Eerste keer Zuid Afrika

Hallo forumleden!

Voor onze huwelijksreis ben ik druk bezig een mooie rondreis door Zuid-Afrika aan het plannen. Ik vind het erg leuk om alles zelf te boeken, zoals vluchten, accomodaties, huurauto’s en activiteiten. Is er iemand die zijn licht wil laten schijnen op deze planning? Is het haalbaar, heb je tips voor activiteiten onderweg, wat raadt je me aan voor de eerste keer Zuid-Afrika? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Dag Locatie Activiteit
1 Johannesburg Landen + hotel zoeken
2 Hazyview Rijden naar Hazyview (watervallen onderweg?)
3 Mica Panorama route
4 Olifants Camp Het Krugerpark in
5 Lower Sabie Restcamp Rijden naar volgende kamp
6 Lower Sabie Restcamp ochtend en avond safari?
7 Mantenga Lodge Rijden naar swaziland, bezoek aan Mlilwane Wildlife
8 Saint Lucia Aankomen in Saint lucia
9 Saint Lucia Met boot meer op, stukje auto rijden
10 Saint Lucia Stranddagje
11 Durban Stranddagje / dolfinarium
12 Durban Stranddagje
13 Underberg Wandelen bij Underberg
14 Underberg Sani pass tour
15 Mtatha Door route Swartberg
16 Port Elizabeth Lange reis
17 Port Elizabeth Addo Elephant Park
18 Plettenberg Bay Garden route, Tsitsikamma National Park
19 Kysna Kysna Elephant park
20 Kysna Vrije dag
21 Oudtshoorn Struisvogel
22 Swellendam Wijnroute, via mosselbay
23 Hermanus Via Kaap L’algulas > Walvissen kijken
24 Kaapstad Cage diving, daarna naar kaapstad
25 Kaapstad Bouldersbeach / Simons town
26 Kaapstad Auto inleveren en terug naar Amsterdam

Ik heb jouw programma gelezen en dat is wel heel erg vol met veel kilometers. Ben zelf ook een programma aan het samenstellen nu samen met mijn vrouw en deze keer met de auto. Heb de tuinroute aan aantal jaren geleden met een vriend gefietst. Ik zou Addo Elephant park combineren met een Game Drive bij Schotia Safaris (is zeer dichtbij Addo). Kun je Elephant park Kysna weg laten. Overigens zijn mijn vriend en ik niet onder de indruk van Kruger park en geven wij onze voorkeur voor Schotia. Waarschijnlijk komen jullie ook laat aan in Johanesburg (als je met KLM vliegt) wij hebben hotel geboekt bij O.R.Tambo is 600 meter van vliegveld en zij hebben continu shuttle service.

Succes met de voorbereidingen

1 like

Wij zijn ook net terug van onze huwelijksreis in Zuid-Afrika dus ik zal je een aantal tips van ons geven :slight_smile:
Op dag 3 zou je naar Mica rijden, dit ligt zeer dicht bij Hoedspruit en daar kan ik je volgende overnachting aanbevelen:
http://www.khayandlovu.co.za/ Super toffe locatie in een private game reserve, niet duur, lekker eten en fantastische mensen!
Op weg naar hoedspruit kom je een rehab centre voor dieren tegen: http://www.moholoholo.co.za/ één van de hoogtepunten van onze reis.
Sommige kampen in het Krugerpark doen ook ochtendwandelingen. Dit vonden wij persoonlijk toffer dan de safari’s.

De afstand van Lower Sabie naar Swaziland is lang. De wegen in Swaziland zijn minder goed en je verliest tijd bij de douane.
Als je Mlilwane Wildlife wilt bezoeken, zou ik kijken of er daar nog overnachtingsmogelijkheden zijn.

In Saint Lucia kan ik zeker de boottocht aanbevelen en ook een tripje naar Cape Vidal.
Durban vind ik niet de moeite en zou ik vervangen door iets anders.

Veel plezier nog.

1 like

In welke periode willen jullie gaan?

en ik zou meer rust in bouwen, de afstanden in ZA zijn erg groot. Rond net Krugerpark zijn vele mooie lodges, zeker in de proeve parken. Leuke en mooie zijn, met voed eten, en zeer vriendelijk gastvrouwen en heren. In Balue. Kurhulalodge en in Grietjie Casart game lodge. De laatste hebben ook een prive bubbelbad bij je ronddavel en ze hebben een ranger in dienst.
wil je in een tent overnachten dan kan ik vlakbij Hoedspruit, Caola tenten camp aanbevelen. En ook Daan safari voor een mooie dag met ranger in net Kriger Park. Als je naar Kruger gaat doordeweeks, dan is het daar minder druk.
in Dt. Lucia raad ik zeker aan een nacht drive door net Isimalingo park, in net dorp of bij je b&b te boeken. Overdag kan je zelf in Isimalingo rijden en weet kom je een luipaard nog tegen.

voor dicersen b&b en lodges kijk op sleepingout.co.za

1 like

Forumleden,

Bedankt voor jullie waardevolle reacties! Ik zal middels dit bericht al jullie reacties proberen te beantwoorden.

Ik weet dat het een druk programma is, met veel kilometers ( >4000 km.) maar we vinden het autorijden niet erg en doen veel rondreizen met de auto. Ik hoop dus dat dit me niet te erg zal tegenvallen, al heb ik mijn schema wel wat aangepast zodat ik om de 4 of 5 dagen een dag zonder auto rijden heb, dat we bijvoorbeeld 2 of 3 nachten op dezelfde locatie verblijven. Ook zorg ik dat we per dag maximaal 4 uur rijden, zo is het beter uit te houden, al besef ik me ook goed dat de Google-map reistijden absoluut niet vergelijkbaar zijn met de daadwerkelijke reistijden.

Wat betreft het Krügerpark: ik hoor hier zo veel verschillende meningen over. Gezien dit onze eerste keer Zuid Afrika is, wil ik eigenlijk de kans niet laten liggen om dit over te slaan, wel een goede tip om dit inderdaad doordeweeks dan te bezoeken. Leuk ook, zo’n animal rehab, helemaal niet aan gedacht! Meer mensen zijn hier positief over, dit ga ik dus zeker in de planning opnemen.

Het enige struikelblok wat ik nu heb is de vliegtickets: KLM biedt ze voor de gewenste periode aan voor zo’n € 1000, rechtstreeks vanaf A’dam. Turkish Airlines biedt ze voor €750,- aan vanaf Brussel mét overstap op Istanbul. Duivels dillema om voor geld óf gemak te kiezen, of zijn er volgens jullie nog betere alternatieven? Iemand wel eens met KLM van A’dam > J’Burg en Kaapstad > A’dam voor minder gevlogen, in de zomervakantie?

@Thatch22: we gaan in de zomervakantie, omdat we helaas gebonden zijn aan de schoolvakantie omdat mijn vriendin in het onderwijs zit. We hoeven niet persé in een korte broek in Kaapstad te hoeven lopen, maar zijn de winters echt zo slecht rond de West-Kaap in de Afrikaanse winter of is het ook een kwestie van ‘geluk’ hebben? Als ik de vorige weken het weerbericht checkte van Kaapstad en omgeving zag ik dat er ook best vaak hele mooie dagen tussen zaten.

@devriezea: Leuk om te horen, dat jullie ook je huwelijksreis in Zuid-Afrika hebben gedaan! Heb je misschien nog meer tips, of eventueel een blog/reisverslag waar ik jullie ervaringen kan terug vinden? Ik ben erg benieuwd ook naar jullie planning! :slight_smile:

In de Kaap, zijn de winters, nu niet zo lekker, veel regen, koud, nu is het al geen winter daar, dus de temperaturen zijn al hoger.
in net Noorden, Kriger, is het namelijk de droge tijd, dus vollop zon, mooie blauwe luchten en overdag heerlijk warm, 23/26 graden, maar als de zon weg is is gelijk een stuk kouder, dus trui en lange broek aan. In laagjes aankleden dan heeft zo,n ze voordelen in die periode.

1 like

Durban zou ik een dag schrappen en Swaziland zou ik een dag toevoegen. Ik vond Mlilwane echt prachtig.

Grens heeft ons overigens niet veel tijd gekost, waren er binnen een half uur doorheen (beide grensposten).

Wij zijn in een dag van Mlilwane naar Berg en Dal gereden en dat was heel goed te doen. Wegen in Swaziland waren op die route ook prima (bij Jeppes Reef de grens over).

1 like

Forumleden!

Bedankt voor het meedenken so far. Ik heb m’n reis wel aardig uitgestippeld en de meeste accomodaties wel geboekt.
Ik twijfel nu alleen nog heel erg over 1 ding: de vliegtickets. We willen zonder poespas rechtstreeks dus met KLM.
Op dit moment zijn de ticketprijzen voor een retourtje 1021eu. Is dit een normale prijs of gaat deze nog zakken?
Ik hoop dat er iemand hier ervaring mee heeft en er iets over kan zeggen, alvast bedankt!

