Egyptische Mannen

hey hey,
welkom hier op de site.
Bij de topic relatie met een egyptenaar zijn og veeeeeeel meer dames die ook een egyptenaren hebben.
Zelf ben ik 20 en hij 25. We zijn nu al bijna 2 jaar bij elkaar en ik ga over 3 weken naar Egypte toe om daar nog voor een onbepaalde tijd te gaan wonen.
Trouwen wil ik, het staa tin de koran dat een moslim man met een christenen vrouw mag trouwen. Daarentegen mag de moslimvrouw niet met een christen man trouwen.
Dus ookal trouw je, oef je niet gelijk zijn geloof over te nemen.

uiteindelijk willen we allebei het liefste ergens tussen nederland en Egypte gaan zitten, dit betekend griekenland of Italie. Daar moeten we ons dan allebei aanpassen en allebei alles opnieuw opbouwen.
Maar nu als eerst ga ik daar voor een paar jaar heen, gewoon om hem nog beter te leren kennen en ook om het mogelijk te maken om meer plannen te maken voor de toekomst.
Natuurlijk blijf ik altijd angstig voor de toekomst, maar dat zou ik niet alleen hebben omdat het een Egyptenaar is. Zelfs al was het een Nederlander is het al een prestatie om langer dan 10 jaar bij elkaar te blijven tegenwoordig!
Over de besnijdenis hebben we het ookal gehad. bij de vrouwen is dat meer verminking, dus mijn vriend wil dat niet. ik natyuurlijk ook neit dus dat zla neit zo snel gebeuren. Verder zijn er een boel dingen waa rover gepraat meot worden voordat we echt aan kinderen zullen beginnen. bijvoorbeeld het geloof. Ik wil liever neit dat mijn kind met een hoofddoek gaat lopen of dat ze verschrikkelijk streng islam wordt opgevoed.
Ik ben zelf gelovig op mijn eigen manier. er zijn dingen in de bijbel en in de koran waar ik het mee eens ben, maarook dingen waa rik het niet mee eens ben.
Vooral over de egyptenaren zijn erg veel vooroordelen, waa rje nog veel mee geconfronteerd zult gaan worden.
Ook wat Raye zegt klopt helemaal. Je kan zelf huewlijks voorwaarden in het contract zetten. ook bijv. over het vrij reizen enz. en inderdaa dken ik een paar emnsen die hun kinderen naar Nederland of andere westerse landen hebben meegenomen en de vader hun kind niet meer ziet. Het gebeurd van beide kanten, dus ook beide kant is er bang voor dat dit zal gebeuren.
Je moet zeker van elkaar zijn en elkaar leren vertrouwen.
Praat over echt ALLES, ookal praat je over stoplichten (want hiet tellen ze niet af) of politie (die hier amper op straat te zien is en daar op elke hoek van de straat). De meest normale dingen voor ons begrijpen ze neits van. Ik vind het daarom ook belangrijk dat mijn vriend in iede rgeval een vakantie naar Nederland heeft gehad voordat we gaan trouwen.
Toch zitten we nu inderdaad ook in de bezwaarperiode waarbij de kans te minimaal is dus da tik daar mijn hoop voor al heb opgegeven.
het is lastig, je meot stevig in je schoenen staan, maar ware liefde overwint alles!

Hoi Myr, ik vergelijk het altijd met een leven zoals nederlanders jaaaaren terug leefden. Kom zelf nog uit een traditioneel gezin, maar mijn moeder is erg met de tijd meegegaan nadat mijn strenge vader al veel te jong was overleden… Ik vergelijk het een beetje met daar. Strenge vaders, lieve moeders die thuis voor de kinderen zorgen :slight_smile: Echter zijn tijden hier al erg veranderd, maar ook daar veranderd er een hoop. Steeds meer maken ze daar gebruik van internet en alles en hebben zo de westerse cultuur leren kennen. Ik heb gelezen dat besnijdenis officieel bij wet is verboden…dat het nog steeds gebeurd geloof ik wel, maar als je een goed en vooral leuk contact hebt met elkaar kan volgens mij (net als je hier een relatie zou hebben) overal over gesproken worden. Het ligt dus ook aan hoe modern/vooruitstrevend is degene die je hebt ontmoet of hoe traditioneel en gelovig.
Bij mij is het op niets uitgelopen met iemand die ik jaren terug in Hurghada had ontmoet en vorig jaar - na jaren - heb opgezocht (hij bleef altijd wel contact zoeken door een sms-je eens in de zoveel tijd). Uiteraard waren we beiden al ouder en ook veranderd en hadden we wel weer een klik, maar ik hier terug in nl …is het niets geworden. Ik kan het niet met zo’n afstand ertussen en al dat gedoe eromheen maakte mij er onrustig (hoe ik hem hier kon krijgen en hoe graag hij mij daar weer wilde, terwijl ik hier mijn verantwoordelijkheden had…geld verdienen om vakantie te kunnen vieren :)). Hij had erg snel (vind ik achtaraf gezien) een ander. Hij deed mij geloven alsof ik zijn tweede was, maar …dan heeft hij wel heel snel een derde?! Afijn, ben ook niet helemaal hoteldebotel geweest…eerlijk = eerlijk. Mensen zeiden dat nog tegen me…je moet dan wel echt helemaal verliefd zijn om het te laten werken. Ach…ik raad je aan vooral naar je eigen gevoel te luisteren en uiteraard je verstand te blijven gebruiken :slight_smile: Succes en idd wat Suus zei het andere topic relatie met een egyptenaar vind je veel ‘lotgenoten’.

