Ik vind deze planning toch ook wat te veel, te veel rijden, je moet het niet onderschatten.
Swaziland zou ik een dag langer nemen. Underberg en Sani Pass in de winter, er kan op de pas sneeuw liggen en kan de Sani Pass gesloten zijn.
De prijs van de tickets vind ik duur, zou lager moeten kunnen, kijk eens op tix.nl.
Voor stranddagen zal het misschien toch niet zo een goed weer zijn.
Krugerpark vinden wij wel echt de moeite, Lower Sabie en Olifants zijn mooie locaties aan de rivier!
Van Lower Sabie naar Mantenga lijkt me heel lang, in Kruger mag je maar 40/50 per uur rijden, die dag kan je beter tot s’avonds 6u nog in het Krugerpark rondrijden, en dan net buiten Krugerpark slaapplaats zoeken (vb Malelane of Komatipoort). De dag erna relax naar Swaziland.
Deze periode zou ik meer in het noorden blijven en via Durban terug naar huis vliegen.
Er zijn nog vele parken die de moeite waard zijn zoals Mkuze en Hluhluwe-Imfolozi…
Port Elizabeth is ook een optie om terug te vliegen, als je toch wat verder wil.
Addo is de moeite!
Tafelberg kan je ook niet bezoeken bij slecht weer.
Ik heb een paar reisverslagen gemaakt van onze reizen misschien vind je daar nog meer info.
Kistaah en Asterix, ook bedankt voor de reacties en tips, top! 't Wordt nog even goed kijken naar de planning, het lastige is ook dat ik als ‘Zuid Afrika leek’ de kenners/ervaringsdeskundigen soms wat tegenstrijdigheden hoor zeggen, dus ik moet even goed filteren welke informatie voor ons van toepassing is, desalniettemin waardeer ik het enorm dat iedereen zijn/haar licht laat schijnen op deze reis!
Wat betreft ticketprijzen: ik denk niet dat rechtstreekse vluchten veel goedkoper zullen worden, en omdat het ook onze huwelijksreis is wil ik geen concessies doen zoals een tussenstop of iets dergelijks; zou ik met wat vrienden zijn, had ik daar wellicht nog wel over nagedacht. Wat betreft het weer in de Kaapstad regio: daar heb ik denk onderhand zo’n 40 reisverslagen en/of blogs over gelezen, dat is mijn inziens echt een kwestie van geluk of pech hebben. Doordat we echt aan de zomer vakantie gebonden zijn, en gewoon Kaapstad een ‘must’ vinden in het programma zullen we dit niet overslaan. Hopelijk hebben we mooi weer, het moet zeker mogelijk zijn.
Inmiddels zijn de (KLM, A’dam > J’burg, Kaapstad > A’dam) tickets geboekt, en de auto (SUV met automaat en cruise control, wel zo makkelijk met links rijden en veel KM voor de boeg) gehuurd, dus de grootste financiële klappen zijn geweest. Iemand nog tips over het plannen/boeken van safari’s? Ter plekke doen lijkt me, gezien het waarschijnlijk in deze periode nog niet allemaal volgeboekt zal zitten ivm drukte?
Nogmaals dank voor het meedenken en de feedback en tips!
Kan je eventueel nog even de exacte data van heen- en terugreis meedelen, evenals een overzicht van alle reeds geboekte overnachtingen en/of binnenlandse vluchten? Dat zal één en ander antwoord nog meer vergemakkelijken. Er zijn in ZA bovendien ook tijdens onze zomervakantie een paar feestdagen en/of vakantieperiodes = druk bezette volgeboekte plekken.
Hallo, ik vond een tomtom voor mijn reis door ZA ideaal, tip… Koop hem of huur hem in NL, veel goedkoper… Kijk bv. op www.navigatie-huren.nl maar er zijn er wel meer.
We vliegen 18 juli van Amsterdam naar Johannesburg. De eerste week zullen we de panoramaroute doen, met vervolgens het krugerpark en Swaziland. De tweede week gaan we naar St. Lucia, Durban, en de Drakensbergen, dus van 25 juli tot 31 juli. Vervolgens rijden we via Port St. Johns, East London, naar Addo, om daarna via Knysna, Outshoorn, Swellendam en Gansbaai naar Kaapstad te gaan. Alleen twijfel ik nog een beetje over Durban i.v.m. veiligheid maar volgens Moonrise moet het goed te doen zijn, mits je natuurlijk je gezonde verstand gebruikt.
