Het allermooiste privébericht dat ik ooit kreeg hier op Wereldwijzer, kan ik helaas niet meer vinden, per ongeluk verwijderd denk ik.
Maar de strekking was:
“Ik zag dat je veel gereisd hebt. Je kunt ons vast wel helpen met onze trip.” (Toen volgden wat vraagjes over visum, kosten, highlights, kortom allemaal dingen die hij zelf had kunnen opzoeken. Over een land waar ik volgens mij niet eens geweest was.)** “En zou je ook even voor ons een route voor twee weken kunnen beschrijven?” **
Ik heb in mijn reactie laten weten dat ik hartelijk heb moeten lachen om zijn bericht. En aangeraden een reisgids te kopen.
Dat doe ik ook in threads met al te gemakzuchtige vragen. Aanraden een reisgids te lenen bij de bieb of te kopen; blogs te lezen; Zoek te gebruiken, Google te gebruiken. Of ik zeg: “Alle antwoorden staan in een Lonely Planet gids. Je vraagt ons nu eigenlijk om 700+ pagina’s hier over te typen. Daar heb ik niet zo’n zin in.”
Die link van hierboven over Google is erg grappig! Jenny van mij mag je hem dagelijks posten hoor! Hahaha…
www.justfuckinggoogleit.com is ook een leuke… 
Ook mooie dingen: na 1 dag al een tweede post van de vraagsteller in hetzelfde topic (meestal gepost in het verkeerde forum) met een wanhopige, verongelijkte kreet: “Wat, nog steeds geen antwoord?!” (gevolgd door dingen als: “kom op mensen, zo moeilijk is de vraag toch niet?!” of “is hier helemaal niemand ofzo??”)
HAHAHAHA!
Verbazingwekkend inderdaad hoeveel mensen niet het fatsoen hebben nog even te reageren, vooral als ik uitgebreid antwoord geef maar zelf nog vragen terug stel bv. ‘waar liggen je interesses?’ of ‘hoeveel tijd heb je voor dat gedeelte?’. Gelukkig zijn er meerderen die zich daarover verwonderen en het jammer vinden. Laatst uitte ik dat gevoel in een thread (ik zei tegen beantwoorder nr. 2 dat de vraagsteller zich niet meer had laten zien dus dat het de moeite niet was nog meer te antwoorden), en reageerde nog weer een andere beantwoorder ongeveer zo van: “maar de vraagsteller heeft toch ook geen reactie in het vooruitzicht gesteld, dus wat zeur je nou?”. Tsja. Ik vind het wél jammer.
Ook bizar dat ze kennelijk wel de weg hebben gevonden naar een forum (hoe? vraag ik me dan altijd af), en de moeite nemen om een account aan te maken (ook best ‘moeilijk’)… maar kennelijk dus niet op het idee waren gekomen om hun simpele vraag even te Googlen?? Lijkt me toch sneller en makkelijker.
Ik vind het zelf leuk om mensen op weg te helpen en ze profijt te laten hebben van allerlei handige sites en info die ik al eens gevonden / ondervonden heb, en soms ook om ze het laatste zetje te geven als ze niet zo goed op reis durven gaan. En het is leuk als je daar feedback op krijgt.
Het leukst is inderdaad als je merkt dat ze zelf al best wat werk erin hebben gestopt, maar nog vragen hebben waar ze niet uit komen. Ik ben dan ook niet te beroerd om dingen voor ze op te zoeken in mijn oude verslagen of reisgidsen of zelfs op internet; soms heb ik door specifieke zoek-ervaring toch net die handigheid van de juiste zoektermen invoeren.
Voor mij is het ook een manier om met reizen bezig te blijven, mijn eigen reiskriebels te stillen, en om bestemmingen te ‘herbeleven’.
En ik denk dan altijd maar: er lezen ook andere mensen mee die wellicht toch wat aan de info hebben, ook al leest de oorspronkelijke vraagsteller het niet.
En ook: “what goes around, comes around / wie goed doet, goed ontmoet”. Andersom krijg ik altijd supergoeie hulp in mijn voorbereiding, en onderweg, van jan en alleman. (Dank jullie wel als jullie dat waren!) Oók als ik soms zelf een luie vraag heb (maar dan zet ik dat er meestal ook bij: “sorry, ik heb zelf nog niet ingelezen maar misschien hebben jullie alvast adviezen…”) Weliswaar krijg ik die hulp van andere mensen dan die luie, maar toch… ik geloof wel in karma.
Over sticky topics…
Ik heb veiligheidstips op mijn website staan en wel meer antwoorden op veelgestelde vragen (bv. tips voor Amsterdam). Ik verwijs daar heel vaak naar, maar krijg ook de indruk dat maar weinigen echt doorklikken. Maar sommigen wel en die laten dan ook weten dat ze er veel aan hebben, bijvoorbeeld dat ze echt bijzondere dingen hebben gezien in Amsterdam waar minder toeristen zijn. Voor die mensen doe ik het, een website bijhouden.
In het Lonely Planet forum zijn ook diverse sticky topics met veelgestelde vragen en bijvoorbeeld “Safety in Brazil”, maar ook daar worden steevast elke week meerdere keren dezelfde vragen gesteld, vaak zelfs gewoon pal boven een onderwerp waar precies die vraag al gesteld werd en beantwoord is.
Die luie mensen die niet eens meer de antwoorden lezen, hebben er zichzelf mee; ze missen allerlei handige info en recente tips van de ervaren reizigers! En ze missen info uit de reisgids (die ze ook niet hebben of lezen), waar ook allerlei dingen instaan die hartstikke onhandig zijn als je die NIET van tevoren weet. Komen ze er opeens op hun bestemming achter dat ze totaal verkeerde kleren bij zich hebben, DEET moeten hebben, of eigenlijk geen idee hebben waar ze heen willen en laten ze zich een loer draaien door plaatselijke reisbureautjes, of worden ze direct beroofd omdat ze niks gelezen hadden over die gevaren.
Soms ook klikken ze hier in WW wél op het duimpje voor ‘Thanks’ maar dat zie ik dan alleen als ik zelf weer naar het topic ga; ik kan nergens instellen dat ik dan een alert-mailtje wil (voor zover ik heb kunnen ontdekken).
Nou ja, niemand verplicht ons. Dus laten we allemaal gewoon de vragen beantwoorden die we leuk vinden en waaruit blijkt dat iemand al wat onderzoek heeft gedaan. Het helpt ook om te kijken naar hoeveel posts iemand in het verleden al geplaatst heeft…
Veel post- en reisplezier nog allemaal!