De medische helpdesk

Beste lezers,

Het is binnenkort zover,jullie gaan naar Turkije en hier volgen enkele tips voor jullie gezondheid.

-drink alleen flessenwater met de dop verzegeld.
-salades enz.gooi er nooit de olijfolie over die de gehele dag op de tafel heeft gestaan in de volle zon.
-neem vooral geen schepijs uit de houten bak van de man die dat luidruchtig aanprijst;hij heeft er al zoveel lucht(en bacterien)doorheengeslagen dat onze keuringsdienst van waren dit ter plekke zou afkeuren.
Je vakantie is over en uit

Je komt in een warme omgeving,het ritme is anders en je moet omschakelen.Je eet en drink anders;dat zijn factoren die net die druppel is die de emmer doet overlopen.

Hier volgt het medicijnpakket om mee te nemen,samengesteld door (ik) ex-apothekersassistent:

1.Loperamide 2mg.
Diarree

Gebruik:eerste keer 2 tabl.daarna om de 2 uur 1,maximaal 8 per 24 uur,stoppen zodra de diarree stopt.

2.Metoclopramide 10mg
Braken

Gebruik: 3 maal daags 1 tablet

3.ORS

Wellicht het belangrijkste in je medicijntas;door vochtverlies kun je dit aanvullen met elektrolieten zodat je zouten enz.wordt aangevuld waardoor je sneller hersteld.
Kinderen en ouderen hebben hier de voorkeur over dan vorige medicatie

Gebruik:1 zakje oplossen in 1 liter flessenwater en dat over de dag verdeeld opdrinken.

4.Paracetamol.
Gebruik:

Maximaal 6 maal daags 1,maar minder is beter

Zonne-uitslag:

Laat je vooral geen corticosteroid(bijnierschorshormonen) op creme-basis aansmeren;de apothekers verkopen dat al te graag en de vakantie breng je vervolgens door op je hotelkamer.

Er is een anti-histaminicacreme;gebruik dat en een paar dagen is het leed geleden
Koop ook een andere zonnecreme;zonder het conserveringsmiddel methylparabeen en propylparabeen want dat zijn de boosdoeners
Vichy heeft goede produkten en hier is Garnier Ambre Solaire factoor 40 een goede optie om te genieten van een onbezorgde vakantie.

Rest mij niks anders dan jullie allemaal een goede vakantie te wensen in hopelijk goede gezondheid,mocht je vragen/opmerkingen/tips hebben,dit topic blijft de rest van het seizoen openstaan.

“take care outside there”

Jullie forumbeheerder,

Hans.

Ik heb nog een paar tips voor mensen die ze willen weten

Uit eigen ervaring weet ik dat de diareeremmers van de kruidvat goed helpen en ze zijn nog goedkoop ook.

Vraag altijd of de ijsblokjes gemaakt zijn uit een fles water vertrouw je het niet neem dan zonder ijsblokjes

Neem cup a soup mee of hoe je het ook maar mag schrijven hier zit veel zout in en helpt erg goed tegen vochtverlies

Voor mensen met zonne alergie net zoals ik errug lastig … het is vaak een tekort aan vitamine B hierdoor krijg je jeuk enz.Neem ongeveer 4 weken voordat je op vakantie gaat elke dag een of twee vitamine B pillen in en doe een zonnebank kuurtje.Sinds ik dit heb gedaan heb ik nooit meer last gehad van zonne allergie

Groetjes allemaal en veel plezier op vakantie

Mss ook iets tegen blaasontsteking, heb ik laatste tijd altijd last van en kan erg vervelend zijn… Heb van mn vriendin pilletjes geleend die ook uit Turkije kwamen omdat die daar ook altijd last van heeft en de dokter in het hotel heeft ze daar voorgeschreven: Azosilin. Met eentje ben je er vanaf, echt een wondermiddel !

Verder zit er altijd Immodium (diaree) en Motilium (maag) in mn tas, verder heb ik tot nu toe niet echt van iets last gehad…
Pleisters ja en ontsmettingsmiddel en mss iets tegen de muggen en in mijn geval Voltaren gel voor mn spieren, heb ik altijd last van door de airco overal…

Nou ja, kon mss ook nog handig zijn te weten :wink:

Uit voorzorg tegen blaasontsteking helpt het ook om cranberry pillen te slikken is heel goed voor de blaas en helpt zeker goed

Bedankt Hans, voor de goede tips. Ik draai ze even uit zodat ik het mee kan nemen naar de aphotheek.
Altijd weer goed om iedereen er weer even op te attenderen.