1 like

Hey Dank je wel voor jullie reacties! Ik vind het prettig om te ondekken dat jullie dezelfde vragen hebben. He is inderdaad een kwestie van veel praten samen en heel erg veel vertrouwen hebben in elkaar. lastig is dat mijn vriendje het Engels nog niet zo vloeiend beheerst dus dat is soms wat lastig in de communicatie. Als ik me niet vergis begint hij deze week met engelse les ik ben benieuwd. Hij zegt dit te doen voor mij??? Dat vind ik super lief al slaat dan wel meteen mijn twijfel toe van zou dit echt waar zijn! Wat je aangaf Maud die lange afstand relatie dat dat moeilijk is dat herken ik helemaal. De twijfel en onzekerheid vliegt me dan ook gregeld naar de keel. Iedereen heeft een ander oplossing voor de afstand. Ik zelf heb hiervoor een relatie gehad van 8,5 jaar lang dus. Het hebben van een vriend die nu zover weg is vind ik vreselijk.
Ik denk er nu aan om zelfs wat eerder terug te gaan rond eind maart naar Sharm el Sheik tegen de tijd dat ik echt ga ga ik hier een berichtje plaatsen zou het dan namelijk erg leuk vinden om lotgenoten te onmoeten op reis.

Super bedankt voor de reactie en ik blijf de site op de voet volgen.
XXX

Sorrie heb een stomme fout gemaakt met dat duimpje ik vond jullie reatie´s juist top . dorrie hahah

:slight_smile:

He Suus,

Ik heb met veel plezier je berichtje gelezen. Na het lezen van al je berichtje heb ik ook echt het gevoel dat jou relatie met hem echt en oprecht is van twee kanten. Ik moet zeggen dat ik enorme bewondering voor de heb dat je voor onbepaalde tijd naar egypte gaan. Weet niet of ik dat zou durven wat dat betreft ben ik een bangerik. Ik zit er nu zelfs al over te dubben of ik alleen moet gaan of iemand moet meenemen op vakantie wat als er geen klink meer is als ik terug kom kan het me niet voorstellen maar toch.
Ik twijfel al als hij een dag geen contact met me opneemt hoe erg kan dit zijn. haha. Hij neemt eigenlijk dagelijks contact op al is het maar een sms of ik ben of hij belt eigenlijk om en om alleen nu de laatste tijd krijg ik minder gehoor van hem ken je dit dat jou dan ook de twijfel toe slaat.
Ik wil je in ieder geval heel erg veel succes wensen en ik hoop echt dat je mooiste dromen werkelijkheid mogen worden. Ik gun het je van harte.

Op de site te zien ben je hier een rotsvast hok voor vragen. haha

Hey Maud,

Inderdaad het is een beetje terug in de tijd maar Egypte is erg aan het islamitiseren dus of het er beter op wordt.? Jammer dat het op niets uitgelopen is met je vriendje uit Hurgada. Ik merk dat je het er toch moelijk mee hebt. Ik zelf ben ook vaak bang dat mijn liefje me niet trouw is of misschien toch meer ijzer in het vuur heeft. Ik kan niets controleren dus doen af te wachten. Ik ben ook met name de laatste week degene die het meeste contact opneemt ik vraag me af waarom hij nu minder contact opneemt is er iets gebeurd noem maar op deze gedachten kunnen me gek maken. ik hoop dat het iets wordt voor eeuwi maar de afstand tja dat is een ramp.
X

dankje Myr,
ik ebn inderdaad wel eentje waarbij ej voor vele vt=ragen teredcht kan hihi! Ik vidn het ook leuk om er over te praten, vooral omda tik meerdere dingen gewoon herken. Mijn familie enz. snapt er toch neits van, en hier krijg ik tenmisnte begrip en dat doet heel goed!!
Misschien had je het al gehoord, ama rik ben ook bezig met een boek schrijven over onze relatie. het wordt een E-book, dus gewoon via het internet te kopen en te downloaden. ik ben net bij hoofdstuk 14, maar ik zit nu al bij de 41 A-4 pagina’s! En k heb nog 6 hoofdstukken die nog meoten volgen.
Het is inderdaad een grote stap om daar heen te gaan.
Op dit moemtn is eht extra spannend of Hij kotm heir heen 17 feb, voor 2 weken vakantie en we gaan samen terug. of als het toch enit gaat lukken met zijn visum dan ga ik er heen de 21e! Dus dat ik hem snel zie is gegarandeerd.

Myr, soeiwso heeft Skyblue ook een vriend in Sharm en sjess trouwens ook, dus met hun zou je wel contact kunnen zoeken.

nouja we zien t wel weer, ik ga verder schrijven in mn boek!
hihi!

