Dat café had ik ruim drie weken geleden moeten weten, dan was ik wel even wezen kijken. Lekker van een hapje en een drankje genieten terwijl de treinen voorbij denderen…
Dat station laat ik wel aan me voorbij gaan, laat ze eerst maar eens een roltrap maken :biggrin:
Voor de verandering eens een keer een modeltrein: Takara Tomy heeft op de Tokyo Toy Show de “Lineair Liner” getoond. Een echt functionerende maglev, welke op een magnetisch veld 2mm boven de baan zweeft (wat door de transparante baandelen ook mooi te zien is). Leuk speelgoed, maar wel prijzig: de getoonde set gaat 37.800 yen kosten.
Had wel gehoord dat deze set werd uitgebracht, maar het was me ontgaan dat deze ook echt kon zweven!! Ontzettend gaaf, maar inderdaad duur.
De maglev rit in Shanghai blijft een van mijn hoogtepunten. Jammer dat het alleen een stukje van en naar het vliegveld is. Ach nog een aantal jaren wachten en we kunnen naar Nagoya met 500 per uur.
Bij Nagoya hebben ze ook reeds een maglev in normale dienstregeling, de Linimo, waarmee je o.a. naar het Toyota Automobile Museum kan. Dat is echter niet zo’n heel indrukwekkende ervaring, als je niet beter zou weten zou je denken dat het normale trein is. Het is niet superstil, het comfort is ook niet wat je van een zwevende trein verwacht, de snelheid is maximaal 100km/u, en bij harde wind is dat zelfs nog wat minder of wordt de dienstregeling zelfs onderbroken.
Oorzaak zal deels de gebruikte techniek zijn: anders dan bij de snelle maglevs zitten bij de Linimo de permanente magneten in de rails, en de elektromagneten in de trein zelf. De gedachte daarachter is dat de aanleg van de rails zo goedkoper zou moeten zijn, terwijl het hogere gewicht van de trein bij zulke lagere snelheden geen bezwaar is. Iets wat gezien de extreem hoge kosten van het project en de vele problemen toch niet zo’n succes is gebleken.
Het grappige is wel dat die speelgoedtrein juist de techniek zoals in die Linimo gebruikt. Anders was ie waarschijnlijk nog veel duurder geweest :biggrin:
En nu toch al anime ter sprake is gekomen: JR West werkt momenteel aan de Series 500 Type EVA. Als eerbetoon aan het 40-jarige jubileum van de Sanyo Shinkansen (Osaka - Fukuoka) alsmede het 20-jarig jubileum van anime-monument Neon Genesis Evangelion wordt een reguliere Series 500 shinkansen van een bijzonder jasje voorzien. Eén rijtuig zal voorzien worden van een EVA-cockpit, de rest behoudt wel de normale stoelen maar zal qua kleurstelling wel geheel aangepast worden.
vanaf 7 november dit jaar tot maart 2017 zal de trein dagelijks één retourrit in Kodama-dienst tussen Fukuoka (Hakata Station) en Osaka (Shin-Osaka Station) maken, zie hier voor de dienstregeling.
Meer info en o.a. bureaubladachtergronden hier (alleen Japans helaas).
Dat gaat mij helaas niet lukken, net op de dag dat ie voor het eerst rijdt (7 november) moet ik 's avonds in Tokyo naar het vliegveld voor m’n vlucht naar huis. En voorafgaand wil ik dan toch ook nog de Tokyo Motor Show bezoeken. En sowieso zal ie de eerste dag (en nog wel een paar weken daarna) volledig volgeboekt zijn…
Maar als surrogaat: op Tokuyama Station en Shin-Yamaguchi Station zou een promotiestand moeten staan, met bij die laatste nu ook een schaalmodel van de trein.
Kortom, ik moet dus voor maart 2017 nog een keer terug naar Japan. Goh, wat erg :biggrin:
Hier alvast een overzichtje van een aantal train themed restaurants en bars:
Waaronder 1 die alleen maar blikvoer serveert wat meer aansluit op voedsel wat je vroeger onderweg zou eten. Wel goedkoop daardoor!
Zelf wil ik in ieder geval Little TGV nog proberen als ik in Japan ben. Een soort train maid café restaurant bar. Ik zal laten weten wat ik er van vond.
Nou, de drie dagen dat we op de route van de Evangelion shinkansen zaten, reed het ding niet! :retard:
Ik heb wel een nieuwtje over het Umekoji steam locomotive museum. Dat is nu omgebouwd tot het Kyoto Railway Museum.
Ze waren nog bezig met verbouwen toen wij in de buurt waren, dus nog niet een kijkje kunnen nemen.
Zal je altijd zien inderdaad…moet je nu toch nog een keer terug :biggrin:
Had het inderdaad gezien van het Umekoji, mede ook omdat het Modern Transportation Museum in Osaka wat ik eerder nog had willen bezoeken hierdoor ook is gesloten. Ben wel benieuwd naar het nieuwe museum, ziet er in ieder geval interessant uit.
