wie heeft er ervaring met deze twin-stedentrip. kun je beter vliegend of per trein van moskou naar sint petersburg? waar moet je langer blijven en waar moet je slapen? alle leuke tips zijn welkom.
gr.mary
wie heeft er ervaring met deze twin-stedentrip. kun je beter vliegend of per trein van moskou naar sint petersburg? waar moet je langer blijven en waar moet je slapen? alle leuke tips zijn welkom.
gr.mary
Hee bouwling,
Ik ga niet zo vaak op vakantie naar Rusland maar ik heb daar 8 jaar gewoond…
Ik raad je AF om binnenlandse vluchten te boeken in Oost-Europa. Dat niet alleen, ik raad je ook af om binnen Oost-Europa te vliegen. De vliegtuigen zijn oud, niet onderhouden… De vliegvelden en maatschappijen hebben niet zulke hoge eisen als de Europese… Er wordt weinig gecontroleerd… Voor je eigen veiligheid zou ik met de trein gaan.
Ik raad je ook aan om ‘de betere hotels’ te boeken. Laat je goed adviseren, Rusland was tien jaar veel gevaarlijker dan nu, maar het is toch beter wanneer je in een gebied bent met veel toeristen. In St. Petersburg is de aanrader (natuurlijk) het Hermitage.
De meningen zijn verdeeld maar over het algemeen is St. Petersburg meer cultureel verantwoord, ofzoo… Het is bijzonderder, lijkt een beetje op Venetie… Moskou is een beetje een hedendaagse stad, heeft natuurlijk ook wel zijn schoonheden maar ik zou zelf voor een langer verblijf in St. Petersburg gaan.
Success en alsje nog vragen hebt… misschien kan ik je helpen.
St. Petersburg is veel leuker en sfeervoller dan Moskou! Ik vond het ook wel een beetje op Utrecht lijken De Hermitage, verschillende mooie kerken en pleinen, de grachten, prachtig.
Russen in Moskou zijn geen Russen, heb ik vaak gehoord. Mensen lijken idd norser, ik weet niet waarom. Maar natuurlijk heeft ook Moskou prachtige musea, het rode plein, het Kremlin enz. En zijn vel hippe (ondergrondse) shopping Malls, maar de prijzen liggen niet veel lager dan in west Europa.
Voor je visum moet je al aangegeven in welke hotels je overnacht en van wanneer tot wanneer, tenminste, wanneer je een standaard touristen visum hebt. Niet alle hotels komen hiervoor in aanmerking, helaas. Mijn Russische visum was echt het moeilijkst te krijgen van alle visa in mijn paspoort…
Om van Moskou naar St Petersburg te gaan, raad ik je de nachttrein. De bedjes zijn comfortabel en niet te duur. (De mening over vliegen van Christina deel ik overigens niet.)
Groet,
Jenny
http://www.outofasia.nl (voor meer tips over beide steden)
Ik kent St. Petersburg niet maar ik ben wel diverse keren in Moskou geweest. Mijn zwager woont er ook. Ik hoor vaak dat de mensen Moskou wat specialer vinden omdat het minder Europees is. Sommige mensen vinden St. Petersburg wat Europeser. Ook de sfeer. Ik moet nodig eens naar St. Petersburg.
En alhoewel deze steden geweldig zijn, hou ik het toch bij Siberie:teeth:
Ik vond beide steden behoorlijk Europees, maar op een ander vlak.
Voor grote shopping malls en de laatste mode (niet heel veel goedkoper dan hier, wel een beetje) moet je naar Moskou. Supermodern en hip! (Soms zelfs een beetje TE.) Bepaalde dingen deden me wat aan Londen of Berlijn denken, het zal wel de combinatie van oud en nieuw zijn geweest.
Sint Petersburg heeft een mooi centrum gebouwd langs grachten. Naar het schijnt heeft Tsaar Peter hiervoor Amsterdam als voorbeeld genomen, wat dat betreft is Sint Petersburg Nederlandser.
Groet,
Jenny
Hey!
Ik ben ook in beide steden geweest (midden in de winter, wat geen aanrader is…) en vond Moskou toch echt mooier dan St Petersburg…Hoewel St Petersburg meer van de grachten is, vind ik Moskou veel stadser en overweldigend.
Ik ben onlangs nog in Moskou geweest en wat me vooral erg meeviel was de veiligheid. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, ook niet 's avonds laat op straat.
Openbaar vervoer is ook prima, als je tenminste uit die vreemde tekentjes komt:-)
Groetjes,
Willemien