts: Annelies en haar man Osman in Turkije

5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Het opzetten van mijn bedrijf en de uitdagingen die daarbij komen kijken is mijn leukste ervaring hier. Een echte achtbaan! Ik geniet van het avontuur en het buitenleven. Ik geniet van de ontmoetingen met gelijkgestemden, met mensen die er klaar voor zijn om risico’s te nemen en om van ieder moment te genieten. Ontmoetingen met mensen die er bewust voor kiezen om intens te leven en een internationale mentaliteit hebben.

Concreet was het vieren van mijn verjaardag de uitnodiging om met iemand die ik net kende op stap te gaan en nieuwe (internationaal georiënteerde) mensen te leren kennen. De manier waarop spontane acties tot stand komen! Heerlijk om zonder agenda te kunnen leven.

6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
De kleine dingen die me opvallen, beschrijf ik regelmatig op mijn weblog. In de basis zijn er niet veel verschillen tussen de mensen: Nederlanders en Turken. We willen allemaal gezond en gelukkig zijn. De kleine verschillen zijn grappig en ik denk dat door er met verwondering naar te kijken, met een open blik, we veel van elkaar kunnen leren. Uiteindelijk krijg je wat je geeft.

7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Doordat ik zelf een ‘nieuwkomer’ ben, begrijp ik de mensen die naar Nederland zijn gekomen veel beter. Ik zie verschillen in hoe men omgaat met nieuwkomers: de een is nieuwsgierig, de ander bang dat we elkaar niet zullen begrijpen. Ik heb zelf de ervaring dat als je praat met mensen (hoe moeizaam soms ook met een woordenboek erbij…) er veel wederzijds begrip is. Ik voel me over het algemeen welkom, zolang ik zelf de moeite neem om open te staan voor anderen. Met de tegelzetter die in ons huis aan het werk was, heb ik gezellig gepraat, langzaam en met handen en voeten en een woordenboek. De bereidheid van deze man om langzaam met me te praten was echt een teken van gastvrijheid.

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0233.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0230.jpg

Links: De omgeving van Antalya, waar Annelies en haar man wonen
Rechts: Max, de kater van Annelies en Osman

8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Eten is hier een feest. In Nederland namen we er de tijd niet voor, het was gewoon een ‘moetje’, hier ervaar ik het als een genot.

9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Osman heeft binnen een maand een baan gevonden bij TUI Nederland. Hij heeft het er erg naar zijn zin. Voor mij liggen de zaken anders: ik ben in Nederland een bedrijf begonnen dat Nederlanders begeleidt bij gebitsbehandelingen in Antalya. Het is heel anders dan werken voor een baas, wat ik voorheen deed. Het is opvallend wat het met je doet om zelfstandig ondernemer te zijn: op momenten is het heel eenzaam om vanuit huis te werken, op andere momenten weegt de vrijheid die erbij komt kijken zwaarder.

10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Mijn advies zou zijn: sta open voor de mensen, ongeacht wie je tegenkomt. Laat je (voor-)oordelen varen en wees zuiver en zuinig.

11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Osman en ik hebben afgesproken in oktober de balans op te maken: blijven of naar Nederland teruggaan. We hebben het er regelmatig over, de weegschaal hangt stevig naar de ‘blijven’-kant. Aan spijt doen we niet. Hoe het ook uitpakt, we hebben de stap gezet en het is hoe dan ook een geweldig avontuur waar we iedere dag veel van leren.

=====================================

Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.

[/quote]

hoi,
ik loop met plannen rond om mij in eerste instantie voor een jaar te vestigen in selcuk daar woont mijn partner,ik heb ook een eigen huis en vroeg mij af of jullie my zouden kunnen adviseren wat ik allemaal moet regelen, alle info zou echt van harte elkom zijn
vriendelijke groet Zwaan Ayse van dam

GEFELICITEERD met je plannen!!!1 ik zou het zelfde doen!!!
ik ga naar thailand namelijk!!!
en je eerst klant heb je al mijn gebit!!! je gaat binnelopen daarmee!!! als je de prijzen gunstig houdt)))))
antalya ben ik nu 2 keer geweest verliefd op die stad!!! ik voel me er thuis!! waarom?? weet ik nie eigenlijk!!! stom maar wel lekker!!!
en als ik er zit zit ik in of rond om de kaleici heerlijk lekker plein biertje pakken!!!
nog paar maanden en dan paloy moengare!!!