En Martijn, een Tomtom heb ik niet nodig, de navigatie die ik op mijn smartphone gebruik heeft me wereldwijd al prima altijd geholpen. (Wel grappig trouwens om te zien dat je op alle topics waarop je reageert maar over die Tomtom’s begint, het lijkt er een beetje op alsof die site van jezelf is en je vooral reageert om reclame te maken :))
Dat mag jij denken, ik begrijp alleen niet dat je duizenden euro’s uitgeeft aan een reis en dan met je telefoon gaat kloten[emoji41][emoji41] maar ja, je hebt heg als eerst verdient…
Dan zitten jullie goed, Willem, de scholen herbeginnen namelijk op 18 juli.
Het enige “lange weekend” dat dan nog in jullie vakantie valt, is Women’s Day op 9 augustus.
Wat bedoel je eigenlijk met dag 15: Mtatha Door route Swartberg?
Als jullie van Underberg naar PE/Addo rijden, moeten jullie in ieder geval een tussenovernachting voorzien. Persoonlijk zou ik via Kokstad, Matatiele, Elliott naar Hogsback rijden en daar overnachten (is weliswaar iets verder maar veel mooier). Hogsback zelf is een sympathiek klein dorpje.
Van daaruit zou ik ineens doorrijden naar Addo en daar 2 nachten boeken, zodat jullie er een ganse dag kunnen voor uittrekken. Addo is toch weer gans anders dan Kruger. En jullie kunnen een beetje “op adem komen” na die lange rit.
Een TomTom gebruiken wij trouwens ook, hoewel we al vaak in ZA waren, maar steeds in combinatie met een wegenatlas, zodat men tenminste beseft waar men is en in welke richting men rijdt :biggrin:
Ben nog iets vergeten te schrijven: Port St. Johns kunnen jullie beter schrappen - dat ligt veel te ver uit de richting en bovendien op geen al te beste wegen.
In Kaapstad mag de Tafelberg uiteraard niet ontbreken: benut de eerste kans die je krijgt, want de daaropvolgende dag(en) komt misschien weer het beroemde tafelkleed te voorschijn…
Bedankt voor de informatie en tips Toetske, ik ga dit zeker mee nemen in de planning! Port st. Johns gaat er in ieder geval uit. Twijfel nog een beetje over Durban i.v.m. de veiligheid daar, maar eigenlijk heeft de blog van Moonrise me wel weten te overtuigen. We zitten in het Parade Hotel aan de boulevard, dus ik hoop dat daar de dreiging van criminaliteit etc. minimaal is. Dag 15 door route Swartberg, is een typfoutje, die heb ik inmiddels er uit gehaald. Hogsback ga ik eens bekijken, klinkt leuk! Nogmaals dank Toetske, je input wordt erg gewaardeer!
En nog iets: Mica zou ik vervangen door Hoedspruiten Hazyview door Sabie.
Liggen volgens mij centraler voor de Panoramaroute (waar het trouwens al eens mistig kan zijn!)
Ga in Hoedspruit zeker eens eten bij Cala La Pasta in het Kamagelo Centre en in Sabie is de Wild Fig Tree een echte aanrader.
Als jullie er de tijd voor hebben, is bij regenweer een bezoek aan de Sudwala Cavesnog leuk.
Mica had ik al uit de planning gehaald, leek mij ook al niet zo verstandig, die heb ik ingeruild voor het Endangerd Species Centre in Hoedspruit. Bedankt voor de tip van Cala La Pasta, is genoteerd in de planning! En Port St. Johns gaat vervangen worden door Hogsback, nu nog even zoeken naar een leuk verblijf maar dat gaat vast lukken. Nogmaals dank voor je feedback, ik heb weer wat te sleutelen aan m’n route dus weer wat planplezier erbij bedankt Toetske!
En toch ben ik er nog niet helemaal uit… Het stuk tussen de Drakensbergen en East Londen. We komen van Lake Navarone Lodges afzakken richting Mpongo Private Game Lodge. Google Maps geeft aan 5:58 zonder verkeer, maar ik wil eigenlijk maximale reistijden per dag niet meer dan 4u (een uitzondering daar gelaten). Weet iemand tijdens deze route een goede tussenstop? En is deze regio ‘veilig’ of moet ik er eigenlijk een lange reisdag voor uit trekken om gelijk door te rijden? Daarna, van Addo naar Kaapstad is wel aardig uitgestippeld, en van J’burg > Kruger > Swaziland > Drakensbergen ook. Het gaat echt om dat tussenstukje. Iemand enige tips/ideeën? Alvast mijn dank!
