Hey wij zijn twee jongens van 20 jaar die het wel zo een beetje gezien hebben in Nederland. Wij zijn van plan de wereld in te trekken, en tja het geld groeit ons niet op de rug, maar onderweg kan je nog van alles tegenkomen.
Wij hopen hier mensen te vinden die tips hebben, er wat over kwijt willen, of ook hierin geïnterresseerd zijn.
Snap het niet,julie zijn 20 jaar en al uitgekeken op Nederland,hoe ga je dan leven als je naar het buitenland gaat,“van de hemelse dauw”?
Ga eerst eens een paar jaartjes werken,of werken jullie niet graag?
Daarom zeggen we je komt onderweg nog van alles tegen, en natuurlijk is er wel geld, alleen het is niet zo dat we genoeg geld hebben . Nederland zien we de komende 100 jaar niet veranderen op zo’n beetje het gebied van alles, en in de wereld valt nog zoveel te halen/doen, dus niet geschoten is altijd mis. Onderweg een beetje bijverdienen, misschien als we voor iemand werken dat we daar die dag kunnen eten en slapen, en zo kom je uiteindelijk wel verder.
Liften is inderdaad een goed plan, zo kom je snel ver weg (als je het goed doet tenminste), maar stilstaan is er sowieso niet bij. we hebben alles om ook gewoon buiten te kunnen overnachten mocht dit nodig zijn. Ook hebben we genoeg informatie om buiten te kunnen overleven. alleen tegen wilde dieren zijn we niet opgewassen hahah. (behalve eekhoorns, konijnen etc. xD)
Waar toegestaanIn de Benelux is het verboden om zowel wild te kamperen als te bivakkeren. In België en Luxemburg is wildkamperen verboden, en moet er toestemming gevraagd worden aan de boswachter of de eigenaar om ergens “in het wild” te kunnen staan. In Nederland zijn er op initiatief van het Staatsbosbeheer inmiddels paalkampeerterreinen, waar je legaal en gratis kunt semi-wildkamperen. De plaatsen van deze terreinen zijn langs langeafstandswandelpaden en fietswegen te vinden en voorzien van een waterpomp waar men ondrinkbaar water kan tappen. Er is plaats voor ongeveer 3 tenten en je mag er maximaal 72 uur aan één stuk bivakkeren.
In Finland, Noorwegen en Zweden is wildkamperen onder voorwaarden toegestaan op grond van het zogenaamde allemansrecht (Fins: jokamiehenoikeus; Noors: allemannsretten; Zweeds: allemansrätten). Dat wil zeggen dat je het recht hebt om particuliere grond te betreden om van de vrije natuur te genieten. Toegestaan is onder andere: wandelen, fietsen, zwemmen en varen, niet beschermde bloemen, paddenstoelen en bessen plukken, en voor één nacht een tent opzetten. Voorwaarde is dat geen schade aan de natuur of aan landbouwgewassen wordt aangericht en dat de eigenaar niet wordt gestoord. Het is niet toegestaan om te jagen en te vissen. Vuur maken, motorvoertuigen gebruiken en honden los laten lopen kan aan plaatselijke beperkingen onderhevig zijn. In enkele nationale parken is het echter alsnog verboden.
Hieronder staat een overzichtje van de regels in verschillend Europese landen. Let op: Hou er rekening mee dat onderstaande informatie inmiddels verouderd kan zijn en vooral dient ter indicatie. Wanneer je daadwerkelijk op stap gaat naar één van onderstaande landen, kun je het beste altijd nog even informeren bij officiele instanties wat de precieze regels zijn.
Andere landen:
Duitsland, wildkamperen verboden, toestemming vragen aan eigenaar of huttenwaard
Frankrijk, legaal te bivakkeren (19u tot 9u) op 1 uur wandelafstand van weg. Inlichtingen vragen bij het nationale park of toestemming vragen aan huttenwaard.
Groot Brittannië, wildkamperen verboden, toestemming vragen aan eigenaar. Sommige nationale parken bieden kampeerterreinen aan. In Schotland is wildkamperen toegestaan.
Italië, wildkamperen verboden, toestemming vragen bij de lokale politie of huttenwaard.
Luxemburg, wildkamperen verboden, toestemming vragen aan de eigenaar.
Oostenrijk, enkel wildbivakkeren is toegelaten, wel duiken blijkbaar meer en meer problemen op met boswachters en jagers.
