Leuke plannen.
Maar 1500 euro is niet veel om te reizen. Thuis kun je een hoop doen met zo’n bedrag omdat je dan al een dak boven je hoofd hebt. Maar op reis gaat er ook een hoop geld naar onderdak (in Europa is kamperen ook niet zo goedkoop).
Als het je al lukt (wat ik betwijfel) om voor 15 euro per dag te leven in Europa (stel dat je met fiets vertrekt), dan is je geld dus binnen 100 dagen op (3 maanden), of nog veel eerder als het een keer tegenzit, of als je voor dat geld eerst nog een goede tourfiets en fietstassen moet kopen… die zijn ook al gauw 700 euro of duurder, als je een fiets wilt die veel bagage en een tent kan dragen en die niet na 1000 km uit elkaar valt… zie www.vakantiefietser.nl voor een schat aan briljante info!!!
Voor 15 euro per dag kun je eigenlijk misschien net een camping betalen en 1 maaltijd, ik weet niet of het genoeg is voor 3 maaltijden per dag. Laat staan af en toe een museum, een avondje in een kroeg of iets anders.
De enige manier waarop je het wellicht voor dat geld kunt rondkomen is met couchsurfing.org, en er zijn nog wat soortgelijke websites voor gratis logeeradressen voor fietsers (warmshowers.org).
Het lijkt me het beste als je je beide plannen combineert en eerst nog wat gaat werken en sparen, en daarna bijvoorbeeld 5-6 maanden gaat reizen met het geld dat je dan gespaard hebt.
Sparen gaat het makkelijkst in Nederland (of België als je daar woont) waar je onderkomen relatief goedkoop is, of gratis als je nog bij je ouders woont.
Backpacken is ook heel leuk en gaat juist sneller dan fietsen, omdat je dan met bussen en soms treinen reist (in veel andere continenten gaan treinen juist langzamer en minder vaak dan bussen). In een paar maanden kun je dus meerdere landen bezoeken. (Voor veel landen is een maand per land een mooie richtlijn; maar voor heel grote landen zoals China, Australië of Brazilië, zeker 2 maanden of meer.)
In Zuidoost Azië kun je in veel landen wel leuk reizen voor ongeveer 1000 euro per maand. Daarbij moet je natuurlijk ook nog een vliegticket kopen (meestal naar Bangkok of Kuala Lumpur, 700-1000 euro retour), je kunt eventueel kiezen voor een *open jaw ticket *(heen naar een stad, terug uit een andere stad en daartussen over land reizen met bv. bussen). Of als je bijvoorbeeld een retour Bangkok hebt, zorg dan dat jouw reis een soort cirkel is en je zo min mogelijk dezelfde weg dubbel hoeft te reizen om weer in Bangkok te eindigen.
En je hebt dan ook nog inentingen nodig, een backpack, EHBO-kit, en nog wel zo wat handige reisspullen dus daar gaat vaak ook nog wel wat geld in zitten.
Australië is natuurlijk ook lekker ver weg maar héél erg duur (duurder dan Nederland). Ik las laatst dat je voor US$50-60 gemiddeld per dag echt net kunt overleven met kamperen en zelf koken en met de bus reizen, zonder eigenlijk leuke dingen te kunnen doen, en ook zeker zonder drank.
Ervaren reizigers raden meestal aan om de dure (en meestal ook makkelijk bereisbare) landen te bewaren voor later als je oud bent (en wellicht rijker, en wellicht minder flexibel).
De wat ruigere landen en ontwikkelingslanden zijn vaak goedkoper om in te reizen, en juist veel interessanter omdat ze zó anders zijn dan ‘thuis’. En de meeste jonge mensen kunnen het nog wel prima aan om over slechte wegen te stuiteren in propvolle bussen, soms uren te moeten wachten, en met cultuurverschillen te leren omgaan. Als je oud bent, kun je dat wat minder goed aan allemaal.
Wel kun je misschien een working holiday visum krijgen voor Australië en dan dus daar werken en reizen. Maar reken er niet op dat je op die manier net zoveel geld kunt sparen als je in Nederland zou kunnen doen terwijl je bij je ouders woont.
De cultuurverschillen tussen Nederland en Australië zijn veel minder groot dan bijvoorbeeld Thailand, of Peru, of Bulgarije. Dus als je écht avontuur wilt en landen zien die héél anders zijn en waar de mensen echt anders met elkaar en het leven omgaan, dan zou ik kiezen voor Azië of Latijns Amerika (of Afrika).
Latijns Amerika vind ik helemaal te gek, is wel ietsje duurder dan Azië, en de kosten van levensonderhoud verschillen nogal per land. In het Zuid-Amerika forum vind je veel threads erover.
Azië ligt het meest voor de hand voor beginnende reizigers: goedkoop, lekker eten, goed weer, veel andere reizigers, veel te zien en doen qua natuur, cultuur en spiritualiteit (jij hebt het over bezinning, kijk eens naar India (ashrams) of Thailand), goede infrastructuur voor reizen, veel hotels, geen macho-cultuur en relatief veilig.
Je bent nog erg jong en hebt waarschijnlijk nog geen backpack-ervaring of fietsvakantie-ervaring. Ik zou daarom beginnen met wat veiligere landen, want je krijgt het al lastig genoeg met het plannen, je geld in bedwang houden, onderkomen en eten zoeken, cultuurverschillen behappen, etc. (Ook al ga je naar Frankrijk, ook daar zul je tegen dingen aanlopen.)
Dus ik zou Latijns Amerika en Afrika even bewaren voor later, anders maak je het jezelf wel extra moeilijk. Ook ver oostelijk Europa is wel wat meer oppassen geblazen als ik het zo hoor van mensen, veel oplichterij en soms ook gewelddadige berovingen. Ik weet niet hoe de veiligheid daar voor fietsers is. Ik kan trouwens niet zien of je een jongen of meisje bent. Voor een meisje is het nog iets meer oppassen natuurlijk.
Bij een fietsreis moet je natuurlijk ook goed kijken naar het klimaat.
Wat sommige mensen ook leuk vinden, is met een fiets in de trein naar Zwitserland, en dan grotendeels bergaf terug naar Nederland fietsen. Misschien leuk na het skiles geven? 
Mogelijkheden te over, maar met 1500 euro kom je nog niet zo heel ver… dus zeker wat bijsparen als je lang en/of ver weg wilt.
Succes!