Dilemma! Zelf regelen of pakketreis boeken?

Oke, paar dagen geleden was ik nog overtuigd om alles zelf te gaan regelen voor onze vakantie naar Bali, dus zelf tickets boeken, zelf accomodatie(s) boeken. Maar nu weet ik het allemaal niet meer.

Wij willen in sept 2012 ‘slechts’ 17 of 18 dagen naar Bali.
Als ik dan een los ticket boek en daarbij losse accommodatie(s) (zo max. rond de 30-40 euro per kamer) dan schijn ik toch duurder uit te zijn dan gewone een pakketreis boeken bij Arke, Oad enz.

Bij Arke enz. verbijf je al die dagen in 1 accommodatie. En zullen we vandaar uit onze uitstapjes moeten gaan maken naar de verschillende bezienswaardigheden. Dat wil ik dan weer wel zelf regelen, met bijv. privechauffeur.
Bij zelf ticket en accomodatie(s) boeken kunnen we ons evt. 1 of 2 keer verplaatsen.

Het is onze eerste verre reis, en ik weet zeker dat we nog vaker naar Bali terug zullen gaan, dus ik hoef niet alles in 1 keer te zien en te doen.

Maar fietsen in de buurt van Ubud, olifantenpark, misschien snorkelen, Monkey Forest, mooie dansen zien, aantal tempels, wellicht dolfijnen zien in afwisseling met aantal stranddagen staan toch wel op ons verlanglijstje.

Boek ik alles los zelf of via bijv. 333.travel, NRV enz. dan ziet het er naar uit, voorzover de ticketprijzen voor onze reisperiode sept.2012 al bekend zijn, dat ik toch duurder uitkom.

Dus jullie mening is wederom gevraagd door mij:
Wat bevelen jullie aan?
Wij zijn twee 40+, het is onze 1e verre reis, we willen 2 weken (of paar dagen langer) gaan ervaren hoe dit is. Rustig aan doen, dus dag wat gaan doen en dan dag relaxen aan zwembad of strand, zo om en om bijv. En zo toch de belangrijkste dingen op Bali gaan zien, meemaken enz.
Dit met een budget van max. 2000 euro per persoon totaal.

Ik zie door alle bomen het bos niet meer op internet, jullie ervaring kan ons
misschien helpen. Graag zelfs!

Alvast bedankt!

Ikzelf ga altijd naar Bali zonder pakketreis, en ik ben altijd minder geld kwijt dan 2000 euro voor vlucht en accommodatie.

Je bent ongeveer een maandje te vroeg met het zoeken van tickets naar Bali voor september 2012. De tickets worden nu pas mondjesmaat vrijgegeven! Er zijn geen rechtstreekse vluchten naar Bali, maar met een keer overstappen moet het lukken (als je op tijd boekt) om voor maximaal 850 euro een vlucht te krijgen. Voor 30-40 euro heb je al redelijk luxe accommodatie, zelf zit ik meestal in iets van maximaal 20-25 euro.

Wanneer je besluit vaker over te stappen, dan worden tickets goedkoper.

Wat ik persoonlijk het grootste nadeel vind van pakketreizen, is dat je vaak in redelijk massale hotels wordt ‘gedumpt’. Ik vind het zelf fijner om te kiezen voor een kleiner en meer persoonlijk hotel. Kwestie van smaak! Heel veel pakketreizen zoeken hotels uit in Kuta, Sanur of Legian, maar dat zijn geen plekken waar je twee weken moet willen zitten. Je wilt verschillende dingen bij Ubud doen, dus ik zou zeker een paar dagen in Ubud blijven.

Je kan overigens ook altijd overwegen om een pakketreis te boeken, en dan je kamer een paar nachten leeg te laten staan en alsnog op eigen kracht naar Ubud te gaan :wink:

1 like

Hallo Jenny,

Bedankt voor je reactie!

Qua vlucht wil ik niet meer dan 1 keer overstappen. Op Balitravel staan toch al verschillende prijzen met vertrek september 2012 van Cathay Pacific en Singapore Airlines, maar ik zit nog te wachten op Garuda. Die zouden per 1 oktober hun prijzen doorgeven.

Ik vind het zelf ook fijner om te kiezen voor een kleiner en meer persoonlijk hotel.
Het idee om een paar dagen in Ubud te verblijven had ik ook al, en jou tip om dan de pakketreis-locatie in het Zuiden voor een paar dagen leeg te laten vind ik wel goed bedacht!!