Liefs Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Tegen de muggen haal ik altijd gewoon Sin Kov in de plaatselijke supermarkt.
Zal beslist niet volgens de europesche norm werken, maar ohh zo goed. Even inspuiten voor je 's avonds gaat eten, en als je je doucht(of wat dan ook met water) is de bescherming verdwenen!!

Bedankt voor alle tips, hopelijk hebben we ze heeeel weinig nodig
:wave:

Muggen … wespen … en ander spul wat pikt en vliegt. Ze moeten me altijd hebben :frowning: .
Neem zelf daarom ook altijd aspivenin (vacuumpompje voor insecten- en slangenbeten) en een tekentang mee. Zit op vakantie eigenlijk standaard in mijn tas, waar we ook heengaan.

Fijn dat jullie ook met tips komen,dat maakt zo’n topic interessant en leerzaam.
Van muggen en wespen hebben we hier geen last;eens per week trekt een man door de straten met een soort rookkanon.Als ik aan hoor komen(brommend geluid)dan gaan bij mij de ramen en deuren dicht.De rook stinkt naar petroleum,kinderen spelen gewoon door in de dichte rook,kan nooit gezond zijn maar ach.Het is afdoende;geen insecten.

Nog een tip:indien je medicijnen gebruikt die niet vergoed worden door je ziektekosten;koop ze hier.
Alles kun je in de apotheek kopen tegen een bespottelijke prijs,behalve kalmeringsmiddelen en opiaten.
Het is verstandig om de grondstofnaam op te geven omdat bvb paracetamol(grondstofnaam)in nederland panadol heet en hier weer anders.
Ook raadzaam om een geneesmiddelpaspoort mee te nemen met wederom de grondstofnamen vermeld.

Groetjes,

Hans.

Wel, heb eventjes een verhaal:

Mn nichtje is diabetespatiënt en zijn zo een 6 jaar geleden voor het eerst naar Turkije gaan, na lang overleg met dokters en zo. Maar wij gingen toen al een tijdje en vonden het best ok, en ja ze kennen ziekenhuizen en ja ze hebben dokters, nu ja, aantal jaren geleden dachten de mensen nog over turkije alsof het afrika was ergens ik weet niet waar :smiley:
Zijn ze maar vertrokken maar door haar medicijnen en inspuitingen die ze iedere dag moet hebben, kan ze héél moeilijk tegen de warme zon zoals in Turkije. Komt ze meteen in huiduitslag dat het niet meer mooi is. Maar hier in België zeiden ze dat ze uit de zon moest blijven, dat er geen middel bestond tegen die uitslag. Wel ja, toen zat zij daar in Turkije met echte bijna ontstekingen door de zon. Hebben ze gewoon naar een apotheek in Kusadasi geweest en die man die daar was, heeft ze een zelfgemaakte zalf gegeven en de volgende dag was alles weg ! Kon ze gerust zonnen zonder nog uitslag te krijgen ! Toen heeft mn tante een bijsluiter gevraagd, was natuurlijk in het Turks met alle ingrediënten erin, heeft ze meegenomen naar België en laten vertalen in het universitair ziekenhuis in Gent hier. En die zalf laten ze nu nog ieder jaar maken omdat het zo goed is ! En de dokters hier zijn er ook vol lof over ! Met dank aan die apotheker in Kusadasi !
Daarom, soms ben je beter daar medicatie te kopen omdat zij er meer mee te maken hebben dan ons ! zoals voor de zon of zo…

Voor de muggen en alle insectenbeten neem ik altijd Euceta mee, neemt jeuk en zo weg en helpt ook voor blauwe plekken en kneuzingen. Niet dat ik last heb van insecten in Turkije want heb er nog nooit 1 mug gezien, dankzij hun verdelgingskanon dat Hans het over had ! Mochten ze hier in belgië ook eens komen doen ! Maar heb wel een keer gehad als ik op het strand zat s’avonds dat ik over mn hele lichaam in blaasjes zat en die zooo jeukten, maar met dat middel was het direct over :slight_smile:

Sorry voor de lange tekst …

Beste lezers,

Mocht je qua gezondheid er niet meer uitkomen en loop je tegen muur op van dubieuze ziekenhuisopnames,wantrouwende diagnoses,communicatie-problemen neem dan contact met me op.

Schroom niet om contact met me op te nemen;kan je raad geven qua geneesmiddelen.

Ken het medische wereldje daar en weet hoe het werkt.

Zie mij als je"virtuele"reisleider,met kennis op medisch gebied
Hoop natuurlijk dat ik niks hoor,geen bericht,goed bericht.

Jullie forumbeheerder,

Hans.

