Tips over overnachting Moskou (Sheremetyevo)/visa etc

In juli heb ik de eer om naar Rusland te mogen vliegen voor een archeologische opgraving in Tuva. Heel erg leuk en spannend maar nu heb ik een paar vraagjes waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven.

Heen en terug vlieg ik via Kiev naar Sheremetyevo Moskou (van daaruit gaat dan weer een vlucht naar Abakan: ik las dat deze vlucht ongeveer 5 en een half uur duurt, kan iemand dat bevestigen?). Moet ik voor Kiev een apart visa hebben? Het lijkt me niet maar ik denk ik vraag het voor de zekerheid toch maar even. In Kiev heb ik op de heen en terugreis ongeveer twee uur om over te stappen. Dat is wel genoeg toch?

Voor mijn terugreis vanuit Abakan moet ik overnachten in Moskou. Ik kom aan om 15:30 Moskou tijd ongeveer en moet de volgende ochtend een vlucht hebben van 10:40. Is er mogelijkheid om op het vliegveld zelf te overnachten of moet ik toch elders wat boeken? En zo ja, hebben jullie tips voor mij?

Kan ik op vliegveld Kiev en Abakan gewoon met euro’s betalen? Ik begreep al dat dat op Sheremetyevo geen probleem is.

Andere tips zijn ook welkom!

Geen tips?

Dan heb ik nog een vraag: ik ben met de visum aanvraag bezig. Daarbij staat dat het op Letter Paper moet worden geprint. Bedoelen ze daarmee een speciaal soort papier ofzo? Wat ik kan vinden moet het gewoon op een wit A4tje worden geprint. De 5mm marge kan ik wel regelen op zich.

Gewoon op normaal A4-papier volstaat. Zorg wel dat je je foto goed opplakt, hier kunnen ze wel moeilijk over doen.

Om nog andere vragen te beantwoorden (een paar uit je vorige post): Voor Oekraïne (en dus Kiev) heb je geen visum nodig. Twee uur overstaptijd moet voldoende zijn. Op welk vliegveld land je in Kiev? Borispol? Daarvan weet ik dat je er met euro’s kunt betalen.

Dankjewel voor je antwoord!

Ik land inderdaad op Borispol, dat is dus goed om te weten.

Hoe moet je die foto goed opplakken dan? Gewoon dat ie stevig vast zit met lijm?

Ik heb daarnaast nog een vraag. Ik moet een humanitarian visum aanvraag doen. Nu moet je op het formulier gegevens van je werkgever opschrijven. Maar ik ben gewoon student en heb geen werk. Moet ik dan de gegevens van mijn universiteit er op zetten of het leeg laten?

Ik heb nog een vraag over visumaanvraag: nadat je naar Den Haag bent geweest om het aan te vragen, moet je nog eens terug komen om je visum op te halen. Wordt daarvoor een afspraak gemaakt of moet je dan in de rij staan?
Of moet je, net als bij de eerste afspraak, online een datum en tijd uit kiezen?

Volgens mij kan het ophalen van het visum ook op afspraak.

De foto zou ik gewoon opplakken met een pritt stift. Dit is het netst. Ik bedoelde eigenlijk dat je foto gewoon goed recht moet, binnen het kader.

Als student zou ik gewoon de gegevens van je universiteit opschrijven, inderdaad. Het gaat er namelijk om dat er iets staat. Het moet wel betrekking op jou hebben natuurlijk, dus het kan niet zomaar iets zijn. Maar goed, ze zullen het toch niet allemaal nagaan op je werk of in jouw geval, je universiteit. Het is gewoon een formaliteit.

Mocht je trouwens niet op Sheremetyevo overnachten, dan zul je waarschijnlijk de bus of de trein nemen naar Moskou. Bus is het goedkoopst, trein het meest comfortable en redelijk geprijsd(640 Roebel retour=16 Euro). Ik heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee, maar ik zou je niet durven aanraden om op de voorstellen van de vele taxi touts in te gaan.

Op het vliegveld zijn vele money exchangers. Op dit moment krijg je +/- 41 Roebel voor 1 Euro.

