Eerste keer Bali in juni

In juni hopen wij (2 veertigers) voor de eerste keer naar Bali te gaan.

Maar wat is nou wijsheid?! Gewoon lekker makkelijk een georganiseerde (prive) rondreis bij een internet aanbieder of een ticket en op de bonnefooi?

Niet onbelangrijk hierbij is natuurlijk het prijsverschil. Ik heb namelijk het idee dat een georganiseerde reis uiteindelijk toch goedkoper uitkomt…

En hoe snel moet je boeken, kun je tot op een maand van te voren nog terecht voor een reis/ticket?

1 like

Hallo Zaan,
wij hebben ook geboekt voor de maand juni, en hebben ruim een maand uitgezocht wat je het bete kunt doen.

Hier ons advies:

Als je een strand vakantie wilt dan is via een reisbureau boeken met accommodatie het verstandigste en dan is laat boeken een risico maar wel voordeliger.

Wil je eiland bezoeken met dagtrips dan is zelf boeken veel voordeliger,
boek via de site van een bekende oosterse luchtvaartmaatschappij en boek online is voordelig.

het boeken van een hotel is online ook zeer voordelig maar vooral een vakantiewoning is aan te raden, huur ter plaatse een auto met driver (vaak inbegrepen bij een villa) en laat je rondrijden over dit prachtige eiland.

Z0rg dat je op zuid Balie komt te zitten, niet dat het eiland zo groot is maar de wegen zijn daar anders, van noord naar zuid kan zomaar 7 uur rijden zijn.

Kortom vroeg boeken is aantrekkelijk voor de zelf boekers.

succes:vak02::wereld:

Hallo Zaan,
leuk vooruitzicht in juni naar Bali. Zelf de uitstapjes organiseren lijkt mij toch wat fijner. Wij hebben zelf nooit een georganiseerde reis ondernomen,omdat wij zelf het tempo willen bepalen van de bezienswaardigheden. Overal op Bali vind je wel chauffeurs,die jou de mooie plekjes kunnen laten zien. Bij de hotels hebben ze meestal hun vaste chauffeurs,met wie je een trip kunt uitstippelen. Een rit van Kuta,naar bijv. Lovina,duurt wel een kleine 4 uur. Maar door een prachtige natuur.
Afgelopen jaar hadden wij onze ticket voor oktober al in maart geboekt. Wat later in het jaar,was de prijs voor het ticket 200 euro duurder. Maar dat is onze ervaring,weet niet of de andere forumleden hier in meegaan. Wij zijn ons in ieder geval,nu al weer aan het oriënteren voor de tickets,dit jaar oktober.:dag:

Wil graag bij je vraag aansluiten ZAAN…Wij hebben inmiddels van de week een ticket geboekt bij Malaysia Airlines, deze waren goedkoper dan KLM of Cathay. Meestal gaan we in september/oktober(Thailand, Cambodja, Maleisië), maar nu zijn we aangewezen op de maanden juni/juli. Ik begrijp dat het dan hoogseizoen is.
We willen graag zelf rondreizen op bali. Maar zijn er dan wel makkelijk goedkopere hotels of homestay’s te vinden? We hoeven niet perse luxe,een zwembad. Maar een warme douche, airco word wel gewaardeerd. Of moet je van te voren zelf boekingen doen va internet? We willen in 3 weken het hele eiland bekijken. Maar eigenlijk willen we niet langer blijven dan nodig, omdat je vantevoren hebt geboekt. Wat is nu wijsheid?

groet Willy

toevallig stond ongeveer deze vraag ook in een ander forum op deze site dus heb mijn antwoord daar even ongeveer gekopieerd (als jullie het niet erg vinden. + wat extra andere dingen hoor.

Het hangt er sterk vanaf of jullie op 1 plaats willen blijven zitten en vanuit die plaats dagtrips willen doen. Dan is vooraf boeken bij reisorg. denk ik goedkoper. Als je rond wilt trekken kan je dat beter zelf doen.

