Tussenjaar

Hallo iedereen,

Ik ben dit jaar afgestudeerd (middelbaar), en denk erover om een tussenjaar te nemen.
Mijn plan zou zijn om eerst een aantal maanden te werken en dan te reizen en eventueel vrijwilligerswerk te doen.
Weet iemand hoe het zit met kindergeld? Welke landen/plaatsen zijn realistisch en veilig om als achttienjarig meisje te doen? En wat zou het budget zijn ongeveer voor een viertal maanden te reizen?

Alle informatie en reacties zijn welkom!

Je budget is heel sterk afhankelijk van de landen die je wilt bezoeken, en de dingen die je wilt doen. Thailand is bijvoorbeeld stukken goedkoper dan Australie. Langzaam reizen met de bus is goedkoper dan veel binnenlandse vluckten. Een dagje wandelen door de stad is goedkoper dan een duikcursus.

Lees je in op dit forum (kijk ook eens naar websites van leden) en formuleer je vraag specifieker.

Zowel 4 maanden Australie als een rondje Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja zou bijvoorbeeld kunnen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Leuk. Wat is je doel daarvan? (dat kan bepalend zijn voor waar je naartoe gaat en wat je gaat doen.)

Ben je al wel eens eerder alleen op vakantie geweest / doe je wel eens dingen alleen (al is het maar alleen naar de bioscoop gaan ofzo)?

Werken om te sparen is handig. Werken in het buitenland kan ook leuk zijn, en je ziet een cultuur van een andere kant. Voor Australië bestaat een Working Holiday Visum.

Reizen is leuk, en soms even niet zo leuk, en intensief, maar al met al erg leerzaam, en kan je zelfvertrouwen en mensenkennis enorm opkrikken.

Vrijwilligerswerk kost vaak veel geld (!), ik vind altijd dat je beter in je eigen land voor langere termijn vrijwilligerswerk kunt doen, als je echt iets wilt betekenen voor een betere wereld.
In het buitenland heb je vaak maar weinig tijd (een paar maanden is in wezen niks, laat staan een paar weken), kost het die mensen veel tijd om jou in te werken, en tegen de tijd dat ze wat aan je gaan hebben (dat jij weet wat je moet doen en de cultuurverschillen weet te overbruggen), ga jij alweer weg! Ik vind het vaak vooral een egoboost en iets wat mensen zelf leuk voor hun eigen cv vinden, in plaats van dat die landen/ projecten er echt wat aan hebben.
In Nederland is zat (ZAT!) vrijwilligerswerk te vinden op alle gebieden; ook werk dat indirect effect heeft op andere landen. (Voorbeeldje in Amsterdam.)

Ik heb geen idee wat kindergeld is.

Zuid-Oost Azië is meestal het handigst om mee te beginnen want: relatief het goedkoopst; relatief veilig en geen macho cultuur; veel te zien en doen op allerlei vlakken; lekker eten; meestal lekker weer; goede infrastructuur voor reizen; je komt veel andere reizigers tegen om samen mee op te trekken. Veel mensen kiezen voor een rondreis door Thailand - Laos - Vietnam - Cambodja, of India.
Tegelijk betekent dit natuurlijk dat het wel iets minder avontuurlijk is dan plekken waar minder mensen heen gaan. Zuid-Oost Azië stikt van de (beginnende) backpackers. Maar je kunt natuurlijk ook de gebaande paden wel ontwijken en binnen die populaire landen naar minder bekende gebieden reizen.

Qua budget moet je - naast het vliegticket erheen - denken aan zo rond de 1000 euro per maand voor ZO Azië, of méér geld als je ook veel dure dingen gaat doen zoals duiken, binnenlandse vluchten, veel uitgaan, privéchauffeurs, luxe hotelkamers, etc. Voor andere gebieden gelden heel andere kosten, zoek die op in Lonely Planet gidsen of Google wat met termen als ‘budget for Australia’ enz…

Lees ook mijn gratis reistips (zie handtekening). En er bestaan speciale boekjes over het plannen van een wereldreis, zie reisboekhandels.

Succes!