Goed plan Hans, dat je als supervisor op wilt treden voor ons. Als je daar iets overkomt is het heel plezierig dat je iemand hebt die en van wanten weet in de Turkse cultuur, maar ook de Nederlanders begrijpt.

Helemaal fijn, bedankt:) :slight_smile: :slight_smile:

Liefs Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Hoi Hans, bedankt (en ook de anderen) voor het advies.
Wij gaan vrijdag 7 juli 2006 naar het Lara strand bij Antalya.
Ik heb voor alle zekerheid jouw mob. nummer opgeschreven maar als ik vanuit Turkije bel wat moet ik dan daarvoor draaien? Zit jij in Turkije of in Nederland?
Nog een vraagje ik heb neusdruppels “Xytometazoline HCI” gekocht tegen de oorpijn bij het vliegen. Ik heb n.l. veel last van een verstopte buis van Eustagius (of zo iets). Heb jij mischien nog een tip voor me.
Dat ORS bij vochtverlies, is dat zo te koop in Nederland?
Ik hoop dat je dit nog leest voorddat we weggaan.
Doei doei alvast bedankt en iedereen plezier in Turkije.

Als je veel last hebt van verstopping in je luchtwegen is het goed om deze voor het vliegen vrij te maken.Dit kan je doen door te stomen zodat je luchtwegen vrij komen en dat dit geen druk kan geven bij het vliegen.Ik weet uit eigen ervaring het klinkt een beetje vreemd dat het erg goed helpt om een beetje zout op te lossen in water en dit door je neus met je een rietje een beetje op te snuiven.Het is niet pijnlijk want er zitten ook zouten in je luchtwegen maar het helpt bij mij altijd erg goed.In het vliegtuig zou je kwauwgom mee kunnen nemen om de druk iets te verminderen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt

@Majajos
Er zijn ook speciale oordopjes te koop die je tijdens het vliegen in kunt doen. Mijn buurvrouw heeft ook altijd veel last van haar oren en bij haar helpen de oordopjes heel goed.
ORS is ook in NL te koop.

Wat lief dat jullie zo snel reageren.
Marion…wat zijn dat dan voor oordopjes? Zit daar iets van zalf in ofzo?
kan ik die bij de apotheek zo kopen?

Mir@anda ook jij bedankt voor je tips ik ben nu al druk bezig de luchtwegen vrij te maken maar is chronisch verstopt. Heb ook al eens een buisje in laten zetten maar hielp ook niet dus hou mijn hart vast tijdens het vliegen.

Maar het idee van 15 dagen Turkije help wel hoor hihi.

Toppie en bedankt groet van maja.

@Majajos
Nee, er zit geen zalf in. Volgens mij wordt door het gebruik van de dopjes de druk in je oor minder. Zijn geloof ik wel te koop bij de apotheek.

Ok mooi bedankt hoor
ik ga ze gelijk halen.

doei groet van Maja.

Beste Maja,

Ik woonde in Side,een uurtje van Lara,dus het turkse landnummer ervoor als je met een nederlands toestel belt.
Dus 0090535 706 13 15

Xylometazoline is de beste optie,het verwijd de kanalen waardoor de druk daabinnen en er buiten gelijk blijft.
Een uur voor het opstijgen 3 sprays in elk neusgat is afdoende,hetzelfde voor het dalen.
Mocht je toch nog iets druk voelen dan kun je"klaren"dat is een duikersterm,je neus dichtknijpen en er lucht naar toe sturen.

Verder een hele goede vakantie en hoop geen telefoontje te krijgen…

Hans.

Het rookkannon :slight_smile:
Jah…Dan moet je gauw je ramen en al dicht doen want voor je het weet komt ie langs en heb je je hele huis vol vieze stinkende rookwolken, echt zwart :smiley:
Ik werk in het ziekenhuis in Marmaris en we hebben zeer weinig muggenbeten, en als we ze hebben is het ook echt raak, rood en dik…cellulitis!
Veel toeristen komen met oorontsteking-keelontsteking en dıarree met overgeven en buikkrampen en natuurlijk ook veel hectingen!
Nu ben ik op mijn werk en moet gauw weer verder, veel nederlanders!
**Groetjesss Vanuit İçmeler…:wave: **

Nee Hans ik hoop ook niet dat ik je hoeft te bellen maar vind het wel een gerustellend idee dat ik in nood op iemand kan terugvallen.

Bedankt voor je reaktie.

Even over die rookkanonnen…
Toen wij de laatste keer in Turkije waren (Alba Resort in Side) hadden ze daar ook van die kanonnen en dus geen last van muggen of wespen.
Doen ze dit in alle resorts want dan laat ik de muggenspray lekker thuis.

:wave: :wave: Op naar Turkije jippie, doei allemaal.