Ik heb net een ticket gezien voor 664,- bij 333travel met Garuda! dus…

Bij Fox bijv. kan je ook zelf je reis samenstellen je geeft dan de plaatsen op waar je wilt, hotels erbij en de transfers ertussen. 333travel heeft dat ook volgens mij.

In 2009 was ik de eerste helft met een georganiseerde groep van Fox maar vond het reistempo erg hoog, en toen die na 17 dagen naar huis gingen bleef ik nog 2½e week in m’n eentje op Bali om op de bonnefooi verder te reizen.

Gewoon goed orienteren op internet, div. forums van div. sites (ik zit er op 3!) en bij de plaatsen die je wilt, ongeveer 3 a 4 hotels/hostels zoeken die je wel wat lijken. In Indonesië had ik een Ind. telefoonkaart in m’n simlockvrije mobiel (=goedkoper) en een hotel belde ik 1 a 2 dagen van tevoren op of ze plaats hadden. Reizen deed ik met de Perama shuttlebus die tevens ook goedkoper dan een taxi is (tenminste voor 1 persoon, als je 2 bij elkaar optelt moet je het per plaats bekijken) Ze zitten ook op Lombok.

Over 2 maanden ga ik naar Bali, Lombok en een boottochtje langs kleine eilandjes. en nu de hele maand op de bonnefooi. Ik weet alleen ongeveeeer waarheen maar dat kan ter plaatse veranderen. Als je alles van tevoren heb vastgelegd dan is het nadeel dat als je het ergens minder leuk vind niet zo makkelijk eerder weg kan of je moet dubbele kosten willen betalen. Ik vond het bijv. in Ubud heel leuk, had 4 nachten in de planning maar maakte daar ter plekke 5 nachten van.

Ik heb al mijn info in worddocumenten staan. Dat is makkelijk want soms zie ik ergens goede tips en die kan ik dan makkelijk toevoegen. en zo anderen er ook mee helpen. Bep. documenten print ik vlak voor vertrek uit voor mezelf. Als je dit wilt hebben geef me dan een mailtje dan zend ik alles even toe.

2 likes

Bedankt voor deze nuttige info.
Ik maak meteen even een documentje met tips.

Zoals ik er nu tegenaan kijk is een starters-reis misschien wel de beste optie, gewoon bij boeking alvast het eerste hotel voor 3 dagen erbij boeken.

Ik weet dat ik niet in Kuta moet zijn vanwege het massa toerisme dus wat is het advies als beginpunt?

zo’n starterspakket kan heel fijn en nuttig zijn inderdaad. Ik heb er ook aan zitten denken. Kijk goed hoe de stand van de prijzen voor een los vliegticket is zodat je kan vergelijken in de prijs t.o.v. zo’n starterspakket.

Ik start zelf in Ubud. En helemaal aan het eind doe ik iets van 5 a 6 dagen uitrusten aan een strandplaats (waarsch. Sanur).

ook wij gaan in juni en zijn van plan de hele boel zelf te regelen dus wat dat betreft is alle informatie welkom !
zou je misschien de ducumenten kunnen mailen ?
[EMAIL=“fambeers@ziggo.nl”]fambeers@ziggo.nl

b.v.d

Wederom een vraag… nadeel van zo’n groot forum.

Ik las ergens dat je vertrekbelasting moet betalen.
Maar stel nou dat ik met Garuda zou vliegen, betaal je dan zowel in Jakarta als in Denpasar deze belasting?

Hallo mensen:dag:,

Ik ben afgelopen jaar 4 weken door Indonesie gereisd, hier een stukje over mijn ervaring.

Ik heb zelf een route bepaald, heb een vlucht geboekt naar Denpasar, daarna met de taxi naar Sanur (beginpunt) .
Daar had ik al voor 2 nachten geboekt bij Puri Kelapa. Vlak aan het strand:zon02:.
Vanaf daar naar:
Kuta (ontzettend druk, chaotisch en heel toeristisch. wel leuk uitgaan)
Ubud (leuk, cultureel dorpje)
Terug naar Denpasar, binnenlandse >>> (Garuda 1 uur) naar Yogjakarta, Java (60,-)
Dit heb ik in Ubud gedaan bij een heel klein reisbureautje. De busrit wordt dan ook geregeld.