Willem, ik ben nu ook eens bij G. gaan zoeken naar de verbinding tussen beide lodges en kom op minimum een uur langer rijden uit…
Welke route had jij hiervoor opgegeven?
Hi Toetske, de route van 5:50 van Lake Navarone > Mpongo Private Game Lodge (zonder verkeer) is de route die via Mtatha loopt. Ik had al begrepen van je dat de route die via Maclear en Cala loopt mooier is, echter is de reistijd dan een uur langer. Heb je op dit traject toevallig nog tips voor een overnachting? Hogsback lijkt me erg leuk, alleen is dit vanaf Lake Navarone (Drakensbergen) ruim 7 uur rijden. Het liefst plan ik een overnachting in, bij Cala, Elliot of Macclear maar ik kan daar in de omgeving geen (aantrekkelijke) accomodatie vinden… Ik begrijp ook dat een binnenlandse vlucht beter is, maar we hebben de auto al geboekt, en ik heb geen zin om wijzigingskosten etc. te betalen. Waarschijnlijk wordt het een lange dag auto rijden om dit gedeelte van de reis snel te kunnen afhandelen…? Vanaf Addo - Cape Town heb ik genoeg variatie in de reis met leuke stops en activiteiten. En van J’Burg tot Drakensbergen ook. Alvast bedankt voor je/jullie tips en feedback!
Inderdaad, Willem, ik vrees dat er langs die route niet veel echt aantrekkelijke accommodaties bestaan zoal bv Lake Naverone in de Drakensbergen (daar hebben we trouwens zelf nog niet overnacht maar we zijn er een paar maanden geleden eens naartoe gereden - schitterende locatie!.
Heb je bij de boeking van de auto niet de kans om deze te wijzigen? Je zit dan uiteraard 2x met een toeslag voor het feit dat je de auto op een andere locatie achterlaat dan waar je dezelfde had opgehaald. Misschien toch even op de tanden bijten en voor 1 keer een lange dagrit voorzien?
Ik denk inderdaad dat ik wat dit betreft Kistaah’s raad opvolg. Niks boeken en die dag kijken waar het schip strand. Ik kan de huurauto wel wijzigen maar de kosten wegen dan niet op tegen de baten dus ik vrees voor een lang een saai stukje auto rijden maar ach… we zijn 28 dagen in dit fantastische land dus een dagje auto rijden pur sang moeten we kunnen lijden! Ik zie wel een leuke accomodatie in Kokstad (1,5u rijden vanaf Lake Navarone), iemand die iets over Kokstad en omgeving kan zeggen toevallig? Thanks voor het meedenken in ieder geval, opnieuw!
Wij werken dan niet met Tomtom, maar met Garmin en T4A (tracks for Afrika) maar konden eigenlijk
zo’n beetje elke dag via de Poi’s een geschikte overnachtingsplek vinden, en buiten dat
zie je op de meest afgelegen plekken meestal nog wel B&B aangegeven staan, nooit een probleem
mee gehad, soms iets duurder dan vooraf gepland misschien, maar daar kun je dan ter plekje nog
over beslissen!
Let wel, je kunt maar in een paar types Garmin de sd card met T4A installeren en gebruiken!
Via TomTom hebben wij ook al accommodaties gevonden. En inderdaad ook heel wat POI’s.
@ Willem,
Kokstad kennen we enkel van doorrijden. Weet niet of daar nog iets interessants te zien is. Jullie zullen er hoe dan ook langskomen.
Als jullie er een lange rijdag van maken, is het misschien toch aangewezen om via de N2 te rijden. Het is een apart stuk Zuid-Afrika, daar in de vroegere Transkei/Ciskei.
Mthatha is erg zwart en woelig (qua menigte) en als wij erdoor rijden, zetten wij altijd onze autovensters op een kier - de bijhorende geluiden lonen vaak de moeite.
Als jullie daar moeten tanken: net voorbij de stad is er een groot Engen naftstation.
Iets verderop in het kleine dorpje Qunu ligt hetNelson Mandelamuseum- ben er echter zelf nog nooit geweest - dat misschien een korte stop waard zou kunnen zijn.