Dit is een reactie van het forum: relatie met een egyptenaar. Om zaken gescheiden te houden hier verder te gaan. Kunnen de dames lekker verder babbelen over hun relaties :slight_smile:

Reactie op bijvoorbeeld Petry:

Ik ken wel mensen die met een ‘negatief advies’ tóch ‘beneden hun stand’ getrouwd zijn. Gaat niet goed, maar dat hoeft niet relevant te zijn, daar ken ik er niet genoeg voor, maar ze betreuren het wél dat ze niet naar de familie geluisterd hebben. Logisch. Als het goed was gegaan, waren die gevoelens er niet geweest, en was het advies vergeten.

Ken je ook mensen waarbij het goed is gegaan? Ik wel, maar ik betrek het op mijzelf :slight_smile: Mijn moeder is beneden haar stand getrouwd met een boerenarbeider en was dolgelukkig! Zou nooit een ander gehad willen hebben en praat nu nog over hem (inmiddels jaren geleden overleden). het was de ware…de rest doet er dan niet toe blijkbaar.

Daar heb ik het wel moeilijk mee gehad. Je hebt de indruk dat de mensen lief en aardig zijn, maar eigenlijk is dit dus gewoon keihard. En zo’n jonge vrouw heeft helemaal niks te vertellen… Ik heb met haar gesproken, het was een aardige vrouw, lief, zichzelf ontwikkeld totdat ze een baan had op middenklasse niveau. Maar uiteindelijk volledig afhankelijk van de oudste broer (zo’n baardman) die zijn zus het liefst in een respectabel huwelijk zag, en geen enkele compassie had met de vrouw zelf…

Toch zijn er echt wel mensen oprecht lief en aardig daar, daar ben ik van overtuigd!
En ja zo gaat dat daar…forceren, je er druk om maken heeft allemaal geen zin wat mij betreft. Je kan alleen diegenen helpen (als je dat al zou willen?!) die dat zelf ook willen en er voor open staan. Er zijn daar zeker ook vrouwenbewegingen en alles en er veranderd volgens mij wel degelijk van alles daar. Misschien niet zo snel als we zouden willen, maar toch.

Als mijn voorbeeld bijvoorbeeld écht de schrift bestudeerd had, zou hij zijn zus niet afslaan omdat ze geestelijk niet in staat was haar huwelijkse plichten te voldoen.

Nou sorry hoor, call me a bitch, als ik een halfgare was getrouwd als man zijnde daar zou ik haar ook weer willen dumpen en als dat eenmaal zo gaat daar, maak ik er dankbaar gebruik van. Je past je nou eenmaal aan aan waar je woont en leeft en hoe je woont en leeft met de gebruiken, normen en waarden. Hij is nota bene van daar, wat verwacht je dan? En eerlijk is eerlijk er zullen zeker ook andere voorbeelden zijn van mannen die wle iets anders voor hun vrouw hebben gedaan, het is maar een voorbeeld he. Weet je hoeveel miljoenen mensen daar wonen en leven?!

Ik zou niet graag een broer hebben die me afranselde na het zoveelste mislukte huwelijk vanwege een psychische problematiek. Of een echtgenoot of vader.

Nee, wie wel?! Dat is logisch en geldt voor iedere vrouw, maar nogmaals…al zouden we dat snel anders willen zien, dat zal niet zo snel gaan! Helaas, maar maak je hard voor iets en ga bij een vrouwenbeweging daar of iets?!..maar een ideetje :slight_smile: Je kunt goed praten, schrijven en wellicht een goede bijdrage leveren om ruchtbaarheid te geven aan het een en ander en vanuit nederland iets te betekenen (of gewoon daar!).

En tóch werd hij gezien als vertewoordiger van een ‘goede familie’… en zelfs de mensen met die vrije huwelijkskeuze hadden er geen enkel probleem mee dat de vrouw werd teruggestuurd. De problemen wogen niet op tegen de normen en waarden. Principes worden op zeker ogenblik vloeibaar, rekbaar. Maar ik denk niet dat dat typisch Egyptisch is…

Denk ook niet dat het typisch egyptisch is inderdaad…

Tot zover weer :slight_smile:

Groetjes

Er trouwen natuurlijk niet zo gek veel mensen tegen het advies van de familie in, zeker niet in Egypte. Ik denk dat de meeste vrouwen de vrijheid ook niet krijgen, want uiteindelijk krijgt de familie de problemen op hun bordje zodra het niet goed gaat. Dat zal dan ook tegelijkertijd de reden zijn waarom ze die vrijheid niet krijgt…
Dus, nee, ik ken er geen waar het wél goed is gegaan…

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden dan die vrouw terugsturen, en geld terug vragen. Je kunt het als familie van de man zijnde, ook, samen met haar familie erop aandringen dat ze behandeld wordt. Eventueel daaraan bijdragen. Dat zou toch menselijk zijn?