Zwitserland, buiten natuurreservaten en zonder lokale officiële beperkingen. legaal kamperen toegelaten, zolang 100m van water verwijderd. Er is een groot verschil tussen de Zwitserse kantons, dus doe vooraf inlichtingen op.
Spanje, verschillend van streek tot streek; in Catalonië is het bijvoorbeeld overal toegelaten, zelfs in natuurparken. Vraag toestemming aan lokale autoriteit indien verboden of toestemming vragen aan huttenwaard
Denemarken, kamperen buiten de officiële campings is in Denemarken over het algemeen niet toegestaan. Dat geldt ook voor de Deense stranden. Het is echter mogelijk om, indien men tevoren toestemming heeft gekregen van de eigenaar van het betrokken perceel, op particulier terrein te kamperen. Lang parkeren van campers is verder alleen toegestaan op speciaal ingerichte plaatsen en de zgn. Quickstop camperplaatsen.
[bewerken] AlternatiefHet mag geen kamperen heten, maar het verschaft wel een legale gratis slaapplaats: “couchsurfing” is een wereldwijd netwerk van mensen die een slaapplek bieden of zelf zoeken.
Dit is zowiezo al alleen in Europa, daarbuiten zien we het wel, in de meeste gevallen is het namelijk verboden, maar mag het als je toestemming vraagt, aan de eigenaar van het land, wel.
Buiten Europa lijkt het me ook logisch dat je het ook kan vragen, en anders kun je het alsnog gewoon proberen.
Dat is ook vanwege het feit dat buiten europa de omgeving over het algemeen wat ruimer en onoverzichtelijker word, daardoor is er minder controle per bepaalde tijd.
Buiten Europa is de armoede vaak groter, en in sommige gebieden is de criminaliteit ook groter. Wildkamperen is niet altijd veilig.
Ook moet je er in veel landen rekening mee houden dat de mensen die je tegenkomt écht geen geld hebben, en het is ronduit asociaal om op hun zak te leven. Het is bovendie gebruikelijk dat je in bepaalde landen gewoon de benzinekosten deelt als je een lift krijgt. Liften is op die manier vaak niet eens meer goedkoper dan met de bus.
Waarom overwegen jullie niet om een working holiday visum aan te vragen, en een jaar (of langer) naar Australie te gaan? Daar zijn baantjes voor avonturiers, je zit dan niet met een workvisum wat in veel landen lastig te krijgen is. Bovendien kun je WOOFF-en.
Australië heb zoveel regeltjes en wat wij willen is gewoon lekker vrij zijn, doen wat we zelf willen.
Over het leven op andermans zak gesproken dat snappen wij natuurlijk maar wij vragen ook alleen maar om een overnachtingsplaats op diegene zijn land. Wat ons word aangeboden slaan wij natuurlijk niet af
Dat je het overnachtingsprobleem niet ziet dat kan ik nog enigszins begrijpen, maar je bent vrij naief als je denk dat vervoer altijd gratis kan, en dat je altijd eten krijgt.
Ben je ooit in Australie geweest? Daar is meer ruimte en daar zijn minder regels dan in Europa.
Wel moet ik zeggen dat het waarschijnlijk niet de bedoeling is om op andermans zak te teren.
Ik heb zelf namelijk ook dit initiatief wat ik toch op hele korte termijn ga uitvoeren.
Geld is geen vereiste want ik ga lopen/liften etc.
Eten en slaapplekken e.d. daar werk ik voor natuurlijk.
Mocht ik nou geen slaapplek vinden hebik een tent bij me zodat ik altijd nog ergen kan slapen. (ook dit zal geen probleem zijn als je je tent neerzet op een onopvallende plek, en ook weer lekker vroeg op pad gaat.
En zoals eerder vermeld is er ook gewoon de optie om aan de eigenaar van dat stuk land te vragen of jij een nacht op zijn land zou mogen bivakeren met je tent.
Qua eten betreft zit je ook wel goed, want er valt altijd wel wat te regelen op dat gebied, en meestal zijn de armste mensen nog het vrijgevigste en vanzelfsprekend neem je dat niet aan zonder er wat voor terug te geven of te doen.