Maar stel ik boek toch zelf losse locaties, bijv. in Ubud en/of Lovina, dan wil ik toch wellicht de vakantie starten en eindigen in het Zuiden. Bijvoorbeeld de eerste 3 dagen na aankomst Zuiden, dan paar dagen Ubud, daarna paar dagen Lovina, om dan vervolgens weer te eindigen in het Zuiden.
Welke plaats zou jij aanbevelen in het Zuiden?

Ik ben inmiddels getipt voor een erg leuk adresje in Lovina (NL eigenaar, Sawah Lovina Bungalows). Een lagere prijs van 30-40 per kamer vind ik ook prima, met zwembad zou wel fijn zijn, maar ik weet niet zo goed waar ik nou precies moet zoeken voor accommodaties. Kun jij me daar wellicht ook tips voor geven?

Ben echt een beetje de ‘weg kwijt geraakt’ op internet, teveel informatie gelezen en nu moeite met keuzes maken.

Groetjes,
Elvera

Op sites als Agoda, Hostelworld, Booking.com enzovoort kun je accommodatie voor Bali zoeken. Maar… Niet alle hotels hebben een website, dus ik loop ook vaak gewoon binnen zonder te boeken of ik bel een telefoonnummer uit een reisgids als bijvoorbeeld de Lonely Planet.

Zelf vind ik Angsoka Hotel in Lovina (Kalibukbuk) helemaal geweldig. Kamers vanaf 10 euro tot ongeveer 25 euro, de duurdere kamers zijn heel ruim, met AC, ligbad, en uiteraard is er ontbijt en een zwembad.

In Ubud kan ik niet echt iets aanbevelen. (Naam van hotel niet opgeschreven, niet bijzonder genoeg ;))

In het zuiden zit ik altijd in Kuta. Niet omdat het echt leuk is, maar omdat ik daar veel vrienden heb wonen. Sanur is rustiger (ik vind het niet echt leuk), en Legian is wat hipper. Als je geld hebt hun je Nusa Dua proberen. Maar zoveel mensen zoveel meningen, als je rondkijkt op dit forum en wat oudere topics leest vind je voldoende ins en outs voor alle plekken.

1 like

Hoi Elvera,

je kunt ook is kijken op Bmair.nl. Hotels binnen jou budget en ook hier zullen denk ik volgende maand nog wel wat leuke aanbiedingen als pakketreis of losse tickets komen. Ook op http://www.selamatjalan.nl/ wil nog wel eens wat leuks voorbij komen!

groeten!

2 likes

Wij hebben de eerste keer verre reizen ook voor de “zekerheid” van een pakketreis bij OAD gekozen. Dat is op zich goed bevallen, er stond een taxi op ons te wachten en we zaten in een goed hotel. Van daaruit zijn wij activiteiten gaan ondernemen. Vanuit Sanur kun je veel kanten op en zijn dingen goed te bereizen binnen een dag bijvoorbeeld. Wij deden vaak 1 dag een activiteit en de andere lekker relaxt op het strand ofzo…

Wij zijn daarna ook gegaan met zelf geboekte hotels en vluchten… maar dat is pas echt goedkoper als je een aanbieding tegenkomt qua vlucht en aan de hand daarvan gaat boeken (dus datum staat niet helemaal vast) is onze ervaring een beetje. Daarnaast is het wel echt zelf meer regelen en moet je echt alles zelf uitvinden. Terwijl je bij een pakketreis nog een keer een info ochtend hebt waar ze je tripjes proberen aan te smeren. (die trips zou ik zelf op straat boeken) Maar ze hadden wel aantal handige tips over hoe het allemaal werkt, je kunt zeker zonder, maar wij vonden het wel handig.

1 like

Een vriendin van mij had bij Fox een flexreis geboekt. Ze ging naar 4 plaatsen in Bali (mag je zelf beslissen en ook waar). Transfers en hotels werden via Fox geregeld en omdat je meerdere plaatsen hebt is er toch variatie.
Ikzelf had de 1e keer 17 dgn. een georganiseerde rondreis (ook bij Fox) en had m’n ticket verlengd en toen de groep naar huis was ben ik in m’n eentje nog verder gegaan naar div. plaatsen.

masbungalows in Lovina is ook leuk. Maar € 9,-. Een Nederlands echtpaar leidt het. en er zit een mooi zwembad bij. Incl. ontbijt. 's ochtends kunnen de gasten eventueel met elkaar beslissen of je 's avonds wilt blijven eten (voor zeer laag bedrag), en dat wordt dan klaar gemaakt.

