Nou dank je wel BraBahx (Ixke?)! Ik vind het gewoon leuk als ik mensen op weg kan helpen en ze tijd kan besparen doordat ik soortgelijke dingen al eerder uitgezocht heb of ervaren heb in Brazilië of waar dan ook. En zo zelf mijn reizen ook een beetje herbeleven…
Maar mensen lijken niet altijd te beseffen dat wij geen betaalde krachten zijn. (Overigens bedank ik een helpdeskmedewerker die wél betaald wordt, ook altijd even netjes. Ik zal wel anders opgevoed zijn.)
Mij vallen de bijdragen van Jenny (m.n. Azië geloof ik) en Marisqa (Afrika) altijd op. Zij nemen ook echt de tijd en moeite om precies op de vraag in te gaan en nog even extra door te denken en mee te denken.
Ik moet zeggen dat de forums waar ik echt beheerder van ben, au pair en Ierland gelukkig wel redelijke mensen zijn. Maar ik doe natuurlijk ook mijn uiterste best. Het zijn meestal de mensen waarvoor je onderhand de hele reis letterlijk moet uitstippelen die de moeite niet nemen om je te bedanken, of mensen die iets vragen wat je letterlijk in 1 klik vind op het internet.
Ik ben blij dat ik een aantal mensen heb kunnen helpen op mijn fora en gelukkig ben ik door hen ook bedankt dat doet toch deugt.
Inderdaad vergeten ze wel eens dat we niet betaald krijgen. Kregen we dat maar, dan kon ik mijn hele dag aan het forum besteden en zou het nog veel beter zijn, maar helaas het mag niet zo zijn LOL.
Jouw antwoorden zijn vaak uitgebreider dan die van mij. Ik zit vaak vanaf mijn telefoon op internet, en dan is het lastig om hele lange verhalen te typen. (Zo ver woon ik nu ook weer niet van mijn werk :vak01:). De eerste vragen zijn dan beantwoord, en als mensen meer willen weten dan kunnen ze altijd nog doorvragen.
Merken jullie ook dat je automatisch langere antwoorden geeft wanneer mensen een meer gedetailleerde vraag stellen? Bij vragen als “wat zijn de bezienswaardigheden van Bali” heb ik eerder de neiging om naar oude topics en mijn website te verwijzen, dan wanneer mensen zich duidelijk ingelezen hebben en gericht dingen vragen.
Mijn kennis beperkt zich inderdaad met name tot Azie (en Europa), noord en zuid Amerika heb ik nog altijd niet bezocht.
Ja de vragen van mensen die duidelijk al zelf wat werk erin gestopt hebben, zijn het leukst om te beantwoorden. En daar neem ik ook meer tijd en moeite voor.
Vragen over ‘wat zijn de bezienswaardigheden’ beantwoord ik vrijwel standaard met een verwijzing naar een reisgids en internetsites en niet veel meer.
Zuid-Amerika kan ik je van harte aanbevelen! En het leukst als je eerst Spaans leert (of Portugees voor Brazilië natuurlijk). Maar kan ook wel zonder de taal te spreken. Echt mooie natuur en dieren, heel afwisselende landschappen en culturen, leuke steden en dorpen (met mooie koloniale architectuur), veel leuke muziek…
Ik weet het… Ik vind gewoon teveel leuk. Hoewel ik NU écht van plan ben om volgend jaar naar Z-Amerika te gaan, kan dat zo weer veranderen als ik weer in Azie ben en terugkeer met heimwee.
Voor de mensen die behoefte hebben aan een voorbeeld van een reisbureaudraadje (met dan aan Cecilia en ik zei de gek):
Ik heb het idee dat ik onleesbaar Nederlands schrijft. En jij ook. Alle vragen zijn in de eerste paas posts beantwoord, en dezelfde vragen blijven maar terug komen. Na Robert’s reactie leek het heel even de goede kant op te gaan, maar die vreugde was van korte duur…
Helaas kan ik nu niet meer zien of hij de links die ik gegeven heb bezocht heeft, maar ik zet er mijn vraagtekens bij.
