Hey, Ik wil in December dit jaar mijn eerste reis naar de Filipijnen gaan maken. Ik ga alleen die kant op en spreek daar met een Filipijnse vriendin af. Ik heb een aantal vragen:
Ik heb gekeken voor een vliegticket, via Singapore Airlines kost een retour naar Davao City ongeveer 830 euro. Ik heb alleen wel gehoord dat vliegtickets veel duurder worden in December, op hoeveel moet ik ongeveer rekenen?
Ik wil een maand blijven, ik heb begrepen dat ik dan een visum moet verlengen? Kan dat op de Filipijnen zelf of moet ik dit in NL regelen?
Wat zijn de kosten ongeveer? We zullen een aantal dagen bij haar ouders blijven, maar ook zelf rond gaan reizen. Ik wil ongeveer zo’n 1200 ~ 1500 euro meenemen en zij heeft ook wat geld gespaard. Wat zijn de kosten om daar een beetje goed vakantie te kunnen houden?
Veiligheid … ik heb al gelezen en van haar ook gehoord dat ik me hier geen zorgen om hoef te maken, maar toch wil ik het nogmaals vragen. We zulllen vooral in Davao Oriental Baganga zitten. Volgens haar is dat ver van alle rebellen en ellende vandaan.
Wat is de mentaliteit van de Filipijnen tegenover een westerse man met een Filipijnse vrouw? Ik heb van mijn Filipijnse tante gehoord dat ze door een aantal mensen toch wel vuil bekeken werd en zelfs door iemand uitgemaakt is voor “die hoer van die Hollander”. Nu is dat wel erg lang geleden moet ik erbij vermelden, ik denk een jaar of 10. Hoe is dat nu?
En verder ben ik blij met alle tips en advies dat ik kan krijgen
December is topdrukte wat vluchten naar Filippijnen betreft, niet alleen toeristen maar ook honderdduizenden Filipppijnse gastarbeiders die vanaf de hele wereld naar Filippijnen terugreizen om daar kerst en oud en nieuw te vieren. Toch ben ik van menig dat een vlucht naar Davao voor minder dan 830 euro kan. De goedkoopste vluchten naar Filippijnen zijn nu even door de 400 euro met Saudu Arabian Airlines vanaf parijs met tussenstop in Djeddah en dan naar Manila. Vanf manila kun je dan met de low-cost maatschappij Cebupacific naar Davao www.cebupacificair.com Retourtje heb je wel voor minder dan 100 euro. Goed alternatief is vanuit Duitsland met Etihad of Emerates te vliegen via midden oosten naar Manila. Als je vroeg genoeg boekt blijf je volgens mij ruim beneden die 830 euro. Wat visum betreft heb je 2 magelijkheden. Of je haalt een 59 dagen visum bij de ambassade in DEn Haag. Of je gaat zonder visum,en dan krijg je bij aankomst een gratis visum voor 21 dagen in je paspoort gestempeld,wat je dan in Davao city kan laten verlengen.
Wat betreft kosten kun je het net zo duur maken als je zelf wil,slaap je in simpele hotelletjes of pensionhouses ben je 10 euro kwijt per nacht, wil je 5 sterren slapen dat red je met 100 euro niet. Zelf heb ik als vuistregel dat ik niet meer dan 1000 peso uitgeef voor een overnachting. Zelfde geld voor restaurants, bij eenvoudige restaurantjes eet je voor 200 a 300 peso. Vervoer is ook goedkoop voor een paar honderd peso kun honderden kilometers per bus reizen. Davao city is zeer veilig dank zij het schrikbewind van de burgemeester daar, en ook van de provincie Davao oriental hoor ik geen rare dingen. De trammelent in Mindanao zit vooral in het zuidwestelijk deel van het eiland, en waar jij heengaat is het zuid-oostelijke gedeelte. Daar zitten honderden kilometers tussen, het eiland Mindanao is 2 keer zo groot als nederland zie je. Doordat veel blanken die met een filippijns meisje over straat lopen sextoeristen zijn ,kan het gebeuren dat je vriendin vervelende opmerkingen krijgt. Men kan immers niet zien of het meisje in kwestie je vriendin is of zomaar iemand die je uit een bar geplukt heeft. Ik heb het zelf ook ervaren destijds ,toen we later samen met ons klein kind in Filippijnen terugkeerden waren de vervelende opmerkingen over. En dan nog wat tips, een hele leuke bestemming dat dichtbij Mindanao is ,is het kleine eilandje Camiguin, weinig toeristen mooie stranden, groen binnenland,watervallen en warmwaterbronnen. http://www.islandcamiguin.com/ Ben je een lefhebber van surfen en zeevissen moet je zeker naar het eiland Siargao gaan ,net ten noord-oosten van Mindanao. Ook de stad Davao is leuk, voor souveniers te kopen, zoals krissen en zwaarden en andere moslim gebruiksvoorwerpen.
