Het plan is bij mij ontstaan om eens een reis te gaan maken naar Volgograd zijnde voormalig Stalingrad.
Ik heb heel veel interesse in het voormalige Oostfront tijdens de 2e Wereldoorlog en het bezoek van de stad die zo’n cruciale rol heeft gespeeld in de ommekeer van de krijgskansen.
Heeft iemand ook deze reis al eens gemaakt (op welke manier,kosten etc.) en wat zijn de ervaringen?
Voor mijn werk ben ik regelmatig in Volgograd, de langste stad van Rusland! Ik zou naar moskou vliegen en dan met de trein naar volgograd. vliegen kan natuurlijk ook en kost denk ik 100 euro enkele reis. Er zijn genoeg redelijke hotels te vinden vanaf 30 euro per nacht. Verder heb ik me er nooit onveilig gevoeld o.i.d… helemaal niet in Rusland trouwens. Advies zou wel zijn om in de lente te gaan, de overgang tussen winter en lente kan nml smerig zijn met al het smeltwater en bruine velden.
Hoi Abraham,
Dank voor de reaktie.
Hoe lang doet de treinreis er over vanaf Moskou en is dit een leuke reis?
Heb je nog bepaalde voorkeuren/goede ervaringen voor hotels in Moskou/Volgograd?
Ik wil het voormalige slagveld rondom/in Volgograd bezoeken.Zijn daar nog in het dagelijkse leven sporen van waar te nemen?
Met de trein ben je al snel een dag onderweg. Ik zou niet besparen op een luxere coupe of 1 met minder mensen. Als hotel in Moskou kun je het Turist kunnen nemen www.hoteltourist.ru/eng/comm.html Deze is rederlijk betaalbaar en ingesteld op buitenlanders en 5 min van de metro. In Volgograd zou ik Hotel Volgograd kiezen, een echt Russisch staats hotel met dikke muren… een “moetje”! ontbijt is niet altijd ff super maar wel een imposant gebouw. Ik ben verder alleen bij het oorlogsmonument geweest. Daar en in de stad zie je er niks meer van.
Dank voor de informatie, Abraham,
Ook heb ik gezien dat er twee luchthavens >>> in Moskou zijn.
Welke kan ik dan het beste nemen?
Graag wil ik ook nog van je weten of de treinreis vanaf Moskou naar Volgograd hier ergens al te boeken is of uitsluitend ter plaatse?
Bestaat er ook een slaapcoupe :slapen:voor twee volwassenen?
Alvast heel hartelijk dank!
Moskou heeft zeker 4 vliegvelden… de meest voorkomende zijn Sheremetevo en Domodedovo. Beide hebben een goede verbinding met het centrum dmv trein en vervolgens metro. Voor het Inturist hotel zou ik kiezen voor Sheremetovo. Hier vliegt KLM/Aeroflot op vanaf A’dam en Dusseldorf. Wil je goedkoop dan kun je vanaf Dusseldorf met airberlin, die vliegen op Domodedovo.
kaartjes kun je wellicht hier kopen http://www.uraltourism.com/russische_trein_tickets.php ik ken ze echter niet. Ter plekke kan altijd en is ook beschikbaar. Zoek wel ff uit vanaf wel treinstation je moet vertrekken… daar zijn er nml een paar van. Alle treinstations bevinden zich op de ring-lijn van de metro dus goed te bereiken.
Beste WillemJantje,
Je gaat een interessant avontuur en een mooie ervaring tegemoet! Maar zoals alle bezoeken aan Oost-Europa en in het bijzonder Rusland, is voor een optimale reiservaring een goede voorbereiding een must. Ik ben van origine Russische en ben opgegroeid in Stalingrad (nu Volgograd). Ik heb daar nog veel familie, kennissen en vrienden wonen en zou een reiservaring op maat (voor ieder budget) kunnen samenstellen: goede begeleiding excursies in Volgograd, verblijf, indien gewenst (een deel) home stay - dus bij de mensen thuis (authentieker kan het niet) en uitbreiding van het reisprogramma naar andere interessante plekken en steden in Rusland. Bezoek ook eens onze website: www.bayuca.com. Ik help je graag en maak op basis van je budget een vrijblijvend programma. En… bij ons betaal je pas achteraf, zodat je financiele zekerheid hebt.
Hallo, Van origine Russische vrouw. ;-))
Ik ben zeker geïnteresseerd in je aanbod.
Mijn plan is om vlgd voorjaar deze reis te gaan maken.
Daarom ben ik mij nu al een beetje aan het oriënteren.
Voorlopig focus ik mij op Moskou en daarna vooral op Volgograd.
Ik ben n.l. erg geïnteresseerd in de slag om Stalinggrad.
Het betekende vlgs de geschiedschrijvers een ommekeer in de oorlog, gelukkig ten gunste van het Russische volk.
Je schrijft dat jij daar nog familie en kennissen hebt wonen.
Wellicht dat deze mensen mij in kontakt kunnen brengen met mensen die nog originele Duitse militairia verkopen?
Ik ben n.l. net begonnen met een verzamelingetje.
