Per 1 januari heeft de nieuwe munt zijn intrede gedaan.
Dit kan verwaring geven onder de toeristen.
Even op tijtje:
1.000.000 wordt 1
500.000 wordt 50
100.000 wordt 10
20.000.000 wordt 20
10.000.000 wordt 10
5.000.000 wordt 5
Nieuw:50.000.000 wordt 50
100.000.0000 wordt 100
En hier zit dus de valstrik:
De munten gaan ook mee:10 is 100.000
Maar het biljet 10 is 10.000.000 oude liras!
Dit zal verwarring scheppen onder de toeristen.
Een munt met 10 is niet hetzelfde als een briefje met 10.
We stonden bij het afrekenen van groente afgelopen zondag een beetje beduusd naar de munten te staren;er werden omwonenden erbij geroepen die vooral naar de 1 lira munt stonden te kijken.En zelf had ik de gedachte:het lijkt op een euro munt!
Goude omranding,wel groter,maar van een afstand zie je het verschil niet.Dus wees gewaarschuwd komende zomer.
Wat betreft die wisseling in de koers, ik moet stellen dat dit de laatste 3 jaar behoorlijk gelijk geweest is.
3 jaar terug: 58 cent = 1(miljoen)
2 jaar terug: 57 cent = 1(miljoen)
Verleden jaar: 57 cent = 1(miljoen)
En dat wel met 2/3 keer per jaar in Turkije wezen, dus dat het zo schommeld, nee. Het IMF houd het netjes stabiel, zodat Turkije 1 probleem minder heeft voor toetreding Europa! Maar of de bevolking hier nu zo blij mee is, want nu word alles dus wel duurder, ook voor de toerist, en als die niet meer komen: probleem!!!
Het zal inderdaad wennen zijn, die nullen weg, maar wij hebben het nog meegemaakt dat een colaatje 2000 was(wat word ik oud!!!), en ach dit went ook weer.
Succes Hans, Franca en de andere mensen daar. Het zal net zo wennen zijn als toen de euro kwam
Deze week werd ik door een goede vriendin opmerkzaam gemaakt wat betreft de 1 YTL(yeni turk lirasi=nieuwe turkse munt)en de 2 euro munt.
Ik schrok;ze lijken exact op elkaar!
De achterkant qua beeltenis is anders plus de opdruk aan de voorkant.
Dit kan het komende seizoen wel eens moeilijkheden geven met het wisselen in bijvoorbeeld de toeristische gebieden,denk aan marktplaatsen,supermarkten,bars.
Mijn advies:bekijk het ontvangen geld aandachtig;het is vervelend om in je hotelkamer naar je wisselgeld te kijken en dan tot de ontdekking komen dat je Turkse liras heb ontvangen ipv.euros.
Beste Beppie,
Het is even wennen aan dit nieuwe geld, maar een voordeel, het papierengeld heeft dezelfde kleur,dus wij die hier wonen kennen het kleur van het geld goed,zo je neemt automatisch naar I miljoen of 5 miljoen,maar we hebben de briefjes hier ook nog door mekaar,blijven nog geldig tot eind dit jaar.Maar het is gewoon wennen.De kleine muntjes zijn de moeilijkste, gelukkig hebben die niet veel waarde.
Groetjes uit kusadasi
Franka
Gister las ik dat er alweer misbuik van de situatie wordt gemaakt. Deze munt schijnt inderdaad sprekend op de Euro te lijken en wordt in sigarettenautomaten/gokkasten enz ook als Euro geaccepteerd…
Liet net een turkse collega de munten zien, van de link van Linda, en die zei ook al, dat ze dan beter ook de volgorde van onze munten hadden kunnen aanhouden!!!
Het lijkt wel plagiaat zeg! Maar goed, ze zijn er dus, en het word opletten als we daar zijn, met die munten dan, want als de kleuren gelijk zijn gebleven, dan kan ik daar wel mee omgaan!
Let ook eens op de munt van 50;zilverkleurig en goudomrand…en ja hoor,even groot en dik als onze 1 euro munt,maar lichter in de hand.
In Duitsland hoorde ik vandaag dat de sigaretten-automaten moeten worden aangepast
Waar ik vooral voor wil waarschuwen;kijk na wat je terugkrijgt.
Bekend zijn natuurlijk de zakjes met euromunten die op de hoek van de straat aan voorbijgangers worden aangeboden,gaat om 10-20 euro.Bekijk elke munt,voor je het wisselgeld geeft of loop gewoon door.
Zal dit onderwerp vlak voor het seizoen begint(tegen maart)vastpinnen en het gedurende het gehele seizoen openlaten voor jullie ervaringen.
Ik woon sýnds twee weken ook defýnýtýef ýn Turkýje!
Zoals Franka al zeý zýjn de kleuren van de brýefjes hetzelfde!
Ikzelf výndt het nýet zo onwýjs moeýlýjk met het nýeuwe geld. Het ýs nog ongeveer hetzelfde waard, het enýge verschýl ýs eýgenlýjk met de brýefjes dat de nullen er gewoon vanaf gehaald zýjn. De munten zýjn zoals Hans en franka al zeýden wel een beetje moeýlýjk. De 1 lýra munt lýjken precýes op de euro en ýk dacht dat het de 0.50 cent was lýjkt heel erg op de 2 euromuntstukken.
Waarschuwýng: Er zýjn een heleboel brýefjes vervalst!!!
Turkse mensen (ook ýn turkýje heb je slechte mensen) hebben het brýefgeld heel erg goed nagemaakt. Je zýet dus ook býjna nýet dat ze nep zýjn. Je kan het zýen aan het kleýne rondje dat van kleur kan veranderen en dat dus ook een beetje glýmt. Als dýe nýet van kleur veranderd ýs ýe nep. Er moet ook een watermerk ýnstaan.
Ik ben vorýge week zelf genept. Wýst dýt nýet en toen ýk ergens gýng betalen vertelden dýe mensen mýj dat ýe nep was. Dýt was een 5 lýra (=5 000 000) brýefje. Op televýsýe ýs het ook geweest. Ze geven deze brýefjes vooral aan de toerýsten omdat dýe dýt nýet zýen. Pas dus goed op!! Hans en Franka jullýe hebben er nu net als ýk ook mee te maken en ýk wýl jullýe dus ook waarschuwen! Mýsschýen weten jullýe het al maar ýk wýl het toch nog even zeggen!
Dat is even wennen, maar dat moesten we aan de euro,s ook en nu weten we al niet beter.
Alleen hans zie ik staan 10 en 10 en 50 en 50
wil dat zeggen dat de ene 10 een munt is en de ander een briefje??
enzo ook bij de 50?
ik kom er wel achter daar, maar dacht misschien vragen meer lezers
zich dit af.
groetjes
joke
Wij hebben bij ons in de kassa-la op mijn werk al een paar turkse “euro’s” gevonden. Ze lijken echt sprekend! Vooral als het druk is dan let je er niet op wat je aanneemt!
Leuk lijkt het me wel, zo weer eens iets anders.
Jammer dat we geen miljoenen meer op zak hebben straks, want zeg nou eens eerlijk, ik vond het wel wat hebben. FF 600 miljoen pinnen en zonder buikpijn te krijgen!!!In nederland heb je een maximum van 500 euro ofzo iets?
Wij gebruiken eigenlijk nooit euro’s in turkije, dus ik denk dat het wel mee zal vallen wat ons beteft.
Ik denk dat we meer moeten oppasen in Nederland, want daar ben je niet meer zo gefocust!
En als ze de automaten niet aanpassen, dan zullen er vele uitbaters gedupeerd worden. :blink: