2 dagen moskou

Hallo.

Ik ga volgend jaar april de transmongolie express doen, maar heb eedst 2 dagen te besteden in Moskou. ik ben op zoek naar leuke low budget dingen om te doen in deze stad… heb niet veel tijd dus hoop op n paar goede tips vsn jullie :)…

groetjes sara

Sowieso het Rode Plein en het Kremlin bezoeken, natuurlijk! :wink:
Er zijn in Moskou genoeg bezienswaardigheden, dus het is ook maar net waar je interesses liggen. Ben je van plan om musea te bezoeken of wil je juist zoveel mogelijk interessante plaatsen zien?

Het bezoeken waard is:

  • Vorobyovy Gory (Sparrow Hills)
  • Gorky Park
  • De mooiere metrostations, waaronder: Mayakovskaya, Prospekt Mira, Komsomolskaya e.a.
  • Bolshoi theater
  • Het graf van de onbekende soldaat (bij het Kremlin, grenst aan Aleksandrovsky Sad) en dan de wisseling van de wacht zien.
  • VDNKh (Exhibition of Achievements of National Economy - Wikipedia)

Je kunt ook het Kremlin in. Mocht je daar tijd voor hebben, dan zou ik dat zeker doen.
Interessante musea (vind ik) zijn Het Nationaal Historisch Museum en Het Museum van de Grote Patriottische Oorlog.
Het eerste museum is te vinden bij het Rode Plein. Het tweede museum is niet ver van Triyumfal’naya Arka (Arc de Triomphe van Moskou), dus hier kun je ook een kijkje nemen.

Mocht je nog vragen hebben met betrekking tot Moskou, stel ze me gerust!

Dank je wel!!

Via Wereldwijzer app

Als je nu naar Moskou gaat met eigen vervoer, wat is dan wijsheid. Het eigen vervoer bij het hotel laten staan en met de metro overal naartoe. Of toch met het eigen vervoer er naartoe? En de veiligheid van het eigen voertuig? Is dat redelijk okay in Moskou (en Sint Petersburg)? Zet je als Nederlander je auto in Parijs ergens neer, is de kans groot dat je ruit eruit getikt is bedoel ik dan. In Duitsland ben ik daar weer minder bang voor. Hoe moet ik dat in Rusland (Moskou/Sint Petersburg) zien? Is er überhaupt veel criminaliteit? Zaken rollen? Berovingen? Of kun je net zo veilig in Moskou over straat lopen als in Utrecht?

Parijs heeft veel te bieden: Eiffeltoren, Sacre Couer, Notre Dame, Versailles, Arc de Triomphe, Louvre. Moskou kan ik zo alleen Kremlin en Rode Plein op noemen. Maar is er nog meer aan cultuur / oude gebouwen wat een must is om te bezoeken (afgezien dan van Vorobyovy Gory, Gorky Park, metrostations en Bolshoi theater)?

      • Updated - - -

VDNKh, da’s dus zo’n goede tip. Nog nooit van gehoord, maar lijkt me heel interessant. Nog meer van zulke tips? :slight_smile:

Misschien is het een idee om een nieuw topic aan te maken voor jouw reis.
Dan heb je alle informatie bij elkaar staan :slight_smile:
Ik stuur je even een PB

Kan Jacco. Maar ik speur hier ook nog even de topics af. Dan kom je misschien weer wat dingen tegen waar je zelf niet aan hebt gedacht. En om over m’n eigen reis een speciaal topic te openen vind ik ook beetje ver gaan. Zo bijzonder is het op zich weer niet :-). Tenzij het gebruikelijk is, maar daar heb ik dit forum nog niet goed genoeg voor bekeken.

Hallo Jan!

Hoelang ben je van plan in Moskou te verblijven? Mijn tips waren voornamelijk omdat twee dagen vrij kort zijn om daadwerkelijk alles te bekijken. Mocht je nog andere tips willen, dan hoor ik dat graag. Wat voor soort musea vind je interessant?

Overigens is het prima dat je andere topics gebruikt voor jouw vragen, zo staat er tenminste niet al te veel dubbel. :wink:

Danechka, ik denk Moskou 3 of 4 dagen. Sint Petersburg ook zoiets. De exacte planning met hoeveel dagen moet ik nog maken. Maar tot nu toe denk ik bij Moskou: Kremlin + Rode Plein. Exhibition Center dat voor 2e wereldoorlog gemaakt is, Gorky Park. Dat gaat zelfs in 2 dagen wel lukken denk ik. Nog veel meer te zien in Moskou? In de regel interesseren oude dingen me wel. Gebouwen, paleizen, kerken. Museum weet ik niet of dat een groot succes is, denk het meeste staat dan in het Russisch geschreven, denk je niet? En dat kan ik niet lezen ;-). Oja, motoren interesseren me natuurlijk. Geen idee of er bijvoorbeeld een Ural of Dnepr museum is. En om eerlijk te zijn het Rusland toen het nog Sovjet Unie was, vond ik ook uitermate interessant. Maar of daar nu een museum over is?

Niet alles in ieder museum is in het Russisch geschreven, zo heb je bij het Rode Plein het Nationaal Historisch Museum van Rusland, daar staat het ook in het Engels geschreven.

Er is zoveel moois te zien in Moskou. Ik raad je ook zeker een boottocht over de Moskva Rivier aan. Kolomenskoje is ook het bezoeken waard.

Je kunt ook een kijkje nemen op Tripadvisor voor goede tips, persoonlijk vind ik dat een erg goede website. Hier laat ik zelf ook recensies achter. :wink:
http://www.tripadvisor.nl/Attractions-g298484-Activities-Moscow_Central_Russia.html

1 like

Da’s interessant ja op die pagina. Wist niet dat er zoveel informatie op tripadvisor stond. Het mooiste om te zien lijkt me de kathedraal van St.Basil (Pokrovsky Sobor). Da’s eigenlijk doel nummer 1 :-). Kolomenskoye Park ziet er ook interessant uit ja, net als Het Arsenaal (Oruzheynaya Palata) en de Lomonosov universiteit. Ik zie dat er 64 pagina’s zijn bij tripadvisor! Ga dat thuis eens nakijken (ben nu in Frankrijk).

Nog een keer over de metro Danechka: ik lees in de topics over Moskou dat je er met een telefoon wel foto’s mag maken (niet met een hele camera ploeg, maar ik heb ook alleen telefoon :slight_smile: ). In Sint Petersburg lees ik weer dat het niet mag. Klopt dat, dat men er in Sint Petersburg strenger over is?

En nog 1 vraag: stel ik ga met de motor van het hotel naar Kolomenskoje. Kan ik daar gewoon gerust de motor parkeren zonder bang te hoeven zijn dat die weg is als ik terug kom? In Bulgarije en Roemenië zou ik er huiverig voor zijn, tenzij er een bewaker op de parking zit. Maar dan nog geen garantie. Hoe is het met diefstal in Rusland? Valt het mee of is het erg? Op toeristische plekken net als bij het Kremlin? Gigantisch veel auto’s of motoren met westers kenteken zullen er niet rondrijden verwacht ik?

In de metro van St. Petersburg kun je gerust foto’s maken, mits zonder cameraploeg. :wink: Met je telefoon een foto maken, of zelfs met een spiegelreflexcamera, is geen enkel probleem. Als je een tijd lang blijft staan en van alles gaat fotograferen kan het zijn dat je aangesproken wordt, maar zelfs die kans acht ik niet groot.

Ik zou je adviseren om in Moskou zelf per metro te gaan reizen en je motor bij het hotel (bewaakt) te parkeren. In het centrum van Moskou zijn maar weinig parkeerplekken en overal moet je tegenwoordig betalen. Qua diefstal ligt het er ook echt aan waar je precies zit. Een vriend van mijn man heeft een motor, maar parkeert deze bijvoorbeeld niet bij zijn appartement. Als je evengoed rond wil toeren op de motor zou ik dat zeker doen, maar dan gewoon om wat dingen vanaf de motor te gaan bekijken. Ga je echt een dag bezienswaardigheden bezoeken, dan raad ik je echt de metro aan. Niet alleen vanwege het parkeren, maar ook vanwege het verkeer in Moskou.

Je kunt eventueel je motor op een stoep zetten, mits je maximaal een uurtje of drie weg bent. Ze zijn er niet super streng mee. Ben je dus echt een dag op pad en hoef je eigenlijk niet weg met de motor, dan zou ik voor de metro kiezen.

Veel westerse kentekens ga je inderdaad niet tegenkomen, ik zie ze vrijwel nooit. :wink:

1 like

Dank Danechka. Dan ga ik het zo doen, met de metro. Ik heb dit Rusland reisforum al goed doorgekeken, maar kan me zo niet herinneren dat ik over de metro (afgezien van foto’s maken) heb gelezen. Koop je daar een dagkaart voor? Gewoon in het metro station? Kijk, in Engeland of Amerika, kom ik er wel uit, maar zie me al in Moskou staan in de metro bij een kassa en dat op z’n Engels vragen, weet niet of dat werkt ;-).

