19 jaar&tussenjaar - voor ong 3 mdn vrijwilligerswerk/reizen.Tips/Ervaring welkom!

Hallo Allemaal,

Ik wil graag na mijn VWO studie een tussenjaar inlassen, ik weet nog niet helemaal precies wat ik wil gaan studeren (Wel iets in de richting van Cultuu&Geschiedenis) maar ik twijfel nog heel erg.
Ik heb daarom besoten een tussenjaar in te lassen. In dit tussenjaar wil ik natuurlijk wel het een en ander ondernemen, omdat ik veel van Cultuur hou en Azië me enorm aanspreekt heb ik besloten in waarschijnlijk september/oktober voor ongeveer een periode van 3 maanden naar Azie te vertrekken. Mijn voorkeur gaat uit naar Thailand, ook gezien de Cultuur (Ik wil graag in mijn reis allerlei Culturele & Historische plekken gaan bezoeken).
Omdat ik nog maar 19 ben, wil ik het liefst wel via een organisatie doen, dan kan ik altijd nog ergens op terugvallen. Ik heb het Andere Reizen al gecontacteerd en dit sprak mij enorm aan, het enige wat hun vertelde was dat hun project in Thailand het enige was, en je dus wel goed tegen alleen zijn moet kunnen omdat je weinig andere vrijwilligers/backpackers tegen komt. Ook zullen er weinig mensen zijn die Engels spreken. Het liefste wil ik toch wel een beetje contact houden met andere vrijwilligers/backpackers en dit hoeven niet alleen maar Nederlanders te zijn, maar ik zou graag wel een beetje contact met hen willen. Ik heb ook nog een aantal andere organisaties bekeken zoals Activity International, Activiy Abroad etc etc, maar dit leek mij heel commercieel. Voor 3 maanden wil ik niet exl ticket/vaccinaties ed al 3000 euro kwijt zijn.
Wat mijn plan is, is eigenlijk.

• ongeveer 3 maanden naar Thailand. (als iemand hier ervaring heeft over cambodja/indonesie oid omdat daar meer cultuur is, hoor ik het graag!)maar ik wil graag ouderwetse plaatsen zoals sukhotthai enz bekijken, boeddha’s en tempels spreken mij ook eg aan.
  • ik zou graag 2 maanden vrijwilligerswerk willen doen om zo een beetje kost en inwoning te krijgen én de lokale bevolking (het liefst) engels bij te leren op een schooltje, dit lijkt mij super.
  • in de overige maand wil ik dus een aantal plekken bezoeken en rondreizen.

Ik heb nog niet echt verstand van de financieen, die zo’n reis mogelijk gaat kosten. Ik kan niet roekeloos mijn geld uitgeven en heb waarschijnlijk zo’n 2000/2500 beschikbaar. Dit is inclusief vlucht. Is dit haalbaar?

Ik hoop dat iemand misschien tips/ervaring heeft, het maakt niet uit ik ben onwijs benieuwd om jullie verhalen te lezen, ook al geeft het niet altijd een antwoord op mijn vraag! Ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Groetjes,

Hey!

Wat een ontzettend gaaf plan. Wij vertrekken 1 mei voor een lange reis en we starten in Zuid Amerika. Bij het Andere Reizen hebben we een cursus Spaans geboekt met verblijf in een gastgezin in Buenos Aires. Een paar weken later gaan we vier weken werken in een gevangenis in Cuzco, ook geboekt bij het Andere Reizen. Hoe het daar is weten we natuurlijk nog niet, maar het hele boekingsproces en de vele mailtjes zijn heel erg goed verlopen. Ook een aantal keer gebeld met de mensen van kantoor en steeds hele enthousiaste en betrokken reacties. Het is daar echt kleinschalig, want ze kennen na een aantal mailtjes je naam gewoon en dan weten ze gelijk waar het over gaat. Super dus.

Wij hebben zeker nog interesse om in Thailand het Boeddhistische project te doen. Je verblijft dan bij de Moniken in het klooster en geeft les aan kinderen en jongeren. Lijkt ons super gaaf… we oriënteren nu voor die mogelijkheden. Ik denk dat als je zoiets gaat doen dat je goed uit kunt komen met je budget. Er staan nu retourtickets Amsterdam- Bangkok voor 480 euro op vliegwinkel.nl. Tel daar de kosten van het vrijwilligerswerk bij op en je houdt nog voldoende over voor voldoende zakgeld voor daar.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Groeten,

Willem Jan

Hey reiziger,

Kijk even op www.xtreme-gap.nl. Dat is een jongerenreisorganisatie die ook tussenjaar reizen organiseren.
Xtreme Gap Jongerenreizen biedt uitdagende reizen voor avontuurlijke jongeren. Net even anders en heeel gaaf!

Hey!
Wat een super leuk plan! Ik heb afgelopen jaar ongeveer het zelfde gedaan (was 18 en net klaar met het vwo) Ik heb toen 5 weken vrijwilligerswerk gedaan via Travel Active in Singburi. Daar heb ik eerst een inroductie week gehad met onder andere een bezoek aan Ayuthaya, verschillende tempels in de buurt, Thaise taal en kookles. Daarna zou ik 4 weken engelse les geven in een weeshuis. Les geven in Thailand is heel anders dan in Nederland, omdat de kinderen daar gewend zijn te herhalen wat je zegt en over te schrijven wat je opschrijft, maar niet om antwoord te geven op je vragen of dingen echt op te nemen. Het les geven viel mij dus best tegen.