Vanaf het hotel een trip geboekt naar Merapi Vulkaan. (gelukkig voor de uitbarsting)
Ook vanaf het hotel mijn terugreis naar Bali geboekt, ondertussen zijn we naar Bromo geweest. Daar hebben we wel 10 uur voor in de bus gezeten…
Via de haven overgestoken met de ferry naar Bali (anderhalf uur), vanaf daar met een busje naar Permutran. (erg rustig, weinig te doen)
Wel met een vissersboot meegeweest (15,-)waar we onderweg ook nog dolfijnen hebben gezien, dat hoef je niet een speciale boottocht voor te maken. Ook de gevangen vis hebben we op de BBQ gegooid.

Verder met een busje naar Lovina, een paar nachten gebleven.
Ook met 2 gidsen op de scooter een tocht gemaakt. Erg leuk!
Bergen, tempels, hot spring.
Van Lovina naar Padangbai, 1 overnachting en de volgende dag met de Fast Boat naar Gili Trawangang. (retourtje 70,- en je bent met anderhalf uur over)
Je hebt 3 verschillende boten:

• Ferry reisduur +/- 7 uur je gaat eerst langs Lombok (15,-)
  • Fast boar +/- 1,5 uur (70,-)
  • Gili cat +/- 1 uur (kosten geen idee)

Daar een paar nachten gebleven, ook een snorkeltocht gedaan naar Gili Air (15,-)
Probeer een hotel te zoeken bij de boulevard in de buurt, de eerste 2 nachten zaten we aan de andere kant van het eiland en waren s’nachts dus verdwaald in het bos. Niet cool:mad:!
Later dus naar een ander hotel gegaan.

Toen met de boot naar Gili Meno (5,-), daar een paar nachten. Het is daar heel rustig, weinig te doen maar wel heel relaxed, je hebt bijna het hele strand voor jezelf. Ook goed om te snorkelen.
Weer terug naar Gili trawangan.
Weer 2 nachten en toen terug naar Sanur en weer naar huis…

Ik heb in het begin veel met privegidsen/chauffeur gereden. Ben je per rit ongeveer 15,- 20,- euro kwijt.
Ook kun je voor een dag inhuren om je de mooie plekjes van de omgeving te laten zien, zeker een aanrader!! (30,-)
Je komt op plekken waar je normaal gesproken niet snel komt.

Je kunt ook heel goed met een Bemo rondreizen, het is heel goedkoop maar het duurt langer en is niet zo comfortabel. Je maakt ook veel stops om andere mensen op te pikken.

De overnachtingen heb ik meestal 1 tot 2 dagen van te geboekt (meestal via Lonely Planet), soms ter plekke wat gezocht.
Ook homestays zijn goed te doen. In Permutran hadden we een prive bungalow, ontzettend luxe met een buiten douche. (niemand kan je zien hoor). Voor maar 25,- per nacht.

Een tip, ook bij hotels moet je afdingen, ongeveer 1/3 kan je van de prijs afkrijgen. En altijd eerst de kamer bekijken.

Ook heb ik trouwens via deze forum een reisgenoot gevonden, alleen kwamen we al snel achter dat we totaal elkaars type niet waren. Zorg dus dat het een beetje klikt…

Volgens mij hebben jullie zo wel even genoeg leesvoer, ik hoop dat jullie er wat aan hebben!!

Groetjes,
Jess

2 likes

Elk jaar dat we naar Indonesie gaan hebben we ticket en hotels apart geboekt.
Met de reden dat het veel voordeliger is dan een groepsreis.

Hotels zijn erg makkelijk te boeken via Asiarooms of agoda, vaak staan daar ook veel mooie aanbiedingen tussen.
Afgelopen jaar hebben we in Bali zelfs een hotel ter plekke geboekt en dat ging ook erg makkelijk.

Mijn advies , zelf een ticket boeken en daarna hotels, kan je je zelf een beetje orienteren op de hotels aan gezien ze sterk in prijs varieren.