Ja raar is dat eigenlijk dat je er niet veel westerse kentekens ziet. In de tijd voor Gorbatsjov kan ik het begrijpen, toen kwam je er volgens mij amper in. Maar nu, mits je je aan regels houdt, kun je toch vrij makkelijk in Rusland komen. En denk er is toch genoeg te zien. En extreem ver is het ook niet. Moet eerlijk zeggen dat ik het idee ook nog niet eerder had gehad. Om eerlijk te zijn kwam het door een film die ik zondag heb gezien. Ik dacht: hee, daar moet ik eigenlijk nog eens naartoe, waarom heb ik dat niet eerder gedacht. En zo kwam het. Zoon gevraagd of die mee ging, die wilde wel. Hoevaak kom je nu in Rusland hè. Je hoort wel eens: Rusland begint pas achter Moskou. Nou, ik doe het de 1e keer rustig aan. Moskou en Sint Petersburg en onderweg nog wat. Denk dat is het makkelijkste en het beste om naartoe te gaan, zeker als je zelf zo gaat rijden. Kamtsjatka of Tsjita is me wat te ver ;-). Maar iedereen kent Moskou wel van TV, Kremlin en Rode Plein. Maar bijna niemand gaat er naartoe. Het heeft me altijd geweldig gefascineerd, Rusland.

Ik zou voor de metro gewoon een aantal ritten kopen, per keer. Zo voorkom je dat je veel geld uitgeeft terwijl je misschien alleen heen en terug gaat, omdat je de rest loopt. Je kunt één kaart met bijvoorbeeld tien ritten kopen, deze kun je dan samen met je zoon gebruiken. Zo hoef je maar één kaartje te kopen. Natuurlijk moet jij dan inchecken en daarna je zoon, bijvoorbeeld. De tickets kun je kopen bij loketten en bij automaten. Natuurlijk moet je helemaal zelf weten wat je koopt aan tickets, hier kun je zien wat er allemaal beschikbaar is: http://engl.mosmetro.ru/pages/page_0.php?id_page=8

Ik denk dat Rusland op de één of andere manier niet zo aantrekkelijk is voor toeristen, of althans, toeristen die op eigen gelegenheid komen. Het aanvragen van een visum is voor sommigen misschien wel een gedoe. Ik vind het overigens erg leuk dat je met je zoon gaat, dat moet een prachtige reis worden. Mag ik vragen welke film je heeft overtuigd om het prachtige Rusland te bezoeken?

1 like

Rusland is inderdaad nog niet echt populair als toeristische bestemming.
Om een idee te krijgen:
Jaarlijks worden tussen de 30.000 en 35.000 toeristenvisa aan Nederlanders verstrekt voor Rusland
Terwijl alleen Sint Petersburg jaarlijks al 7 miljoen toeristen trekt.
De Duitsers doen het trouwens een stuk beter (alhoewel ik verwacht dat dit voornamelijk oost Duitsland zal zijn) die zaten in 2013 op 380.000

Weet niet of je dat wilt weten ;-). Mission Impossible IV.

De gedachte was: zo gigantisch ver is het niet naar Rusland, waarom zouden we dat niet eens gaan doen. Sicilië is onderhand net zo ver. En als ik dan kijk op Tripadvisor wat er allemaal te zien is, en dat heb ik alleen Moskou nog maar bekeken. Ben dit weekend thuis, dan kijk ik eens op m’n gemak op internet. Maar er zal zeker nog wel meer te zien zijn als Moskou en Sint Petersburg. Alhoewel er in de oorlog natuurlijk veel vernield en verbrand is geweest. De tijd is beperkt, ik trek er zo’n 13-14 dagen vooruit. En dan kun je natuurlijk niet heel Rusland zien. We hadden dat vorig jaar met Amerika ook, ben ik ook samen met de zoon geweest. 13 dagen. Dan doe je zuidwest, dat is het meest interessante denk ik. Maar Amerika is natuurlijk veel groter. Natuurlijk ook wel bekender. Veel over Rusland weten we hier eigenlijk niet. Veel zie je er ook niet over op TV.