Ik heb een tijdje contacten gehad met nationale en internationale hulpverleners cq. organisatie, maar het gaat allemaal zo moeizaam. Dat geldt trouwens niet alleen voor hulpverlening, eigenlijk alles gaat daar moeizaam, omdat er geen administratieve structuur is.
Daar loopt eigenlijk alle initiatief op stuk. Verder zit je met het probleem dat veel mensen niet te vertrouwen zijn, veel corruptie, zelfs de rechtelijke macht is deels corrupt. Dat wordt dan weer ontlopen door die noodwetgeving die al van kracht is sinds Sadat vermoord werd, maar daar heb je als gewone burger weinig aan.

Ik heb me er maar bij neergelegd. Telkens weer kom je dingen tegen die tegen je eigen principes ingaan, maar vaak wordt er gelijk een muur omheen getrokken, zodat je er niet meer bijkunt, zelfs niet als je het zou willen…

Hoi Petry,

Vind het erg interessant allemaal wat je typt :slight_smile: en leuk dat je ook weer even reageerd.

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden dan die vrouw terugsturen, en geld terug vragen. Je kunt het als familie van de man zijnde, ook, samen met haar familie erop aandringen dat ze behandeld wordt. Eventueel daaraan bijdragen. Dat zou toch menselijk zijn?

Het is misschien wel menselijk, maar zo werkt het daar gewoon niet. 9 van de 10 keer draait de man voor de kosten op, omdat deze er hard voor moet werken. En waarschijnlijk is het sowieso een taboe als er psychisch iets niet in orde zou zijn en gaan ze dus zeker niet uit schaamte naar een ‘hulpverlener’. Zelfs voor nederlanders is dat soms nog een veel te grote drempel, laat staan daar en hoe lager opgeleide (uit de lagere klasse) is dat al helemaal ‘vreemd’. Hier denken de lager opgeleiden ook direct ik ben toch niet gek! Nee, maar voordat je dat wordt :slight_smile:

maar het gaat allemaal zo moeizaam. Dat geldt trouwens niet alleen voor hulpverlening, eigenlijk alles gaat daar moeizaam, omdat er geen administratieve structuur is.

Het gaat niet alleen om de administratieve structuur ben ik bang, maar dus ook het gebrek aan motivatie om dingen goed te laten lopen. Het gebrek aan kennis in het algemeen. Wel een gat in de markt in dat opzicht om daar iets aan te doen :slight_smile:

Dat wordt dan weer ontlopen door die noodwetgeving die al van kracht is sinds Sadat vermoord werd, maar daar heb je als gewone burger weinig aan.

Oh daar weet ik helaas niets zinnigs over te zeggen, ik ben niet zo politiek minded. Wat dat aangaat hou ik het liever kleinschalig (als dat het juiste woord is), je komt hoe hoger in het lijntje richting overheid steeds meer verstrikt in corruptie inderdaad en vriendjespolitiek (denk dat dat ook niet alleen voor Egypte geldt overigens! :))

Ik heb me er maar bij neergelegd. Telkens weer kom je dingen tegen die tegen je eigen principes ingaan, maar vaak wordt er gelijk een muur omheen getrokken, zodat je er niet meer bijkunt, zelfs niet als je het zou willen…

Ja, dat is frustrerend, dat is dat stukje van dat je dan de juiste mensen moet kennen wellicht of gewoon een bepaalde machtspositie om toch dingen voor elkaar te krijgen en ja dat is lastig. Dus alleen kleinschalige projecten zullen op korte termijn zin hebben denk ik en ja je moet toch ergens beginnen. Letterlijk bij die mensen langs en net zoals hier buurthuizen of iets oprichten waar dames (net zoals mannen in de koffiehuizen hier) gezellig bij elkaar kunnen komen. Nu weet ik totaal niet hoe dat in Egypte momenteel is, maar in Sharm heb ik weer op één hand de vrouwen kunnen tellen. Op de old market zag je wel wat meer, maar dat waren volgens mij toch ook weer meer toeristen van andere plekken in Egypte …mensen uit Cairo die daar op vakantie waren of iets. Maar ja, ik vind het wel interessant allemaal, alleen heb ik op dit moment te veel aan mijn hoofd hier om nog wat voor anderen daar te betekenen.

Wel leuk om weer te eindigen waar je mee begon…spijt. Je geeft aan dat je je erbij hebt neergelegd. Hoop dat je geen spijt krijgt van het niet doorzetten en volhouden waar je mee bezig was. Misschien wat hulp vanuit hier of iets om toch iets te kunnen veranderen daar zou misschien wel een soort van overwinning voor je kunnen zijn?! Nu ik dit zo typ denk ik misschien dat dat ook wel de reden is dat je hebt gepost. Je wilt gehoord worden en ik denk dat er zeker een publiek is die hierin geïnteresseerd is. Die je daarbij wil helpen/ondersteunen om iets te bereiken. Sowieso de nederlandse dames die al in Egypte wonen bijvoorbeeld. De dames die hun kind daar hebben zitten en fanatiek zijn om toch bepaalde dingen veranderd zouden willen zien waardoor het voor de vrouw allemaal wat makkelijker wordt daar. Een advies of informatiebureau of whatever. Lijkt mij toch dat er genoeg dingen te bedenken zijn om iets veranderd te krijgen daar en het zal niet makkelijk zijn, maar als je echt iets wilt bereiken lukt dat volgens mij wel. Heb ook een verhaal gelezen van een vrouw die daar is begonnen met een opvang voor kinderen met een syndroom ofzo. (weet het niet meer zo goed, staat hier ook ergens op het egypteforum).