Ja, ik weet niet wat irritanter is: helemaal geen reactie meer krijgen na een uitgebreid antwoord; of telkens reacties krijgen waaruit blijkt dat ze niks lezen of van je willen aannemen, maar wel telkens opnieuw om advies vragen (en het weer niet aannemen).
Ik krijg de indruk dat hij na 3 nieuwe antwoorden, alleen het laatste nieuwe leest. (Bv. ook totaal geen reactie op mijn suggestie voor Tanzania als ze zo graag dieren willen zien.)
En ik weet ook niet waarom ik de neiging blijf houden om toch nog te willen helpen of probeer tot ze door te dringen! Ha ha. Nou ja volgens mij kunnen we er ook nog wel om lachen toch?
Geen idee wat er in zo iemand omgaat… Ik heb het idee dat hij alleen die antwoorden leest, die z’n vraag bevestigen. En jouw Tanzania doet dat niet…
Ergens kan ik er om lachen. Ergens weet ik niet wat ik er mee aanmoet. Nog maar een keer herhalen, of opgeven omdat herhalen alleen maar betweterig over komt? Als een klein kind dat gelijk wil krijgen?
Ik ben in ieder geval benieuwd wat-ie gaat doen. En of er terugkoppeling komt.
Ik vind herhalen niet betweterig overkomen, wel een beetje wanhopig/moedeloos, ha ha. Of alsof je zelf tegen een klein kind praat dat afgeleid is door 10 dingen die om zich heen gebeuren en daardoor niet luistert wat je antwoordt op zijn vraag.
Ik voel me zelf door dat herhalen ook een beetje alsof ik zeg: “Geloof me nou! Ik heb er verstand van en ervaring mee. Heus!” (neem me nou serieus)
Ik denk dat ze in 3,5 week naar 4 landen gaan, of er misschien een 5e aan plakken (stukje China moet ook nog wel kunnen toch?). En daarna teleurgesteld zijn dat ze weinig dieren spontaan hebben gezien in de jungle.
Vorig jaar was ik in Sumatra. Op dag een maakte ik een trekking met 3 mannen die ik daar had ontmoet. Ik hield hun tempo na een paar uur echt niet meer bij… Ik gaf dit aan, en wilde blijven wachten. Moeilijk moeilijk. Uiteindelijk is de groep gesplitst, een Aussie ging met mij mee.
De volgende dag weer een trekking, nu met gids. De snelle jongens wilden alle basecamps in de jungle zien. Mij wilden ze niet mee. De Aussie besloot met mij mee te gaan, op zoek naar orangutans.
Eind van de dag kwamen we de mannen weer tegen. Trots vertelde ze dat ze alle basecamps gezien hadden, en dat ze een trekking van 2,5 dag in een dag hadden gedaan. Aussie vroeg hoeveel orangutans ze hadden gezien?!?!? GEEN!!! Wij hebben minder ver gelopen, maar wel een orangutanmoeder met jong gezien
Ik vond 'm niet echt fatsoenlijk, want hij kon op z’n minst doen alsof hij de antwoorden had gelezen. Ik wil 'm ook best helpen, maar ik denk dat hij niet op goede raad/ervaringen zit te wachten. Lijkt er bijna op dat hij zijn partner nog moet overtuigen, welke niet zo’n trek in zijn plannetjes heeft…
Ik krijg over de minder bekende delen van Mexico (bv Copper Canyon) vaker vragen via pm’s of mail. Betreffende personen verwijs ik meestal naar het landenforum, waar ze de vraag aub moeten plaatsen. Ik antwoord liever op het openbaar gedeelte, zodat anderen er ook wat aan hebben. Als ik dat via mail en pb’s ga doen kan ik idd, zoals de titel al zegt, net zo goed een reisbureau beginnen
Kijk, dan ben ik blijkbaar een uitzondering. Ik heb zelfs de neiging om mij voor te bereiden op een reis! Maar zonder gekheid, ik ben nu weer begonnen met een cursus Bahasa Indonesia, omdat ik dit jaar naar Indonesië ga. Ik had wel 1 vraag: namelijk of een klamboe nou echt aan te raden was. Ik kreeg antwoorden in de trant, dat de beantwoorder dat de laatste jaren niet had gedaan. De airco maakte dat immers onnodig. Edoch, waar in de binnenlanden zal nog airconditioner?