Hallo

Bij de meeste reisbureaus kun je pas 11 maanden voor de terugkomst datum boeken,
en ik vrees dat de rechtstreekse vluchten op een later tijdstip niets of weinig zullen dalen!
Het mag dan daar geen hoogseizoen meer zijn, maar hier wel!
Wat je wel kunt doen is natuurlijk blijven zoeken tot na onze winter, of je een
een passende prijs vind, en zo niet kun je alsnog voor veel minder eentje doen
met een tussenlanding!

veel planplezier

1 like

Vaak zijn er aanbiedingen kijk daar goed na, Lufthansa of Swiss bijvoorbeeld.

en in de wintertijd is het best koud als de zon weg is en de huizen, etc. Hebben geen verwarming zoals we dat in Nederland kennen en ook de huizen zijn niet op de winter gebouwd. Nee ik vind de winter daar niet prettig, maar is persoonlijk. ( om te wonen dan )

1 like

Opnieuw bedankt voor de antwoorden! Ik hoop dat jullie ook op mijn laatste vraag nog antwoord hebben. Via de website van Hertz ben ik een hele mooie offerte tegen gekomen voor een SUV voor de periode dat wij in ZA zijn. Dit is de offerte:

*Standard, SUV (hoog, praktisch en luxe), aut (Categorie E) SFAR
(E) VW Tiguan of gelijksoortig

Meer details

Betalingsmethode Betaal Nu Tarieven
Inbegrepen in het tarief
25 dagen
Inclusief
Locatietoeslag
Schadedekking (CDW) (Toeslagen van toepassing)
Diefstal verzekering (Toeslagen van toepassing)
Toeslag enkele reis (te betalen bij retourneren van het voertuig)
Belasting
Toeristenbelasting/toeristenheffing
Onbeperkt kilometers inclusief
Subtotaal796.07 EUR

Heeft iemand ervaring met Hertz? Ik zie op internet heel veel negatieve verhalen over extra verzekeringen die achteraf worden berekend etc. Ik wil zelf de allrisk verzekering afsluiten via een externe partij (https://www.huurautoverzekering.com/#0). Weet iemand of Hertz hiermee akkoord gaat?

Hallo

Ook via onderverhuurders kom je vaak bij Hertz uit, een van de bekendste, vaak ook iets duurder!
Maar ik zou altijd voor all-in verzekering met glas en banden verzekering gaan,
de kans op schade is daar vele malen groter dan hier! (zelf 2x voorruit, eenmaal impala in deur)
Print ook altijd alle papieren hier uit en neem ze mee, al verschillende keren meegemaakt dat ze
niet van alle zaken op de hoogte (lijken te) zijn, en proberen nog wat extra aan te smeren!
Verder geloof ik niet dat Hertz slechter of beter is dan andere, geen ervaring mee tenminste!
Kijk voor vertrek heel secuur samen met de verhuurder de auto na op ook de kleinste beschadigingen,
en laat deze op papier zetten, voorkomt een hoop gezeik achteraf!
En bij inleveren samen ook de tankmeter bekijken en de stand van zaken (vol) op papier zetten, eventueel met tankbon!
Al eens meegemaakt dat we 3 km tevoren de tank propvol hadden gedaan en we later nog
werden aangeslagen voor een 20 tal liters extra!

Veel planplezier

1 like

Bedankt voor je antwoord Peter. Het vervelende vind ik dat ik niet gelijk die all-in verzekering online af kan sluiten; deze wil ik graag via een externe partij afsluiten, dat is een stuk goedkoper.

Verder, als ik via Google ervaringen van mensen lees die via Hertz hebben gehuurd, dan lees je uitsluitend negatieve reacties over mensen die zich ‘genaaid’ voelen over het feit dat ze aan de balie alsnog veel duurder uit waren door het verplicht af te moeten sluiten van verzekeringen etc. Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Nogmaals dank voor jullie antwoorden, leuk om te ervaren dat er zo met je wordt meegedacht!

Hallo

Maar waarom zou je een tweede partij inschakelen, geeft alleen maar meer getouwtrek als er problemen mochten zijn!
Meer als all-in, inclusief glas en banden is er toch niet, en scheelt het echt wel zo veel?