In Ubud vond ik ubudbungalows helemaal te gek.
Sanur zat ik in Puri Kelapa ook leuk

1 like

Als het jullie eerste keer naar Bali is dan is die optie hierboven ideaal.
Je kan ook zelf alles regelen dat is prima te doen en vooral met het budget wat je ter beschikking hebt. Een niet al te dure vliegreis kan je deze maand al vinden , accomodatie in iedere prijsklasse van 5 euro tot de sky is the limit.
Auto met chauffeur. Het zuiden de driehoek Ubud - Sanur - Kuta lijkt meer op de costa,s van Spanje en is navenant duur. Lovina nog tamelijk rustig evenzo het Oosten met spectaculaire uitzichten en de Gunung Agung. Amed is een rustig plaatsje met mooie hotels (moderate prijzen vooral Bayu Cottage,s)
Candidasa veel keus aan slaapgelegenheden bv Anom Beach Inn, iets buiten Candidasa en Padangbai waar ook de ferry naar Lombok vertrekt en Gili,s.
Het westelijk deel van Bali is eigenlijk nog ongerept maar prachtig om te surfen
Beide hotels liggen aan zee, Bayu iets hoger gelegen en beiden met pool en WIFI. Voorpret is ook pret :vak02:

1 like

Hallo,

Deze zomer waren we voor de eerste keer in Bali. Mijn man , dochter van 9j en mezelf uiteraard. We boekten ruim maanden van vooraf onze vliegtickets via internet. We verbleven 1 nachtje in Jakarta omdat het anders voor de dochter te zwaar zou uitvallen ( bleek nadien een goede keuze) . We vlogen met Turkisch airline , en dat was echt super , comfort en eten was echt 10/10. Verder boekten we ook alle hotels van vooraf via internet. Soms via email. De hotels zaten tussen 20,00€ a max 30,00€. We zochten ze op via sites waar je commentaar kan zien over de hotels (kan nu even niet op de naam komen ). We verbleven er 4 weken en het leuke aan die verschillende hotels is dat je steeds ergens anders komt, voor transport rekenden we op de plaatselijke bevolking die vaak als extra werk voor Taxi speelde. We zagen de bemobusjes niet zo zitten om dat de dochter snel wagenziek wordt en ikzelf nogal snel rugpijnen heb. Voor ons was het een uitzonderlijk ervaring die we nooit meer gaan vergeten. Het was een beetje trekken met de nodige comfort.

een tip als je hotels via internet boekt , steeds een bevestiging vragen, soms moet er ook een 1 ste nacht betaald worden , en van alle correspondentie moet je een copie mee doen op je reis. Want ter plaatse vergeten ze heel snel dat je vb online een andere prijs hebt afgesproken of reeds een nacht hebt betaald, enz…
eenmaal je de copies toont blijkt alles opeens opgelost. Dus je daar zeker niet druk in maken , gewoon voorzien zijn.

Als we moeten terugblikken, vonden we Ubud echt heel leuk zeker een dag of 5 voorzien of zelfs meer. van daar uit kan je ook heel veel gaan zien. Lovina 1 a 2 nachten om de dolfijnen bij het ochtendgloren ( 6:30h ) te zien ( de vissers op het strand vragen allemaal dezelfde prijs maar is nog goedkoper dan een boeking in het hotel , 100% veilig )

Amed , een rustig dorpje aan de zee , ideaal om te gaan duiken en te snorkelen.

Kuta is rustiger dan legian , Legian is echt een uitgaansbuurt, beiden zijn aan’t strand en liggen eigenlijk naast elkaar.
Hotel in Legian waren dan weer beter dan in Kuta (zelfde prijs klasse)

Sanur is een duurdere badstad en heel toeristisch.

Zo da’s zo’n beetje onze ervaring.

groetjes,

Katrien
enkele foto’s van Bali kan je zien op mijn netlogprofiel

http://nl.netlog.com/katrien69

1 like

Ubud-bungalows is inderdaad heel tof, echt gezellig en rustig tussen het groen :slight_smile:

1 like

wij gaan ook voor t eerst naar bali en hebben via 333 travel een reis geboekt met 3 hotels dus geen rondreis daar houden we niet van maar wel dat het vervoer en de hotels zijn geregeld ook hebben we er een excursiepakket bij geboekt oke het is meestal massaal maar wij gaan in januari en vinden we 1 tje niks dan gaan we gewoon samen met een kennis van een vriendin met de taxi
zo vind ik het ideaal als je er nog nooit geweest bent alvast veel plezier gewenst gr karin>>>

