De Sunda eilanden zijn groot en uitgestrekt! Ik ben 1 vakantie naar Flores geweest (en met de boot terug naar Bali), en een vakantie naar Sumba. Sumbawa zelf wil ik volgend jaar zien.
Als je maar 3 weken hebt (eigenlijk 2.5), dan zou ik me beperken tot Bali, Lombok en de Gili’s. Er is daar meer dan genoeg te zien en te doen.
Het was eigenlijk een boottocht van 5 dagen dus aan land kwam je alleen om wat trips te doen. Zoals op Komodo en Rinca een wandeltocht om de varanen te zien. Bij Moyo zijn we aan land geweest. Kondo-Gili (ook wel Perama-Island genoemd) nog ergens. Voor de rest heeeel veel snorkelen bij de eilanden. Op Flores had je volgens mij 3 uur de tijd dus ook niet veel je kon op eigen houtje daar rond lopen. Voor een deel van de mensen v.d. boottocht was het een eind-station, en voor de andere een startstation omdat je ook halve boottochten van 2 of 3 dagen kon doen. Maar ik deed heen en terug (vanaf Lombok). Het was echt een hoogtepunt v.d. reis.
info staat hier +een filmpje http://peramatour.com/48-Sea%20Adventure-Hunting-Komodo-by-Camera-0102-4N-5D.html
(raadzaam is hut boven te nemen indien je voor een hut kiest)
Ook wij hebben inmiddels geboekt en ik zou dit nog even laten weten hier.
Via Bali Travel hebben wij nu een reis zelf samengesteld. Wat inhoudt dat we 3 dagen starten in Sanur, daarna 5 dagen naar Ubud gaan, daarna 4 dagen naar Lovina en we eindigen weer met 5 dagen in Sanur.
We vliegen met Qatar omdat deze een hele scherpe prijs heeft voor het ticket. We moeten daarvoor wel 3 keer overstappen maar dat is het ons wel waard. Ook de transfers zijn bij Bali Travel geregeld, met een privechauffer.
Al met al zijn we nu rond de 1150 euro per persoon kwijt. Wat ik zelf een hele mooie scherpe prijs vindt!
Allemaal nog bedankt voor de tips, ik heb er wel veel aan gehad sowieso aan dit forum. Ervaringen van mensen leiden je vaak tot het nemen van de juiste beslissingen en bieden een goed zicht in de grote internetwereld van ticket- en accommodatiesaanbieders!
Wanneer je van plan bent om het een en ander zelf te regelen, neem dan een oud simlock vrij mobieltje mee. Een Indonesisch nummer met beltegoed is hier op iedere straat te koop en het scheelt je veel in de telefoonkosten. Altijd handig om even een hotel te bespreken of de chauffeur te bellen. Opwaarderen van het beltegoed kan eveneens op iedere straathoek.
Wij, 2 jongeren, 57 en 59 jaar, zijn op de bonnefooi geweest j.l. sept, oktober, dus niets besproken.
Was ook volstrekt niet nodig, slaapplaatsen in overvloed. Wij hebben overnacht in Geusthouses en hotels. En deze zijn er in overvloed. Let wel, het hoogseizoen is dan voorbij en de prijzen zijn dan behoorlijk gezakt. De mensen zijn blij dat je komt.Dus wees niet bevreest, mensen zijn zeer vriendelijk en het is er gewoonweg veilig.
groet alte