Mocht je toch saai willen ovenachten op het vliegveld dan zou ik voor het Novotel gaan. Deze zit echt aan het vliegveld. Je kunt er gewoon naartoe lopen (100-200 meter), maar ik heb ook shuttle busjes van ze gezien.

Bedankt voor de reacties! Misschien ga ik dan wel naar Moskou. Heb ik daar wel genoeg tijd voor denk je?

Maar heb je gewoon een overstap? Moet je dan niet op het vliegveld blijven?

Het is wel een overstap, maar het zijn twee apart geboekte vluchten. De organisatie heeft de vlucht van Abakan naar Moskou geregeld en ik heb toen zelf een vlucht van Moskou naar Amsterdam geboekt. Ik ga er dus vanuit dat ik apart moet inchecken en dat ik dus ook wel het vliegveld af mag?

In dat geval wel inderdaad. Ik denk dat ik zelf gewoon een hotel bij het vliegveld zou nemen, maar het ligt natuurlijk geheel aan jezelf. Je kunt in Moskou ook 's avonds nog genoeg zien en beleven, maar je moet ook weer vrij vroeg op het vliegveld zelf aanwezig zijn.

Hey Danechka, bedankt voor je antwoord. Ik moet nog even kijken wat ik doe maar gelukkig heb ik nog wel even tijd.

Ik heb nog een nieuwe vraag. Ik vroeg me af hoe makkelijk het is om een brief te krijgen na je visa aanvraag als bewijs dat je paspoort bij de ambassade ligt. Ik ben echt super stom geweest en had niet door dat als ik naar Schotland ga de 14e dat ik dan natuurlijk ook een ID nodig heb. Ik moet dus een ID-kaart aanvragen bij de gemeente maar moet daarvoor zo’n brief hebben.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Laat maar, ik heb het consulaat gebeld en je krijgt als je er ter plekke om vraagt eentje per mail toegestuurd. Nou maar hopen dat ze dat snel genoeg doen.

Succes, Echo!

Dankjewel Danechka!

Ik begin nu toch wel zenuwachtig te worden. Ik heb dinsdag een afspraak met het consulaat en ik heb de invitation letter nog niet in de bus ontvangen… Iemand een idee hoe lang het normaal duurt voor de post uit Rusland in NL aankomt? De mevrouw aan de telefoon van de organisatie zei ongeveer 10 dagen…Maar die zijn al voorbij (er van uitgaande dat zij het inderdaad op die dag verstuurd heeft).

Iemand een idee of een digitale invitation letter ook vol doet? Ik las op de website van het consulaat in Engeland namelijk dat dat bij humanitarian visas wel okay is. Maarja er staat eigenlijk zo weinig informatie op de Nederlandse website!

Zul je zien dat 'ie maandag op de mat valt. :wink:

Het lijkt mij dat de digitale versie ook volstaat, maar dat weet ik niet zeker. Je zou deze dan toch ook kunnen printen en mee kunnen nemen? Ik heb er geen ervaring mee. Ik ga het vanavond even navragen bij mijn vriend, misschien weet hij het.

Dankjewel! Ik zou het heel graag willen weten! We wachten af…

Helaas wist hij het ook niet zeker.

Ok Ik heb de organisatie gebeld en degene waarmee ik tot nu toe contact had werkt er niet meer. Misschien verklaart dat waarom ze zo weinig op mijn mailtjes reageerde. Nu kreeg ik een andere dame aan de telefoon en die heeft voor mij een invitation letter geregeld. Nu vroeg ik mij af of ik precies dezelfde data als in die letter staan op het visum aanvraagformulier moet zetten. Ik ga namelijk 3 juli en kom de 28e weer terug, maar in de letter die zij heeft gemaakt staat van 25-6 tot 5-8.
Kom ik in de problemen als ik toch mijn eigen vluchtdata neer zet of kan ik beter deze data aanhouden in het aanvraagformulier?

Bedankt voor jullie hulp nogmaals! Ik waardeer het zeer.