Nou heel verhaal weer, ga maar weer stoppen.

Doegies.

oh en om het weer even te betrekken op de egyptische mannen :slight_smile:

Het gaat niet alleen om de administratieve structuur ben ik bang

die mannen hebben toch - net als hier nog steeds (wat mij betreft:)) - de macht, zeker gezien de negatieve kanten van de islam. De man mag met meerdere vrouwen trouwen, ‘mag’ de vrouw slaan, etc. De vrouw zien ze toch liever als ondergeschikt dus wat heeft die nou helemaal in de pap te brokkelen. Gelukkig zijn ‘ze’ niet allemaal zo en zijn juist de hoger opgeleiden in dat opzicht wat toegankelijker dan de ‘baardmannen’ :slight_smile: waar je het ook over had.
Maar ja, die Ahmed waar ik mee ging had wel de typische kenmerken en uitspraken van hem vallen steeds beter op een plek. Waren we intiem geweest dan vroeg hij, do you think I make a good husband? Alsof het daarom gaat?! Maar bij hen wel…falen ze op dat gebied zijn ze geen goeie man en andersom ben je geen goeie vrouw als je faalt (in bed of op psychisch gebied).
En ja die mannen zijn er toch bij gebaat dat een vrouw in de meeste gevallen niet van de man kan scheiden. En toch een positief puntje van die mannen - wat ik dan positief vind - is dat zij de kostwinner zijn en voor de vrouw dienen te zorgen, dat de vrouwen in dat opzicht niets te kort hoeven komen en daar verder ook geen stress van het werk van zullen hebben. Wat zeker daar nog erger dan hier zal zijn (stress voor de vrouw op het werk). Maar ja, moge duidelijk zijn dat ik geen feministe ben. Ben niet voor de onderdrukking van de vrouw, maar heb liever ook een vent die hard werkt waardoor ik thuis voor de kinderen kan zorgen (ben alleen en werk me in de stress om hier rond te komen, leuk…hmm nou ik ben traditioneel opgevoed, mijn moeder was mijn voorbeeld en die heeft een gelukkig leven gehad - zolang mijn vader er was; nu is de glans eraf zoals ze zelf zegt. Er zijn ook daar genoeg vrouwen die het niet anders zouden willen denk ik en zeker niet alle mannen zijn daar slecht voor de vrouw. Die Ahmed die ik had leren kennen, zou ook geen vlieg kwaad (kunnen) doen. Iedere keer als ik boos was en liep te schelden heeft hij mij nooit een keer uitgescholden. Zei zelfs sorry terwijl ik degene was die liep te tieren. Maar ja, dat was om mij te kalmeren :slight_smile: Helaas ben ik al veel te veel verwesterd om de ‘boerenslimheid’ van vrouwen daar te gebruiken om te krijgen wat ik wil. Ik ben direct, recht door zee, open en eerlijk en daardoor ook wel ontactisch en soms grof(gebekt).
Er komt in ieder geval heel wat bij kijken om een met een - in dit geval - egyptische man te gaan. Vandaar dat het zo belangrijk is hem te leren kennen en te zien of het iets wordt. Ook daar is geen man hetzelfde. Ja, tuurlijk zijn de meesten wel gevormd door het islamitische geloof, maar ook daar heb je veel verschil in hoe streng ze daar zelf in zijn. Maar je hebt dus ook de christelijke egyptisch man en uiteraard ook de ongelovige egyptische man. De volgzame mannen, de eigenwijze mannen, etc.

Weer een heel verhaal :slight_smile:

Nou, om te beginnen, heb ik geen spijt. Het is alweer een tijd geleden dat ik uberhaupt pogingen in die richting heb gedaan, levens veranderen, je werk verandert, omstandigheden veranderen. En misschien is het ook wel een iets wat samenhangt met al dat nieuwe wat je daar tegenkwam. Op een zeker moment wen je overal aan, dus ook aan abnormale situaties.
Plus het feit dat ik mijn man, kinderen en werk gewoon thuis heb, je kúnt niet zo gek veel als de tijd beperkt en de weg erheen moeizaam is.
Het is wél opvallend dat mijn ervaringen afwijken van de vele verhalen van anderen. Ik heb ooit eens een tijd contact gehad met iemand die voor een ambassade werkte, en zelfs die vond mijn ervaringen vreemd. Moest er om lachen, het leek wel alsof ik het aantrok…
Ik ben niet zo thuis in Sharm. Ben er twee keer geweest, een keer 2 dagen en een keer een week. Vond het eigenlijk wel relaxed, maar niet te vergelijken met Cairo, waar ik meestal ben.
Gewoon, lekker zon, zee, en luieren…
Dus jij zou eigenlijk ook wel een hard werkende man willen hebben, zodat je thuis kunt zijn? Ik denk dat, als je werken gewend bent, je binnen korte tijd weer héél graag zal gaan willen werken. Ik ben nooit huismoeder geweest, altijd gewerkt naast het werk.
Ben actief als vrijwilliger in de sport, heb ik er ook altijd naast gedaan, en naar gelang de vrije tijd die je hebt, werd dat deel uitgebreider. Ook daar liggen uitdagingen!
Dus, ik vermaak me best!