Ik zal zelf ook maar eens wat zeggen over mijn treinbeleving. Ik moet zeggen dat ik zelf erg onder de indruk was van de Shinkansens. Zoveel hogesnelheidstreinen en zoveel verschillenden ook nog maakte het perronkaartje het helemaal waard. Ook de manier waarop alle schoonmakers netjes in een lijntje zaten te wachten om daarna snel door de trein te razen was echt bijzonder om te zien.
Ik wil ook nog even de vergelijking maken met Nederland wat betreft het gewone treinverkeer. Heb 1 keer even met de NEX trein stil gestaan en 1 keer met de trein naar Kamakura waarmee je zou kunnen zeggen dat de treinen voor mij 40% van de tijd even stil gestaan hebben. Was wel een korte vertraging van 1 keer 2 min en 1 keer 5 min. Ook de metro viel 1 keer uit. Wel erg schone treinen. Maar dat ligt vooral aan het Japanse volk. 0 prullenbakken gezien in de hele stad en toch superschoon. Dat de Nederlandse trein viezer zijn ligt niet echt aan de NS (geen beginnen aan) maar meer aan onze mentaliteit. Japanners hebben ook meer loyaliteit naar hun bedrijf toe dus ik dat ze wel harder hun best doen om alles goed te laten verlopen. Ik las dat in NL 1/3 van alle vertragingen veroorzaakt worden door zelfmoordplegers. Vraag me af hoe het daar zit. Maar volgens mij zijn Japanners dusdanig beleeft dat als ze zelfmoord plegen dat ze er anderen niet tot last mee willen zijn. Aan het aantal zelfmoorden ligt het in ieder geval niet. Verder is de infrastructuur natuurlijk grotendeels debet aan vertragingen. Weet niet precies hoe dat in Japan zit en hoe de allocatie van het budget naar de spoorwegen is en wie verantwoordelijk is voor de infrastructuur.
Afijn, dit moest ik toch even gezegd hebben. Verder, even snel offtopic, heeft Japan mijn verwachtingen helemaal waargemaakt met superbeleefde mensen, heerlijk betaalbaar eten, schoon, veilig en Tokyo is gemakkelijk de coolste stad ooit met alle neonlichten en geluidjes en gekke dingen je kan doen (Catcafé, Maidcafé, Robotrestaurant, etc.). Zeker dat ik ooit terug wil komen! Moet zeggen dat ik de prullenbakken wel miste (ook al went het)!
Helemaal gelijk wat de treinen in Japan betreft. Zowel van buiten als van binnen zien ze er heel schoon uit.
Natuurlijk vertonen ze na vele jaren gebruikssporen maar dat is logisch.
Ik kan bijvoorbeeld in een trein in Japan meestal wel foto’s door het glas maken, zo schoon zijn ze.
De treinen hier zien er vaak van buiten al heel smerig uit, laat staan hoe ze van binnen zijn.
Hier kruisen treinen elkaar veel te veel door wissels, die nu eenmaal storingen kunnen geven.
De Shinkansen rijdt sowieso gescheiden van de rest, dat is ook een reden dat hij altijd op tijd is bij een volgend station.
Zit het even niet mee, door de drukte dan bepaald de computer hoe snel hij moet rijden om op tijd bij het volgende station aan te komen.
Maar ook de locale treinen rijden goed op tijd.
Vertraging hebben wij dit jaar 1 keer meegemaakt in Mojiko; we mochten het perron zelfs niet op want er was iets gebeurd.
Wat er was weten we nu nog niet, maar toen was de treinenloop toch wel behoorlijk ontregeld.
In bijvoorbeeld de Yamanote-lijn zie je op de schermpjes ook waar eventuele vertragingen en verstoringen zijn. Staat er bij een van de lijnen binnen de stad “accident”, dan is de kans groot dat het om een zelfmoord gaat. Per slot van rekening zijn er maar zeer weinig overwegen en rijden de meeste treinen op hun eigen spoor, waardoor andersoortige ongevallen bijna uitgesloten zijn. Vooral de Chuo/Sobu-lijn is hiervoor berucht, aangezien deze grotendeels verdiept door centraal-Tokyo loopt en daardoor relatief makkelijk “bereikbaar” is.
Steeds meer stations, worden dan ook voorzien van poortjes om zowel het opzettelijk voor de trein springen als het per ongeluk (na een iets te enthousiaste nomikai…) op de rails vallen te voorkomen. Maar ook op andere manieren proberen de spoorwegen het tegen te gaan: de nabestaanden zullen een gepeperde rekening krijgen voor de geleden schade.
Er schijnt inmiddels al wel een paar jaar een dalende trend te zijn als het gaat om het aantal zelfmoorden, maar het blijft een verhoudingsgewijs veelvoorkomend verschijnsel in Japan.