1 like

Ja, 333travel kan ook idd. Die heeft een hele goede prijskwaliteitverhouding. Ik had dit keer mijn vliegticket daar het goedkoopste gevonden. Wat mijn vriendin bij Fox had gedaan (flexreis, is hetzelfde als bij 333travel, je boekt de hotels in de plaatsen die jij wilt)

Mijn rondreis was Java-Bali. Op Bali toen ik alleen verder ging had ik niets vooruit geboekt. Ik had van te voren me goed georiënteerd. Wist wel de plaatsen waar ik (ongeveer) naar toe wilde gaan en had per plaats iets van 3 a 4 hotels/hostels opgeschreven. Op Bali kocht ik een lokale simkaart voor mijn mobiel en belde de hotels gewoon 2 dgn. van tevoren op. Ging prima. Reizen deed ik met de perama shuttlebus. Omdat ik alleen was voor mij de goedkoopste optie en deed daar ook pick up-drop off bij. www.peramatour.com

Het voordeel van niets vooruit boeken is dat je het in de ene plaats leuker vindt dan de andere (ik vond Lovina genoeg voor 3 nachten en in Ubud heb ik juist 1 dag verlengd) Je bent gewoon vrijer en het gaat daar zo makkelijk. Afgelopen keer ging ik helemaal alleen en had ik alleen het eerste hotel geboekt (5 dgn Ubud) incl. airport-pickup. Dat vond ik wel lekker meteen na aankomst. tip: www.ubudbungalow.com

Als je echt iets met dolfijnen wilt gaan doen zou ik dat niet bij Lovina doen maar bij Sanur. Daar is het minder massaal. Dat moet je echt van tevoren boeken want ze zitten soms redelijk vol. Ik heb me ertussen weten te praten.Kosten ±55 euro. Je mag je met je eigen groepje max. 8 personen of op indeling. tussen de 40 en 60 minuten bij de dolfijn. Deze zijn in zijn natuurlijke zeewater in een buitenbassin/soort platform in zee. incl. hoteltransfer-drinken-en handdoek om je af te drogen. En het mooie is dat ze foto’s willen maken met jouw eigen camera. www.balidolphins.com

Verder heb ik in de loop van afgelopen jaren alle leuke en nuttige info in worddocumenten gezet. Makkelijk want je kan dan goed iets toevoegen/verwijderen en ook makkelijk door te sturen. Vlak voor m’n reis draai ik alles uit om mee te nemen. Ik heb nooit van die reisgidsjes mee ofzo. (sorry ik krijg het blauw en onderstreepte niet weg…)

1 like

O ja, je hebt ook zgn startreizen waar het vliegticket en 1 a 2 dgn hotel bij zit voor de eerste dgn.

1 like

Bedankt allemaal voor jullie tips!
We gaan er zeker wat mee doen.

A.s. zaterdag gaan we naar een stel die al jaren ieder jaar op eigen gelegenheid naar Bali reizen. Kijken of hun nog tips enz. hebben.

Dan gooien we alle binnengekomen tips en zelfgevonden info op tafel en gaan we z.s.m. boeken.

333travel, NRV-reizen en Balitravel zijn ook handige organisaties inderdaad.

Meer info natuurlijk altijd welkom. Mochten we alles zelf gaan regelen dan ben ik altijd nog op zoek naar goede betrouwbare chauffeurs. Dus als iemand namen, emailadressen en zo weet dan hoor ik het graag!

Hoi,

Ik heb jullie topic de laatste paar weken gevolgd en ben erg benieuwd of jullie inmiddels hebben geboekt.
Wij zijn ook 2 40+ers en gaan volgend jaar ook voor het eerst naar Bali.
Wij gaan half mei en voor 3 weken. Wij willen niet alleen Bali zien maar willen ook nog naar Lombok of een ander eiland. Maar in ieder geval naar de Gilli eiland(en).

Wij zitten met precies hetzelfde dilimma; zelf alles regelen of een pakketreis.
Willen binnen enkele dagen beslissen dus zal de komende dagen nog veel lezen hier.

