Turkse Lire

Vanmorgen kreeg ik het volgende bericht binnen.
Het originele bericht is in het spaans en dit is een typische circulaire mail waarvan er veel de ronde doen (dit ter “bronvermelding”)

Vanaf 1 januari heeft Turkije een nieuwe munt, de nieuwe turkse lire (Yeni Turk Lirasi) welke de oude gedevalueerde lire vervangt.Deze nieuwe munt vertoont een grote gelijkenis met de europese 2 € munt.
Ze hebben dezelfde structuur, koper van binnen met nikkel eromheen en zo goed als dezelfde grootte. Bovendien is de afbeelding van Ataturk vergelijkbaar met de afbeeldingen van koningen die sommige landen op hun muntstuk hebben (bijv Spanje). Het grootste verschil is dat op de turkse munt een 1 staat ipv de 2 op de Euro.
Het waardeverschil tov de Euro is echter aanzienlijk de turkse lire is ongeveer 0,40 Euro waard.
Alles bij elkaar genomen is deze turkse 1 lire munt ideaal om als “wisselgeld” te gebruiken. Pas dus goed op dat je geen turkse lires krijgt ipv Euros. De munten zijn al in omloop.

Weet niet of dit een bekend / oud verhaal is. Daar mogen jullie over oordelen. Vond het wel de moeite van het publiceren waard.

Un saludo

1 like

Dit is een bekend verhaal en klopt ook. Je moet goed opletten, want ze lijken inderdaad veel op elkaar. Voorheen kon je de liramunten prima gebruiken in parkeerautomaten, maar vele zijn inmiddels aangepast en kan dat niet meer. Soms wordt er wel eens gevraagd of je “2 euro” kunt wisselen voor bv een winkelwagentje. Dus wat je zegt, uitkijken dus

In veel automaten werkt dit al niet meer, het bericht is ook verouderd want de nieuwe munten zijn al een paar jaar in de omloop

Daar was ik al bang voor… ik kende deze nog niet. Er bestaat ook zo´n soortgelijke mail over de Thaise Bath.

En ook die klopt, zoals wij verleden jaar merkten. De Bath is qua maten ed ook gelijk aan de lira en de euro

Het werkt wel, maar wees zeker oplettend(sorry) wat betreft het wisselen daar. Wij hebben al meerdere melding gehoord dat er in een stapeltje 2 euro-munten ook 1 lira munten zaten, en een ‘verkoper’ graag wilde wisselen 10 munten voor een briefje(ivm wisselen bij de bank)

Bedankt Corberana voor het plaatsen van het bericht, inclusief foto! Allicht is het voor ons ‘oud nieuws’ maar het kan zeker geen kwaad om dit op het forum te plaatsen voor ‘nieuwe’ turkijegangers!

Een gewaarschuwd mens, telt voor 2