abnormale situaties

Maar ja wat is normaal wordt er dan (nu door mij) gevraagd. Het is betrekkelijk. De meeste mensen zijn gewend om daar te leven zoals ze leven en degenen die het er niet mee eens zijn zullen zelf met of zonder hulp voor verandering moeten zorgen. En als de meiden en vrouwen hier kunnen leven met de jongen/man die zij hebben ontmoet en verliefd op zijn (geworden) daar of hier (egyptische mannen) dan is het elkaar leren kennen en kijken wat er wel of niet terecht komt van een relatie. Of ze kunnen omgaan met de verschillen en de problemen als uitdagingen zien etc. Duidelijk is dat het geen makkie is om op afstand van iemand te houden en als er dan ook nog zodanige verschillen zijn dat je niet op één lijn komt of het te veel tijd/energie en geduld kost ja dan moet je wat mij betreft weer voor jezelf een andere keuze maken en je wegen laten scheiden. Bij mij waren de verschillen dus wat mij betreft te groot en de liefde te zwak.

Abnormale situaties, ik bedoel daarmee situaties die ook dáár abnormaal worden gevonden. Maar tegelijkertijd is het inderdaad zo, dat situaties, of ze nu normaal of abnormaal zijn, het gevolg van een handeling door meerdere personen. Ik denk dat veel mensen niet eens in staat zijn om te handelen, en dat ze daardoor in abnormale situaties terecht komen.
Verder is de cultuur natuurlijk ook behoorlijk passief, het incha-allah, als God het wil wordt vaak gebruikt- of misschien wel misbruikt- om het hele pakketje in de handen van God te leggen en hem verantwoordelijk te stellen voor wat er is gebeurd en gaat gebeuren. Tamelijk fatalistisch, toch?
Zolang je zelf niets doet, verandert er ook niks, zelfs al zou er een God boven je zitten te kijken en jouw lot in handen hebben. Dat is dan ook meteen het grootste verschil tussen de twee culturen: Laat je dingen maar gebeuren en ga je hooguit klagen als het allemaal te veel wordt, of pak je de zaken zelf aan? Vrouwen en meisjes léren dat ook niet genoeg. Er bestaat toch nog altijd iets van zelfverantwoording en misschien wel van zelfrespect.