Het probleem met deze ideeën is dat mensen er veel te vaak negatief tegenover staan. Het zit in de natuur van de mens dat we niet verder kijken dan het plaatje wat voor ons is geschapen. Want zodra ik verdwenen ben uit nederland ben ik ook niet meer dan een ‘zwerver’ die in zijn eentje voor de wereld staat. Ik heb niets en alles wat ik wel heb dat deel ik graag. Voor mij is het dan ook elke dag geven en nemen, waarbij ik vanzelfsprekend ook klaar sta voor de mensen die mijn hulp nodig hebben. Of dat nou boeren, armen, rijken, of medereizigers zijn dat maakt op dat gebied niets uit.
En wat betreft criminele activiteiten in bepaalde landen, als jij niets bij je hebt van waarde (waar je dan overigens toch niets aan hebt) maakt het ook niet uit als je beroofd word want er valt toch niets te halen.
Je hebt geen geld. Wat wil je de mensen teruggeven? Werken op hun land? Dan moet je al snel denken aan de WOOFF-constructie waar ik het eerder over had. Het probleem is echter dat ze dergelijke werkzaamheden sneller en beter kunnen dan wij. (Ja, ik heb wel eens op het land gewerkt.) Dus eigenlijk profiteer je dan alsnog!
Ik ben gelukkig slechts een keer in mijn leven beroofd. Veel van waarde had ik niet bij me, dus materieel weinig schade. Van dat mes op mijn keel en het feit dat ik me niet kon bewegen heb ik langer last gehad… Je bent blank, dus rijk.
Maar gelukkig dat dat jou niet uit maakt als het je overkomt.
Jongens toch,denk dat jullie nog niet veel hebben meegemaakt in jullie leven,(wat betreft reizen buiten eigen land)
Heb al veel mensen gezien die met hun staart tussen de benen zijn terug gekomen!droom maar rustig verder,wat kunnen sommige mensen toch naief zijn!
Misschien in de fruitpluk ergens in de wijnstreek van Frankrijk waar ze eventueel volk nodig hebben,
voor de rest(spijtig dat ik het moet zeggen)sta er niemand op jullie te wachten om je te voederen!
Kan me er wel iets bij voorstellen dat jullie zijn uitgekeken op onze ‘benauwende kaasstolp’. Heb jullie zelf al meer ideeën inmiddels?
Heb ooit een Pools stelletje ontmoet in Maleisië. Op dat moment haalden ze al 5 maanden hun eten uit de zee met een geïmproviseerde hengel. Ze kregen hulp van locals met een bbq. Heb zelf het SAS Survival Handbook waarin veel adviezen staan om optimaal gebruik te maken van de natuur.
Jullie kunnen ook een creatieve uitdaging bedenken. Bijvoorbeeld: op de fiets rond de wereld. Koppel er een goed doel aan, zoek sponsors, media e.d. Dit vereist uiteraard wel meer voorbereiding dan op de bonnefooi naar Maleisië…
Je hebt geen geld. Wat wil je de mensen teruggeven? Werken op hun land? Dan moet je al snel denken aan de WOOFF-constructie waar ik het eerder over had. Het probleem is echter dat ze dergelijke werkzaamheden sneller en beter kunnen dan wij. (Ja, ik heb wel eens op het land gewerkt.) Dus eigenlijk profiteer je dan alsnog!
@Jenny
Ik denk dat de ideeën van ons een beetje uit elkaar liggen, ik ga hier dus niet op verder.
Zodra ik met mijn tegenargumenten hier op kom word het een welles nietes spelletje
Kan me er wel iets bij voorstellen dat jullie zijn uitgekeken op onze ‘benauwende kaasstolp’. Heb jullie zelf al meer ideeën inmiddels?
Heb ooit een Pools stelletje ontmoet in Maleisië. Op dat moment haalden ze al 5 maanden hun eten uit de zee met een geïmproviseerde hengel. Ze kregen hulp van locals met een bbq. Heb zelf het SAS Survival Handbook waarin veel adviezen staan om optimaal gebruik te maken van de natuur.
Jullie kunnen ook een creatieve uitdaging bedenken. Bijvoorbeeld: op de fiets rond de wereld. Koppel er een goed doel aan, zoek sponsors, media e.d. Dit vereist uiteraard wel meer voorbereiding dan op de bonnefooi naar Maleisië…
Cheers!
@axelfoley
Goed advies! Lijkt me alleen niets voor mij, i.v.m dat ik persoonlijk van niets afhankelijk wil zijn.
voor de rest(spijtig dat ik het moet zeggen)sta er niemand op jullie te wachten om je te voederen!
@georgessiam
Lijkt mij ook niet, al zou ik daar persoonlijk niet zoveel moeite mee hebben aangezien ik voonamelijk mezelf van dat soort zaken voorzie.