veel planplezier

egoli Enige opmerkingen/adviezen over Zuid Afrika in het algemeen. De afstanden vallen wel eens tegen. Wij reden elke vakantie 10000 km of meer! Het is zeer goed reizen met KLM, dag vlucht,en hotel boeken bij het vliegveld van daar gaat er een shuttle busje naar het hotel en die brengt je de andere dag terug naar het vliegveld waar je je auto op kunt halen. Jullie gaan de zomer vakantie , dan is het dus winter in Zuid Afrika. Je kunt dan beter niet naar Kaapstad gaan omdat het er koud is en veel regent. Vanaf begin okt. wordt het weer pas beter. Het is de tijd dat er een overvloed is aan bloeiende Protea’s, ook tegen de Tafelberg.In die periode kun je beter in de oostkust en het noorden bezoeken. De Panoramaroute kun je misschien beter rijden vanaf het begin , dus starten bij Sabie of Graskop in die buurt zijn ook veel watervallen. Naar het Noorden rijden en Hoedspruit aan houden .Als U even afslaat, voordat U naar Hoedspruit gaat: Daar is een afslag naar Swadini Holiday resort het is niet duur, fijn voor de kinderen en er is een hoop te zien. Behalve Hoedspruit, zit je ongeveer 45 km van Orphen Gate Krügerpark af.Wat mij ook opvalt dat de meeste mensen, wanneer men Zuid Afrika bezoekt ,Gelijk naar Krügerpark gaat , en vervolgens via de oostkant naar Kaapstad rijdt. Het westen heeft een veel droger klimaat, heeft een andere plantengroei, en is op sommige momenten heel eenzaam.Ik heb ook een vraag voor alle Zuid Afrika gangers:Waarom boeken jullie toch je accomodatie? Wij boekten alleen Sun City en Krügerpark. Buiten de school vakanties zijn er overal volop
overnachtings mogelijkheden. IK kan het weten. Wij rijden al vanaf 1973 door Zuid Afrika.!!!
Laaste goede raad. Kijk goed uit , en ik wens jullie een heel fijne vakantie, en veilig weer thuis!!

1 like

Egoli, bedankt voor je reactie. Leuk om je ervaringen te lezen en je tips te horen! Wat betreft Kaapstad: na het lezen van talloze reisverslagen is het denk een kwestie van geluk hebben of je daar goed weer hebt. Wij zijn sowieso aan de zomervakantie gebonden dus we nemen die gok graag. Wat betreft vast leggen van accommodaties: dat vind ik juist een van de leuke dingen die je als ‘voorpret’ kan hebben: de route uitstippelen en de mooiste overnachtingen inbouwen onderweg. Inmiddels heb ik via Hertz een SUV gehuurd voor de 4 weken dat we gaan. Paar keer gebeld en gemaild met deze maatschappij, en vooralsnog heb ik er een goed gevoel over. Is het overigens zo dat de omgeving van Durban echt onveilig is? Dan rijden we daar misschien wat sneller door heen. Nogmaals dank voor de reacties, allen!

Willemm, de omgeving van Durban is niet onveilig. Het is en blijft een grotere stad, dus het is altijd wat oppassen geblazen. Ik heb net 2 weken in Durban doorgebracht en me niet onveilig gevoeld. Er zijn wat plaatsen waar ik nu ook niet op straat zou lopen, zoals Point Road (nu Mahatma Ghandi Road). Als je in Durban logeert kan je altijd best even navragen wat een veilige omgeving is en wat niet.
Durban is een toffe stad, met een heel gezellige sfeer en heel lekker indiaas eten. :slight_smile:

1 like

Bedankt voor je reactie, Moonrise! Goed om te horen dat Durban zo’n leuke stad is. Is het uShaka Marineland Park een aanrader, en kun je einde juli naar het strand? Alvast bedankt!

Ushaka is een aanrader, maar einde juli is het voor het waterpark toch een beetje te koud. Uiteindelijk ben je dan de hele dag in het water. Trouwens, ik denk niet dat ze in juli open zijn. In augustus toen ik er was was het waterpark gesloten, het aquarium was tijdelijk dicht (meer info op hun website). De winkels en restaurants errond zijn natuurlijk altijd open en is wel gezellig.
Durban heeft een mild klimaat en in principe kan je er het hele jaar door naar het strand. Maar aangezien het winter is zijn er zowel warme als frisse dagen. Ik was er 2 weken midden augustus en er stond een frisse wind. 1 maal ben ik in zee geweest (en ik ga helemaal niet vlug zwemmen in koud water). Dus je kan geluk hebben en lekker warm weer, maar het kan ook bewolkt zijn of een straffe wind.
Maar gewoon wandelen langs de beachfront is ook al supergezellig, vooral als je in het weekend daar bent. Ik heb pas een blog post geschreven over waarom Durban te bezoeken. Je kan het eens lezen als je wil :slight_smile:

1 like

Als ik jou was zou ik Durban, Outshoorn en Knysha overslaan; Durban is immers maar gewoon een stad, Outshoorn is vreeeeeselijk toeristisch en Knysha is niet bijzonder. Is allemaal niet zo spectaculair en heb je meer tijd over voor de echt leuke dingen.

1 like