Als je naar Egypte vliegt, moet je in het vliegtuig zo’n visumformulier invullen. Naast me zat eens een jonge Amerikaanse, een jaar of 25. Ze had de hele weg zitten te slapen, omdat ze rechtstreeks uit Amerika kwam, en dus -begrijpelijk- moe was. Ze kreeg het formulier en vroeg me wat ze moest invullen. "Nou, gewoon, je persoonlijke gegevens, en de plaats waar je in Egypte verblijft’ antwoordde ik. Ze zei dat ze dat niet wist, ik verduidelijkte dat dat de naam van het hotel moest zijn, maar ze ging niet naar een hotel. Ze ging met haar vriend trouwen, waarvan ze niks meer wist als zijn voornaam… Ik moet dermate verbijsterd hebben gekeken, dat ze lichtelijk in paniek raakte, en zei dat ik haar bang maakte…
Natuurlijk maakte ik haar niet bang, maar werd ze bang doordat ze zelf besefte dat dit allemaal tamelijk abnormaal was. Alweer, haha.
Enfin, vriendje Mohamed zou haar in een leegstaand huis stallen - dat was een vies huis, had hij al gewaarschuwd- ze zouden de papieren in orde maken, trouwen en daarna op huwelijksreis gaan naar de Rode Zee. Wederzijdse ouders wisten nog van niks, het zou een verrassing zijn voor zijn ouders, zei -ie.
Ik grinnikte en zei dat dat beslist een verrassing voor zijn ouders zou zijn. Vroeg haar wat ze zou gaan doen als er dingen zouden gaan gebeuren die ze niet wilde. “Je weet geen adres, je weet zelfs geen familienaam van M., dus niemand weet waar je bent. Hoe wil jij hulp zoeken als je dat nodig hebt? Dat hoeft maar iets heel kleins te zijn, zoals ziek worden, je been breken. Laten we er niet vanuit gaan dat M. slechte bedoelingen heeft, maar als jij in je eentje in een leegstaand pand in Cairo zit, waar je niemand kent, waar je de weg niet weet, en waarvan niemand weet dat jij daar bent, dat is toch gevaarlijk?”
Daar was ze het mee eens, en zou het oplossen. Ik adviseerde haar het telefoonnummer van de ambassade bij zich te houden, en niks te tekenen dat ze niet begreep.
Haar grootste zorg was of dat M. wel op het vliegveld zou staan, want anders wist ze niet waar ze naar toe moest. Als M. er niet staat, mag ik dan met jou mee, vroeg ze?
"Nou, ben daar maar niet bang voor"zei ik, “M. staat waarschijnlijk al uren op de luchthaven. En als hij er niet is, dan wacht mijn vriendin daar op me, en dan vragen we háár wel om raad”.
Meisje gerustgesteld, vliegtuig landde, en ze bleef tijdens de hele afhandeling in mijn buurt.
We haalden de bagage, gingen naar de wachtruimte, waar, heel toevallig mijn vriendin en haar vriend een paar meter van elkaar op een afstandje stonden te kijken. M. was niet blij toen hij zijn vriendin naast me zag. Hij vermoedde onraad, ik zag het aan zijn gezicht. Ik begroette mijn vriendin, en zag dat het meisje haar M. gevonden had, uitleg gaf waarom ze bij mij was, ik schudde haar hand en wenste haar succes. Mijn vriendin vroeg uitleg, en ik vertelde wat er gebeurd was. Zij was net zo verbijsterd als ik.
De volgende dag sprak ik iemand van de ambassade en ik vermelde het voorval, omdat ik vermoede dat zij, op termijn, assistentie nodig zou hebben. "Dan heeft M. pech"grinnikte de ambassade-medewerker, “want er is onlangs besloten dat Egyptenaren niet meer met Amerikaansen mogen trouwen”. Egypte eiste een soort van ongehuwd verklaring die geldig zou zijn in alle staten van de US, en de US heeft niet zo’n administratie. Dat was hun oplossing voor de reeks van assistentieverzoeken van Amerikaanse vrouwen in relatie met Egyptische mannen.
In principe bracht dit meisje zichzelf natuurlijk in de problemen. Ze reisde geheel onvoorbereid naar een land dat ze niet kende, de taal niet sprak, om te trouwen met iemand waarvan ze alleen maar de voornaam wist. Het was een uitvloeisel van een lange periode MSN-en, bellen, SMS-en etc. Ze was verpleeghulp, en er waren tientallen van die verpleeghulpen die in gelijksoortige relaties waren met Egyptische ‘artsen’. Waarcshijnlijk was er eentje begonnen, had succes, en is dit zo uitgebouwd. Het meisje was zelf immigrante (Mexicaanse) niet al te slim, kansarm, heel naief, geloofde alles wat haar M. haar vertelde.
Er waren honderd redenen waarvan ik M.`s verhaal onderuit zou kunnen halen, maar ik zat naast een hevig verliefde dame, die dat waarschijnlijk niet zou willen horen, ze zou boos worden, en gedacht hebben dat ik om de een of andere reden haar feestje wilde verpesten.
Had dus geen enkele zin.
Mijn vriendin schudde in ongeloof haar hoofd. “Ze gaat haar ongeluk tegemoet”… terwijl wij beiden die hele Mohamed niet kenden, nooit gezien hadden, nooit van gehoord hadden. De ambassademedwerker zei dat dit slechts een van de vele incidenten was, je wil niet wéten wat er hier allemaal aanklopt… Er wordt gewaarschuwd, er wordt informatie gegeven, maar mensen gaan niet zoeken naar dit soort informatie vóórdat er iets mis gegaan is.
Je kunt op de ambassade wel informeren, maar als hij een orfi afsluit, komt er helemaal geen ambassade aan te pas…

Dan komen we weer terug op zelfrespect. Dat meisje legde haar lot in feite geheel in handen van haar M. Dat deed ze, omdat ze hem vertrouwde. Maar eigenlijk had ze genoeg zelfrespect moeten hebben om dat niet te doen. Er bestaat niet zoiets als ultieme controle, ik heb geleerd dat mensen met het waanidee van ultieme controle extra kwetsbaar zijn, maar dit is weer de andere kant! Er is een zekere balans nodig.

En als het dan mis gaat, kun je jezelf afvragen: Welke signalen heb ik gemist en waarom? Is het hebben van een relatie met iemand op afstand een reden om dingen te accepteren die je van een vriend dichtbij nooit zou accepteren? Is het hebben van een relatie op afstand moeilijker omdat je dan bepaalde signalen mist die je in een rechtstreeks contact niet zou missen? Werkt het hebben van een relatie sociaal isolerend? Ga je daardoor op een andere manier redeneren?

Ik heb nooit meer iets van het meisje gehoord, ook niet van de ambassade-medewerker. God weet wat er gebeurd is… :slight_smile:

Ik ga binnenkort weer even op bezoek. Er wordt het een en ander voorbereid, mijn vriendin had mijn paspoortgegevens nodig, en het was een verrassing. Als ze me maar niet gaat meegeven aan een M., als verrassing voor zijn ouders…:dag:

je was haar redder in nood (maar ze had geen)nood aan jou waarschuwing jammer!!!
heel herkenbaar het is n,verassing voor de famillie!! ik ken daar ook zo iemand uren heb ik met haar gepraat, ze is zwanger van haar vriend(famillie weet niks!!!) ik ga het hun later vertellen dat er meer is tussen ons dan vriendschap zei ie tege haar?, wanneer dan ,(als ze eenzaam bevalt in haar land), trouwen daar praat ie nog niet eens over
en dat kwetsbaar zijn herken ik(ben het zelf)en wil altijd andren helpen- maar soms moet je van je hart een steen maken(ter zelfbescherming) want diegene die hulp aanbiede worde met n,kwaad oog(onraad)bekeken in egypte,dat had ik ook met die vrouw -resultaat niks meer gehoord van haar(ze gelooft hem ),dus ik steek dr ook mn energie niet meer in , denk dat zij nog voor verassingen zal kome te staan ipv zijn famillie