Jammer. Ik ben niet uit op wellis nietes. Ik vraag me alleen serieus af hoe je jarenlang (dat het een paar maanden kan dat wil ik geloven) kan leven zonder geld zonder in de criminaliteit te belanden of op een andere manier van anderen te profiteren.
Ik denk hierbij ook aan visa en verblijfsvergunningen. Deze zijn duur. Hoe dat te bekostigen? Of wil je illegaal in een land verblijven? In veel landen zijn de straffen voor overstay niet mild. Als je dat doet kan je het land niet meer verlaten. Ben je dan niet meer gevangen dan nu, wanneer je kan gaan en staan waar je wilt?
Nogmaals, reizen met weinig geld is zeker een tijdje vol te houden. Maar ik twijfel over de kansen die er overblijven zodra de laatste euro versnoept is.
Jammer. Ik ben niet uit op wellis nietes. Ik vraag me alleen serieus af hoe je jarenlang (dat het een paar maanden kan dat wil ik geloven) kan leven zonder geld zonder in de criminaliteit te belanden of op een andere manier van anderen te profiteren.
Ik denk hierbij ook aan visa en verblijfsvergunningen. Deze zijn duur. Hoe dat te bekostigen? Of wil je illegaal in een land verblijven? In veel landen zijn de straffen voor overstay niet mild. Als je dat doet kan je het land niet meer verlaten. Ben je dan niet meer gevangen dan nu, wanneer je kan gaan en staan waar je wilt?
Nogmaals, reizen met weinig geld is zeker een tijdje vol te houden. Maar ik twijfel over de kansen die er overblijven zodra de laatste euro versnoept is.
Over eten, drinken, visa, e.d. is allemaal aan gedacht. Mocht ik bijvoorbeeld geld nodig hebben om een visum te regelen, ga ik daar vanzelfsprekend voor werken om alleen dat beetje geld wat ik daarvoor nodig heb bij elkaar te sparen.
En ik ben vrij minimalistisch ingesteld. Dus het feit om niet in de criminaliteit te belanden is daarentegen ook geen probleem. Aangezien ik er zelf voor kies om eigenlijk als ‘zwerver’ door de wereld te gaan. Want als ik nu alles zou opgeven waarom zou ik dan over een paar maanden in de criminaliteit belanden om die luxe weer terug te krijgen. Dat is in ieder geval niet waar ik op uit ben door middel van mijn reis.
Met genoeg wilskracht is alles haalbaar. Als ik de eerste paar maanden rond kan komen zonder geld, door te werken voor mijn eten e.d. waarom zou dat dan niet voor meerdere jaren kunnen.
Wat ook heel erg onderschat word is het aantal mensen die dezelfde intenties hebben als ik, dus vanuit daar zijn er ook altijd wel bronnen waar je terecht kan voor hulp indien nodig.
Het idee op zich klinkt natuurlijk leuk, en zal vast met een lichtelijk roze bril bekeken worden, maar het zal niet makkelijk haalbaar zijn. Misschien is het makkelijker praten als men vertelt welke landen op de eventuele planning staan, want er zit nogal verschil tussen de mogelijke bestemmingen.
Ik ben tijdens het reizen wel vaker reizigers tegengekomen, die op een dergelijke (vaak idealistische) manier aan het reizen waren. Het gesprek ging dan vaak toch hoofdzakelijk over de problemen waar ze tegen aanliepen, wat de meestal niet vrolijk gestemde gezichten verklaarde.
Noem anders eens jullie voorkeur qua landen, waar jullie eventueel praktische tips over kunnen krijgen.
Over eten, drinken, visa, e.d. is allemaal aan gedacht. Mocht ik bijvoorbeeld geld nodig hebben om een visum te regelen, ga ik daar vanzelfsprekend voor werken om alleen dat beetje geld wat ik daarvoor nodig heb bij elkaar te sparen.
@Roberts
Een echte voorkeur van landen heb ik zelf niet, wel was mijn planning om als eerst via Duitsland richting het zuid-oosten te gaan. Richting saudi arabie - Dubai. Vanuit daar waarschijnlijk verder richting het Oosten, bijvoorbeeld China, Indonesie, Thailand, etc.
@ Knoop
Wat zou je dan eventueel doen van werk in Thailand,ben echt curieus op je antwoord!
Daar geld het spreekwoord:“no money no honny” Dit is een land waar je centjes voor nodig hebt.