Hallo mensen:dag:,
Ik ben afgelopen jaar 4 weken door Indonesie gereisd, hier een stukje over mijn ervaring.
Ik heb zelf een route bepaald, heb een vlucht geboekt naar Denpasar, daarna met de taxi naar Sanur (beginpunt) .
Daar had ik al voor 2 nachten geboekt bij Puri Kelapa. Vlak aan het strand:zon02:.
Vanaf daar naar:
Kuta (ontzettend druk, chaotisch en heel toeristisch. wel leuk uitgaan)
Ubud (leuk, cultureel dorpje)
Terug naar Denpasar, binnenlandse >>> (Garuda 1 uur) naar Yogjakarta, Java (60,-)
Dit heb ik in Ubud gedaan bij een heel klein reisbureautje. De busrit wordt dan ook geregeld.
Vanaf het hotel een trip geboekt naar Merapi Vulkaan. (gelukkig voor de uitbarsting)
Ook vanaf het hotel mijn terugreis naar Bali geboekt, ondertussen zijn we naar Bromo geweest. Daar hebben we wel 10 uur voor in de bus gezeten…
Via de haven overgestoken met de ferry naar Bali (anderhalf uur), vanaf daar met een busje naar Permutran. (erg rustig, weinig te doen)
Wel met een vissersboot meegeweest (15,-)waar we onderweg ook nog dolfijnen hebben gezien, dat hoef je niet een speciale boottocht voor te maken. Ook de gevangen vis hebben we op de BBQ gegooid.
Verder met een busje naar Lovina, een paar nachten gebleven.
Ook met 2 gidsen op de scooter een tocht gemaakt. Erg leuk!
Bergen, tempels, hot spring.
Van Lovina naar Padangbai, 1 overnachting en de volgende dag met de Fast Boat naar Gili Trawangang. (retourtje 70,- en je bent met anderhalf uur over)
Je hebt 3 verschillende boten:
- Ferry reisduur +/- 7 uur je gaat eerst langs Lombok (15,-)
- Fast boar +/- 1,5 uur (70,-)
- Gili cat +/- 1 uur (kosten geen idee)
Daar een paar nachten gebleven, ook een snorkeltocht gedaan naar Gili Air (15,-)
Probeer een hotel te zoeken bij de boulevard in de buurt, de eerste 2 nachten zaten we aan de andere kant van het eiland en waren s’nachts dus verdwaald in het bos. Niet cool:mad:!
Later dus naar een ander hotel gegaan.
Toen met de boot naar Gili Meno (5,-), daar een paar nachten. Het is daar heel rustig, weinig te doen maar wel heel relaxed, je hebt bijna het hele strand voor jezelf. Ook goed om te snorkelen.
Weer terug naar Gili trawangan.
Weer 2 nachten en toen terug naar Sanur en weer naar huis…
Ik heb in het begin veel met privegidsen/chauffeur gereden. Ben je per rit ongeveer 15,- 20,- euro kwijt.
Ook kun je voor een dag inhuren om je de mooie plekjes van de omgeving te laten zien, zeker een aanrader!! (30,-)
Je komt op plekken waar je normaal gesproken niet snel komt.
Je kunt ook heel goed met een Bemo rondreizen, het is heel goedkoop maar het duurt langer en is niet zo comfortabel. Je maakt ook veel stops om andere mensen op te pikken.
De overnachtingen heb ik meestal 1 tot 2 dagen van te geboekt (meestal via Lonely Planet), soms ter plekke wat gezocht.
Ook homestays zijn goed te doen. In Permutran hadden we een prive bungalow, ontzettend luxe met een buiten douche. (niemand kan je zien hoor). Voor maar 25,- per nacht.
Een tip, ook bij hotels moet je afdingen, ongeveer 1/3 kan je van de prijs afkrijgen. En altijd eerst de kamer bekijken.
Ook heb ik trouwens via deze forum een reisgenoot gevonden, alleen kwamen we al snel achter dat we totaal elkaars type niet waren. Zorg dus dat het een beetje klikt…
Volgens mij hebben jullie zo wel even genoeg leesvoer, ik hoop dat jullie er wat aan hebben!!
Groetjes,
Jess