Petry,

wat een verhaal van die amerikaanse, vraag me af wat er zou gebeurd zijn als ze niet naast jou had gezeten ? Nu was ze min of meer wat voorbereid.

gr,

hapsetchut

Zoals gezegd, geen idee wat er met haar gebeurd is. Die ambassade-medewerker had niks opzienbarends gehoord, dus het kan een simpel orfi-huwelijk zijn geworden waarna ze in staat waren om vakantie te gaan vieren aan de Rode Zee, er kan meer uit voortgekomen zijn, maar ze kan ook gewoonweg verdwenen zijn, want ook dat schijnt te gebeuren. Die visa-registratie is er ter bescherming van de gasten, en als je na 3 maanden niet uit bent gebeokt, weet men dat er óftewel iemand illegaal in het land is, óftewel verdwenen is. Ik heb gehoord dat de Nederlandse ambassade nu ook vraagt om je te melden, als je regelmatig in Egypte bent.
Dan kunnen ze je bijstaan, als het nodig is.

Ik ben geen redder in nood geweest, ze kan zich hooguit wat meer bewust zijn geworden van de gevaren, en dat in haar achterhoofd gehouden hebben. Ik vond het mijn plicht dat te doen, haar ouders wisten notabene niet eens dat ze op reis was! Als mijn dochter zulke dingen zou doen, zou ik óók blij zijn als er iemand in de buurt was, die haar zou waarschuwen…
En om van de ouders van hém maar niet te spreken, ze krijgen een hartverlamming als ze ervan horen. Hij maakt de hele familie te schande, en reputatieschade is dodelijk in zo’n omgeving.

Je kunt geen kant op, als er daar iets gebeurt. Hier is het allemaal duidelijk, je gaat naar de politie, die je doorverwijst. Als een advocaat de zaak belazert, kun je hem aanklagen, want hj staat onder controle. Hetzelfde geldt voor rechters, notarissen, artsen, noem maar op. Dat is daar niet zo! Je moet wel heel goéd de weg weten, wil je daar iets rechtgezet willen hebben…

Ik kan dat niet geloven van zulke meisjes… het is bijna alsof je erom vraagt. Je kunt iemand nog zo goed vertrouwen maar dan zorg je er toch voor dat je zelf ook wat kennis van zaken hebt? Het is bijna ongezond als een meisje (van 25!) in deze tijden nog zo naief is. Oke, misschien is het wel harstikke goed gegaan met haar, maar je hoort te vaak verhalen (en niet persee over Egypte) dat dat soort zaken fout gaan.
Toegegeven, als mijn vriend me niet de eerste keer op was komen halen van het vliegveld in Cairo had ik ook niet geweten waar ik naar toe moest zo snel. Hij was diegene die het appartement zou regelen (had hij nota bene de nacht van tevoren gedaan) dus ik wist ook niet waar ik terecht zou komen. Maar ik had wel het telnr en adres van de NL’se ambassade op zak en ik had een paar adresjes van hotels/hostels opgeschreven in de hoop daar nog terecht te komen (de vlucht is immers geboekt dus zonde om verloren te laten gaan nietwaar? :stuck_out_tongue: ) mocht hij niet komen of wat dan ook. Dit lijken mij toch de basale dingen als je ergens heen gaat en nergens bekend bent. (Btw mijn ouders wisten wel waar ik naar toe ging en om welke reden en nee ze vonden het in eerste instantie niet leuk haha)
Maar zo’n meisje toch, enorm onverantwoordelijk en dan niet omdat ze naar Egypte gaat maar waar dan ook. Een vent in Holland zou haar ook enorm kunnen bedriegen, die kans bestaat evengoed. Zucht, ik hoop dat alles goed is gekomen. Mijn vertrouwen is er wel op vooruit gegaan op de Egyptenaar sinds ik er ben geweest maar ik ben sowieso iemand die niet snel veroordeelt op een afkomst en toch zorg ik ervoor dat ik sommige zaken zelf in de hand heb waar ik ook naar toe ga.

tsja petry waarschuwen(wat kon je meer doen?)-
ik heb het ook al dikwijls als mijn plicht ervaren dat te doen, maar je bent er niet populair door bij de egyptenaren(geloof me), - en zijn ouders ah ,gaat ie het ooit wel vertellen,ze hebbe altijd wel n,smoes klaar- , en in geval van diegene die ik waarschuwde(die was niet blij met mijn advies!)resultaat ruzie, doet pijn hoor-zijn famillie krijgt zeker nhartverlamming !ze is 5maanden ver(en niks weten ze) en in haar land hebbe ze de grenzen gesloten voor egyptenaren- euh petry-de toeristpolitie is er ook nog ginder hee(die lachen er tog niet mee hoor!)