Moskou - St Petersburg

Hallo,

Ik ga aankomend weekend voor het eerst richting Rusland. Ik vlieg op moskou en ga vanuit daar met de (nacht) trein naar St Petersburg. Weet iemand waar ik goedkoop tickets voor deze nachttrein kan kopen en hoeveel me dit zal gaan kosten? Kan dit online, of is het gemakkelijker om het in Moskou zelf te doen.

Alle andere tips zijn ook meer dan welkom :slight_smile:

Zou ik ter plaatse doen, gewoon aan het station of wellicht kan dit in het hotel geregeld worden. In Hostels kunnen ze je er ook vaak mee helpen,

Je kan 1e 2e of 3e klas reizen

1e klas zit je tussen de zakenlui en andere rijke Russen
2e klas moet je treffen met wie je in de coupe zit
3e klas biedt de meeste kans op leuke kontakten onderweg en is uiterrard het goedkoopst. Voor Volgograd Moscow betaalde ik rond de 30 euro, dat is kwa afstand vergelijkbaar met st Petersburg.

3e klas is een open wagon met stapel bedden en heeft iets weg van een rijdend hostel, dit heeft mijn voorkeur vanwege de gezelligheid.
2e klas geeft iets meer privacy maar je maakt ook minder snel kontakt met anderen behalve in de coupe waar je zit, reken erop dat er in een wagon hooguit een handvol russen zitten die Engels kennen.

Dankjewel voor je snelle reactie. Kan ik er vanuit gaan dat ik op dezelfde dag nog een ticket kan boeken? Of bestaat er een kans dat er geen treinen gaan of deze vol zitten?

En kun je me verder vertellen wat ik kan verwachten van de douane in Rusland? Heb ik voldoende aan alleen mijn paspoort met mijn visum daarin, of moet ik een uitnodiging ook uitgeprint meenemen? En maakt het uit dat ik een uitnodiging heb vanuit St Petersburg, geregeld via een kennis en dus niet via een hotel of organisatie, hiermee heb ik ook mijn visum aangevraagd, maar ik verblijf eerst een tweetal nachten in Moskou waar ik ga couchsurfen. Ik heb hier dus geen hotelboeking en ook geen uitnodiging van. Kan dit een probleem opleveren?

Paspoort en visum is genoeg, een uitnodiging heb ik nog nooit hoeven laten zien is volgens mij alleen maar nodig om het visum te verkrijgen. Verder krijg je aan de grens een migratiekaart die je in tweevoud moet invullen waarvan je er een meekrijgt die je goed moet bewaren.
uitnodiging zou ik voor de zekerheid wel meenemen.
als je langer dan drie dagen in een stad verblijft dan moet je je laten registreren, voor Moscow is het in elk geval niet van toepassing.

kaartje kopen en twee uur later instappen is wel mogelijk maar een trein kan altijd volgeboekt zijn, ik zou dit direct bij aankomst regelen vanwege de populariteit van de genoemde trein verbinding.

oploskoffie en of thee meenemen in de trein, ze hebben daar heet water in elke wagon in van die kolengestookte boilers. Ook vriesdroog maaltijden is handig voor onderweg, dat zie daar ook iedereen doen.

Oke, moet wel goedzitten dus met mijn visum. Ik ben eerst twee dagen in Moskou daarna ga ik door na st Petersburg waar ik 5 dagen zal zijn. Moet ik me hier dan registreren en zo ja wat houdt het precies in?

Bedankt ook voor de tip van de koffie in de trein. Ik zie nu al uit na de treinreis, lijkt me een hele leuke ervaring :slight_smile:

Waar verblijf je in st Petersburg?
als je in een Hostel of Hotel zit dan kun je je registratie daar laten doen, daar wordt door de receptie al om gevraagd. Als je bij particulieren logeert dan zul je naar de OVIR moeten, of eventueel bij een groot Hotel vragen.
Je kan overwegen om niet te registreren, wie weet nu dat je 5 dagen daar zit? zelf heb ik ook 5 dagen in stP gezeten zonder registratie en daar geen problemen mee gehad.

Ik verblijf bij russische kennissen in St Petersburg, zal allemaal wel goed zitten
Je vertelde dat ze in de trein vanalles verkochten. Weet je of ze toevallig ook bloemen verkopen ??

In de trein komen ze wel eens langs met drankjes, het meeste verkopen ze in diverse kiosken op het perron. Bij een lange tussenstop heb je genoeg tijd om even uit de trein te stappen en inkopen te doen, bij een korte tussenstop kun je beter in de trein blijven. Soms komen ze ook wel langs met broodjes en eieren in de trein maar dat is wel een beetje afhankelijk van de grillen van de locale handelaren. Bloemen heb ik niet gezien maar eerlijk gezegd heb ik daar ook niet op gelet, op straat heb ik wel het een en ander gezien.