Ja zoiets, we hopen inmiddels, voordat we daar zijn wat meer te hebben.
Maar wij gaan dus echt niet met een zak vol geld!
En appartement/goasthouse, kan gekocht worden, met hypotheek…
De huizen zijn daar niet zo erg duur, en verder doen we alles zelf, we verbouwen iedere keer als we weer geld hebben. Dus we beginnen, met er twee te realiseren. En later de volgende, en dan ons huis verder op te knappen. We gaan dan ook anders gewoon daar werken…
of in ieder geval eentje van ons, we zullen er wel een keer komen hoor, geloven in jezelf! Zo denken wij erover…iets wat je graag wil, moet je wat voor doen. En er voor gaan, hoe dan ook…
Bovenstaande quote trof me, een vriend van mij noemt het de intolerantie van de “toleranten”: je mag alles vinden, als je er maar vóór bent. Een mening die afwijkt van wat ‘men’ vindt, die kan dus eigenlijk niet. Dit is voor mij zeker niet de belangrijkste reden, maar speelt wel mee.
Bij ons is het willen emigreren een mengeling van rationele en emotionele argumenten. De huisprijs is daar lager, mijn man en ik houden erg van dieren, natuur en ruimte. In Nederland kan dat wel, maar is voor ons eigenlijk financieel niet mogelijk. In Denemarken wel. Dit willen we niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze zoon (en eventuele toekomstige kindjes). Het onderwijs is daar anders, veel rustiger, niet vanaf de kleuterklassen jaarlijks verplichtte CITO-toetsen doen om vooral maar te kijken hoe goed (slecht) je presteert. Mijn zoon is pas 15 mnd maar mijn schoonmoeder werkt in het onderwijs. In Denemarken gaan ze minder uren naar school per dag en wordt er veel tijd in de natuur doorgebracht. Gezondheidszorg, dat is daar nog gratis, wordt betaald uit de belastingen. Ook het leeftempo ligt iets lager dan hier, naar mijn idee is het verschil minder groot dan met Noorwegen en Zweden, maar dat trekt me ook. De natuur zelf vind ik mooi, er is meer ruimte (inderdaad niet zoals in de Wilderiaanse manier zoals iemand dat hier mooi verwoordde) en ik voel me daar heel prettig. We zijn er pas 3x geweest en korte tripjes nog ook, maar het gevoel is er bij ons allebei.
We hebben ook heerlijke vakanties in Griekenland en Spanje gehad en in Griekenland ook wel eens gefantaseerd over verhuizen, maar dat voelde toch heel anders.
Tegelijkertijd is het ook eng dat verhuizen, andere mensen, vreemde cultuur etc. Maar dan bedenk ik me altijd dat als ik nu naar Friesland verhuis (vanuit de randstad) dan heb je hetzelfde: ook nieuwe mensen en zelfs een andere taal, dus wat dat betreft maakt het niet zo’n groot verschil. En de afstand blijft te rijden voor onze familie, want natuurlijk wil ik wel graag dat onze zoon een band houdt met de familie hier.
Ons eerste gevoel was: spullen pakken en wegwezen! Maar dan komt de realiteit om de hoek kijken en dan met name financiën. Mijn man krijgt in januari een nieuwe leaseauto met een contract voor 4 jaar, dat inkorten is ongelooflijk duur en nu hebben we moeten besluiten om dus pas over 4 jaar weg te gaan. Hij wil daar een baan zoeken en ik een eigen bedrijf starten. Of doorstarten, want hier in Nederland wil ik medio november met dezelfde bedrijfsactiviteiten starten. Zodoende kan ik ervaring opdoen en hebben we ook flink de tijd om alles goed voor te bereiden. Als mijn man geen baan kan vinden dan gaan we niet en er kan altijd iets gebeuren, maar op dit moment gaan we ervoor, hard sparen, voorbereiden, oriënteren op de cultuur, de taal leren en dan hopenlijk, over 4 jaar, uitverkoop houden, spullen in een vrachtwagen en gaan!
Hoi Claudia, dank je voor je berichtje!
Het is veel werk, geregel, en ja sparen…alle baantjes etc. aanpakken, en proberen te sparen dus! Maar we weten waarvoor, en we blijven er voor gaan, om ons doel te bereiken…
En wie weet, waar jij ooit beland!
Maar waar een wil is, is een weg…al is die soms moeilijk te bewandelen…
Als je een doel hebt, die vasthouden, en niet meer afwijken, er is altijd wel wat te bedenken, om het niet te doen.
Maar veel mooier, om het wel te doen. Wij vinden gewoon doorzetten…dus we zijn onderweg. We proberen volgend voorjaar voorgoed te gaan, en dan daar verder er voor vechten.