Ik weet niet of ik die reis via Saudi Arabian Airlines wil gaan maken. Zoveel zal dat uiteindelijk niet schelen toch? Je moet zorgen dat je in Parijs komt, ong 100 euro met de trein. Vervolgens dan met het vliegtuig naar Manilla met en vanaf daar voor ong. 100 euro ook weer verder vliegen. Dus dan scheelt het ongeveer 230 euro. Aangezien het mijn eerste vliegreis alleen wordt, en dan ook nog eens mijn eerste verre reis, denk ik dat ik die 230 euro liever extra betaal om gewoon vanuit Amsterdam te kunnen vertrekken. Ik denk ook dat de reistijd velen malen langer is via Saudi Arabian Airlines?
Camiguin … dat zal ik zeker voorstellen! Bedankt voor de tip.
Jammer dat er toch zoveel sextouristen daar zijn. Ik kom er juist om te kijken of we iets serieus kunnen beginnen. Maargoed daar komen we ook wel weer overheen
Weet je toevallig hoe het daar zit qua insecten en wilde dieren? Qua slangen e.d? En welke entingen zijn aan te raden?
Ik kies zelf altijd voor de goedkoopste mogelijkheid om op mijn bestemming te komen,maakt me niet uit hoeveel uur ik onderweg ben. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je voor de eerste keer gaat , je liefst zo rechstreeks mogelijk wil reizen. Singapoer Airlines is een goede maatschappij, en als je daar perse mee wil reizen is het misschien handig om te kijken op hun site, of je je e-mail adres bij hun kan achterlaten, zodat wanneer ze soms akties hebben voor speciale aanbiedingen je een mailtje van hun krijgt.
Dat er veel sextourisme is ,is niet zo vreemd natuurlijk,want er is veel aanbod en het kost voor westerse begrippen heel weinig, zo rond de 1200 peso , is ongveer 20 euro om een meisje uit een bar een hele nacht mee te kunnen nemen.
Qua insecten zal je het meeste last hebben van muskitos of te wel muggen, goede lotion wat ze in filippijnen hebben heet OFF-LOTION , je vriendin zal het wel kennen. Als je bij de ouders van je vriendin gaat slapen kijk of er een goed muskietennet aanwezig is om onder te slapen,dus zonder gaatjes van sigaretten e.d. er in . Zo niet koop dan voor een paar euro een nieuw muskitennet. Op sommige stranden kun je ook gebeten worden door zandvlooien of zandvliegjes, deze miniscule beesjes kunnen heen venijnig bijten, smeren dus ook hier met off-lotion.
Verder oppassen voor schorpioenen en slangen, niet alleen op de grond maar er zijn ook boomslangen die zich onverwachts naar beneden laten vallen als je door het bos loopt. Verder zijn er in Mindanao in de zee de zwart-wit geblokte zeeslangen, die in het Filippijns Walo-walo heten. Inentingen zou ik je adviseren na te vragen bij de GGD, ik heb destijd ook een heleboel prikken gehad maar ik ben vergeten waarvoor.