Zou je een mail willen sturen naar info@bayuca.com, zodat we wat gegevens kunnen uitwisselen over je reis? Het is inderdaad mogelijk om je in contact te brengen met verzamelaars of je naar geschikte handelsplekken van WOII-verzamelingen te leiden. Omschrijf bij voorkeur je reis in grote lijnen Vertrekdata -hoeft niet exact, maar gaat vooral om maand/periode-, duur, gewenst aantal dagen Moskou, wat wil je daar doen en wat wil je daarvan uitbesteden, gewenst aantal dagen Volgograd, -vind je het een optie dat je ook de omgeving met voormalige stationeringen van de Duitsers gaat bekijken? en vooral: wat is je budget?
Ik kijk uit naar je mail en zou het leuk vinden om samen je ideale reis samen te stellen.
Hallo Anna,
Mijn plan is om in de maand mei naar Moskou te vertrekken en aansluitend naar Volgograd.
Ik heb geen enkel idee hoeveel dagen het vergt om beide steden te bezoeken en na afloop te kunnen zeggen dat je alles, of vrijwel alles, hebt gezien.
Dat laat ik graag aan jou over, want jij weet dat vast als geen ander.
Misschien één week of 10 dagen?Zeg het maar.
Graag wil ik ook de interessante plaatsen etc. bezoeken op het voormalige slagveld en in kontakt komen met verkopers van militairia.
V.w.b.het budget heb ik geen enkel idee, €1000,- €1500, of €2000,-?
Het zal om maximaal 2 personen gaan.
Ik moet mijn vrouw nog zien over te halen whahaha.
Van een man op dit forum heb ik begrepen, dat de treinreis van Moskou naar Volgograd erg leuk en mooi is.
Ik zou je afviseren om in 4 dagen in Moskou te verblijven. Anvliegen op Domodedovo. Verblijf in Moskou is best prijzig, maar omdat we op voorraad hotels inkopen, kunnen we vrij voordelige overnachting bidden. In Moskou zou ik je parlament gebouw te bezoeken, deze is geen excursie op zich maar ik ken studenten die daar stage lopen en voor een klein vergoeding kunnen een rondleiding geven, super leuk en uniek!
Als ik het goed begrijp jij bent geïnteresseerd in tweede wereld oorlog, dan is Volgograd uitstekende stad op te bezoeken. Ik vind het een geweldig stad ! Maar dat is niet objectief, omdat ik daarvandaan kom. Natuurlijk alle eerst mamaev koergan op de berg bezoeken, weet je dat vrouw met de zwaard? Erg indrukwekkend! Dan de molen en natuurlijk moet je een met de boot richting Astrachan! Ik zou ook een aantal kleine dorpjes bezoeken waar ook zwaar gevochten werd, daar kan je leuke oorlog spullen kopen.
Kort om genoeg te doen, mensen zij super aardig en je voelt je helemaal geen toerist. De sfeer is zo gemoedelijk dat je eigenlijk gelijk wordt opgenomen in de authentieke Russische sfeer.
Hotel Volgograd kan ik aanraden, ligt ook op 500m van het station dus loopafstand. Voor het station rechtuit lopen en dan bij de grote kruising rechtsaf, je ziet eerst intourist hotel dat ook internationaal is ingesteld. Je kan daar ook pinnen enzo.
Met de trein ben ik geweest van Volgograd naar Moscow, derde klas is het gezelligst omdat je de meeste kans heb op aanspraak met allerlei leuke mensen. je zit toch zo’n 16 a 20 uur in de trein, bij mij was vertrek in de namiddag en aankomst de volgende dag rond het middaguur. De kosten van de trein waren iets van 30 euro, dan heb je meteen een overnachting.
Wat mij betreft is de trein DE manier om je in de voormalige sovjet unie te verplaatsen.
Ik las dat je graag Duitse militaria wilt kopen?
Aangezien je toch ook naar Moskou gaat, zou ik je de tip mee willen geven om in Moskou ook gewoon rond te kijken op verschillende markten, daar wordt het namelijk ook veelal verkocht!
waar zijn de markten te vinden in Moscow?
De enige die ik ben tegen gekomen was een hele kleine bij metrostation Arbatskaya an dat was nauwlijks het vermelden waard. Nu ben ik alleen in de omgeving rondom het Kremlin geweest en de new en oel Arbat waar toch meer de nadruk ligt op toeristische souveniers. Wel veel straat verkoop op de Oel Arbat waar het trouwens ook heel gezellig is trouwens.
Daar heb je gelijk in, zo rond het centrum zijn het vooral toeristische souvenirs.
Maar bij het metrostation Partizanskaya(lijn 3; blauw) heb je een markt waar niet alleen toeristische souvenirs worden verkocht maar ook militaria.
Die markt is vlakbij de bezienswaardigheid wat ook wel “Het kleine Kremlin/Kremlin van Ismailovo” wordt genoemd.
Bedoel je soms station Ismailovsy park? Partizanskaya komt op de metro kaart niet voor… of is er sprake van verschillende naam toekenningen?
Ga daar in september in elk geval even buurten, dan ben ik voor de derde keer in Moscou, wil dan ook naar het cold war museum.