De prijzen kunnen varieren van 10 tot 100 euro ( en duurder). Ik kies meestal een hotel rond de 30 euro per kamer .( voor 2 personen dus 15 euro p.p)
veel succes!

Ook wij hebben plannen om naar Bali te gaan (ook de eerste keer). Wij zullen een pakketreis boeken. 17 dgn Sanur, waarschijnlijk veel te kort maar dit kan vanwege het werk niet anders. Maar we kunnen wel ervaren of Bali iets is voor ons is en evt. in de toekomst langer te kunnen gaan. De Gili’s willen wij zeker bezoeken als het mogelijk is. Het enige punt waar wij een beetje op blijven hangen is het weer, wij willen begin April gaan. Is dit een goede periode of kunnen wij in deze tijd toch ook (veel) regen verwachten? Is Sanur een goede keus?
Wij zullen niet echt op de “kleintjes” letten, maar wat ben je nu zo ongeveer kwijt aan o.a. eten ? Is het verstandig om evt. met een local op pad te gaan?
O ja, en hoe zijn de stranden?

Nogal wat vragen waarop wij hopen de nodige info te mogen ontvangen.
Alvast enorm bedankt voor evt. reactie’s.

Groetjes Yeneba.

PS.

Wij zullen dan gaan vliegen met Cathay, is dit aan te bevelen?

Hey:dag:,

Ik weet niet of april een goede periode is, ik ben in september gegaan.
Sanur is heel leuk, en niet te druk. Ook het strand is wel relaxed.
Ik zou niet alleen in Sanur blijven maar ook andere plaatsjes er omheen. Het ligt niet al te ver uit elkaar, tenzij je naar de andere kant van het eiland wil…
Als de mogelijkheid er is moet je zeker naar Gili. Dat was voor mij het toppunt van de vakantie! Paradijsje op aarde.

Het eten verschilt een beetje, ik was meestal rond de 10,- kwijt. Ligt er wel een beetje aan hoeveel je drink. Bier is goedkoop maar mixjes kosten wat meer.
Ook kun je makkelijk met een local mee, heb ik ook veel gedaan.
Zij regelen een auto waar ze je mooie plekje mee laten zien.

Je zou Dreamland moeten zien, daar heeft de gids ons toen heen gebracht.
We hebben ongeveer 30,- voor de hele dag betaald. Wel hebben we als we gingen eten ook voor hem betaald. Dat stellen ze zeer op prijs.
Je moet altijd afdingen, bij gidsen, souverniers maar ook hotels. Als je niet geboekt hebt tenminste.
Als je naar een hotel gaat en je gaat eerst de kamer bekijken, vraag je eerst wat ze willen. Je kunt er wel 1/3 van af halen.
Bij de duurdere hotels gaat het wat moeilijker.

Ik heb met Britisch Airways gevlogen, geen idee hoe Cathay is…

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groetjes,
Jess

1 like

Zaan,
de vertrekbelasting betaal je als je het land verlaat,150.000 roepia per persoon.

Ik ben in 2009 op Java en Bali geweest 4 weken. Laatste week ook naar Sanur. Is me als afsluiting goed bevallen. Zat in een klein rustig zijstraatje van het strand. Mijn laatste week gebruik ik altijd om wat uit te rusten. Sanur is vergeleken met Kuta wat rustiger maar natuurlijk veel nieuwbouwhotels. 't is maar net waar je van houdt. Je hebt van die megahotels zoals Sanurbeach en die vermijd ik dus liever. ik ga liever naar iets kleinschaligs.
Mijn laatste week dit jaar valt toevallig ook in april (1e week)

Wat betreft regenseizoen: officieel duurt die tot 9 maart maar het is heel wisselend. Ik was in 2009 en in mei had ik veel bewolking en regen gelukkig einde vakantie zon. En mijn vriendin was in 2009 in April en heeft alleen maar zon gehad maar vorig jaar was ze ook in april en had 4 weken regen. zo zie je maar, het wisselt. Maar meestal zijn het buitjes gewoon hoor. Teenslippers dragen is het handigst, die drogen lekker snel. Het water stroomt niet goed weg en ik ondervond al snel waarom bijna alle Indonesiërs op teenslippers liepen.