Heb voor de veiligheid wel 3 flesjes opgezocht met muggenverdelger.
Als ik nu maar door de controle van Schiphol kom. Met de flesjes in de koffer. Maar om de flesjes een plastic zak. Voor het lekken, dat altijd gebeurt!
Er zijn mensen in de wereld die je 100 keer van de realiteit kunt willen overtuigen door 100 keer bewijzen of rationele argumenten aan te voeren, maar die mensen zul je niet of nauwelijks kunnen overtuigen omdat ze hun oorspronkelijke idee niet uit hun hoofd kunnen zetten.
Die figuren kom je ook op de werkvloer tegen, we noemen ze meestal maar eigenwijs…heel vermoeiend.
Soms lopen ze 100 keer tegen de muur voordat ze van idee zullen veranderen. :frown:
Ja dat doe ik ook altijd. Maar meestal zie je hun vraag niet terug in een forum.
Ik krijg zelfs vaak vragen in mijn PM over gebieden waar ik niet eens geweest ben. “Hee ik zag dat je in noord-Brazilië bent geweest. Weet je een leuk hostel voor me in Rio?”
Hotel- en hostelvragen verwijs ik sowieso altijd naar een vergelijkingssite zoals tripadvisor of booking. Je hebt toch veel meer aan honderden meningen (waarvan meerdere per hotel) dan aan één enkele mening van één toevallig verblijf?
Zelf word ik altijd lek gestoken, de muggen houden heel erg van mijn bloed. Dus naar gebieden met malaria neem ik zelf altijd een eigen klamboe mee. Ik heb het ook wel eens niet meegenomen (naar Brazilië), in de hoop dat in de hotels wel klamboes zouden hangen, of inderdaad dat de airco zou helpen tegen muggen. Nergens een klamboe te bekennen, en die muggen trekken zich van fans of airco niks aan zodra ze mijn bloed ruiken. En zelfs toen ik eenmaal ter plaatse (een heel onhandige, zware en zonder opvouwbaar frame) klamboe had gekocht, hoefde ik maar 1 minuutje naar de wc te gaan 's nachts en had ik alweer een bult te pakken. Maar het scheelt wel een hoop, met klamboe. Zo’n reismodelletje hoeft niet veel te wegen en vouw je klein op.
Voor mensen die niet zulk populair bloed hebben, kan het wellicht ook zonder.
Muggenverdelger heb ik niet en neem ik nooit mee. In zo’n gebied waar de meeste huizen geen goed gesloten ramen hebben, komen er toch telkens weer nieuwe muggen binnen dus kun je wel bezig blijven. En het lijkt me ook niet gezond om in te ademen.
Ik smeer DEET en gebruik een klamboe, en als ik niet in bed lig draag ik vanaf de schemer lange broek en lange mouwen (dunne stof zodat het niet te warm is).
Ja ik denk dat je gelijk hebt… rationele argumenten hebben totaal geen nut bij deze persoon. Emotionele argumenten ook niet.
Het is alleen zo raar dat zo iemand dan wel om adviezen blijft vragen.
In het India Forum kom ik ook regelmatig mensen tegen die niet de moeite nemen om even een korte blik te werpen op de bestaande topics om te zien of hun vraag misschien al beantwoord is.
In het begin beantwoordde ik uit beleefdheid de vraag, maar op een gegeven moment liet ik het ook maar zitten.
Ik kan ook niet beslissen wat ik wil op reis. Tenminste niet vanuit Nederland. Meestal beslis ik daarom pas een paar dagen vantevoren wat ik ga doen. De kwartjes vallen dan vanzelf op de goede plek.