Groetjes Jolanda

Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ik zelf wb Indonesië niets anders meer wil dan het zelf regelen. (behalve 1e hotel want dat is wel handig na aankomst). Vooral op Bali is het zo makkelijk. Goed orienteren van te voren scheelt een hoop.(ik kan je die worddocumenten ev. mailen als je dat wilt). Ongeveer kijken waar je heen wilt, per plaats iets van 4 hotels/hostels uitzoeken en opschrijven en die daar iets van 2 dgn. van tevoren bellen of ze plaats hebben (meestal wel)
Ben afgelopen keer naar Bali, Lombok en snorkeldag 3 Gili’s geweest. En een 5daagse boottrip naar de Sunda-eilanden heb ik ook gedaan. Dat was hoogtepunt van m’n reis.
Ben een vrouw alleen van 45 en heb me nooit maar dan ook nooit onveilig gevoeld daar. Nou moet ik wel zeggen dat ik vanaf kleins af aan een enorme hang naar Indonesië had en dat het nog voordat ik er heen ging voor het eerst (in 2009) het al vertrouwd voelde. Had me ook wat v.d. taal aangeleerd in loop v.d. jaren. Gek genoeg maar ik heb het niet bij andere landen en daar voel ik me dan ook wat onzekerder om dingen zelf te regelen. Volgende keer wil ik naar Sumatra (of ik ga vrijwilligerswerk doen of beide), misschien neem ik dan wat zgn. pakketjes, dat wel. Maar Bali dat was makkelijk.

Voor de 1e keer naar Bali en dan pas accommodatie regelen als ik op Bali ben zie ik niet zo zitten. Waarom…we gaan er maar 2 tot 2,5 week naar toe en om nou daar ter plekke nog te moeten gaan bellen of er plek is zou mij, mezelf kennende, zeker geen rust geven, dus wordt het genieten ook minder.
Dat vind ik meer iets als we al een keer op Bali geweest ben en langer zouden gaan. We gaan nu eerst eens ´snuffelen´

Het gaat mij er meer om dat ik prijzen zie van pakketreizen (bijv. 19 dagen/16 nachten) op 1 accommodatie van 1150 - 1200 euro pp incl, vliegreis!!!

Voor die prijs lukt het me (volgens mij en vele anderen) nooit om zelf losse tickets (minstens altijd 935 euro kwijt, en dan via de kortst mogelijk weg (1 overstap)) en accommodaties te regelen (met kwaliteit die ik zoek = rond de 30 euro per kamer).

Nadeel is dat je op 1 plek zit (Sanur) maar vandaar uit kunnen we ook veel gaan zien met een chauffeur. Twijfel is dat we in de regio Ubud veel willen zien, dus daar overnachten is eigenlijk wel wenselijk. Want om nou 3 of 4 keer daar op en neer naar toe te rijden. En regio Lovina staat eigenlijk ook op het verlanglijstje.

Vandaar dat ik bij diverse organisaties offertes opgevraagd voor een ticket + verblijf van 19 dagen in 2 of 3 plaatsen (start Sanur aantal nachten, dan naar Ubud aantal nachten dan Lovina aantal nachten en dan terug naar Sanur om daar te eindigen).
Zelf heb ik inmiddels ook leuke accommodaties gevonden die ik zelf evt. kan boeken. Een ticket boeken ga ik dan wel altijd via een reisbureau laten doen want ik snap nog niet zo heel veel van al die boekingssites van de diverse maatschappijen en wil graag al stoelen laten reserveren (kost 30 euro extra als een reisbureau dat voor je doet).

Het is dus wachten op de prijzen van de offertes, niet dat de prijs echt de doorslag geeft maar het speelt wel mee, alles wat ik over hou van mijn budget kan ik namelijk op Bali opmaken.

Een erg leuke ticketaanbieding voor september 2012 zou erg welkom zijn. Ik las ergens dat 333travel.nl wellicht in de komende dagen met leuke ticketaanbiedingen zou komen.

@printilingrid Ik zou heel graag die Word-documenten van je willen ontvangen als je dat goed vindt, maar daar heb je mijn emailadres voor nodig. Ik zal dit zo in een prive bericht naar je toesturen, alvast bedankt!

Ik laat hier altijd weten waar we uiteindelijk voor gekozen hebben!

Bedankt voor jullie reacties!

heb je al naar de flexreizen bij Fox gekeken? Daar kan je zelf div. plaatsen uitkiezen met de hotels. Dan zit je niet de hele tijd op 1 plaats maar het is toch allemaal geregeld.

Yep, heb ik ook al naar zitten kijken.

Maar daar zijn nu nog geen prijzen voor sept 2012 bekend. Ik heb ze al gebeld daarover.

Yes! Ik heb zojuist tickets geboekt bij Bali Travel voor € 799,- pp.
En voor 2 nachten een hotel erbij zodat we even kunnen bijkomen van de reis.
Ik ben ZO blij.

Bedankt voor je reactie.
Bali, Lombok en de Gili’s is wat wij ook graag willen.
Passen de Sunda-eilanden in 3 weken of gaat dat niet lukken?
Wij zijn uiteindelijk maar 18 nachten daar.

Groetjes Jolanda