Zelf ga ik op de bonnefooi waarbij ik 3 a 4 hotelletjes heb opgeschreven per plaats waar ik ongeveer heen wil. Die bel ik dan als ik daar ben een paar dagen van tevoren. Ik heb een simlockvrij mobieltje en doe daar een Indonesische telefoonkaart in. Was ook naar Nederland bellen een stuk goedkoper uit (kartu as of simpati) Je krijgt dan wel even een tijdelijk ander nummer maar eigenlijk is dat alleen maar handig, word je ook niet onnodig gebeld. (wel even doorgeven aan de thuisblijvers natuurlijk). Alleen mijn 1e hotel na aankomst heb ik wel vanuit Nederland geboekt trouwens.

Ik heb eventueel wat info in worddocumenten staan met eigen ervaringen maar ook tips etc. (ook wat te doen) van andere forums. Als je wilt kan ik die doormailen (gebeurt regelmatig)

1 like

Ben er onlangs geweest in november voor een maand.ik heb alleen een ticket besteld en voor de eerste 6 nachten een hotel in sanur.Ik lees hier dat een trip per wagen met driver van noord naar zuid tot zeven uur duurt .niks vanaan .ik heb dagelijkse trips gemaakt ,heb heel het eiland doorkruist op een rustige manier .ik nam in het hotel een auto met driver en het red waar ik het vroeg .dus vooraf zeker uitzoeken wat je verlangens zijn.Wat ik zeer mooi vod was het leven ginder ,het hindoeisme ,de tempels ,ze zijn wondermooi.niet vergeten bij volle maan naar uluwatu te gaan om de fire dance mee te maken ,monkeu forrest in ubud ,de Batur vulkaan ,de beroemde rijstterassen ,en zeler je mengen onder de mensen .Je nooit laten belazeren ,geen agent ginder nemen ,maar afdwingen van de prijs ,op hotels op de chaffeurs ,op zelfs de bnnelandse vluchten.ik ben ook van densapar naar yogya gegaan ,met het vliegtuig.De busrit is goedkoper maar o zo lang.ik heb er het dieng plateau ,de tempels pranhaman enborabodur ,de stad yogya met het kraton ,naar semarang en aan de zuidkust de vele stranden met de grotten ,pas op daar mag je niet zwemmen .o er zoveel te zien dat ik nu binnen kort opnieuw vertrek.en voor ik het vergeet ,ik eb er ook gedoken ,ik duik al 30 jaar ,ook hier flink afdwingen op de woekerprijzen.

Ook al ben je ervaren in tawar (afdingen), dan betaal je meestal toch (veel) te veel voor een hotel, wanneer je op de bonnefooi reist. Dus wanneer je globaal weet wat je wilt is het m.i goedkoper en relaxter om je zaken te laten regelen door een vertrouwd Indonesische reisbureau.
Zelf heb ik goede ervaringen met Tari Travel (Nederlands/Indonesisch) en Matahari Tours en Travel, beide gevestigd in Makassar en op Internet terug te vinden

Vertrek belasting betaal je alleen bij vertrek uit Indonesië.>>>

je betaalt slechts 1 keer en wel Rp. 150.000 per persoon bij vertrek in Denpasar.

Op de bonnefooi doe ik echt op de bonnefooi. Leg alleen m’n 1e hotel vast zodat ik bij aankomst vanaf het vliegveld niet hoef te zoeken. Het aantal nachten =ongeveer. De rest doe ik daar want in de ene plaats vind je het leuker dan de andere en kan je korter/langer blijven.
Per plaats heb ik 3 a 4 hotels/hostels opgeschreven die me wel goed en betaalbaar leken en die bel ik een paar dagen van tevoren op (simlockvrij ind. telkaart) of ze plaats hebben.
Of bedoel je het zo ook en dan alleen via die reisbureau’s (internetcafe)?