Hmm slangen, boomslangen, waterslangen en schorpioenen klinkt toch best gevaarlijk Vooral als je dit soort dingen leest (over de walo-walo):
“Although one may be threatened by their number and venom stronger than the king cobra’s, they are not easily provoked by humans, unless they feel that they are in danger.”
Ik heb het advies al gekregen om dichte schoenen en het liefst een lange broek te dragen. Dit is denk ik wel goed te doen aangezien de temperaturen in Davao koeler schijnen te zijn, vooral rond de periode van December.
De OFF-LOTION en het muskietennet zal ik zeker onthouden. Ik hoef niet persee met Singapore airlines te vliegen, maar deze is van wat ik gezien heb de goedkoopste aanbieder. Bij de KLM kom je toch al snel op 1100 euro uit. Weet je misschien goedkopere alternatieven voor een redelijk rechtstreekse vlucht? Singapore Airlines vliegt naar Singapore en vanuit daar maak je de overstap naar Davao maar die enkele tussenstop vind ik geen probleem.
Kijk eens wat verder op deze site dan zie je een heleboel tips over goedkoop vliegen naar Manilla (Vandaar neem je een vlucht naar Davao).
Vluchten van Singapore naar Davao heb je niet elke dag, en je hebt ook kans dat je midden in de nacht aankomt. Even goed uitzoeken.
Er is een goedkope vlucht van Amsterdam via Hongkong naar Manilla, Cathay pacific airways. Koop in Manilla een ticket naar Davao, dat is veel goedkoper dan dat je dit hier koopt.
In Davao city en omgeving is geen malaria. Ik kreeg in Nederland het advies om malariapillen te kopen. Kom ik in Davao krijg ik van iedereen te horen er is hier geen Malaria.
In Davao kan je een visum aanvragen.
Verder vind ik Davao veilig en ik heb niets gemerkt van slangen e.d.
henk, misschien kom jij nooit buiten de stad dat je nooit geen slangen ziet? http://philippines.bayaw.com/pictures/Olutanga%5C%27s%20Walo-Walo.JPG
Ik dacht ook altijd dat het een grapje was die zeeslangen in Mindanao ,die walo-walo worden genoemd, Ik kom al lang in mindanao en had er nog nooit een gezien . Totdat ik een keer aan de pier van Lipata in Surigao op de veerboot zat te wachten, was er snikheet en het water was kristalhelder, dus ik dacht ik ga even zwemmen daar, dus ik klauter over die grote rotsblokken van de havenpier naar het water, ik stap in het water en er schieten meerdere van die waterslangen van onder de rotsblokken. Echter op de stranden zul je ze niet zien omdat ze daar geen schuilplaats kunnen vinden. Henk je wil me toch niet gaan vertellen dat je nooit doodgereden slangen op de highway heb zien liggen, die s,nachts tijdens het oversteken van de weg zijn platgereden?
Ik ben 2x 2,5 week in Davao geweest, 35 km van de city. Ik geloof heus wel dat er slangen zijn. Maar niemand die me daar op gewezen heeft en in die korte perioden ook geen doodgereden slangen gezien. Ik ging bijna dagelijks naar de city.
Volgende week ben ik weer in Davao.
Ok, uitkijken dus met rotsen in de buurt van water Verder zal het sowieso een beetje uitkijken zijn aangezien haar familie meer in de binnenlanden op een boerderij woont. Maargoed daar maak ik me niet echt zorgen over.
Malariapillen was ik ook over aan het twijfelen, ik hoorde van mn oom dat ie na het innemen van de pillen een week met hoofdpijn en misselijkheid op bed lag. Verder worden hepatitus A, buiktyphus en DTP (difterie, tetanus en polio) aangeraden, maar mijn vriendin als verpleegster al aan dat die eigenlijk niet nodig zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kraanwater drink ik sowieso niet daar en zij kent de restaurants daar dus ik denk dat hepa a en buiktyphus misschien toch overbodig zijn?
