Interview
Annelies, AnneliesNelissen, woont sinds maart 2009 semi-permanent in Turkije met haar man. Wat bewoog haar om naar Turkije te verhuizen? Heeft zij hier spijt van of is het een droom die uitkomt? Wereldwijzer vroeg het haar.
1. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Sinds 4 maart 2009 wonen mijn man Osman en ik in Antalya, Turkije. Nu nog semi-permanent, maar zodra we ons huis in Nederland hebben verkocht, verhuizen we definitief.
2. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Turkije te verhuizen?
Toen Osman mij in 2004 voor het eerste meenam naar Antalya, werd ik op slag verliefd op de omgeving. Letterlijk op het moment dat ik uit het vliegtuig stapte, wist ik: ‘hier wil ik wonen’. Voor Osman (die een Turkse vader en een Nederlandse moeder heeft, geboren en getogen is in Nederland) was het even wennen aan het idee. Hij heeft erover nagedacht en we hebben een termijn van 5 jaar gesteld om hier te komen. Nu, viereneenhalf jaar later, zijn we er!
Voor mij was al jaren duidelijk dat ik in een land wilde wonen waar we buiten kunnen leven, waar meer ruimte is. Turkije is een land in ontwikkeling, hier is nog zoveel te doen. Voor mijn gevoel is alles al gedaan in Nederland en maken ‘we’ ons druk om dingen die geen prioriteit hebben. Leven om te werken, in plaats van andersom.
3. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Turkije te gaan wonen?
Osman heeft zijn Turkse paspoort moeten verlengen en zijn Kimlik (ID kaart) aan moeten vragen. Ik ben nu nog op een toeristenvisum hier. Zodra we alles op de rit hebben, vraag ik mijn verblijfs- en werkvergunning aan.
4. Hoe bevalt het leven in Turkije?
Het leven in Turkije bevalt ons beiden bijzonder goed. We hebben ruimte, letterlijk en figuurlijk om te ervaren en te leven.
Links: Annelies in de bergen van Turkije
Rechts: Annelies en haar man Osman in Turkije
5. Wat is je leukste ervaring in Turkije tot nu toe geweest?
Het opzetten van mijn bedrijf en de uitdagingen die daarbij komen kijken is mijn leukste ervaring hier. Een echte achtbaan! Ik geniet van het avontuur en het buitenleven. Ik geniet van de ontmoetingen met gelijkgestemden, met mensen die er klaar voor zijn om risico’s te nemen en om van ieder moment te genieten. Ontmoetingen met mensen die er bewust voor kiezen om intens te leven en een internationale mentaliteit hebben.
Concreet was het vieren van mijn verjaardag de uitnodiging om met iemand die ik net kende op stap te gaan en nieuwe (internationaal georiënteerde) mensen te leren kennen. De manier waarop spontane acties tot stand komen! Heerlijk om zonder agenda te kunnen leven.
6. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Turkije wonen?
De kleine dingen die me opvallen, beschrijf ik regelmatig op mijn weblog. In de basis zijn er niet veel verschillen tussen de mensen: Nederlanders en Turken. We willen allemaal gezond en gelukkig zijn. De kleine verschillen zijn grappig en ik denk dat door er met verwondering naar te kijken, met een open blik, we veel van elkaar kunnen leren. Uiteindelijk krijg je wat je geeft.
7. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Doordat ik zelf een ‘nieuwkomer’ ben, begrijp ik de mensen die naar Nederland zijn gekomen veel beter. Ik zie verschillen in hoe men omgaat met nieuwkomers: de een is nieuwsgierig, de ander bang dat we elkaar niet zullen begrijpen. Ik heb zelf de ervaring dat als je praat met mensen (hoe moeizaam soms ook met een woordenboek erbij…) er veel wederzijds begrip is. Ik voel me over het algemeen welkom, zolang ik zelf de moeite neem om open te staan voor anderen. Met de tegelzetter die in ons huis aan het werk was, heb ik gezellig gepraat, langzaam en met handen en voeten en een woordenboek. De bereidheid van deze man om langzaam met me te praten was echt een teken van gastvrijheid.
Links: De omgeving van Antalya, waar Annelies en haar man wonen
Rechts: Max, de kater van Annelies en Osman
8. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Eten is hier een feest. In Nederland namen we er de tijd niet voor, het was gewoon een ‘moetje’, hier ervaar ik het als een genot.
9. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Turkije?
Osman heeft binnen een maand een baan gevonden bij TUI Nederland. Hij heeft het er erg naar zijn zin. Voor mij liggen de zaken anders: ik ben in Nederland een bedrijf begonnen dat Nederlanders begeleidt bij gebitsbehandelingen in Antalya. Het is heel anders dan werken voor een baas, wat ik voorheen deed. Het is opvallend wat het met je doet om zelfstandig ondernemer te zijn: op momenten is het heel eenzaam om vanuit huis te werken, op andere momenten weegt de vrijheid die erbij komt kijken zwaarder.
10. Waar moeten mensen die in Turkije komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Mijn advies zou zijn: sta open voor de mensen, ongeacht wie je tegenkomt. Laat je (voor-)oordelen varen en wees zuiver en zuinig.
11. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Turkije te gaan wonen?
Osman en ik hebben afgesproken in oktober de balans op te maken: blijven of naar Nederland teruggaan. We hebben het er regelmatig over, de weegschaal hangt stevig naar de ‘blijven’-kant. Aan spijt doen we niet. Hoe het ook uitpakt, we hebben de stap gezet en het is hoe dan ook een geweldig avontuur waar we iedere dag veel van leren.
=====================================
Meer weten over Turkije? Bezoek het Turkije Forum op Wereldwijzer.