En het leuke is je kunt nog wat dingen mee pikken. Op de heenweg wil ik de zoon het museum in Helmstedt laten zien (de voormalige grens tussen west en oost Duitsland. In Polen kunnen we nog 2 stops maken, Litouwen is volgens mij niet zoveel te zien, Letland vond ik wel heel mooi. Litouwen is meer Polen. Letland is veel bossen, meer Zweden. En Estland is weer meer Finland. Terug weet ik nog niet, denk na Sint Petersburg naar Vyborg, en hoe dan is de vraag. Naar Finland en dan met de boot naar Talin, of in Turku de boot op naar Zweden en via Denemarken terug. Kijk, Finland kom je ook niet elke dag, kun je daar ook wat dingen mee pakken. Dus de 13-14 dagen, zullen 8 dagen Rusland zijn, en 5-6 (of 7) dagen er naartoe en terug. Ik ga 3 weken vrij nemen, dus heb wat speling.

De metro klinkt dus verder wel interessant. Ik zag bij Tripadvisor ook georganiseerde trips met een bus in Moskou. Heb er verder nog niet op geklikt, doe ik als ik thuis ben. Zou dat ook een optie zijn? Dat zo’n bus 3 of 4 dingen per dag aan doet die leuk zijn voor de toerist? Zou je op dag 2 kunnen doen, dag 3 met de metro, en dag 4 pak je 2 interessante dingen die aan de buitenkant van Moskou liggen, kun je daarna door naar de tussenstop tussen Moskou en Sint Petersburg (Novgorod). Dat is met Sint Petersburg ook de planning. Dag 1 kom je na de middag aan, even zelf wat verkennen. Dag 2 met een gids, dag 3 zelf rondlopen/rijden, dag 4 rij je 's-ochtends weg en kun je nog iets mee pakken, daarna Vyborg, dan de grens over (die vrij vlot schijnt te gaan).

Prima dat het dankzij de Mission Impossible film was. :wink:

Je bedoelt de Hop On - Hop Off bus? Die is vrij nieuw. In Boedapest heb ik dit bijvoorbeeld gedaan. We hadden daar maar vier dagen, dus de bus was top. Ik denk dat de bustrips van Hop On - Hop Off niet maar voor 1 dag zijn. In Boedapest waren er namelijk twee lijnen en een boottocht. Ik verwacht dat er in Moskou ook meer dan 1 lijn is. In de bus krijg je echter wel informatie, mogelijk zelfs in het Nederlands. Rij je ergens langs, dan hoor je daar informatie over.

Als je tijd over hebt en toch met de motor gaat, zou ik Sergiev Posad bezoeken. Dit is een heilige plaats, zo’n 50 a 60 kilometer boven Moskou.

Wellicht ben ik volgend jaar augustus ook gewoon in Rusland, dus ik zou ook een middagje gids kunnen spelen. Mits ik op dat moment in Moskou ben. :slight_smile:

1 like

Ik zal vanmiddag kijken naar tripadvisor met die bus Danechka.

Sergiev Posad zet ik zeker op de lijst, dank voor de tip.

Nou dat zou helemaal top zijn met volgend jaar :-). Planning bij mij is hier in Nederland 28 augustus vertrekken. Heb 12-13 dagen gereserveerd, maar denk dat er nog een dag of 3-4 bij komen, en dan even kijken of ik misschien 20-21 augustus al vertrek, of toch gewoon 27-28 augustus en die extra dagen er achter aan plak :-).

Je kunt het me altijd laten weten tegen die tijd. :slight_smile:

Bedenk wel dat je van te voren je de dagen vast moet hebben staan, aangezien de uitnodiging wel de gehele periode in Rusland moet dekken. Je kunt een (of twee, etc.) dag later Rusland in komen, maar geen dag later eruit.

Komt goed Danechka. Ben er nu al weer mee bezig. Wat ik net zag, leek me ook heel mooi: The New Kremlin in Izmailovo. Dat is een beetje aan de oostkant van Moskou zoals ik het zie. Ben je daar ook ooit geweest? Heel mooi met die kleuren zo.

Izmailovo is inderdaad aan de oostkant van Moskou, ben hier zelf ook geweest. Ik heb daar ook het Kremlin van Izmailovo bezocht. Er is daar ook een erg leuke markt. Zeker het bezoeken waard, niet zo super toeristisch ook.

In dit topic heb ik het erover gehad, zie ik. En hier. En ook nog hier. :teeth:

Vaak genoeg Izmailovo Kremlin gepromoot dus.