Voor de afwisseling ben ik toen een week naar een gastgezin gegaan. Ik sliep toen met 3 andere vrijwilligers bij een Engels lerares Pee Tim, ze is heel aardig en gastvrij. Tijdens mijn verblijf bij Pee tim heb ik les gegeven op een basisschool, aan monniken en op zaterdag aan de kinderen die gratis engelse les krijgen op haar privé school aan huis. Een andere jongen die daar was had het vrijwilligerswerk daar direct via Pee Tim geregeld en dus niet via de organisatie en dat is volgens mij veel goedkoper (kost en inwoning). Toen ik bij haar was hoopte ik ook echt dat Pee Tim voldoende geld van Travel active kreeg om alle kosten te dekken. Ik kreeg echt alles! heerlijk eten tussendoortjes, leuke unieke uitstapjes echt super! Toen ik weg ging bij Pee Tim heb ik allemaal kaartjes met haar adres etc. mee gekregen die ik thuis mocht uitdelen zodat er nog meer mensen kwamen om haar te helpen.

Gezien je budget en je interesse in de cultuur zou een verblijf bij Pee Tim misschien wel wat voor je zijn. De meeste vrijwilligers die bij haar verblijven zijn daar voor 2 maanden tot een jaar, maar korter kan ook. Je moet daar niet verwachten met heel veel mensen bij elkaar te zitten. Als je in de groepsaccomodatie zit die je via Travel active of activity international kunt regelen zijn er meer mensen. Al gaat lang niet iedereen rondreizen en zijn er na de zomervakantie veel mensen die weer naar huis gaan.

Ik durf niet precies te zeggen wat het je gaat kosten om 2 maanden bij pee tim te verblijven, maar als je daarna lowbudget gaat rondreizen denk ik dat je het met 2500 wel moet redden. Mocht je meer willen weten over Pee Tim (contact gegevens) of mijn ervaringen neem dan gerust contact met me op. Ik weet dat je voor de cultuur naar Thailand wilt, maar toch kan ik je echt aanraden om naar de 7steps waterfall in Kanchanaburi te gaan (als ik me niet vergis is dat in Erawan National park) dat was voor mij echt het hoogte punt van Thailand!

Groetjes,

Vaak kost het geld om vrijwilligerswerk te mogen doen. Ook kun je je afvragen of de ‘ontvanger’ er wel wat aan heeft als je maar 2 maandjes blijft; dan hebben zij net al hun energie gestopt in jou inwerken en leren kennen, en ga jij alweer weg.
Misschien kun je beter je geld besteden aan lekker rondreizen, en na terugkomst in Nederland vrijwilligerswerk doen. Ook hier is genoeg te doen en zitten veel organisaties te springen om mensen.

Qua Engelse les geven… ik wil niet lullig doen maar in het Nederlands maak je ook wat gekke fouten zoals ‘hun vertelde’. Is jouw Engels wel goed genoeg om het aan anderen over te brengen?

Verder prima plan om een jaar er tussenuit te nemen om goed te bedenken wat je nou wilt studeren.

Cultuur genoeg in Thailand ook, zou ik zeggen. En als je 3 maanden alleen reist (zonder te werken) kun je er nog wat landen aan vast plakken.

Hee!

Echt heel grappig maar ik wil ongeveer hetzelfde doen als jij maar dan niet komend jaar maar het jaar daarna, want ik zit nu namelijk in 5 VWO. Ik begon met kijken naar vrijwilligerswerk in Thailand en dan vooral het lesgeven maar dat kostte bij de meeste organisaties al 3000 voor 3 maanden en dan was de vlucht nog niet meegenomen. Dus wil ik zelf denk ik vooral gaan reizen en dan naast de cultuur ook echt van de natuur gaan genieten; de heerlijk mooie stranden en aparte gebergtes.

Natuurlijk kan ik je nu niet echt tips geven, maar als je eruit bent wat je precies gaat doen zou ik het graag willen horen. Ik wil je alvast veel succes wensen met het kiezen en plannen van je reis!

Groetjes,

Als je net klaar bent met het VWO, valt lesgeven in een andere cultuur misschien wel heel zwaar.

Probeer eventueel bij een hostel als vrijwilliger aan de slag te gaan tegen kost en inwoning. Zo kom je met de Thai en toeristen in aanraking. Het fijnste hostel in Thailand vond ik het Spicythai Backpackers Hostel in Chiang Mai. Ik zou zeggen, vraag wat info op mbt vrijwilligerswerk. De medewerkers zijn erg behulpzaam en spreken goed Engels, hier heb je geen organisatie voor nodig. Ze hebben een Facebookgroep Spicy Society | Facebook en een website http://www.spicyhostels.com/

En je hebt altijd Skype om met het thuisfront te praten als je ergens mee zit. En een reisverzekering om op terug te vallen, bij ziektekosten, diefstal, schade etc. In Thailand zijn echt zoveel toeristen, het is een heel makkelijk bereisbaar land en als je in hostels slaapt ben je nooit alleen.

Wel moet je uitzoeken hoe het zit met een visum, voor 90 dagen moet je er namelijk 1 aanvragen bij het consulaat. Zou zeggen dat je 3 maanden gaat rondreizen, een vrijwilligersvisum wordt wel erg ingewikkeld zonder Nederlandse organisatie. thaiconsulate-amsterdam.org - This website is for sale! - thaiconsulate amsterdam Resources and Information.

Zie nu pas dat het een hele oude post is :s wie weet heeft iemand er nog wat aan :slight_smile: