de moeite waard BUITEN Moskou e/of St. Petersburg

Beste medereizigers…

Op zoek naar tips om een reis waarin ik Moskou en St. Petersburg mag bezoeken compleet te maken. Heb erg veel zin om deze steden te bekijken maar vind het alleen maar in steden rondlopen tijdens een vakantie niet prettig. Is er (tussen deze steden) of vlak in de buurt van één van beide een mooi (natuur)gebied waar jullie van zeggen, daar zou ik even langs of heen gaan?
In dat geval graag tips…

Natuurpark, mooie wandeling? Dagtrip die de moeite waard is… iets gaafs om te bezoeken/doen/zien wat even wat anders is dan de volgebouwde steden…

Ben benieuwd of jullie goede tips hebben, uiteraard bij voorbaat dank!!

groeten!!

Losiny Ostrov is een mooi natuurpark, nog net in Moskou. Vanaf Yaroslavsky Vokzal kun je met de trein naar Losino Ostrovskaya, vanaf het station moet je of lopen, of met een busje, om bij het park te komen. Daar zou ik nog even naar informeren als ik jou was. Daarna ga je terug naar Losino Ostrovskaya en rijd je verder met de trein naar Sergiev Posad. Sergiev Posad is een zeer mooie stad en zeker de moeite waard.

In Moskou zelf is echter ook genoeg moois te zien, zonder al die bebouwing. Ik zou zeker naar Vorobyovy Gory (Sparrow Hills) gaan. Om hier via een mooie route te komen, ga je door Park Gorkogo en ga je richting metrostation Vorobyovy Gory. Hier kun je door het park Vorobyovy Gory lopen, richting de Staatsuniversiteit van Moskou.

Rondom St. Petersburg heb ik niet veel tips, buiten natuurlijk de Hermitage en buiten St. Petersburg naar Petergof.

Mocht je echter nog meer tips over Moskou willen, kun je me altijd een berichtje sturen.

1 like

Super! Ik ga Losiny Ostrov en Sergiev Posad meteen bekijken…

De Sparrow Hills staan op het lijstje van Mosko via Gorkogo klinkt als een prettige route, ga ik ook nakijken…

Super bedankt voor het meedenken en reageren…

Bij het rondzoeken kwam ik als tips nog Vladimir & Suzdal, en Stalin’s World War II bunker tegen om te bezoeken in de buurt van Moskou… enig idee of één of beide de moeite waard zijn???

Vladimir en Suzdal zijn zeker leuk om te bezoeken. Ik weet niet of je van plan bent om een auto te huren, of dat je gewoon met het openbaar vervoer? Vladimir is wel zo ongeveer twee keer zo ver als Sergiev Posad. Ik weet dus niet hoeveel tijd je hebt om dergelijke plaatsen te bezoeken?

Zelf heb ik nooit de bunker van Stalin bezocht, maar gezien het bij Izmailovo Markt (metrostation Partizanskaya) ligt, is het gewoon vlakbij het centrum van Moskou en dan lijkt het me interessant om te bezoeken. De Izmailovo Markt is trouwens ook best leuk om even langs te gaan, daar is namelijk eveneens het zogenaamde ‘Kleine Kremlin’ (Kremlin van Izmailovo).

Verder weet ik dat er nog een bunker is, namelijk ‘Underground Command Post Tagansky’. Ik heb gelezen dat deze interessanter is om te bezoeken dan de bunker van Stalin, maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf. Deze bunker ligt in het centrum van Moskou, bij metrostation Taganskaya.

Heb je verder ook interesse in de tweede wereldoorlog? Dan raad ik je het Tweede Wereldoorlog Museum aan. Dan ga je naar metrostation Park Pobedy. Dan zie je ook meteen de Arc de Triomphe (Triumfalnaya Arka) van Moskou.

Via Wereldwijzer app

1 like

auto huren misschien nog net te spannend, ws. alles met het OV

Dank voor de bunkertip, we gaan ze even vergelijken…

Dat kleine Kremlin ziet er ook erg gaaf uit… moet ook op de lijst :slight_smile:

Hoeveel tijd precies weten we nog niet, 1 of misschien 2 dagen er uit zou kunnen… ligt nog aan de verdeling ook, hoe lang we in St. Petersburg willen blijven… of we via Veliky Novgorod gaan of rechtstreeks… alle plannen staan nog in de kinderschoenen

Het OV is op zich gewoon prima. Van Moskou naar Vladimir is zeker te doen met de trein. Naar Suzdal rijdt echter geen trein, dus dan zul je de bus moeten nemen. Hier nog wat verdere informatie over deze route.

Ik hoop dat je in ieder geval iets aan de informatie hebt gehad, mocht je nog meer willen weten of nog andere bezienswaardigheden in/rondom Moskou zoeken, dan hoor ik dat graag. In ieder geval mooie plannen! :slight_smile:

Heb hier heel veel aan… erg prettig om wat ideeën en praktische tips te krijgen… zo nadenken over wat en hoe is al weer een heleboel voorpret…

Dank!!

Zeker een mooie reis in het vooruitzicht. Ga je met de sneltrein of nachttrein naar St. Petersburg?

zelfs dat nog niet bedacht… alles is nog mogelijk.