ik word al ziek als ik aan oktober denk((( nog 1 nachtvorstje!! mijn maat ziet het licht ook!! hoop dat we samen kunnen dan hebben we wat aanspraak met elkaar beter dan alleen!!! ja toch!

geluk en liefde en jullie zijn een leuk stel zo te zien!!!

goet
frank michel

Hallo Annelies en Osman,

Goeie bal, ik hoop dat het jullie gaat lukken.
Mijn echtgenote en ik gaan over 2 jaar semie wonen in Turkije zo´n 9 mnd. per jaar ik kan dan met vervroeg pensioen.
Voor 7 jaar terug is het ons overkomen dat we wisten, in Turlije gaan we wonen en zijn toen ook verlieft geworden op dit mooie land.
Wij hebben voor 6 jr. terug een huis in Kusadasi gekocht.
2 keer per jaar gaan we nu naar Kusadasi en hebben het erg naar onze zin.
Nogmaals ik hoop dat het jullie gaat lukken.

Met vriendelijke groet,

Jo Heiligers

hoi
Wat ben ik blij te horen dat er nog mensen zijn die hun droom nastreven.
Mijn man en ik beiden gepensioneerd hebben die stap ook gezet.
2Jaar geleden zijn we met alles wat we hadden naar Kusadasi gekomen,
en willen hier nooit meer weg.
We hebben alles verkocht ook ons huis in Belgie en hier dan een woning gekocht,helemaal opgeknapt en nu genieten we alleen nog.
Dus mensen als je een droom hebt,ga ervoor zou ik zeggen hebben wij ook gedaan.
Betsy en Lucien

Hoi hoi, ik vertrek over 3 weken richting Antalya. Mijn vriend woont in Istanbul en komt over 2 weken eerst naar Nederland en dan gaan we samen met de auto richting Antalya. Daar blijven we een paar maanden om te kijken of we daar samen iets kunnen beginnen (het liefst een muziek- en dansschool). We zijn beiden artiesten. Ik heb een eigen bedrijf in Nederland, o.a. dansschool, maar maak ook theaterproducties. 6 Maart is mijn laatste theatershow in NL, waar mijn vriend ook aan mee doet en daarna gaan we ons in het diepe storten. Ik wilde 15 jaar geleden al naar Turkije, maar telkens was er wel een of andere reden waardoor ik niet ging. Nu natuurlijk weer dat ik een eigen zaak heb die goed loopt. Maar goed, ik wil niet langer blijven uitstellen. Ik heb inmiddels Turks gestudeerd aan de UT en heb de taal behoorlijk onder de knie. Waarom Antalya? Het is voor mij de afgelopen jaren een en al twijfel geweest tussen Istanbul en Antalya. Ik hou van beide steden. Maar toch denk ik dat we in Antalya meer kans maken om onze plannen waar te maken. En natuurlijk is het weer wat prettiger en ben ik gek op de bergen daar. Mijn vriend twijfelt nog steeds omdat hij zijn hele leven in Istanbul gewoond heeft en in zijn ogen niets anders zo top is als Istanbul. En het idee om zijn leven daar achter te laten beangstigd hem best wel een beetje. De komende maanden zijn dus erg spannend voor ons! We zullen zien wat de toekomst brengt…Insallah!

Hallo Annelies

İk wil je ook heel veel succes wensen met je man samen in Turkije.

Zelf ben ik ook met een Turkse man getrouwd en wij wonen 8 jaar net buiten Antalya plaatsje Kadrije heel mooie omgeving .

İk heb gelukkig nooit spijt gehad dat ik alles achter mij heb gelaten .

İk zou het heel leuk vinden om met je contact te krijgen .

Tot Horens Rita

Hallo allemaal!

Ik ben totaal verrast dat dit verhaal nog op wereldwijzer staat en dat er nu nog zoveel reacties op komen!
Hoei! Gezellig!

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en sta ik op het punt om de balans op te maken. Er is veel veranderd!

In het afgelopen jaar veel gevallen en weer opgestaan. Zoals dat gaat, he?!

Voor wie in (de buurt van) Antalya woont: geef me even een belletje als je het leuk vindt om iets af te spreken:

0539 678 2924

Groetjes Annelies