Verder heb ik gekeken voor vluchten met Cathay pacific airways via Hong Kong naar Manila, maar die komen nog duurder uit dan dat ik via Singapore naar Davao ga. Waar boek jij je vluchten?
Echt super dat jullie me al deze info geven, ik ben er heel blij mee!
Negen jaar geleden voor een reis naar Afrika heb ik wat injecties gehaald voor het gele boekje. Mijn vrouw die een medische opleiding heeft vindt het niet nodig om weer injecties te halen en dat heb ik de afgelopen jaren niet meer gedaan.
In Davao is geen malaria, maar ik weet niet of dat in de binnenlanden waar je naar toe gaat ook zo is. Goed informeren daar ter plaatse.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zelf niet hoef te betalen voor mijn ticket, ik vlieg KLM.
Bart , de KLM heeft vanaf 7 januari weer een aktie voor 80 verscillende bestemmingen, ik heb geen idee of Manila er ook bij zit, en weet ook niet in welke peride je dan moet vliegen. http://www.maakeenwerelddealmetklm.nl/ Dus hou het effe in de gaten,wellicht een kans op een voordelig ticket rechtsreeks naar Manila?
Eén ding is zeker !!
Boek niet bij Mariton Travel Rotterdam, want ik ken veel mensen met slechte ervaringen door met hun zaken te doen en ze zijn ook nog eens te duur en niet aangesloten bij de ANVR…
Een vriend van mij kreeg zijn geld niet terug van annulering terwijl Mariton dat wel ontvangen had van de verzekeraar Mondial assistance. Gelukkig heeft de verzekeraar Mondial-assistance hem alsnog uitbetaald(compliment: warme douche !!), maar Mariton doet alsof hun neus bloedt en laat het helemaal afweten.
Hey fritswieck, bedankt voor de waarschuwing. Ik was sowieso niet van plan om daar te gaan boeken maar beter onnodig gewaarschuwd dan opgelicht worden door zo’n bedrijf.
Ja, ik lees op andere filippinenforums wel meer kritiek op Mariton travel.Laat ik beginnen te zeggen als het werkelijk oplichters waren, ze het nooit 15 jaar zouden volhouden als bedrijf, want kritiek verspreid zich snel. Ik ben al 15 jaar klant bij hun tot volle tevredenheid. Dat ze te duur zijn ,is ook een onzinargument, in deze moderne tijd met internet is het heel simpel voor een consument om ook prijzen van vliegtickts te vergelijken. Mijn ervaring is dat Mariton goede contacten heeft met diverse maatschappijen, en daardoor vaak tegenlagere prijzen bepaalde tickets kan aanbieden. Hun waren jaren lang 1 van de weinige die Filippine airline tickets verkochten, maar aangezien Filippine airlines niet meer op amsterdam vliegt werd je bij KLM ondergebracht,deze ph.ailines tickts waren wel veel goedkoper dan rechtstreeks bij KLM boeken. Ik weet trouwens niet of dat nu nog kan.
Mariton Travel is sinds 1 1/2 jaar niet meer wat het voordien was. Mogelijk heeft de verandering van eigenaar (voorheen Ton en nu Tessa) hier veel mee te maken, want ze komen gewoon hun afspraken niet na. De organisatie laat zeer veel te wensen over, geen klantenservice maar mooie beloftes en vervolgens helemaal niets doen, zelfs onbeschoft en niet reageren. Waarschijnlijk heeft de huidige club daar geen verstand van hoe je met klanten omgaat en denken ze alleen aan hun eigen portemonnaie en houden geld vast dat niet van hun is.
Hey, die bieden inderdaad ook best goedkope tickets aan. Vreemd is alleen wel dat de v.a. prijzen nooit kloppen. Ik kan in ieder geval geen tickets vinden voor die prijs Maar ik ga die site zeker in de gaten houden!
Voor de mensen op wereldwijzer die wellicht toch nog twijfels hebben of er wel slangen zijn, zelfs op de internationale luchthaven in Manila zijn er slangen,en niet zulke hele kleintjes ook.